Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
21.02.2024 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
07.02 |
Година |
2024 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Виктор
Атанасов Айгюл Шефки |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Павлина
Петрова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Василева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
КАН |
дело
номер |
161 |
по
описа за |
2023 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е касационно по реда на чл. 63в от ЗАНН във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.
Депозирана е касационна жалба от „Трейд Ин“ ЕООД, с
ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: ******, действащо чрез
пълномощника адв. Г.Б., против Решение № 87/31.10.2023 г., постановено по АНД №
174/2023 г. по описа на Районен съд – Момчилград. С цитираното решение е
потвърден Електронен фиш за налагане на имуществена санкция серия ** № ***,
издаден от ОДМВР гр.Кърджали, с който на „Трейд ин“ ЕООД, с ЕИК ***, е наложена
имуществена санкция в размер на 2000
лв., за извършено нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ във вр. с чл. 638, ал. 4 във вр. с
чл. 638, ал. 1, т. 2 във вр. с чл. 461, т. 1 от КЗ.
Счита решението на първоинстанционния
съд за неправилно и незаконосъобразно, като постановено в противоречие с
материалния закон и при съществено нарушение на съдопроизводствените
правила.
Излага съображения, че съдът е приложил неправилно
разпоредбата на чл. 63, ал. 2 във вр. с ал. 7 от
ЗАНН, тъй като неправилно е тълкувал нормите на чл. 647, ал. 3 от КЗ и чл. 189,
ал. 4 от ЗДвП. В този смисъл твърди, че юридическо лице не може да бъде субект
на административно нарушение — „управление на МПС“ без застраховка, а само на
неизпълнение на възложено по закон задължение. В КЗ и ЗДвП не била предвидена
възможност за санкциониране на юридически лица и налагане на имуществена
санкция чрез ЕФ. Предвид това, след като е наложена такава санкция на
юридическото лице „Трейд ин” ЕООД, то било налице неправилно приложение на процесуалния
закон и издаденият ЕФ се явявал незаконосъобразен, поради което следвало да
бъде отменен. Счита, че ЮЛ би могло да бъде санкционирано, но след като бъде съставен
АУАН, основан на събраните данни с АТСС и издадено НП.
Развива съображения, че в нормата на чл. 189, ал. 4
от ЗДвП било предвидено единствено наказание „глоба“, но не и „имуществена
санкция“, т.е. ЕФ се издавал само при налагане на наказание „глоба“.
Цитира Тълкувателно решение № 3/03.07.2014 г. по
т.д. № 5/2013 г. на ВАС и дадените с него разяснения относно института на
наказанието „глоба“ и „имуществена санкция“.
Въвежда доводи, че в процесния
ЕФ не била отразена нужната информация, която да съдържа изискуемите данни за
нарушението от фактическа и правна страна.
На следващо място сочи, че нормата на чл. 189, ал.
4 от ЗДвП (към която препращал чл. 647, ал. 3 от КЗ) предвиждала като условие
за издаване на ЕФ, нарушението да е установено и заснето с автоматизирано
техническо средство. Това означавало, че техническото средство следвало да
установи автоматизирано, т.е. без намесата на служител, всички елементи от
състава на нарушението и то по начин, възможен за по-нататъшната му
автоматизирана обработка, която в крайна сметка да има резултат. В тази връзка
счита, че в случаите по чл. 638, ал. 4 от КЗ е необходимо системата за
установяване на нарушенията автоматично да събира данни за наличието на
действаща застраховка „Гражданска отговорност“ за съответния автомобил, респ.
ако системата не събира такива данни и се налага извършването на справка от
служител, то тогава за установяване на
нарушението следвало да се състави АУАН, а не да се издава ЕФ, какъвто бил и
настоящия случай.
Предвид изложеното моли съда да постанови акт, с
който да отмени Решение № 87/31.10.2023 г., постановено по АНД № 174/2023 г. по
описа на Районен съд – Момчилград, след което се произнесе по същество и отмени
Електронен фиш за налагане на имуществена санкция серия ** № ***, издаден от
ОДМВР гр.Кърджали.
Претендира присъждане на разноски за две инстанции,
произтичащи от заплатено адвокатско възнаграждение.
В съдебно заседание не изпраща представител. От пълномощника адв. Г.Б. е постъпила молба с вх. № 345/02.02.2024 г., в която поддържа жалбата по изложените в нея
съображения. Излага доводи за незаконосъобразност на атакуваното решение и процесния ЕФ, идентични с тези, въведени в касационната
жалба. Моли съда да отмени Решение № 87/31.10.2023 г., постановено по АНД №
174/2023 г. по описа на Районен съд – Момчилград и Електронен фиш за налагане
на имуществена санкция серия ** № ***, издаден от ОДМВР гр.Кърджали, след което
присъди деловодни разноски за две инстанции, произтичащи от заплатено
възнаграждение на адвокат.
