Решение по дело №414/2021 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 286
Дата: 10 август 2021 г. (в сила от 10 август 2021 г.)
Съдия: Гергана Нинова Кузманова
Дело: 20215440100414
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 април 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 286
гр. Смолян , 10.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на двадесет и първи
юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Гергана Кузманова
при участието на секретаря Веселина Младенова
като разгледа докладваното от Гергана Кузманова Гражданско дело №
20215440100414 по описа за 2021 година
Производството е образувано по искова молба на Ю. Ф. Т. против Главна дирекция
„****“ , в която се твърди от ищеца, че е в РДГП гр.С., ГРУ –Р.м на длъжност младши
експерт“Оперативен дежурен“ , като за периода 01.04.2018г. до 31.03.2021г. е изпълнявал
служебните си задължения на смени от 24 часа всяка, съгласно месечни графици при
сумарно отчитане на работното време. За този период му се дължи допълнително
възнаграждение за положен от него и незаплатен нощен труд при сумарно изчисляване на
работното време с превръщането на нощните часове в дневни с коефициент, равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време в
размер на 1 600,00 лв. за периода, ведно със законна лихва датата на предявяване на иска до
окончателното изплащане, както и лихва по чл. 86 ЗЗД в размер на 200,00лв., считано от
първо число на месеца, следващ този, за който се отнася труда т.е. от 01.05.2018г. до
предявяване на иска-13.04.2021г.
В постъпилия в срока по ГПК отговор от ответника, исковете се оспорват. Излагат
се съображения, че ЗМВР е специален закон и общото трудово законодателство не е
приложимо. Развиват се доводи защо нощният труд не може да се трансформира в дневен с
коефициент 1,143 и защо не може нощния труд да се заплаща като извънреден.
В с.з. ищецът р. пр. не се явява. Вместо него исковете се поддържат от
пълномощника му адв.О. с писмена молба.
Ответникът р.пр. не изпраща представител. Съображения за неоснователност на
иска излага в писмена молба,подадена чрез пълномощника юриск.Т.
Съдът, след преценка на изложеното от страните в исковата молба и отговора,
на становищата на страните в с.з. и като обсъди събраните по делото доказателства,
прие за установено следното от фактическа страна:
По делото няма спор, а и от писмените доказателства се установява, че ищецът
работи при ответника по служебно правоотношение, като заема длъжността младши
експерт“Оперативен дежурен“ в РДГП-С., ГПУ Р., което служебно правоотношение не е
прекратено.
1
От заключението на вещото лице по назначената и изслушана СИЕ, която не е
оспорена от страните, се установява, че за периода от 01.04.2018 г. до 31.03.2021г., ищецът е
положил общо 1652 часа нощен труд, който е заплатен,без същите часове да бъдат
превръщани в дневни, съгласно чл.9 ал.2 НСОРЗ. При направените изчисления,
положените 1652 часа нощен труд, приравнени към дневни часове, са общо в размер на
1 888 часа. Разликата в часовете отработен нощен труд след приравняването им по
Наредбата е общо в размер на 236 часа. Общата сума на неначислените и неизплатените
възнаграждения за положен нощен труд за период 01.04.2018 г. до 31.03..2021г. е в размер
на 1 969,80 лева. Размерът на законната лихва върху дължимата сума за извънреден труд
подробно е описана в таблица Приложение 1 е 271,58 лева.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни
изводи:
Разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР предвижда, че брутното месечно възнаграждение
на държавните служители, работещи в МВР се състои от основно месечно възнаграждение и
допълнителни възнаграждения.
Съгласно чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР към основното месечно възнаграждение на
държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд.
Разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР предвижда,че нормалната продължителност
на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично
при 5- дневна работна седмица. Нормалната продължителност на работното време през
нощта е 8 часа за всеки 24-часов период. Нощен е трудът, който се полага между 22,00 и 6,00
ч.
Според ал.3 на същата разпоредба работното време на държавните служители се
изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени –
сумирано за тримесечен период.
Съгласно чл.187, ал.4 от ЗМВР при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между
нормалната продължителност на дневното работно време към нормалната продължителност
на работното време през нощта по ал. 1.
В ал.7 на чл.187 от ЗМВР е предвидено, че работата извън редовното работно време
до 280 часа годишно се компенсира с допълнително възнаграждение за извънреден труд за
отработени до 70 часа на тримесечен период. Извънредният труд се заплаща с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение.
В чл.187, ал.10 от ЗМВР е регламентирано, че редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата
извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи.
С издадените Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г., Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015
г., и Наредба № 8121з-776 / 29.07.2016 г. се предвижда работа на смени с полагане на труд
през нощта между 22.00ч. и 6.00ч., максимално 8 часа за всеки 24- часов период. След
посочените Наредби са издадени Наредба № 8121з-908 от 2.08.2018 г. за условията и реда за
изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители в Министерството
на вътрешните работи за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч.,
за полагане на труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на
специфични служебни дейности, като с последната се отменя Наредба № 8121з-1059 от
26.09.2019 г. за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на
държавните служители за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч.,
за полагане на труд на официални празници и за времето на разположение. Според
разпоредбата на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014 г. /в сила от 19.08.2014 г. /
при сумирано отчитане на работното време се прилага коефициент 0. 143 на общия брой
часове положен труд между 22.00ч. и 6.00ч. за отчетния период. В издадените впоследствие
2
Наредби след отмяната на цитираните Наредба от 2015г., както и от 2016г. в частта на
посочените разпоредби в Решение №16766/10.12.2019 г. по адм.д № 8601/2019 г. на ВАС и
предвид това, че с Наредбата по чл.187, ал.10 от ЗМВР не е посочен коефициента за
отчитане на нощния труд, именно защото ЗМВР препраща към Кодекса на труда и
издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, то следва отношенията
между страните да се уреждат от цитираната Наредба от 2014г., която в чл. 31, ал. 2
предвижда правилото за превръщане на нощните часове в дневни с коефициент 0. 143.
Съгласно чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд за
времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса на труда по
отношение разпоредбите, отнасящи се за нощния труд и Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, като подзаконов нормативен акт, издаден за
приложението на КТ. В ал.2 на чл.9 от цитираната Наредба за структурата и организацията
на работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между
нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Поради това,
положения от ищеца нощен труд подлежи на възмездяване чрез преизчисляване с
коефициент 1,143 за процесния период.
Ако се изключи приложението на правилата на КТ и издадените въз основа на него
подзаконови нормативни актове с оглед горните доводи, би довело до различно прилагане
на правилата, касаещи извънредния труд спрямо държавния служител в МВР и спрямо
работниците и служителите, чиито правоотношения се уреждат от правните норми на
Кодекса на труда и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Следва
да се посочи, че съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и максималните
размери на основните заплати по нива и степени, размерите на допълнителните
възнаграждения по ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се определят с наредба
на Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото
законодателство.
По делото ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане на
ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за положения през исковия период
нощен труд в установения от експертизата размер.
Предвид изложените съображения исковата претенция за заплащане на нощен труд
за периода 01.04.2018 г. – 31.03.2021 г., получен след преобразуване на положените часове
нощен труд в дневен и отчитането му като извънреден е основателна, и следва да се уважи в
изчисления от вещото лице размер от 1 969,80 лв., в какъвто размер е и исковата претенция,
съобразно допуснатото в с.з. от 21.07.2021г. изменение на размера на предявените искове.
Аксесорният иск за мораторна лихва за забава , считано от всяко 1-во число на
месеца, следващ този, за който се отнася труда до датата на предявяване на иска-
13.04.2021г., следва да се уважи в претендирания от ищеца размер от 271,58 лв, съобразно
допуснато изменение на иска.
Върху главницата следва да се присъди и законната лихва от датата на предявяване
на иска-13.03.2021г. до окончателното й изплащане.
Ще следва, с оглед изхода на делото, на осн.чл.80 във вр. с чл.78 ал.1 от ГПК
ответникът да бъде осъден да заплати на ищеца разноските по водене на делото в размер на
400,00 лв. за адвокатско възнаграждение.
Ще следва на осн.чл.78 ал.6 от ГПК ответникът да бъде осъден да заплати по сметка
на РС-Смолян ДТ върху уважените искове в размер на 128,80 лв. и разноски за вещо лице в
размер 120,00лв.
По изложените съображения съдът
РЕШИ:
3
ОСЪЖДА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „****“ КЪМ МВР с адрес **** да заплати на Ю.
Ф. Т. с ЕГН ********** с адрес ****** сумата от 1 969,80 лв. , представляваща дължимото
допълнително възнаграждение за положен и незаплатен нощен труд за периода 01.04.2018 г.
– 31.03.2021г..,получени в резултат на преизчисляване на положените часове нощен труд с
коефициент 1,143, сумата от 271,58 лв., представляваща мораторна лихва за забава, считано
от 1-во число на месеца, следващ този за който се отнася труда до датата на предявяване на
иска-13.04.2021г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на
иска-13.04.2021г. до окончателното й изплащане.
ОСЪЖДА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „****“ КЪМ МВР с адрес **** да заплати на Ю.
Ф. Т. с ЕГН ********** с адрес *****, общ.Смолян, обл.Смолян разноски по водене на
делото в размер на 400,00 лв. за адвокатско възнаграждение. ОСЪЖДА ГЛАВНА
ДИРЕКЦИЯ „****“ към МВР с адрес **** да заплати по сметка на СмРС ДТ върху
уважените искове в размер на 128,80 лв., както и разноски за вещо лице в размер на 120,00
лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Смолянски окръжен съд в двуседмичен
срок, считано от връчването му на страните.


Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
4