Решение по дело №27/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 март 2022 г. (в сила от 6 април 2022 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20227140700027
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

95/14.03.2022г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на единадесети март през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                                          Председател: Огнян Евгениев

                                                                                            Членове: Соня Камарашка

                                                                                                           Бисерка Бойчева

 

 

при секретаря Антоанета Лазарова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Камарашка административно дело № 27 по описа на съда за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.185 и сл. от Раздел ІІІ, глава Х от АПК

 

Административното производство е образувано по повод подаден протест на прокурор при Районна прокуратура Монтана по реда на Глава десета, Раздел ІІІ от АПК за оспорване на отделни разпоредби от подзаконов нормативен акт, на основание чл.145, ал.6 от ЗСВ, чл.186, ал.2 във вр. с чл.185 във вр. чл.16, ал.1 от АПК. Протестира се законосъобразността на разпоредбите намиращи се в Глава Петнадесета от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци, приета с Решение №26 от протокол №6/15.01.2020г. на Общински съвет – Бойчиновци озаглавена „Административно - наказателни разпоредби“ а именно: чл.65, чл.66, чл.67, чл.68, чл.69, чл.70, чл.71, чл.72, чл.73, чл.74, чл.75, чл.76, чл.77, чл.78, чл.79, чл.80, чл.81, чл.82, чл.83, чл.84, чл.85, чл.86, чл.87, чл.88, чл.89, чл.90 и чл.91. Иска се прогласяване на нищожност на оспорените разпоредби, поради липса на компетентност на Общински съвет – Бойчиновци да урежда обществени отношения, регламентирани с нормативен акт от по-висока степен - Глава шеста, раздел II от Закон за управление на отпадъците /ЗУО/ озаглавен „Административни нарушения и наказания“ и за регламентирането на които не е налице законова делегация на общинския съвет. С отделна молба се претендират сторените по делото разноски.

В открито съдебно заседание протестът се поддържа от представителят на Окръжна прокуратура – Монтана, като се иска прогласяване на нищожност на оспорените разпоредби по съображения изложени в протеста. Претендират се разноски по делото.

Ответникът – Общински съвет Бойчиновци чрез Председателя не се явява, не се представлява и не взема становище по протеста.

Подаването на протеста е съобщено по реда на чл. 188 във връзка с  чл. 181, ал. 1 и ал. 2 от АПК, като обявление е публикувано в бр.14/2022 година на „Държавен вестник” /л.67/, обявено е на таблото на Административен съд – Монтана /л. 62/ и интернет страницата на Върховен административен съд /л. 69/.

Не са постъпвали искания за присъединяване или встъпване по реда на чл. 189, ал. 2 от АПК от други лица.

Касационния състав на Административен съд Монтана, след анализ на събраните по делото писмени доказателства, становищата на страните и въз основа на закона, намира за установено следното:

С докладна записка вх.№080-294/16.12.2019г. от кмета на Община Бойчиновци до Общински съвет Бойчиновци е предложено приемане на Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци. Проекта на Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци е публикуван за обсъждане на интернет страницата на Община Бойчиновци на 10.09.2019г., ведно с мотиви за нейното приемане, видно от приложените по делото писмени доказателства. В 30 дневния срок не са постъпили предложения и становища от заинтересовани граждани, поради което и с Решение №26 от протокол №6/15.01.2020г. на Общински съвет – Бойчиновци е приета Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци. Решението е прието с пълно мнозинство от 13 гласували положително общински съветници. Видно от заключителните разпоредби на приложената по делото Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци, същата е приета на основание чл.22 от Закон за управление на отпадъците /ЗУО/.

В Глава петнадесета от Приетата Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци, озаглавена „Административно – наказателни разпоредби“ от чл.65 до чл.91 включително, а именно чл.65, чл.66, чл.67, чл.68, чл.69, чл.70, чл.71, чл.72, чл.73, чл.74, чл.75, чл.76, чл.77, чл.78, чл.79, чл.80, чл.81, чл.82, чл.83, чл.84, чл.85, чл.86, чл.87, чл.88, чл.89, чл.90 и чл.91, са определени конкретни наказания за извършени административни нарушения по ЗУО, възпроизвеждащи дословно Глава шеста, раздел II от ЗУО озаглавен „Административни нарушения и наказания“ от чл.133 до чл.159 от ЗУО.

Предвид така приетата за установена фактическа обстановка и въз основа на извършената служебна проверка на основание чл. 168 от АПК във вр. с чл. 146 от АПК и чл.192а от АПК, съдът намира от правна страна следното:

Съдът, преценявайки допустимостта на оспорването при условията на чл. 186, ал. 2 от АПК, счита протеста за процесуално допустим. Оспорената част от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци е подзаконов нормативен акт, който съдържа административноправни норми, относими за неопределен и неограничен брой адресати с многократно правно действие съгласно легалната дефиниция на чл. 75, ал. 1 от АПК. Изложените характеристики определят Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци като нормативен административен акт. Протестът против разпоредби от административен нормативен акт, какъвто безспорно представлява Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци, е подаден от надлежна страна – прокурор при Районна прокуратура - Монтана, който на основание чл. 16, ал. 1, т. 1 и т. 3 от АПК вр. чл. 127, т. 5 КРБ следи за спазване на законността в административния процес, като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни актове, започва или встъпва във вече образувани по АПК производства, когато прецени, че това се налага от важен държавен или обществен интерес. Нормата на чл. 186, ал. 2 от АПК овластява прокурора да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, като според чл. 187, ал. 1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето.

В този смисъл протестът като подаден от надлежна страна и срещу подлежащ на съдебен контрол подзаконов административен акт е процесуално допустим.

Съдът в посочения състав притежава териториална и материална компетентност за постановяване на валиден съдебен акт по реда на чл. 191 във вр. с чл. 133, ал. 1 от АПК.

Решението за приемането на Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци е взето в съответствие с чл. 27, ал. 2 и 3 ЗМСМА, при явно гласуване, с мнозинство повече от половината от присъстващите съветници.

Общинският съвет е орган на местното самоуправление и решава самостоятелно всички въпроси от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност /по арг. на чл. 17, ал. 1 и чл. 18 от ЗМСМА/. В нормата на чл. 8 от Закона за нормативните актове /ЗНА/ е регламентирано правомощието на общинския съвет да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

Разпоредбата на чл. 22, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, /Обнародвана ДВ, бр. 53 от 13.07.2012 г., в сила от 13.07.2012 г., изм. и доп./ предвижда, че общинският съвет приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Така цитирана разпоредбата на нормата изброява изчерпателно предмета на уредбата, предоставен на общинските съвети. В това изброяване не се включва компетентност за административно наказателна дейност и компетентни за нея органи и длъжностни лица в която да се регламентират нарушения и наказания за неизпълнение на задължения във връзка с управление на отпадъците. Законодателят е въвел изрично изискване с наредбата на органа на местната власт да бъдат уредени реда и условията и разписаните правомощия на ЗУО който е специален закон спрямо Закон за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/.

Приемането на Глава петнадесета "Административно - наказателни разпоредби" от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци в чл.65, чл.66, чл.67, чл.68, чл.69, чл.70, чл.71, чл.72, чл.73, чл.74, чл.75, чл.76, чл.77, чл.78, чл.79, чл.80, чл.81, чл.82, чл.83, чл.84, чл.85, чл.86, чл.87, чл.88, чл.89, чл.90 и чл.91 с текста на редакцията към момента на оспорването му е нарушение на компетентността на органа, който е излязъл извън нея поради което нарушението е съществено и води до нищожност на акта, тъй като са приети при липсата на законово овластяване и при отсъствието на материална компетентност на общинския съвет да издаде подзаконовия нормативен акт в тази му част. Налице е изрична законова регламентация на административните нарушения и наказания в чл. 133 и сл. от Закона за управление на отпадъците, която е законово установена, както с оглед вида на съответното административно нарушение, така и с оглед на предвиденото наказание - глоба или санкция. В конкретния случай не се касае за неуредени със закон обществени отношения.

