№ 5
гр. Велико Търново , 08.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, III СЪСТАВ в публично
заседание на девети декември, през две хиляди и двадесета година в следния
състав:
Председател:МЛАДЕН ДИМИТРОВ
Секретар:СТЕФКА С. ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от МЛАДЕН ДИМИТРОВ Административно
наказателно дело № 20204110201582 по описа за 2020 година
за да се произнесе, взема предвид следното:
Производство по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Жалбоподателят Клуб по конен спорт „Калоян-92", обжалва НП № 441808-F484991
от 11.06.2019г. на началника на отдел "Оперативни дейности" - В. Търново, в ЦУ на НАП,
като излага основания за незаконосъобразност, свързани с неправилно приложение на
материалния закон и формалните изисквания на процесуалните правила. Намира случая за
маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Моли съда да отмени изцяло НП.
Въззиваемата страна ЦУ на НАП, поддържа издаденото НП и моли съда да го
потвърди. Претендира разноски.
Съдът, с оглед събраните по делото доказателства, намери за установено следното :
Административнонаказателното производство е образувано на 07.05.2019г., със
съставянето на акт за административно нарушение № F484991, от ст. инспектор по
приходите при НАП, св.Христиана Х.Д., срещу Клуб по конен спорт „Калоян-92", с ЕИК
по БУЛСТАТ: *********, за това, че на 30.04.2019 година, в 11:15 часа при извършена
проверка на търговски обект по смисъла на параграф1, т.41 от ДР на ЗДДС - Клуб по конен
спорт „Калоян-92", находящ се в с. Арбанаси , местност „Новите лозя" № 1, стопанисван от
сдружението и извършена контролна покупка на услугата конна езда, заплатена в брой от
А. Ф. М. - СИП, за което плащане не е издадена фискална касова бележка, нито ръчна
1
касова бележка от кочан в проверявания обект, нито друг първичен счетоводен документ, е
установено че лицето не е изпълнило задължението си да монтира и регистрира технически
изправно и функциониращо фискално устройство, с изградена дистанционна връзка с НАП в
проверявания обект –в нарушение на чл. 7, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г., във връзка с
чл.118, ал.1 от ЗДДС.
Въз основа на съставения акт е издадено Наказателно постановление № 441808-F484991
от 11.06.2019г. от началника на отдел "Оперативни дейности" - В. Търново, в ЦУ на НАП,
с което на Клуб по конен спорт „Калоян-92", с ЕИК по БУЛСТАТ: *********, за това, че
на 30.04.2019 година, в 11:15 часа при извършена проверка на търговски обект по смисъла
на параграф1, т.41 от ДР на ЗДДС - Клуб по конен спорт „Калоян-92", находящ се в с.
Арбанаси , местност „Новите лозя" № 1, стопанисван от сдружението и извършена
контролна покупка на услугата конна езда, заплатена в брой от А. Ф. М. - СИП, за което
плащане не е издадена фискална касова бележка, нито ръчна касова бележка от кочан в
проверявания обект, нито друг първичен счетоводен документ, е установено че лицето не е
изпълнило задължението си да монтира и регистрира технически изправно и
функциониращо фискално устройство, с изградена дистанционна връзка с НАП в
проверявания обект –в нарушение на чл. 7, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г., във връзка с
чл.118, ал.1 от ЗДДС, на осн. чл185, ал.2, вр. с ал.1 от ЗДДС, е наложена имуществена
санкция в размер на 500 лева.
От показанията на св.М и св.Х.Д., двамата инспектори по приходите към НАП, се
установи, че лично са извършили проверка на търговски обект клуб по конен спорт
„Калоян-92", находящ се в с. Арбанаси, общ.В.Търново. При проверката била направена
контролна покупка на услуга – конна езда, като плащането било извършено от св.М в брой
– сумата от 20 лева получена от Ердухан Сами, който видно от дадените обяснения,бил
ученик в спортното училище в гр.В.Търново, провеждал практика в спортния клуб и
инструктирал желаещите да яздят. За плащането не била издадена фискална касова
бележка, катосе установило, че в обекта нямало изобщо монтирано функциониращо
фискално устройство. АУАН бил съставен в ТД на НАП, присъствие на законния
представите на сдружението – М.Х – председател на УС.
От заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на изпълнителния директор на НАП,
началниците на отдел "Оперативни дейности" в дирекция "Оперативни дейности" в ГД"ФК"
в ЦУ на НАП, са оправомощени да издават НП, за нарушения по чл. 185 от ЗДДС - т.1.1.
Със същата заповед органите по приходите са оправомощени да установяват
административни нарушения, чрез съставянето на АУАН.
С оглед на установеното се налагат следните правни изводи : В хода на
административнонаказателното производство са допуснати груби процесуални нарушения,
водещи до съществено ограничаване правото на защита на санкционираното лице и
неправилно приложение на материалния закон.
2
На първо място, липсва ясно и точно правно описание на нарушенията и
обстоятелствата въз основа, на които е формиран изводът на актосъставителя и
наказващият орган. Разпоребдата на чл.185, ал.2 от ЗДДС, предвижда няколко състава на
административни нарушения, като конкретната хипотеза е следвало да се уточни от
наказващия орган, както словесно, така и правно технически.
Липсва посочване на изпълнителното деяние на нарушението. В нормата на чл.185, ал.2
от ЗДДС, се предвиждат две форми - извършване на нарушение или допускане да се
извърши нарушение. Освен това е извършена квалификация на деянието по чл.185, ал.2,
вр. ал.1 от ЗДДС, без да е отразен и допълнителния определящ признак - че нарушението
не води до неотразяване на приходи, каквото е задължителното изискване на привръзката с
ал.1. В това отношение НП, се явява необосновано. При всички положения, като резултат от
неизпълнение на задължението за монтаж на фискално устройство и приемане на плащане,
се достига до неотразяване на приходи, което сочи, че се реализира състава на чл.185, ал.2,
изр. първо, което е по-тежко наказуемо.
От друга страна при констатиране на неизпълнение на задължението по чл.118, ал.1 от
ЗДДС, за регистриране и отчитане от страна на лицето на извършените от него
доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от
фискално устройство (фискален бон) или чрез издаване на касова бележка от интегрирана
автоматизирана система за управление на търговската дейност (системен бон), какъвто по
съществото си е настоящия случай, винаги е налице осъществяване на състава на чл.185,
ал.1 от ЗДДС. Задължението за монтаж на фискално устройство не е самоцел, а е за целите
точно за отчитането и регистрирането на продажбите, чрез издаване на съответния
документ.
Налице е неправилно приложение на материалния закон, което води до
незаконосъобразност на наказателното постановление. Нарушението по чл.185, ал.1 от
ЗДДС, е наказуемо със същата санкция, като това по чл.185, ал.2, изр. второ, вр. с ал.1 от
ЗДДС, но се различава, коренно по съставомерните обстоятелства.
В случая е формирана воля за нарушение на задължение по нормативен акт по
приложеието на чл.118 от ЗДДС, при което не се е достигнало до неотразяване на приходи –
състав по чл.185, ал.2, изр. второ, вр. с ал.1 от ЗДДС, което се явява неправилно приложение
на материалния закон, според посочените по-горе аргументи и оспорваното наказателно
постановление се явява незаконосъобразно.
По изложените съображения, на основание чл.63 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
3
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 441808-F484991 от 11.06.2019г. от
началника на отдел "Оперативни дейности" - В. Търново, в ЦУ на НАП, с което на Клуб
по конен спорт „Калоян-92", с ЕИК по БУЛСТАТ: *********, за това, че на 30.04.2019
година, в 11:15 часа при извършена проверка на търговски обект по смисъла на параграф1,
т.41 от ДР на ЗДДС - Клуб по конен спорт „Калоян-92", находящ се в с. Арбанаси , местност
„Новите лозя" № 1, стопанисван от сдружението и извършена контролна покупка на
услугата конна езда, заплатена в брой от А. Ф. М. - СИП, за което плащане не е издадена
фискална касова бележка, нито ръчна касова бележка от кочан в проверявания обект, нито
друг първичен счетоводен документ, е установено че лицето не е изпълнило задължението
си да монтира и регистрира технически изправно и функциониращо фискално устройство, с
изградена дистанционна връзка с НАП в проверявания обект –в нарушение на чл. 7, ал.1 от
Наредба Н-18/13.12.2006г., във връзка с чл.118, ал.1 от ЗДДС, на осн. чл185, ал.2, вр. с ал.1
от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.
Решението подлежи на обжалване пред Великотърновския административен съд, в 14
дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
4