Решение по дело №313/2020 на Районен съд - Левски

Номер на акта: 260034
Дата: 23 декември 2020 г. (в сила от 20 януари 2021 г.)
Съдия: Десислава Константинова Николаева-Георгиева
Дело: 20204410200313
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Левски, 23.12.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - гр.ЛЕВСКИ, III състав, в публично съдебно заседание на първи декември през две хиляди и двадесета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕСИСЛАВА НИКОЛАЕВА

                                         

при участието на секретаря Янка Димитрова, в присъствието на прокурора ……………., като разгледа докладваното от съдия Николаева АНД №313 описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

          Образувано е по жалба от „***ООД, Румъния, представлявано от управителя Л.С.– гражданин на Република Румъния, чрез адв.М.Р. ***, против Електронен фиш Серия К №3415232, издаден от Главна дирекция Национална полиция, с който за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, във вр. чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП  на жалбоподателя е наложена глоба в размер на 100 лева. Наведен е довод, че ел.фиш е назаконосъобразен. Изложени са съображения, че в нарушение на принципа за законоустановеност на административните наказания и на разпоредбите на чл.6 и чл.83, ал.1 от ЗАНН, както и на чл.189, ал.4 от ЗДвП на жалбоподателя – юридическо лице било наложено административно наказание глоба. Посочено е, че в закона било предвидено само налагане на административно наказание глоба с издаден ел.фиш, не и имуществена санкция. Последната се налагала само и единствено на юридически лица и еднолични търговци за неизпълнение на техни задължения към държавата и общината при осъществяване на тяхната дейност, каквото не било процесното нарушение. Твърди се, че административно-наказващият орган не бил съобразил разпоредбата на чл.188, ал.2 ЗДвП, съгласно която когато нарушението е извършено при управление на МПС, собственост на юридическо лице, предвиденото в ЗДвП наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на МПС. Иска се обжалваният ел.фиш да бъде отменен като незаконосъобразен.

Административно-наказващият орган – Главна дирекция „Национална полиция“ не изразява становище по жалбата, не се представлява в проведеното по делото съдебно заседание.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и становищата на страните, приема за установено следното:

Издаден е електронен фиш Серия К №3415232 от ГДНП – Главна дирекция национална полиция, за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, за това, че на 30.01.2020г. в 11:11 часа, в населено място, Път I-3 (Бяла-Ботевград), км.48+300, с.Българене, ул.“Васил Левски“ до номер 33, с посока на движение към с.Козар Белене, с МПС лек автомобил *** с рег.№*** е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-M 585, като разрешената скорост е 50 км/ч., установената скорост е 74 км/ч., превишаването на разрешената скорост е 24 км/ч. Отчетен е толеранс от -3 км./ч. За посоченото нарушение на ***, на основание чл.189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП, е наложено административно наказание Глоба в размер на 100 лв., за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. Видно от приложен по делото протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система, АТСС TFR1-M №585 е било използвано на 30.01.2020г., като е било монтирано върху служебен автомобил с рег.№****.

Фактическата обстановка съдът прие за установена от приобщените по делото писмени доказателства – Електронен фиш серия К №3415232; Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №10.02.4835, Заповед рег. №316з-3923/23.11.2018г. на Директор на ОДМВР – Плевен, дневник за обработка и въвеждане на фишове от автоматизирано техническо средство TFR1-M за 30.01.2020г., Заповед №8121з-172/29.02.2016г. и Заповед №8121-931/30.08.2016г., двете на МВР,  Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система №TFR1-M №586, Протокол №6-30-19 от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR – 1M №4835, идент. №585/12.

С оглед на така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради следните съображения:

Електронният фиш по своето естество представлява своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. За законосъобразното ангажиране на административно-наказателна отговорност посредством ел. фиш са налице специални разпоредби в ЗДвП – чл.189, ал.4-11, дерогиращи общите правила на ЗАНН. Съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

Основателен е наведения от жалбоподателя довод, че обжалваният ел.фиш е незаконосъобразен, тъй като в нарушение на законовите разпоредби с него е наложено административно наказание глоба на юридическо лице.

При тълкуване разпоредбите на чл.189, ал.4 и чл.188 от ЗДвП се налага изводът, че посредством ел. фиш за извършено нарушение на ЗДвП законът предвижда санкциониране на физически лица чрез налагане на предвиденото в закона административно наказание глоба. Съгласно чл.188 от ЗДвП  собственикът или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение. Когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото в закона наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство.

В процесния случай, в нарушение на посочените разпоредби, с обжалвания ел.фиш е санкционирано юридическото лице – собственик на процесното МПС, а не неговият законен представител, респективно, лицето, посочено от него, на което е предоставено управлението на МПС. Нарушени са както специалните разпоредби на ЗДвП, така и принципа за законоустановеност на административните наказания и разпоредбата на чл.13 от ЗАНН уреждаща глобата, като вид административно наказание, което се налага на физически лица при реализиране на административно-наказателната им отговорност за осъществени от тях административни нарушения.

По отношение на юридическите лица е приложима разпоредбата на чл.83, ал.1 от ЗАНН, съгласно която в предвидените в съответния закон, указ, постановление на Министерския съвет или наредба на общинския съвет случаи на юридически лица може да бъде наложена имуществена санкция за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност. Съгласно ТР№3 от 03.07.2014г. на ВАС по т.д. №5/2013г., имуществената санкция е отделен правен институт, представляващ обективна, безвиновна отговорност на юридическите лица и едноличните търговци за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност. Същата е въведена в специална разпоредба от ЗАНН и не може да бъде приравнявана на глобата, която има различна законова регламентация и се налага на физически лица за виновно осъществено от тях административно нарушение. В процесния случай, установеното посредством АТСС нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП, за което е ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя, не може да бъде отнесено към посочената безвиновна отговорност на юридическо лице за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на неговата дейност, а представлява виновно нарушение на ЗДвП при управление на МПС, за което следва да бъде санкционирано съответното физическо лице съгласно разпоредбата на чл.188 ЗДвП.

Поради изложените съображения, обжалваният ел. фиш, с който на дружеството жалбоподател е наложено административно наказание глоба, се явява незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

Мотивиран от горното, съдът  

 

                                            Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство на 30.01.2020г. серия К №3415232, издаден от ГДНП – Главна дирекция Национална полиция, с който за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, на основание чл.189, ал.4, във вр. чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП на „***ООД, Румъния, представлявано от управителя Л.С.– гражданин на Република Румъния е наложена ГЛОБА в размер на 100 лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр.Плевен в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.                                        

 

         РАЙОНЕН СЪДИЯ: