Определение по дело №112/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 май 2020 г.
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20207210700112
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е     330

гр.Силистра, 08.05.2020 година

 

         Административен съд гр.Силистра, в закрито заседание на осми май, две хиляди и двадесета година, в състав:                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Маргарита Славова

                                              ЧЛЕНОВЕ: Павлина Георгиева-Железова

                                                                  Елена Чернева

разгледа особеното искане за спиране изпълнението на общ административен акт по административно дело № 112 по описа на съда за 2020 г., докладвано от съдия Георгиева-Железова, и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл.180, ал.2 от АПК във вр. с чл.182а от АПК във връзка с чл. с чл. 66, ал.2 от АПК по повод на особено искане за спиране изпълнението на допуснато по силата на закона предварително изпълнение на общ административен акт – решение № 65 от 31.03.2020 г. на Общински съвет Дулово по чл.21,ал.1,т.6 от ЗМСМА за приемане на бюджет 2020 г.

С основната жалба по адм.дело № 112/2020 г. кметът на община Дулово е оспорил решение № 65 / 31.03.2020 г.на Общински съвет Дулово за приемане на бюджет 2020 г., като на 22.04.2020 г. е входирана в ОбщС-Дулово заповед за връщане на решението за ново разглеждане.

Допустимостта на особеното искане е обусловена от допустимостта на основната жалба.

Съдът намира, че основната жалба, към момента на произнасяне на съда по особеното искане за спиране на изпълнението - 08.05.2020 г., е подадена в законоустановения срок по чл.45,ал.8 от ЗМСМА. Седмодневният срок за оспорване пред съд започва да тече от изтичане на 14-дневния срок за произнасяне по връщането. Заповедта за връщане на решението, издадена на 09.04.2020 г., е входирана в деловодството на адресата – ОбщС-Дулово на 22.04.2020 г. и срокът за произнасяне по сезирането изтича на 07.05.2020 г. /първият работен ден след изтичане на 14-дневния срок/.

От данните, подадени в отговор на разпореждане от 07.05.2020 г., е видно, че в рамките на законоустановения по чл.45,ал.7 от ЗМСМА 14-дневен срок, върнатото за ново разглеждане решение не е ревизирано, респективно липсва последващо решение по същия въпрос. Следователно допустим за оспорване акт се явява решение № 65 от 31.03.2020 г. за приемане на бюджет 2020 г.

Въз основа на посочените по-горе данни следва и че, правото на съдебно оспорване е своевременно упражнено към 08.05.2020 г. Жалбата от кмета на община Дулово е подадена чрез куриер на 29.04.2020 г., т.е преждевременно, в рамките на неприключила процедура по чл.45,ал.7 от ЗМСМА за произнасяне по връщането. Междувременно, към момента на преценка на Административен съд-Силистра по особеното искане за спиране на изпълнението - 08.05.2020 г., жалбата е преодоляла порока на преждевременност, тъй като към този момент посоченият правнозначим факт - изтичане на 14-дневния срок за произнасяне на ОбщС по връщането, е изтекъл, в какъвто смисъл е коментарът по-горе /чл.45,ал.8 от ЗМСМА/.

Искането за спиране изпълнението на оспорения акт е допустимо, тъй като основната жалба няма суспензивен ефект /препятстващ изпълнението на оспорения акт по чл.166,ал.1 от АПК/. Това е така, тъй като посоченият суспензивен ефект настъпва при оспорване на индивидуален административен акт, а процесното оспорено решение за приемане на бюджет е общ административен акт / ТР № 2 от 16.04.2013 г. по т.д.№ 4/2011 г. на ВАС;чл.180,ал.1 от АПК./ При това положение законът придава предварително изпълнение на този вид решения като е налице хипотезата на допустимост на искане за спиране изпълнението му по чл.180,ал.2 от АПК във връзка с чл.166,ал.2 от АПК.

По основателността на искането:

Оспореното решение по чл.21,ал.1,т.6 от ЗМСМА съставлява общ административен акт, самостоятелна финансова сметка за приходите и разходите на общината за календарната 2020 година, която се управлява от органите на местното самооуправление. Законодателят е вложил в правомощията на Общинския съвет приемането на този финансов план. Правомощието да внесе предложение за предметния и стойностен обхват е вменено на кмета на общината. Обратно на заявеното в основната жалба, Общинският съвет е компетентен да определи финансовата рамка в отклонение от внесеното предложение. Обстоятелството, че кметът като длъжностно лице, е оправомощен да внесе  предложение не означава, че Общинският съвет следва да възпроизведе еднозначно това предложение, а да се произнесе по предметния му обхват, но в размери, стойности и показатели, определени от него в резултат на отчитане на колективен вот. В този смисъл неоснователно е твърдението на жалбоподателя, че само по себе си, отклонението на бюджета от предложения проект е признак на незаконосъобразност.

Следва да се отбележи и че, предварителното изпълнение на решението не означава влизането му в сила. На общите и нормативните административни актове законодателят е придал предварителна изпълняемост в рамките на оспорването им. В аналогичен смисъл и в периода на 14-дневния срок по чл.45,ал.7 от ЗМСМА, в който издателят на акта има право на ревизия на върнатия акт, оспореното решение не е влязло в сила, но е изпълнителен титул поради липсата на суспензивен ефект на жалбата – чл.180,ал.1 от АПК.

Материално-правните предпоставки, при които процесното искане за спиране изпълнението на общия административен акт-финансова рамка на приходите и разходите за 2020 г., е основателно, са от вида на тези по чл.166,ал.2 от АПК във връзка с чл.180,ал.2 от АПК - нови обстоятелства за заявена и установена вероятност изпълнението на този финансов план да причини значителна или трудно поправима вреда за община Дулово. В същото време,такъв вид вреда, дори и установена, би следвало да е с приоритет пред презумирания  от законодателя обществен интерес от предварителната му изпълняемост / чл.180,ал.1 от АПК/.Доказателствената тежест е вменена на жалбоподателя – кмета на община Дулово.

Искателят не конкретизира извън твърденията по основната жалба обстоятелствата, които сочат на значителна, респ.трудно поправима вреда от предварителното изпълнение на бюджета.

Ако се приеме, че доводите в основната жалба по оспорването на решението са доводи и за трудно поправима вреда, то извлечените от тези твърдения оплаквания са насочени към следните обстоятелства:

- незаконосъобразно, респ. нецелесъобразно разходите на общината са завишени с 20 000 лева, съставляващи по 2 000 лева допълнително финансиране на 10 футболни клуба, тъй като тези 20 000 лева не кореспондират с разходи от други пера. В същото време се признава, че част от тези 20 000 лева корелират с 4 000 лева, които следва да се обвържат със съкращаване на представителните разходи на кмета.

Развиват се съображения за нецелесъобразност, тъй като съществуващото до момента финансиране на футболните клубове се е заключавало до 6 000 лева/клуб и не е необходимо и целесъобразно финансирането им до 8 000 лева за един клуб/ завишение с по 2 000 лева на клуб/.

Останалата част от сумата – 16 000 лева се признава, че кореспондира със сума, съответстваща на разходите за предложен за съкращение 1 от общо 2 броя щата,свързани с радиотелевизия /РТВ/, но се счита ,че това намаляване на щатната численост от 2 на 1 бройка, би довело до облигационни задължения за неустойки на общината по повод на неизпълнен договор със Съвета за електронни медии/СЕМ/. Поддържа се, че намаляването на  щата за РТВ до 1 щатна бройка би било равнозначно на прекратяване на тази дейност.

Искането за спиране изпълнението на решението за приемане бюджет 2020 г. се явява неоснователно поради следните съображения:

На първо място, липсата на ясно изложени конкретни мотиви за значителни или трудно поправими вреди от изпълнението на решението за приемане на бюджет 2020 г. е основание за отхвърлянето на искането. Доказателствената тежест за посочване и установяване на този вид обстоятелства е вменена на искателя и при неконкретизирането им последицата се свързва от законодателя с отхвърляне на искането по чл.180,ал.2 от АПК.  

Ако се приеме, че твърденията в основната жалба за незаконосъобразност на оспореното решение, се отнасят и се свързват с оплакване за трудно поправима вреда от предварителното изпълнение на решението за бюджет 2020 г., то следва да се отбележи следното:

1/ посочените обстоятелства, коментирани по-горе, не съставляват „нови обстоятелства“ по смисъла на чл.180,ал.2 от АПК във вр. с чл.166,ал.2 от АПК. На това самостоятелно основание искането следва да се отхвърли.

2/посочените обстоятелства не доказват значителни, респ.трудно поправими вреди, съизмерими по степен на важност с презумирания обществен интерес от предварителната изпълняемост на общия административен акт.

Както сам жалбоподателят сочи, спорът дали футболните клубове ще се финансират с по 8 000 лева в резултат на завишение с по 2 000 лева на клуб или не, е въпрос по целесъобразност. Съдебният контрол по този признак е изключен от законодателя.

На следващо място, ако в съответния договор между община Дулово и СЕМ е включена неблагоприятна клауза при неизпълнение на договора и при установено недобросъвестно договаряне по чл.12 от закона за задълженията и договорите, т.е. ако се установи че общината не е защитила интересите си чрез благоприятни клаузи в сключените договори, то същата не би следвало да черпи права от неправомерното си поведение. В същото време, съкращаването на една от общо две щатни бройки за „радиотелевизия“ не би следвало да е основание за прекратяване на тази дейност, предвид обстоятелството, че 1 щатна бройка продължава да обслужва дейността, а е налице и възможност за граждански договор в рамките на установения баланс между потребност и възможност. Ако се спре изпълнението на финансовия план за 2020 г. в средата на календарната година, за която се отнася, поради твърдения за нецелесъобразност, респ. поради теза за незаконосъобразно намаляване на представителните разходи на кмета на общината в размер на 4 000 лева и нецелесъобразно, респ. незаконосъобразно финансиране на 10 футболни клуба, то ще е налице значителна вреда за общината, която следва да затрудни всички дейности, свързани с прилагането на приетата финансова рамка, относими и в значими социални дейности като образование и здравеопазване.

В обобщение, настоящият състав на съда намира, че по делото не се установява фактическият състав на чл.180,ал.2 от АПК във вр. с чл.166,ал.2 от АПК за наличие на значими, респ. трудно поправими вреди от предварителното изпълнение на решение № 65 от 31.03.2010 г. на ОбщС-Дулово за приемане на бюджет 2020 г., поради което искането следва да се отхвърли.

Така мотивиран и на основание  чл. 180, ал. 2, вр. чл. 166, ал. 2 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ искането на Община Дулово за спиране изпълнението на Решение № 65 по протокол № 6 от 31.03.2020 г.на Общински съвет Дулово  като неоснователно.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба чрез Административен съд Силистра пред Върховния административен съд в седемдневен срок от връчването му на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                ЧЛЕНОВЕ: 1.                             2.