Ответникът по касация – ОДМВР гр.Кърджали, редовно
призован, не се явява. От пълномощника главен юрисконсулт С. Ч. е постъпила
молба с вх. № 375/06.02.2024 г., в която оспорва жалбата, излагайки доводи за
законосъобразност на обжалваното решение на районния съд. Счита, че от
събраните доказателства безспорно се установявало, че дружеството-жалбоподател
е извършило вмененото му нарушение. Правилно бил преценен размерът на
наложеното наказание, с оглед тежестта на извършеното нарушение. В хода на административнонаказателното производство не били допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. Моли съда да потвърди изцяло
постановеното от първоинстанционния съд решение и
присъди юрисконсултско възнаграждение в полза на
ОДМВР – Кърджали. При условията на евентуалност релевира
възражение за прекомерност на претендираното адвокатско
възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура Кърджали счита, че касационната жалба е неоснователна и предлага решението на Районен съд - Момчилград да бъде оставено
в сила като правилно и законосъобразно. Оспорва твърденията в касационната жалба за неправилно ангажиране на
отговорността на ЮЛ. В тази връзка намира, че съдът е извършил правилна и
законосъобразна преценка на фактите по делото, въз основа на която е приел за
доказано извършването на административното нарушение и законосъобразно е
приложил нормата на чл. 638, ал. 4 от КЗ.
Административен съд - Кърджали, в настоящия съдебен състав, след като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените
в нея касационни основания,
приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за
която то е неблагоприятно
и като такава е процесуално допустима.
Релевираните от касатора основания за нарушение на материалния и
процесуалния закон се явяват касационни основания по чл. 348, ал.1, т. 1 и т. 2 от НПК.
Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:
С обжалваното решение, Районен съд – Момчилград е
потвърдил Електронен фиш за налагане на имуществена санкция серия ** № ***,
издаден от ОДМВР гр.Кърджали, с който на „Трейд Ин“ ЕООД, с ЕИК ***, е наложена
имуществена санкция в размер на 2000
лв., за извършено нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ във вр. с чл. 638, ал. 4 във вр. с
чл. 638, ал. 1, т. 2 във вр. с чл. 461, т. 1 от КЗ.
Първоинстанционният съд е приел, че „Трейд Ин“ ЕООД, с ЕИК *** *** е извършило процесното административно нарушение, тъй като към 05.08.2023
г. не е изпълнил задължението си да сключи договор за застраховка „Гражданска
отговорност” на
автомобилистите за притежаваното МПС - „***“ с рег. № ***, установено да
се управлява на горепосочената дата, поради което и правилно е била ангажирана
отговорността му с процесния електронен фиш. При
извършената служебна проверка съдът не е констатирал в хода на административнонаказателното производство да са допуснати
твърдените в жалбата нарушения на процесуалните правила и на материалния закон,
които да съставляват основание за отмяна на електронния фиш. Предвид
разпоредбите на чл. 647, ал. 3 и чл. 638, ал. 4 от КЗ и уредената в тях
задължителна процедура по налагане на наказание с електронен фиш, е приел, че в
случая законосъобразно е издаден електронен фиш. Районният съд е изложил
мотиви, че нарушението, за което е ангажирана отговорността на дружеството, е
пълно описано в обжалвания електронен фиш, като словесното описание на
констатираното нарушение съответствало напълно на посочената като нарушена
правна норма на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ.
По горните съображения стигнал до извода, че
обжалваният електронен фиш се явява законосъобразен и следва да бъде потвърден.
Извършвайки своята проверка в рамките на приетите
за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства,
Административен съд – Кърджали намира, че доводите, изложени в касационната
жалба са неоснователни и релевираните отменителни основания не са налице. В тази връзка като е
приел, че описаното в ЕФ нарушение е установено от обективна и субективна
страна, районния съд не е допуснал нарушения на съдопроизводствените
правила при нализа и оценката на доказателствата. Съответствието между приетото
от съда и установеното от доказателствата, както и между приетото от съда и
направените от него изводи, води до обоснованост на обжалваното решение.
