О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ ……/27.05.2021
г., град Добрич
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ в закрито
заседание на двадесет
и седми май, две хиляди двадесет и първа година, трети състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нели Каменска
разгледа докладваното от председателя частно административно дело № 233 по
описа за 2021г. на Административен съд - Добрич и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 60, ал. 5
от Административно-процесуалния
кодекс (АПК) във вр. с чл. 188 от Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС).
Образувано е по жалба на П.Х.К. с адрес *** срещу
разпореждане за предварително изпълнение на Заповед за налагане на ПАМ № 125-ФК
от 17.05.2021г., издадена от Красимир Ангелов - началник отдел „Оперативни
дейности“ Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.
Жалбоподателят счита, че
издаденото разпореждане за предварително изпълнение на ЗПАМ е незаконосъобразно
като оспорва наличието на предпоставките на закона, при които може да се
допусне предварително изпълнение. Твърди, че не е постоянно действащ сервиз за
авторемонтни услуги и върши тази дейност само по молба на познати, които му
заплащали от благодарност. Твърди, че е безработен и е в затруднено материално
положение. Моли заповедта в оспорената й част, с която е допуснато предварително
изпълнение, да бъде отменена като незаконосъобразна.
Ответникът - началник отдел
"Оперативни дейности" -Варна в Главна дирекция "Фискален контрол" при ЦУ на
НАП, представя
административната преписка на 27.05.2021 г., чрез директора на ТД на НАП Варна
–офис Добрич, в изпълнение на разпореждане от 26.05.2021 г. Ответникът не
изразява становище по оспорването.
Като съобрази данните по делото и доводите на страните,
съдът приема за установено следното:
Видно от представената
административна преписка, принудителната административна мярка е наложена след извършена
на 14.05.2021г. данъчна проверка на обект в гр.Добрич, Индустриална зона, хале
на БКС, стопанисван от жалбоподателя и след установяване, че П.К. извършва в проверявания
обект автосервизни услуги срещу заплащане, но без да е монтирал и въвел в
екплоатация фискално устройство.
При проверката жалбоподателят е
предоставил на органите по приходите собственоръчно написана декларация, в
която е посочил, че извършва авторемонтна дейност – автосервизни услуги срещу
заплащане в брой, в хале на Индустриалната зона, на БКС от около 9 месеца,
01.10.2020г. и че към момента на проверката няма закупено и регистрирано в НАП
фискално устройство. С декларацията жалбоподателят се е ангажирал, че в
най-кратък срок ще въведе фискално устройство в автосервиза.
Съставен е Акт за установяване на
административно нареушение № № F 613435 от 26.05.2021г., в който деянието е квалифицирано
като нарушение по чл.7, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на министъра на
финансите във вр. с чл.118, ал.1 от ЗДДС.
Със Заповед за налагане на ПАМ №
125-ФК от 17.05.2021г., на оспорващия, П.Х.К. ***, на основание чл. 186, ал.1,
т.1, б.“б“ от ЗДДС е наложена принудителна административна мярка състояща се в
запечатване на търговския обект – автосервиз, находящ се в гр.Добрич, Индустриална
зона – БКС и стопанисван от жалбоподателя и забрана за достъп до същия за срок
от 14 дни, в която е включено разпореждане за предварителното й изпълнение .
Заповедта е връчена на 26.05.2021
г., лично, на П.К. като в разписката за връчване е вписано, че запечатването ще
се извърши на 27.05.2021 г. от 16,30 часа.
В заповедта е включено
разпореждане за предварително изпълнение, предмет на оспорване в настоящото
производство, за което органът по приходите е изложил мотиви, че мярката е
съобразена с тежестта на нарушението, с наличието на публични задължения на П.К.
в размер на 4694,42 лева по изп.дело № **********/2014г. в ТД на НАП и наличие
на извършено от задълженото лице същото по вид нарушение, установено с влязла в
сила на 29.08.2014г. резолюция за освобождаване от административнонаказателна
отговорност. В мотивите за допускане на предварително изпълнение е посочено, че
то се налага за предотвратяване и преустановяване на административното
нарушение и за защита на особено важен държавен интерес- спазване на фискалната
дисциплина и реда за отчитане на продажбите в търговските обекти.
Към момента на подаване на
жалбата и към настоящия момент съдът установи, че няма данни, дали оспорващият
е въвел и регистрирал в НАП работещо фискално устройство в търговския обект.
При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на съда намира от правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима, като
подадена от адресата
на допуснато предварително
изпълнение в законоустановения срок три дневен срок по чл.60, ал.5
от АПК.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
При горната фактическа обстановка
съдът намира, че разпореждането за допускане на предварително изпълнение на
наложената по реда на чл.186, ал.1, т.1,
б.“б“ принудителна административна мярка, е законосъобразно, а жалбата е неоснователна.
В настоящото производство следва
да се прецени дали изложените съображения на ответника за допускане на
предварително изъплнение на няложената ПАМ са обосновани и предприети ли са в
защита на особено важен държавен интерес, т.е. налице ли е първата предпоставка
по чл.60, ал.1 от АПК.
Безспорно е обстоятелството, че
при извършена проверка на 14.05.2021 г. в обект, стопанисван от жалбоподателя, органите
по приходите са констатирали, че същият извършва автосервизни услуги срещу
заплащане, но без да отчита продажбите, тъй като няма въведено в експлоатация и
регистрирано в НАП фискално устройство.
В случая нуждата от предварително
изпълнение е обоснова от вида и характера на нарушението по чл. 186, ал. 1, т.
1, б. "б" ЗДДС - липса на въведено в експлоатация фискално устройство
в обекта. В този случай е накърнен държавният интерес от законосъобразно
отчитане и регистриране на продажбите в обекта, тъй като извършваните продажби
в обекта изобщо не се регистрират и отчитат чрез фискално устройство. Това е достатъчно
основание по чл. 60, ал. 1 АПК за допускане на предварително изпълнение с цел
незабавно преустановяване на нарушението.
По тези съображения, следва да се приеме, че разпореждането
за допускане на предварително изпълнение е законосъобразно и не са налице
основания за неговата отмяна.
Предвид изложеното и на основание
чл. 60, ал. 5 от АПК във връзка с чл. 188 от ЗДДС, Административен съд - Добрич,
трети състав
О П Р Е Д Е Л И :
ОТХВЪРЛЯ жалба
на П.Х.К. с адрес *** срещу разпореждане за предварително изпълнение на Заповед
за налагане на ПАМ № 125-ФК от 17.05.2021г., издадена от Красимир Ангелов -
началник отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: