Решение по дело №5/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 213
Дата: 4 юни 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700005
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

181                                        04.06.2020 год.                      гр. Стара Загора

 

В    И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Старозагорски Административен  съд, шести състав, на двадесет и шести май две хиляди и двадесета год. в публично заседание в състав:

        

            Председател: МИХАИЛ РУСЕВ

 

секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдия М. Русев адм. дело №5 по описа на Административен съд Стара Загора за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.211 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/.

Образувано е по жалба от С.Г.С. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат И.З., против Заповед рег.№ УРИ 447з-209/ 03.12..2019г на Началник РУ-Гълъбово при ОД на МВР Стара Загора за налагане на дисциплинарно наказание „мъмрене“. В жалбата са направени оплаквания за незаконосъобразност на оспорената заповед  по съображения за неправилно приложение на материалния закон и за съществено нарушение на процесуалните правила. Изложени са съображения, че наказанието е наложено извън предвидените в закона преклузивни срокове. В посоченият в оспорената заповед брой на Държавен вестник не съдържа изменения в Закона за движение по пътищата, като цитираните изменения са обнародвани в друг брой и по друго време. Жалбоподателят твърди, че в дадените си обяснения е пояснил, че фишовете се разпечатват от таблета, като служителят е лишен от възможността да нанася корекции относно размера на санкцията, предвидена от софтуера на таблета за съответното нарушение. За него не съществува задължение да актуализира, променя или редактира софтуера на техническото средство Направено е искане за отмяна на оспорената заповед и присъждане на направените разноски.

Ответникът  - Началника на Районно управление Гълъбово при ОД на МВР Стара Загора, чрез процесуалния си представител юрисконсулт М. оспорва жалбата като неоснователна. Намира оспорената заповед за законосъобразна и моли да бъде потвърдена. Претендира за юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди направените в жалбата оплаквания и извърши проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.146 от АПК, намира за установено  следното:

С оспорената заповед рег.№ УРИ 447з-209/03.12..2019 год. Началникът на Районно управление Гълъбово при ОД на МВР Стара Загора е наложил на младши инспектор С.Г.С. – младши автоконтрольор в група ОП към РУ Гълъбово при ОД на МВР  Стара Загора, дисциплинарно наказание „мъмрене” за срок от 1 месец, считано от датата на връчване на заповедта.

От фактическа страна се е мотивирал с обстоятелството, че след запознаване със справка УРИ 1228р-10444/30.09.2019 год., изготвена във връзка с констатирани пропуски по правилното приложение на ЗДвП, е установено, че С.С. за периода от 03.12.2019 год. до 28.08.2019 год.  е съставил 8 броя фишове, както следва: № Н259083/03.12.2019 год., №Н259091/11.12.2018 год., №Н-604808/04.03.2019 год.; №Н-604825/16.03.2019 год.; №Н-604922/10.04.2019 год.; №Н-382021/04.05.2019 год.; №Н-382165/19.05.2019 год. и №Н-870934/21.06.2019 год. по санкционна разпоредба чл.183, ал.3, т.7 от ЗДвП, която е отменена с влизането в сила на 20.05.2018 год. /ДВ бр.2 от 2018 год./ на §23 от ЗИДЗДвП.

Според ответника това представлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.199, ал.1, т.5 от ЗМВР – пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. За установяването на фактическата обстановка ответникът  изцяло се е позовал на данните, съдържащи се в справка УРИ 1228р-10444/ 30.09.2019г на началник сектор „Пътна полиция“ – Стара Загора, с която  Директорът на ОД на МВР Стара Загора е запознат на 08.10.2019 год. и е разпоредено изпращане на копие до РУ в региона /лист 9 от делото/.

 Справката е изготвена във връзка с писмо рег. №39810/04.09.2019 год. на Главна дирекция „Полиция”, с което директорите  на ОД на МВР са уведомени, че служители във ведомствата им са налагали глоби по чл. 181, т.1, т.3 и т.7 от ЗДвП в по-нисък размер от законово регламентирания и е разпоредено извършване на проверка за периода след 20.05.2018 год. за наличието на издадени фишове и наказателни постановления със санкционните разпоредба чл.181, т.6 от ЗДвП и чл.183, ал.3, т.7 от ЗДвП и дали наложените глоби са в по-малък размер от 50 лева за санкцията по чл. 181, т.1, т.3 и т.7 от ЗДвП. Във връзка с това писмо директорът на ОД на МВР гр. Стара Загора е разпоредил на началниците на РУ и на отдел ОП да се преустанови неправомерното издаване на глоби с фишове и НП и служителите да се запознаят със законодателните промени в чл. 181 от ЗДвП.

По Справка УРИ 1228р-10444/ 30.09.2019 год. на началник сектор „Пътна полиция“ – Стара Загора е извършена проверка, за резултата от която  е  съставена Справка УРИ 447р-8521/05.11.2019 год. от началник на Гълъбово /лист 12/.

По справка УРИ 1228р-10444/ 30.09.2019 год. жалбоподателят е дал обяснения - сведения на 27.11.2019 год. /лист 13/.

По делото са представени и приети като доказателства справка за брой издадени  НП по  видове наказания за периода  01.11.2018г. – 27.10.2019г. за ОД на МВР Стара Загора, РУ Гълъбово, длъжностна характеристика за длъжността „младши автоконтрольор“ рег. №3286р-19549/11.11.2015г.

От така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от лице с правен интерес, за което административният акт е неблагоприятен.

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

Оспорената Заповед УРИ 4473-209/ 03.12..2019 год. на Началника на РУ Гълъбово е издадена от компетентен орган по смисъла на чл.204, т.4 от ЗМВР – служител на ръководна длъжност по т.ІХ.1.1-3 от Приложение №1 към Заповед №8121з-140 от 24.01.2017 год. относно утвърждаване на Класификатор на длъжностите в МВР за служители по чл.142, ал.1, т.1 и 3 и ал.3 ЗМВР. Заповедта е постановена в изискуемата писмена форма и след даване на писмени обяснения от служителя по реда на чл.206, ал.1 от ЗМВР. В нея изрично са посочени всички предвидени от закона реквизити, включително времето на извършване на нарушението – периодът от 03.12.2018 год. до 28.08.2019 год. Видно от съдържанието й, са налице изложени съображения от фактическо и правно естество. В нея е прецизно вписано правното основание и е цитирана справка УРИ 1228р-10444/ 30.09.2019 год., която представлява неразделна част от административния акт за налагане на дисциплинарното наказание.

Процесният индивидуален административен акт е постановен в законоустановения срок по чл.195, ал.1 от ЗМВР до 2 месеца от откриването на дисциплинарното нарушение и не по-късно от една година от извършването му, който е спазен при прилагане на правилата по чл.196 от ЗМВР. Съгласно разпоредбата на чл.196, ал.2 от ЗМВР, дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарнонаказващ орган. По делото няма конкретни данни кога ответникът по делото Началник РУ Гълъбово като компетентен наказващ орган е запознат със справка УРИ 1228р-19444/30.09.2019 год., но дори да се приеме най-ранната възможна дата – 08.10.2019 год., когато Директорът на ОД на МВР Стара Загора е разпоредил изпращането й, то от този момент започва да тече двумесечният срок и изтича на 08.12.2019 год. След като оспорената заповед е издадена на 03.12.2019 год., тя очевидно се вмества в предвидения от закона срок. С огледа на гореизложеното съдът намира, че изложените оплаквания в жалбата за издаването на оспорената заповед извън предвиденият от закона срок са неоснователни.

Съгласно чл.206, ал.1 от ЗМВР дисциплинарнонаказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените му обяснения. Смисълът на разпоредбата е да се даде възможност на служителя да се защити пред административния орган като даде обяснения относно всички вменени му дисциплинарни нарушения, за които наказващият орган има правомощието да му наложи дисциплинарно наказание. В случая това е направено, тъй като от текста на сведение от 27.11.2019 год. /лист 13/, недвусмислено се установява, че жалбоподателят е запознат със справки УРИ 1228р-10444/ 30.09.2019 год.  и УРИ 447р-8521/05.11.2019 год., последната съдържаща  данни за издадените от него фишове в нарушение на ЗДвП, и не е поискал събиране на нови доказателства. Процесната заповед е издадена на 03.12.2019 год. и в обстоятелствената й част са обсъждани посочените писмени сведения, приети на 27.11.2019 год., изведени с №447Р-9069/02.12.2019 год. /лист 13 от делото/. Следователно по делото има данни, че дисциплинарно-наказващият орган е приел писмените обяснения преди да наложи дисциплинарното наказание, запознал се е с тях и ги е посочил в оспорената заповед, което означава, че заповедта съдържа мотиви относно всички събрани доказателства.

