Решение по дело №708/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 797
Дата: 1 ноември 2021 г. (в сила от 1 ноември 2021 г.)
Съдия: Красимир Димитров Лесенски
Дело: 20217150700708
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 797/1.11.2021г.

 

гр. Пазарджик, 01.11.2021 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, VІІ състав, в открито съдебно заседание на първи октомври две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

при секретаря Димитрина Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Лесенски адм. дело № 708 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и и сл. АПК, вр. чл.13, ал.6 ЗСП и е образувано по жалба на А.А. *** против Заповед № ЗСП/Д-РА-ПН/267 от 05.05.2021 г. на Директор на Дирекция Социално подпомагане“ Панагюрище, потвърдена с Решение № 13-РД06-0020/04.06.2021 г. на Директора на Регионална дирекция за социално подпомагане Пазарджик.

С атакуваната Заповед № ЗСП/Д-РА-ПН/267 от 05.05.2021 г. е отказано на жалбоподателката отпускането на месечна целева помощ по реда на чл. 16б от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП) с мотив: „Не е изпълнено условието на чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСП - г-жа А.А. и г-н П. Р. са безработни, но не са останали без работа след 13.03.2020 г. по причини, предпоставени от въведени ограничения във връзка с обявеното извънредно положение или извънредна епидемична обстановка“.

В жалбата се излагат съображения за неправилност и незаконосъобразност на атакуваната заповед. Иска се отмяната ѝ и да се върне преписката за ново произнасяне по подадено заявление за отпускане на месечна целева помощ.

В съдебно заседание не се явява процесуален представител на жалбоподателя. В писмено становище се поддържа жалбата. Излага се доводи. Претендират се сторените по делото разноски.

Процесуалният представител на ответника в съдебно заседание устно и в писмени бележки моли да се отхвърли жалбата и да им се присъдят сторените разноски, в т. ч. юрисконсултско възнаграждение.

 

Административен съд Пазарджик, като прецени доводите на страните във връзка със събраните по делото доказателства, намира следното от фактическа страна:

От приетата по делото административна преписка и приобщените към нея доказателства се установява, че жалбоподателката А.А.А. е подала заявление - декларация с вх. № ЗСП/Д-РА-ПН/267/14.04.2021 г. в ДСП - Панагюрище за отпускане на месечна целева помощ по чл. 16б от ППЗСП при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка. А.А.А. е работила от 06.03.2019 г. до 01.09.2020 г. във фирма „Митьова къща“ ООД - гр. Стрелча. При социалното проучване е установено, че трудовия ѝ договор с фирма „Митьова къща“ ООД - гр. Стрелча е прекратен на основание чл. 325, ал. 1, т. 1 от КТ. От 10.09.2020 г. е регистрирана в Дирекция „Бюро по труда“ и е получавала обезщетение за безработица в периода от м. 10.2020 г. до м. 01.2021 г. Мъжът, с когото живее на фактически начала - П. Н. Р. е без регистрация в Дирекция „Бюро по труда“. Последният му трудов договор е с дружество „Ремстрой – ИТД“ ЕООД гр. Стрелча и е прекратен на 10.10.2015 г. Няма лица, задължени по закон да осигуряват издръжка. А.А.А. получава месечна помощ по чл. 7 от ЗСПД в размер на 40 лв. от 01.07.2020 г. до 30.06.2021 г. А.А. има извършено прехвърляне или продажба на жилищен, вилен, селскостопански или горски имот и/или на идеални части от тях през последните 5 години. Размерът на извършената сделка не надвишава 60-кратния размер на ГМД - извършена проверка на 27.04.2021 г. в Агенция по вписванията. А.А. и П. Р. не са регистрирани като собственик на ЕТ - извършена проверка на 27.04.2021 г. в Търговски регистър.

Детето Л. Й. Р. е ученик в 4-ти клас в НУ „Паисий Хилендарски" - гр. Стрелча. Поради въведените ограничения във връзка с обявената епидемична обстановка детето Л. Й. Р. не е посещавало училище в периода от 22.03.2021 г. до 02.04.2021 г. включително.