Съображенията на касационния съд за това са
следните:
В процесния
ЕФ е посочена като нарушена разпоредбата на чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ, която
норма въвежда задължение за сключване на договор за
застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, за всяко лице, което
притежава моторно превозно средство, регистрирано на територията на Република
България, което не е спряно от движение. За неизпълнение на това задължение в
чл. 638, ал. 1 от КЗ е предвидено налагането на: глоба от 250 лв. - за
физическите лица (т. 1) и имуществена
санкция от 2 000 лв. - за юридическо лице или едноличен търговец (т. 2).
Съгласно чл. 638, ал. 4 от КЗ, когато с
автоматизирано техническо средство или система е установено управление на МПС,
за което няма сключена застраховка „Гражданска отговорност“, на собственика на
МПС се налага глобата или имуществената санкция по ал. 1.
Редът за установяването на нарушенията и издаването
на АУАН, НП и ЕФ, е регламентиран в чл. 647 от КЗ. Ал. 1 на нормата
постановява, че АУАН се съставят от оправомощени от
заместник-председателя длъжностни лица, а в случаите по чл. 638, ал. 1 – 3 и 5
и чл. 639 – от длъжностните лица на службите за контрол по Закона за движението
по пътищата. По силата на ал. 3 от разпоредбата, когато с автоматизирано
техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно
превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за
задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и
по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата.
Видно от събраните в първоинстанционното
производство доказателства, в конкретния случай се касае за установено с
автоматизирано техническо средство управление на МПС, за което няма сключена
застраховка „Гражданска отговорност“, поради което относими
към процесния случай са разпоредбите на чл. 638, ал.
4, във вр. с чл. 647, ал. 3 от КЗ. Както бе посочено
по-горе, в цитираните норми е регламентиран редът за установяване на
нарушенията, свързани с управление на
МПС, за което няма сключен и действащ договор за застраховка „Гражданска
отговорност“, както и за заплащане на определения размер на санкцията. Този ред
на установяване на нарушението с АТСС и издаване на ЕФ е отклонение от общото
правило, въведено в чл. 638, ал. 1, вр. с чл. 647,
ал. 1 и ал. 2 от КЗ, изискващо съставяне на АУАН и издаване на НП.
От съдържанието на ЕФ се
установява, че на „Трейд Ин“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление *** е наложена имуществена санкция при следните
фактически обстоятелства: на 05.08.2023 г. на Път *** км. *** м., *** на р-н ***,
в посока от *** към ***, е установено управление на МПС – товарен автомобил „***“,
с рег. № ***, заснето с автоматизирано техническо средство/система № ***, за
което МПС, регистрирано в РБългария и не е спряно от
движение, собственикът не е сключил задължителна застраховка ГО. Така описаното
деяние реализира състава на нарушението по чл. 438, ал. 1, т. 1 от КЗ във връзка с чл. 638, ал. 4 от КЗ, посочено
и в издадения ЕФ, което от своя страна обоснова извода за правилна правна квалификация,
респ. правилно приложение на материалния закон.
Във връзка с горното, съдът намира, че в процесния ЕФ е налице ясно и конкретизирано описание на
нарушението, в какво се състои неговото осъществяване, на коя дата, при какви
обстоятелства е било установено и кой е извършителят. С други не е налице
твърдяното от касатора нарушение на административнопроизводствените правила, изразяващо се в
липса на описание на нарушението от фактическа и правна страна, което да
кореспондира с дадената му в ЕФ правна квалификация. В този смисъл настоящият
състав счита за необходимо да посочи, че словесното описание на деянието в процесния ЕФ не дава основание за съмнения относно
обстоятелството, че движението на МПС е било установено на Път *** км. *** м.,
*** на р-н ***, в посока от *** към ***. Изрично в ЕФ е отразено, че с АТСС е
установено управление на МПС, регистрирано в Република България и не спряно от
движение, за което собственикът не е сключил задължителна застраховка. Посочено
е конкретното МПС - товарен автомобил „***“,
с рег. № ***.
На следващо място, по делото липсва спор за това,
че „Трейд ин“ ЕООД с ЕИК *** е собственик на МПС, чието управление е установено
с АТСС, по реда предвиден в ЗДвП, на посочените в ЕФ дата и място. Предвид това
и с оглед обстоятелството, че за посоченото МПС няма сключен валиден договор за
застраховка ГО, в съответствие с чл. 638, ал. 4 от КЗ, юридическото лице като
собственик на процесното МПС носи административнонаказателната
отговорност за неизпълнение на задължението за сключване на задължителната
застраховка ГО, а не лицето, което е управлявало МПС. Последното касае
случаите, предвидени в разпоредбата на чл. 638, ал. 3 от КЗ, сред които обаче процесния такъв не попада.
Настоящият касационен състав намира за
неоснователни и доводите в жалбата, че ЕФ бил издаден в нарушение на
разпоредбата на чл. 638, ал. 4 от КЗ, тъй като за приложение на същата следвало
АТСС да събира данни и за наличието на действаща застраховка ГО за заснетото
МПС. В тази връзка следва да се посочи, че за реализирането на отговорност с ЕФ
за извършено нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ е необходимо кумулативното
наличие на следните е фактически елементи: 1. Наказаното лице да е собственик на
процесното МПС; 2. За процесното
МПС да липсва сключен договор за застраховка ГО; 3. Да е установено управление
на процесното МПС, независимо кой е бил неговия
водач; 4. Управлението да е установено с АТСС по реда на ЗДвП. С други думи, за
приложението на нормата на чл. 638, ал. 4 от КЗ, с АТСС следва да е установено
единствено факта по управление на МПС като елемент от фактическия състав на
нарушение, но не и наличието на данни, че за процесното
МПС няма сключена съответната застраховка. Последните се констатира след
извършване на справка за конкретното моторно превозно средство.
Необосновани са и твърденията за липсата на
нормативна уредба, визираща възможността на ЮЛ да бъде налагана „имуществена
санкция“ за установено с АТСС нарушение на КЗ. Както вече бе посочено по-горе разпоредбата на чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ въвежда
задължение за сключване на договор
за застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, за всяко лице,
което притежава моторно превозно средство, регистрирано на територията на Република
България, което не е спряно от движение. За неизпълнение на това задължение в
чл. 638, ал. 1 от КЗ е предвидено налагането на: глоба от 250 лв. - за
физическите лица (т. 1) и имуществена
санкция от 2 000 лв. - за юридическо лице или едноличен търговец (т. 2).
Съгласно чл. 638, ал. 4 от КЗ, когато с
автоматизирано техническо средство или система е установено управление на МПС,
за което няма сключена застраховка „Гражданска отговорност“, на собственика на
МПС се налага глобата или имуществената санкция по ал. 1. По силата на чл. 647,
ал. 3 от КЗ, когато с автоматизирано техническо средство или система е
установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма
сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска
отговорност“ на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за
движение по пътищата.
Безспорно, редът и условията за издаване на
електронен фиш е посочен в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, която норма
обаче, при установено и заснето управление на МПС без сключени и действащ
договор за задължителна застраховка „ГО“, е приложима относно изискванията за
съдържанието на ЕФ, редът за уведомяването на лицето, чиято отговорност е
ангажирана, срокът и редът за обжалването му. Въведеният в горецитираната
норма израз: „за налагане на глоба“ не би могъл да обоснове незаконосъобразност
на издаденият ЕФ за налагане на имуществена санкция. Последната е изрично
предвидена в чл. 638, ал. 4 във вр. с ал. 1, т. 2 от КЗ, поради което в хипотезата
на чл. 647, ал. 3 от КЗ на ЮЛ, в качеството на собственик на МПС, чието
управление е установено с АТСС, без наличието на сключена задължителна
застраховка „Гражданска отговорност“, се налага предвиденият в КЗ размер на
имуществена санкция, чрез издаването на ЕФ.
По изложените мотиви, настоящият касационен състав
намира депозираната касационна жалба от пълномощника на „Трейд Ин“ ЕООД ***,
против Решение № 87/31.10.2023 г., постановено по АНД № 174/2023 г. по описа на
Районен съд – Момчилград за неоснователна, поради което и решението на първоинстанционния съд като законосъобразно, респ.
постановено при липса на допуснати нарушения на материалния закон и съществени
нарушение на съдопроизводствените правила, следва да
бъде оставено в сила.
При този изход
на делото и с оглед надлежно заявеното в представената писмена защита искане за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение и относимата редакция на нормата на чл. 63д, ал. 5 във вр. с
ал. 4 във вр. с ал. 1
от ЗАНН във вр. чл. 208 и сл. от АПК във вр. с чл. 37 от ЗПП във вр. с чл. 27е от Наредбата за заплащането на
правната помощ, следва да бъде осъдено „Трейд Ин“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:******,
да заплати в полза на ОДМВР гр.Кърджали, юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК и във връзка с чл. 63в и чл. 63д от ЗАНН, Административният съд
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 87/31.10.2023 г., постановено по АНД № 174/2023 г. по описа
на Районен съд – Момчилград.
ОСЪЖДА „Трейд Ин“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:******, да
заплати на ОДМВР гр.Кърджали, с административен адрес: ***, юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лв.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.