При преценка на материалната законосъобразност на оспорената заповед съдът намира, че е постановена при правилно приложение на закона, тъй като е доказано вмененото нарушение на чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР - неизпълнение на служебните задължения. Деянието е квалифицирано по чл.199, ал.1, т.5 от ЗМВР във връзка с чл.198, ал.1 и ал.2, в който е предвидено, че дисциплинарно наказание се налага на държавен служител от системата на МВР за пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност.

Събраните по делото писмени доказателства недвусмислено сочат, че в периода от 03.12.2018 год. до 28.08.2019г младши автоконтрольор С.С. е издал осем фиша за нарушения по чл.183, ал.3, т.7 от ЗДвП, с които е налагана глоба в размер на 20.00 лв., по-нисък от предвидения в актуалната редакция на закона към момента на издаването им - ДВ, бр. 2 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 год.  С изменението на ЗДвП в сила от 20.05.2018 год. разпоредбата на чл.183, ал.3, т.7 от ЗДвП е отменена и вместо нея е създадена тази на чл.179, ал.6, предвиждаща минимално наказание от 50.00 лв. Ето защо съдът намира за неоснователни и изложените в жалбата оплаквания, че е неправилно посочен броя на Държавен вестник, в който са обнародвани измененията на ЗДвП. В рамките на дисциплинарното производство жалбоподателят не е предявил доказателствени искания. Оборване на установените в дисциплинарното производство факти не е извършено и пред съда с насрещно доказване. При това положение съдът намира за  установени действията на С.С., санкционирани като нарушение на служебната дисциплина по чл.194, ал.2, т.1 от ЗМВР. Според ЗМВР дисциплинарно нарушение е наличието на пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност – чл.199, ал.1, т.5, от ЗМВР, за което се предвижда наказание „писмено предупреждение”. Наказващият орган правилно е приел, че в случая отклонението от установените норми на служебно поведение е незначително и не са настъпили вредни последици, поради което е наложил наказание при условията на чл.198, ал.2 от ЗМВР - „мъмрене” за срок от един месец, т.е. на С.С. е наложено законоустановено наказание.

При издаване на оспорваната заповед не се установява противоречие с целта на закона. За да се осигури постигане целите на ЗМВР - осъществяване на дейността на органите на МВР по противодействие на престъпността и опазване на обществения ред, чл. 194 от ЗМВР предвижда дисциплинарна отговорност за всеки държавен служител, нарушил служебната дисциплина в МВР. При съобразяване с тази цел Началникът на РУ Гълъбово е издал оспорената заповед, след надлежно установяване на извършено дисциплинарно нарушение от С.С.. Изложените в жалбата доводи, че е нямал възможност да коригира размера на наложената санкция, е ирелевантно за реализирането на дисциплинарната отговорност на служителя. Ако е установил своевременно незаконосъобразно генерираните фишове, същият е следвало да сезира своите ръководители или да съставя фишовете ръкописно. Безспорно е че, същият няма задължение да поддържа или актуализира софтуера на използваното от него техническо средство, но има задължението да следи измененията на закона за движение по пътищата и да го прилага правилно. В този смисъл наказанието е дисциплинарно нарушение, изразяващо се в издаването на фишове в противоречие на законовите разпоредби на ЗДвП, а не за неподдържането на софтуера.

По тези съображения жалбата му се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора своевременно заявената претенция на ответника за присъждане на разноски следва да се уважи като в полза на ОД на МВР Стара Загора  – юридическото лице на бюджетна издръжка, към което организационно и функционално принадлежи органът, издал оспорения акт, се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв, определен в съответствие с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от Закона за правната помощ.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът 

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Г.С. *** против Заповед рег.№УРИ 447з-209/03.12..2019 год. на Началник РУ-Гълъбово при ОД на МВР Стара Загора за налагане на дисциплинарно наказание „мъмрене“ за срок от 1 месец, като неоснователна.      

  ОСЪЖДА С.Г.С. ЕГН ********** *** да заплати на Областна дирекция на МВР Стара Загора, представлявана от Директора С. С. ***, сумата 100.00 /сто/ лв. разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на касационно оспорване на основание чл.211, изречение последно от ЗМВР.

 

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: