Решение по дело №748/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 ноември 2020 г. (в сила от 11 ноември 2020 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20207260700748
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

    725 /11.11.2020г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО, в открито съдебно заседание на четиринадесети октомври две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА БАЙНОВА

                                                      ЧЛЕНОВЕ:        1. ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

                                                                                  2. АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

Секретар: Дорета Атанасова

Прокурор: Н.Трендафилов

като разгледа докладваното от съдия П.Господинова  к.а.н.дело №748 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН във вр. с Глава Дванадесета, чл.208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба от К.В.Г. *** против Решение №141/29.06.2020г., постановено по АНД №463/2020г. на РС Хасково. Решението било неправилно и постановено при противоречие с материалноправните норми, както и било допуснато съществено нарушение на процесуалноправните правила. Не били представени клипа, с който били заснети данните, скица или схема на пътния участък или други доказателства, от които да е видно ограничението на скоростта и мястото на нарушение; в ел.фиш не било надлежно описано нарушението, а това било задължителен реквизит и не било достатъчно да се посочат стойностите на разрешена, установена и превишена скорост; липсвала дата на съставяне на документа и така не можело да се установи дали е изтекла давността; нямало представени доказателства за одобрен тип средство за измерване, за първоначална проверка на радара и бил посочен само неговия номер; не били използвани обозначителни знаци на мястото за контрол и практиката на прикриване на контролните органи била незаконна и в нарушение на чл.165, ал.1 във вр. с ал.2,т.6 и 7 от ЗДвП; липсвал клип с отразени задължителни реквизити, които били посочени в чл.2.1.1. от Методически указания рег.№ОВ-947/10.02.2011г. и така официалните документи били нищожни и това не можело да се санира със свидетелски показания; не се установявало от кого е издаден ел.фиш и не била установена компетентността, като това било и законодателен пропуск в чл.189, ал.4 от ЗДвП, както и в образеца на ел.фиш, който бил индивидуален административен акт. Действително в случая бил спазен образеца, но това не значело, че не трябва да бъде доказано от наказващия орган от кого е издаден фишът. Твърди се още, че били допуснати грешки в процедурата, тъй като фиш се съставял при отсъствие на контролен орган и заснето със стационарно техническо средство нарушение в отсъствието на  нарушител, а в случая нямало отсъствие на контролен орган и заснемащото устройство не било стационарно, поради което не следвало да бъде ангажирана отговорността на нарушителя по този ред. Ел.фиш бил невалиден, тъй като автоматичното превръщане на същия в наказателно постановление изисквало във фиша да има дата на издаване, издател, имена, длъжност и подпис. Иска се съдът да отмени обжалваното съдебно решение, като вместо това се постанови електронният фиш да бъде обезсилен/отменен.

Ответникът ОД на МВР не взема становище по касационната жалба.

            Окръжна Прокуратура счита, че касационната жалба е неоснователна и обжалваното решение следва да бъде оставено в сила.

Хасковски административен съд, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното: 

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт - чл.210, ал.1 от АПК, и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество същата е неоснователна.

С обжалваното решение Районен съд Хасково потвърждава като законосъобразен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, серия К №3028650, издаден от ОД МВР Хасково, с който на К.В.Г. за нарушение на чл.21, ал.2 във вр. с ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.2, т.3 от ЗДвП  е наложено административно наказание глоба в размер 100  лева. Не са установени от съда допуснати процесуални нарушения, а санкционираното деяние било безспорно установено и доказано. Приел е, че на 23.09.2019г. било установено автоматизирано техническо средство ARH CAM-S1 №1174 ВА - за измерване скоростта и заснемане на автомобили, движещи се по ПП-I-5, км.312+978 - до разклон за с.Зорница в посока към Хасково. В 14,02ч. била засечена скоростта и съответно заснет движещият се автомобил, за който въпреки въведеното ограничение на скоростта в тази посока от 60км/ч  / пътен знак В-26/, измерената скорост била 89 км/ч. Съдът е направил извод, че процедурата по издаване на ел.фиш била проведена правилно и съобразно изискванията на чл.189, ал.4, като безспорно били установени предпоставките за реализиране на административнонаказателна отговорност, както и били налице изискуемите елементи в акта. Обосновал е и извод, че нарушенията на правилата за движение могат да се установяват и санкционират с ел.фиш, като изрично са описани всички негови реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП, както и е посочено, че е приложен образецът на ел.фиш, утвърден със Заповед №1з-305/04.02.2011г. на  МВР. Изследвано е и че нарушението било заснето с одобрено за употреба средство, на което било извършено първоначално калиброване. Обсъдено и че заснетата скорост била 89 км/ч, но АНО намалил скоростта с 3 км/ч, което било възможното отклонение/грешка на системата, както и това било в полза на жалбоподателя. Обсъдено било и възражението за връчване на фотоснимки, заедно с фиш, като е прието за неоснователно, тъй като В наредба №8121з-532 нямало такова изискване. Като краен извод е прието, че нарушението е надлежно установено, както и правилно е определена санкцията.

Така постановеното решение е правилно.

Настоящата инстанция намира, че фактическата обстановка е правилно установена от районния съд, като споделя изводите за потвърждаване на Електронния фиш. Видно от събраните по делото доказателства, извършването на процесното административно нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП е установено и заснето с АТСС, което е мобилно по смисъла на пар.6, т.65, б.Б от ДР на ЗДвП и индивидуализирано като ARH CAM-S1 №1174 ВА. Разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП гласи, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Настоящата инстанция споделя извода на РС Хасково и счита, че обжалваният Електронен фиш съдържа всички необходими реквизити съгласно чл.189, ал.4 от ЗДвП.

На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП от Министъра на вътрешните работи е издадена Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, обн.ДВ, бр.36 от 2015г., с която се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В случая се установява, че контролните органи са изпълнили изискванията на чл.4, ал.1 от Наредбата, в приложимата му редакция (изм.ДВ, бр.6 от 2018 г., в сила от 16.01.2018 г.) според която за осъществяване на контрол на участниците в движението по пътищата се използват АТСС, пуснати на пазара и/или в действие по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип и вписани в регистъра на Българския институт по метрология. Спазването на това изискване е удостоверено с представения по делото Протокол №57-С-ИСИ/11.10.2018г. за проверка на мобилна система със заключение, че съответства на одобрения тип. Видно от справка на страницата на Български институт по метрология - https://e-bim.bim.government.bg/bg/Information/Information/DeviceTypeDetails?identifier=%2BEHtl62EYjE%3D, използваното АТСС е вписано в регистъра с номер Р-5126, като е посочено издаденото удостоверение за одобрен тип средство за измерване - 17.09.5126, издадено на 07.09.2017г. със срок на валидност 10 години.

Наред с това в преписката се установява Протокол за използване на АТСС, Приложение към чл.10, ал.1, с дата на използване – 23.09.2020г., като от попълнените в протокола данни по несъмнен начин се потвърждават данните за място за контрол, съответно началния и крайния час на работа, посока на движение на контролираните МПС, при което не се констатират непълноти в съдържанието на Протокола. По делото е представена и снимка, на която освен автомобилът и неговият регистрационен номер, са отразени локацията с GPS координати, датата и часът на заснемане, разстоянието и заснетата скорост. Няма разминавания и в отбелязаната измерена скорост, ограничение и превишение на скоростта, както и при посоката на движение. Съобразно изискването на чл.10, ал.3 от Наредбата е представен и снимков материал относно поставеното АТСС, с което е заснето нарушението.

Така настоящата инстанция намира, че нарушението е безспорно доказано от представените по делото писмени доказателства. Няма спор по отношение собствеността на заснетото МПС и правилно е приложена хипотезата на чл.188, ал.1 от ЗДвП, според която собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство.

Правилен е изводът на районния съд, че при установяване на нарушението и провеждане на особената административнонаказателна процедура по издаване на процесния Електронен фиш няма допуснати съществени нарушения. Безспорно са установени нарушението и административнонаказателно отговорния субект. Деянието е санкционирано законосъобразно, като наложената глоба от 100,00 лева съответства на нормативно предвидения в чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП вид и размер на наказанието, и на констатираното превишение на скоростта за движение.

Решението на районния съд, с което електронният фиш е потвърден, е постановено валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон, а възраженията на жалбоподателя са неоснователни и в основната си част касаят процедура, която е продхождаща настоящата, регламентирана в Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР, поради което и съдебният акт следва да бъде оставен в сила.

Мотивиран така и на основание чл.221, ал.2, предл.първо от АПК, съдът

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №141/29.06.2020г., постановено по АНД №463/2020г. на РС Хасково.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                                                  

  Председател:

 

 

          Членове: 

 

1.  

 

           2.