Въз основа на така установено е издадена процесната заповед № ЗСП/Д-РА- ПН/267/05.05.2021 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане" - Панагюрище за отказ за месечна целева помощ по чл. 16б от ППЗСП при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична, тъй като не е изпълнено условието на чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСП - А.А.А. и П. Н. Р. са безработни, но не са останали без работа след 13.03.2020 г. по причини, предпоставени от въведените ограничения във връзка с обявеното извънредно положение или извънредната епидемична обстановка.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е от лице, имащо правен интерес от оспорването. Жалбата е подадена в срок.

 

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

При проверка за законосъобразност на оспорвания административен акт съгласно чл. 168 от АПК, настоящият съдебен състав счита, че заповедта е издадена от компетентен орган, в законоустановената форма. Оспорената заповед е издадена от административен орган с териториална, времева и материална компетентност. Процесната заповед отговаря на изискванията за форма. Съдът счита, че съдържа необходимите реквизити, посочени в разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК.

Заповедта обаче е издадена в противоречие с материалния закон.

Настоящият състав на съда счита, че административният орган неправилно е достигнал до извод, че нормативният текст на чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСП следва да се тълкува разширително и да се приеме, че оставането без работа, респ. без доходи поради оставането без работа, следва да е по причина на обявеното извънредно положение, респ. обявената извънредна епидемична обстановка.

По посочената разпоредба е налице противоречива практика на съдилищата именно по въпроса дали оставането без работа трябва да е в следствие на обявеното извънредно положение или извънредната епидемична обстановка, или помощта следва да се отпуска и на лица, останали без работа и по други причини, но оставането без работа да продължава по време на извънредното положение. Настоящият състав на съда счита, че не следва разпоредбата на чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСП да се тълкува разширително, така както е посочил административният орган и съответно намира за по-правилно и по-справедливо второто становище, а именно -  помощта следва да се отпуска и на лица, останали без работа и по други причини, но оставането без работа да продължава по време на извънредното положение. Това е така, защото целта на разпоредбата е да бъдат подпомагани лица, които са останали без трудови доходи, но които в ситуацията на извънредно положение, са в значително по-затруднено положение да си намерят работа именно заради извънредната обстановка. Още повече, че в конкретния случай жалбоподателката е останала без работа по време на извънредната обстановка, като трудовият ѝ договор с „Митьова къща“ ООД - гр. Стрелча е прекратен на основание чл. 325, ал. 1, т. 1 от КТ, но това само по себе си не означава, че след като е по взаимно съгласие, то не е в следствие на извънредната обстановка.

Безспорно е, че с Решение на НС от 13.03.2020 година в Република България е обявено извънредно положение. С Решение № 325 от 14.05.2020 година на Министерския съвет на Република България е обявена извънредна епидемична обстановка. С Решения № № 378 от 12.06.2020 година, № 418 от 25.06.2020 година, 482 от 15.06.2020 година, 525 от 30.07.2020 година, 609 от 28.08.2020 година, 673 от 25.09.2020 година и 855 от 25.11.2020 година, извънредната епидемична обстановка е продължена до 31.01.2021 година. С Решение № 72 от 26.01.2021 г. и с Решение № 395 на Министерския съвет от 28 април 2021 г. срокът на извънредната епидемична обстановка е удължен до 31 юли 2021 г.

В случая жалбоподателката е поискала отпускане на месечна целева помощ при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка за семейства с деца до 14–годишна възраст. Съгласно чл. 16б, ал. 1 от ППЗСП право на месечна целева помощ при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка имат семейства с деца до 14-годишна възраст, когато:

1. двамата или единият от работещите родители, или родител, отглеждащ сам дете, не може да извършват дистанционна работа от вкъщи и нямат възможност да ползват платен отпуск или не получава получават парично обезщетение за временна неработоспособност;

2. двамата или единият от родителите, или родителят, отглеждащ сам дете, са останали без работа, но нямат право на обезщетение за безработица или размерът на получаваното обезщетение е по-нисък от средномесечния доход по ал. 4;

3. двамата или единият от родителите, или родителят, отглеждащ сам дете, са самоосигуряващи се лица, които не могат да упражняват занятието си поради въведените ограничения във връзка с извънредното положение или извънредната епидемична обстановка;

4. двамата или единият от родителите, или родителят, отглеждащ сам дете, по т. 1, 2 или 3 не получават обезщетение за бременност и раждане.