Горното обосновава извод, че като е имал компетентност в сферата на управление на отпадъците с процесната Наредба по чл. 22 ЗУО, общинският съвет е излязъл извън тази компетентност уреждайки със същата наредба и отношения по повод извършени административни нарушения, за които вече са предвидени административни наказания в ЗУО. Разпоредбите на чл.65, чл.66, чл.67, чл.68, чл.69, чл.70, чл.71, чл.72, чл.73, чл.74, чл.75, чл.76, чл.77, чл.78, чл.79, чл.80, чл.81, чл.82, чл.83, чл.84, чл.85, чл.86, чл.87, чл.88, чл.89, чл.90 и чл.91 в Глава петнадесета "Административно - наказателни разпоредби" от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци са нищожни като приети без надлежно овластяване на общинския съвет по силата на нормативен акт от по-висока степен, което обосновава липсата на материална компетентност на Общински съвет Бойчиновци да издаде подзаконовия нормативен акт в тази му част.

Налага се извод за наличие на съществен порок водещ до нищожността на оспорените текстове поради липса на компетентност на Общински съвет Бойчиновци. Тези разпоредби на чл.65, чл.66, чл.67, чл.68, чл.69, чл.70, чл.71, чл.72, чл.73, чл.74, чл.75, чл.76, чл.77, чл.78, чл.79, чл.80, чл.81, чл.82, чл.83, чл.84, чл.85, чл.86, чл.87, чл.88, чл.89, чл.90 и чл.91 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци следва да се прогласят за нищожни. /в този смисъл е и константната практика на ВАС в Решение № 10664 от 4.08.2020 г. на ВАС по адм. д. № 2280/2020 г., VI о., Решение № 9587 от 14.07.2020 г. на ВАС по адм. д. № 3829/2020 г., VI о. и др. /

С оглед на изложеното, подаденият протест като основателен, следва да бъде уважен.

По направеното искане за разноски от протестиращия прокурор при Районна прокуратура - Монтана същите му се дължат с оглед изхода на делото на основание чл. 143, ал. 1 от АПК. Районна прокуратура - Монтана е внесла държавна такса за обнародване на протеста в Държавен вестник в размер на 20.00лв. /двадесет/, които следва да бъдат присъдени, като поискани и сторени в производството.

По изложените съображения и на основание чл.193, ал. от АПК, Административен съд - Монтана, в троен състав:

 

                                                             Р   Е   Ш   И:

 

ОБЯВЯВЯ НИЩОЖНОСТТА на разпоредбите на чл.65, чл.66, чл.67, чл.68, чл.69, чл.70, чл.71, чл.72, чл.73, чл.74, чл.75, чл.76, чл.77, чл.78, чл.79, чл.80, чл.81, чл.82, чл.83, чл.84, чл.85, чл.86, чл.87, чл.88, чл.89, чл.90 и чл.91 от Глава петнадесета "Административно - наказателни разпоредби" на Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бойчиновци, приета с Решение №26 от протокол №6/15.01.2020г. на Общински съвет – Бойчиновци.

 

ОСЪЖДА Община – Бойчиновци да заплати на Районна прокуратура гр.Монтана поисканите и сторени разноски по делото в размер на 20.00лева /двадесет/, представляващи държавна такса за обнародване в ДВ, както и 5.00лева /пет/ лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист в полза на Административен съд гр.Монтана.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба и протест чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

Решението след влизането му в законна сила да се обнародва от Общински съвет Бойчиновци, по начина по който е бил обнародван акта, съгласно чл.194 от АПК.

 

На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

                                                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

        ЧЛЕНОВЕ: