Решение по дело №331/2020 на Апелативен съд - Пловдив

Номер на акта: 260013
Дата: 28 септември 2020 г.
Съдия: Христо Иванов Крачолов
Дело: 20205000600331
Тип на делото: Въззивно наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 23 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 260013

 

гр. Пловдив, 28 септември 2020 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

         ПЛОВДИВСКИ АПЕЛАТИВЕН СЪД, първи наказателен състав, на двадесет и седми август две хиляди и двадесета година, в открито съдебно заседание в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО  КРАЧОЛОВ

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: ИВАН  РАНЧЕВ

                                                                                 ВЕСЕЛИН ГАНЕВ

                                                                  

с участието на секретаря НИНА СТОЯНОВА и в присъствието на прокурора ИВАН ДАСКАЛОВ, като разгледа докладваното от съдия ХРИСТО КРАЧОЛОВ, въззивно наказателно общ характер дело № 331 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство по реда на гл. 21 НПК.

 

С присъда № 35/04. 06. 2020 г. по НОХД 593/2020 г. Пловдивският окръжен съд, по реда на глава 27 НПК, е ПРИЗНАЛ подс. С.И.Д., със снета по делото самоличност, за ВИНОВЕН в това, че на 16. 06. 2019 г. в гр. П., при управляване на моторно превозно средство - лек автомобил марка „С.“, модел „К.“ с peг. № *, е нарушил правилата за движение по пътищата, а именно чл. 21 ал. 1, чл. 116, чл. 119 ал. 1 и чл. 120 ал. 1 т. 1 ЗДП и чл. 31 ал. 7 т. 1 ППЗДвП и по непредпазливост е причинил смъртта на В.И.И., като деянието е извършено на пешеходна пътека, поради което и на основание  чл. 343, ал. 3, пр. последно, б. Б пр.1 вр. ал.1, б. В, пр.1 вр. чл.342, ал.1, пр.3 вр. чл. 58а ал. 1 вр. чл.54  НК го е ОСЪДИЛ на ТРИ ГОДИНИ ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА.

 

На основание чл. 66, ал. 1 НК съдът е ОТЛОЖИЛ изпълнението на така наложеното на подс. С.И.Д. наказание лишаване от свобода с изпитателен срок от ПЕТ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в законна сила.

 

На основание чл. 343г, във  вр. чл.343, ал.3, пр. последно, б. Б пр.1 вр. ал.1, б. В, пр.1 вр. чл.342, ал.1, пр.3 вр. с  чл. 37, ал. 1, т. 7 НК  съдът е ЛИШИЛ подс. С.И.Д. от правото да управлява МПС за срок от ЧЕТИРИ ГОДИНИ и ШЕСТ МЕСЕЦА, считано от влизане на присъдата в сила, като на основание чл.59, ал.4 от НК е ПРИСПАДНАЛ времето, през което е бил лишен от това право по реда на чл.69а от НПК, считано от 04. 07. 2019 г. до влизане на присъдата в сила.

 

        Със същата присъда съдът се е произнесъл за веществените доказателства, приложени по делото, както и за направените разноски.

       

        Недоволен от така постановената присъда е останал подс. С.Д., който чрез своя защитник В.М. е обжалвал с искане същата да бъде изменена и се наложи по-леко наказание, алтернативно – да се потвърди присъдата на първоинстанционния съд.

 

         Недоволни от присъдата на Пловдивския окръжен съд са останали и частните обвинители И.И., Д.И. и В.И., които са обжалвали същата в законоустановения срок с искане така наложеното наказание на подс. Д. да бъде увеличено.  

 

         Прокурорът даде заключение, че жалбите са неоснователни.

 

         Пловдивският апелативен съд, след като се запозна със събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, и във връзка с направените оплаквания в жалбите, намира и приема за установено следното:

 

         ЖАЛБИТЕ СА НЕОСНОВАТЕЛНИ.

 

За да постанови атакуваната присъда, Пловдивският окръжен съд е приел за безспорно установено от фактическа страна, че подс. С.Д. е правоспособен водач на МПС, категория В, от 09.05.1985 г. През периода 2003 - 2018 г. е многократно наказван по административен ред за извършени нарушения на правилата за движение по пътищата.

С решение по НАХД №152/1994 г. на Районен съд Габрово е признат за виновен в извършване на престъпление по чл. 343А б.А пр.2 вр.чл.343 ал.1 б. Б вр.чл.342 ал.1 от НК, като на основание чл. 78а от НК е освободен от наказателна отговорност и му е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.

На 16.06.2019 г., около 23:20 - 23:23 ч., подсъдимият управлявал лек автомобил „С.“, модел „К.“ с peг. № *, собственост на М.Й., като се движел по бул. Р. в гр. П., в посока от север на юг. В автомобила пътували Ц.Й., с която подсъдимият живее на семейни начала, и тяхната малолетна дъщеря.

Лекият автомобил „С.“, движейки се със скорост около 67 км/ч. по западното платно на бул. Р., приближил кръстовището с бул. Ш.. Било тъмно, но на кръстовището светело уличното осветление, а асфалтовата настилка на бул. Р. била суха и без неравности. В 23:23 часа на 16.06.2019 г. автомобилът пресякъл северната граница на платното за движение на бул. Ш. и навлязъл в кръстовището на двата булеварда, като продължил напред, въпреки че за него светел червен сигнал на светофара.

По същото време пострадалият пешеходец В. И. /34 г./ се намирал на разделителния остров на бул. Р., южно от бул. Ш., с намерение да пресече западното платно на бул. Р.. През това време сигналът на светофара за него също бил червен.

В момента, когато лекият автомобил, управляван от подс. С.Д., се намирал на около 41-42 метра от него, пострадалият предприел пресичане на западното платно за движение на бул. Р. по пешеходната пътека в посока от изток на запад, от ляво на дясно пред автомобила, на червен сигнал на светофара.

Докато пешеходецът се намирал в западното платно за движение на бул. Р. и го пресичал, превозното средство пресякло кръстовището, също на червен за него сигнал на светофара, достигнало пресичащия пешеходец на пешеходната пътека и с предната си лява част го ударило. От силата на удара пострадалият бил подхвърлен нагоре, след което тялото му било отхвърлено напред и паднало в лявата лента на пътното платно. Подсъдимият задействал спирачната система и успял да спре автомобила в дясната лента на пътното платно, на около 36 метра след мястото на удара. После излязъл от автомобила и отишъл до тялото на пострадалия, което било неподвижно на асфалта.

На местопроизшествието по това време бил и св. Г.Н., който видял станалото ПТП и се обадил за инцидента на тел. 112. При удара от лекия автомобил „С.“ на пострадалия В. И. били причинени множество тежки травматични увреждания, в резултат на което починал на местопроизшествието. На мястото пристигнал екип на „Спешна помощ“, който само констатирал смъртта му.

 

Според заключението на изготвената съдебномедицинска експертиза /л.79 ДП/, при огледа и аутопсията на трупа на В. И. са установени наличие на 1,600 л кръв в гръдната кухина, 1000 мл кръв в коремната кухина, разкъсване на аортата, контузия на левия бял дроб, разкъсване на черния дроб и слезката, кръвоизлив под меките мозъчни обвивки, оток на мозъка, кръвонасядане на средостението, счупвания на множество ребра вдясно, кръвонасядане на меките черепни покривки, разкъсно-контузна рана по лицето, охлузвания и кръвонасядания по лицето, гръдния кош, корема, горните и долните крайници, слабо изразени, бледи послесмъртни петна.

Причината за смъртта на пострадалия е острата кръвозагуба, настъпила в следствения на разкъсване на аортата, черния дроб и слезката. Установените травматични увреждания по трупа са причинени по механизма от удар с или върху твърд тъп предмет или неговото тангенциално действие и е възможно да са получени така, както се съобщава в предварителните сведения, а именно при ПТП.

Налице е причинно-следствена връзка както между травматичните увреждания по тялото и настъпилото на 16.06.2019 г. ПТП, така и между травматичните увреждания и смъртта.

 

От изготвената съдебна химикотоксикологична експертиза /л.89-90 ДП/ е видно, че от извършените изследвания на представените биологични проби от подс. С.Д. не се установява наличие на наркотични/упойващи вещества и/или техни аналози.

 

Изготвена е и съдебна химикотоксикологична експертиза, изследвала взети от трупа на пострадалия В. И. биологични проби, от заключението на която е видно, че не са установени наличие на алкохол, наркотични или упойващи вещества и/или техни аналози /л.92-93 ДП/.

 

От изготвената по тройна автотехническа експертиза /л.99 ДП/ се установява, че скоростта на лекия автомобил „С. К.“ преди произшествието и в момента на удара е била около 67 км/ч. В анализираната пътна ситуация, от момента, в който пешеходецът В. И. навлязъл на платното за движение, водачът на превозното средство, при своевременна реакция и задействане на спирачната система с максимална интензивност, е нямал техническа възможност да установи автомобила и по този начин да избегне произшествието чрез безопасно екстрено спиране, тъй като в този момент мястото на удара е било вътре в опасната зона на автомобила. Той би имал техническа възможност да избегне удара, чрез безопасно екстрено спиране при своевременна реакция от негова страна в момента на навлизане на пешеходеца на платното за движение и при движение на автомобила със скорост, по-малка от 60 км/ч.

В анализираната пътна ситуация, от момента, в който сигнала на светофара за автомобила е станал жълт, водачът на лекия автомобил, при своевременна реакция и задействане на спирачната система, е имал техническа възможност да установи автомобила преди да навлезе в кръстовището. Водачът е имал техническа възможност да направи това и с т. нар „служебно спиране“, при което спирачното закъснение не надхвърля 4,00 m/s2.

Според вещите лица основни причини за настъпилото произшествие от техническа гледна точка са, че пешеходецът В. И. е предприел пресичане на западното платно за движение на бул. Р. на червен сигнал на пешеходния светофар, без да се съобрази с приближаващия автомобил.

Другата причина за произшествието според експертите е, че водачът на лекия автомобил „С.“ С.Д. не е предприел спиране при смяната на сигнала от зелен на жълт, навлязъл е в кръстовището на червен сигнал и се е движел със скорост 67 км/ч., поради което е нямал техническа възможност да избегне удара. При движение със скорост 60 км/ч. (включително и 50 км/ч.) той би имал възможност да спре преди мястото на удара при своевременна реакция в момента на навлизане на пешеходеца на платното.

 

Описаната фактическа обстановка е установена по безспорен и след внимателно и задълбочено обсъждане на събраните по делото доказателства. В тази насока са показанията на свидетелите Н., С., С., А., Т., Ж., Д., И., Б., Д.И. И В.И..

Правилно съдът се е отнесъл с необходимото доверие, понеже показанията им са логични, кореспондират едно с друго, дадени са добросъвестно и съответстват на останалите доказателства, събрани по делото.

 Те се подкрепят и от писмените доказателства – протокол за оглед на местопроизшествие с приложен фотоалбум, протокол за оглед на веществени доказателства, протоколи за доброволно предаване, справки - за съдимост, характеристична, за нарушител от региона, от РЦ 112, от НИМХ; циклограма; копия от лична карта, свидетелство за управление на МПС и контролен талон, документи за налична застраховка на МПС и регистрацията му, както и за технически преглед, удостоверение за наследници, от заключенията на съдебномедицинската експертиза на трупа на пострадалия, химическите и тройната автотехническа експертизи.

 

При обсъждането показанията на свидетелите, с основание първостепенният съд е приел, че на практика те не са възприели момента на удара, макар и да са присъствали на местопроизшествието.
По делото обаче е направен изключителен прецизен анализ на заключението на компетентните вещи лице от АТЕ, които внимателно са изследвали видеофайловете от камерите, разположени на кръстовището, където е станало произшествието. Следователно механизмът на стъпване на произшествието е изяснен по категоричен начин

В тази насока са изложени напълно убедителни съображения относно невъзприемането на част от обясненията на подс. С.Д., досежно времето на произшествието и сигналът на светофара когато е настъпило то.

         Предвид заключението на автотехническата експертиза и съдебномедицинската експертиза, които кореспондират и с показанията на свидетелите, намиращи се на местопроизшествието, а така също и на останалите писмени доказателства, напълно законосъобразно е преценено, че направените признания на фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт от страна на подсъдимия се подкрепят от събраните в досъдебното производство доказателства.

Спазена е и процедурата за провеждане на съкратено съдебно следствие по реда на чл.371 т.2 НПК.

 

При така установената безспорна фактическа обстановка, законосъобразно Пловдивският окръжен съд е приел, че подс. С.И.Д. е осъществил от обективна и субективна страна съставомерните признаци на деянието по чл. 343, ал. 3, пр. последно, б. Б пр.1 вр. ал.1, б. В, пр.1 вр. чл.342, ал.1, пр.3 НК, понеже на 16. 06. 2019 г. в гр. П., при управляване на моторно превозно средство - лек автомобил марка „С.“, модел „К.“ с peг. № *, е нарушил правилата за движение по пътищата, а именно чл. 21 ал. 1, чл. 119 ал. 1 и чл. 120 ал. 1 т. 1 ЗДП ЗДвП и по непредпазливост е причинил смъртта на В.И.И., като деянието е извършено на пешеходна пътека.

От субективна страна престъплението е извършено по непредпазливост. Подсъдимият не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предотврати.

 

Пловдивският апелативен съд намира, че неправилно е преценено, че в случая е нарушен чл. 116 ЗДвП. Тази хипотеза се явява обща спрямо останалите допуснати нарушения, поради това че въвежда единствено задължение към водачите на МПС да бъдат внимателни предпазливи към пешеходците и очевидно не е в пряка причинна връзка с настъпилия съставомерен резултат. По идентичен начин следва да се преценя и първоначалното обвинение за нарушение на разпоредбата на чл. 31 ал.7 т.1 ППЗДвП. Тази норма определя значението на светлинните сигнали на светофара и след като по делото са установени нарушения на конкретни разпоредби от ЗДвП, които са в пряка причинна връзка с настъпилото произшествие, то прецизността изисква подс. С.Д. да бъде признат за невинен е досежно нарушаването и на тази норма от правилника за неговото приложение.

Това налага и присъдата за бъда изменена в тази част, като подс. С.Д. бъде оправдан само по тези първоначално повдигнати обвинения.

 

Основният довод, който се развива в жалбата на частните обвинители е свързан с твърдение за явна несправедливост на наложеното наказание. Според тях е неприемливо становището в мотивите към атакуваната присъда относно ниската степен на обществена опасност на подс. С.Д.. Оспорва се и наличието на съпричиняване от страна на пострадалия.

Пловдивският апелативен съд счита, че с основание наложеното наказание е определено при наличие на смекчаващи отговорността обстоятелства. Действително подсъдимият не е осъждан, пристигналите свидетели на местопроизшествието са възприели неговото притеснение и обърканост след удара. Същият и пред съда искрено изрази съжаление за станалото, социално интегриран е.

Като смекчаващо отговорността обстоятелство не може да не се отчете и поведението на пострадалия, който също е преминавал на червен сигнал на светофара, а видно от приложения фотоалбум и със поставени слушалки, което очевидно е затруднило своевременното възприемане на опасността. В тази насока правилно съдът се е позовал на ТР №2/22.12.2016 г на ВКС, според което поведението на пострадалия пешеходец при пътно-транспортно произшествие, когато и той е допринесъл за настъпване на вредоносния резултат, следва да се отчита при индивидуализацията на наказанието. В същото решение е посочено, че е налице съпричиняване на вредоносния резултат от страна на пешеходец при пресичане на местата, регулирани със светофарни уредби, в случаите, когато водач на МПС е нарушил правилата за движение по пътищата относно скоростта на движение и само ако пешеходецът не е спазил светлинната сигнализация на светофарната уредба.

И настоящата инстанция намира, че като отегчаващи отговорността обстоятелства е необходимо да се вземат предвид данните за предишните нарушения на ЗДП по отношение на подс. С.Д.. Не може да се игнорира обстоятелството, че в пряка причинна връзка за настъпилия вредоносен резултат са допуснати от него три нарушения на правилата за движение по пътищата.

Видно от заключението на автотехническата експертиза той е навлязъл в кръстовището на вече постоянно светещ червен светофар, а не на преминаващ от жълто към червено сигнал. Наред с това се е движел и с превишена скорост, което нарушение също е спомогнало той да се постави в условията на невъзможност да предотврати фаталния удар.

С оглед на всичко изложено по-горе, независимо, че настоящата инстанция счита, че в случая не са нарушени разпоредбите на чл.116 ЗДвП и чл. 31 ал.7 т.1 ППЗДвП, няма основание за намаляване размера на наложеното наказание, в какъвто смисъл е жалбата на подсъдимия. Липсват и основание за неговото увеличаване. Справедливо е преценено, че санкцията от ЧЕТИРИ ГОДИНИ И ШЕСТ МЕСЕЦА напълно ще способства за постигане целите на наказанието, визирани в разпоредбата на чл. 36 НК. След задължителната законова редукция по чл. 58а ал.1 НК законосъобразно наказанието е определено на ТРИ ГОДИНИ ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА.

 

Неоснователен е доводът на частните обвинители за необходимостта от ефективно изтърпяване на наказанието. С оглед наличието на съпричиняване от страна на пострадалия, което обстоятелство има косвено значение за преценката възможността за постигане целите на наказанието и настоящата инстанция намира, че те могат да се изпълнят и без наказанието да се изтърпява ефективно. Изпитателният срок също справедливо е определен в максимален размер, а именно ПЕТ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в сила.

 

Справедливо е определено наказанието по реда на чл. 343Г НК, като подсъдимият е лишен от право да управлява МПС за срок от ЧЕТИРИ ГОДИНИ и ШЕСТ МЕСЕЦА, като е приспаднато времето, през което подс. С.Д. е бил лишен от правото да управлява МПС, считано от 04.07.2019 г. до влизане на присъдата в сила.

 

Законосъобразно е процедирано с приложените по делото веществени доказателства.

 

Направените разноски са правилно изчислени, като на основание чл. 189 ал.3 НПК те са възложени в тежест на подсъдимия. Пред настоящата инстанция такива не са направени, поради което не се и присъждат.

 

С оглед на изложеното по-горе и на основания чл.337 ал.1 т.2 НПК, съдът и

 

Р   Е   Ш   И:

 

      ИЗМЕНЯ присъда № 35/04.06.202020 г., постановена по НОХД 593/2020 г. по описа на Пловдивския окръжен съд, както следва:

 

-                     ПРИЗНАВА подс. С.И.Д., със снета по делото самоличност, за НЕВИНЕН в това да е нарушил чл. 116 ЗДвП, чл. 31 ал.7 т.1 ППЗДвП и го ОПРАВДАВА само по това първоначално повдигнато обвинение.

 

ПОТВЪРЖДАВА присъдата в останалата й ЧАСТ.

 

         РЕШЕНИЕТО не е окончателно и подлежи на обжалване или протест от съобщението до страните, че е изготвено пред Върховния касационен съд.

 

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             

 

 

 

                                                       ЧЛЕНОВЕ:     1.                        

 

 

 

                                                                              2.