Разпоредбата на чл. 16б от ППЗСП е приета с цел да се регламентира месечната целева помощ, която се отпуска именно във връзка с обявеното извънредно положение или последвалата епидемична обстановка. Целевата помощ по чл. 16б от ППЗСП по същество е извънредна и се предоставя във връзка с промените на икономическата обстановка в страната, след 13.03.2020 г. Целта на отпускането ѝ е да подпомогне хора в затруднено положение, предвид обявяването на извънредно положение, както и последвалата извънредна епидемична обстановка.

Съгласно чл. 16б, ал. 1, т. 2 от ППЗСП право на месечна целева помощ при обявено извънредно положение или обявена извънредна епидемична обстановка, имат семейства с деца до 14-годишна възраст, когато двамата или единият от родителите, или родителят, отглеждащ сам дете, са останали без работа, но нямат право на обезщетение за безработица или размерът на получаваното обезщетение е по-нисък от средномесечния доход по чл. 16б, ал. 4 от ППЗСП. От цитирания нормативен текст не може да се извлече изискването, че оставането без работа трябва да се намира в пряка причинно-следствена връзка с епидемична обстановка. Достатъчно е оставането без работа да е налице по време на епидемичната обстановка. Жалбодателката е безработна и има дете под 14 г. възраст, което не може да посещава училище, поради обявената извънредна епидемична обстановка. Самият административен орган е посочил, че от 22.03.2021 г. до 02.04.2021 г. са преустановени присъствените учебни занятия поради въведени временни противоепидемични мерки, свързани с ограничаването на разпространението на COVID-19, съгласно Заповеди № РД-01-173/18.03.2021 г. и № РД-01- 194/30.03.2021 г. на министъра на здравеопазването. През посоченият период на основание Заповеди № РД09-748/19.03.2021 г. и №РД09-798/31.03.2021 г. на министъра на образованието обучението е организирано от разстояние в електронна среда чрез използване на средства на информационните и комуникационни технологии. Изпълнено е условието на чл. 16б, ал. 3, т. 2 от ППЗСП.

С оглед изложеното съдът намира, че жалбоподателката отговаря на изискванията за получаване на помощта по чл. 16б от ППЗСП - тя е останала без работа, не може да започне такава, нито дори да търси, тъй като има задължение да не оставя детето си у дома без надзор, съгласни изискванията на ЗЗДетето. Ако в случая се имаше предвид същата да е останала без работа заради извънредната обстановка, то това следваше да е изрично посочено в нормативната уредба, а не да се извежда по тълкувателен път, още повече с разширително тълкуване на разпоредбата в ущърб на гражданите, търсещи подпомагане. Следва да се отбележи, че логиката на другите хипотези на подпомагане по чл.16б от ППЗСП също е в смисъла на подобно становище. Още повече, че в конкретния случай административният орган извежда извода си само въз основа на основанието за прекратяване на трудовия договор на жалбоподателката, приемайки, че след като е по взаимно съгласие, то не е в следствие на извънредната обстановка, което също е доста свободна интерпретация, без други данни в тази насока.

Поради изложените съображения, съдът счита, че е постановен незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде отменен. С оглед спецификата на правоотношенията, преписката ще следва да бъде върната на органа за ново произнасяне по подадено заявление на жалбоподателката, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона.

     При този изход на делото и с оглед направеното искане от страна на пълномощника на жалбоподателката за присъждане на разноски, съдът следва да осъди ответника да ги заплати. Същите са в общ размер на 310 лева, от които 10 лв.  държавна такса и 300 лв. адвокатско възнаграждение, за които са представени и доказателства за извършването им – вносна бележка и договор за правна защита и съдействие.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. второ от АПК, Административен съд Пазарджик, VII състав,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразна Заповед № ЗСП/Д-РА-ПН/267 от 05.05.2021 г. на Директор на Дирекция „Социално подпомагане“ Панагюрище, потвърдена с Решение № 13-РД06-0020/04.06.2021 г. на Директора на Регионална дирекция за социално подпомагане Пазарджик.

ИЗПРАЩА административната преписка на Директор на Дирекция „Социално подпомагане“ Панагюрище за ново произнасяне в законоустановения срок по подаденото заявление - декларация с вх. № ЗСП/Д-РА-ПН/267/14.04.2021 г., при съобразяване указанията по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Дирекция „Социално подпомагане“ Панагюрище да заплати на А.А.А. с ЕГН ********** ***, сторените по делото разноски в размер на 310 лева ( триста и десет лева).

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

СЪДИЯ: (П)