О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ .....
гр.
Пловдив, 29 август 2023 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Първо отделение, ХVІІІ състав в закрито заседание на
двадесет и девети август през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ
разгледа докладваното от Председателя ч.
адм.дело № 2186 по описа за 2023 год. и взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 250 и
сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по искане на П.Г.Н., ЕГН **********
с адрес ***, чрез пълномощник адв. Стоев, за преустановяване на незаконосъобразни
действия на служители на Община Стамболийски, изразяващи се в монтаж на
тротоарни колчета до недвижим имот - празно дворно място, съставляващо УПИ
V-търговска и стопанска дейност в кв. 36А по регулационния план на гр. Стамболийски,
находящ се на ул. „Иван Вазов“, с което се ограничава достъпът до посочения
по-горе недвижим имот. Навеждат се доводи за незаконосъобразност на посочените
действия.
С оглед установяване на релевантните
факти по делото, с разпореждане от 29.08.2023 г., съдът на основание чл. 252, ал. 2 от АПК е задължил Кмета на Община
Стамболийски незабавно да представи по делото данни за основанието за
извършените действия по монтаж на тротоарни колчета до въпросния имот.
В изпълнение на разпореждането на
същата дата 29.08.2023 г. по делото е постъпило становище, ведно с представени
доказателства, от които се установява, че в изпълнение на Заповед №
311/26.07.2023 г. на Кмета на Община Стамболийски, е извършена проверка на „открит
паркинг“ в имот УПИ V-търговска и стопанска дейност в кв. 36А по регулационния
план на гр. Стамболийски, в хода на която е констатирано, че имотът е
собственост на П.Г.Н. и в него има изграден открит паркинг с приблизителна площ
от 430 кв.м., на място в имота е изпълнена настилка от чакъл, като същият се
използва за паркиране на автомобили и в момента на проверката е имало осем
автомобила, два от които тежкотоварни. От направен оглед е установено, че
достъпът до паркинга се осъществява през южния тротоар на ул. „Иван Вазов“,
като в този участък тротоарната настилка е силно увредена – тротоарните плочи
са натрошени и напукани (така Констативен акт от 18.08.2023 г.). В тази връзка
и с цел опазване живота и здравето на гражданите и недопускане увреждане на
общинско имущество и спазване разпоредбите на ЗДвП от Кмета на Община
Стамболийски е издадена Заповед № 370 от 24.08.2023г., с която е разрешено
поставянето на стационарни ограничителни колчета по южния тротоар на ул. „Иван
Вазов“ в участъка между о.т.400 и о.т.404 по регулационния план на гр.
Стамболийски, съгласно одобрена с решение по т. 7, взето с Протокол № 14 от
10.08.2023 г. на ОЕСУТ при Община Стамболийски схема. В заповедта е посочено
още, че същата следва да се изпрати на ОП „БКС“ за сведение и изпълнение, като
от представеното становище се установява, че заповедта е изпълнена именно от
служители на ОП „БКС“, т.е. както към момента на изразяване на становището,
така и към настоящия момент, действията по поставяне на ограничителните
колчета, са приключили.
При така установеното, съдът намира направеното
искане за недопустимо, поради следните правни съображения:
Разпоредбата на чл. 250 от АПК дава
средство за защита на всеки, на когото гарантирани от правото права и интереси
са засегнати от фактически действия, извършвани от името на административния
орган или от длъжностно лице на администрацията на административния орган. За
целите на съдебното производство по чл. 250 - 254 от АПК законодателят е
дефинирал съдържанието на понятието неоснователни действия. Това са действия,
които не се основават на административен акт или на закона. Така даденото
определение сочи, че защитата по чл. 250, ал. 1 от АПК е защита от неюридически
действия на административен орган, т. е. защита само срещу фактически действия,
които се извършват извън определените по закон правомощия на органа.
За да е допустимо искането по чл. 250 от АПК обаче е необходимо твърдяното фактическо действие да не е прекратено и да е
налице правен интерес от търсената защита. В конкретния случай от събраните по
делото доказателства се установява по безспорен начин, че твърдяните като
незаконосъобразни действия са прекратени, доколкото стационарните ограничителни
колчета вече са поставени. Това от своя страна е самостоятелно основание
искането да бъде оставено без разглеждане.
За пълнота следва да се посочи още и
че в случая се установява, че твърдяните действия по монтаж на тротоарни колчета
до недвижим имот - празно дворно място, съставляващо УПИ V-търговска и
стопанска дейност в кв. 36А по регулационния план на гр. Стамболийски, находящ
се на ул. „Иван Вазов“, се основават на
административен акт, тъй като това поставяне е разрешено със Заповед №
370/24.08.2023 г. на Кмета на Община Стамболийски. При това положение, не са
налице визираните в чл. 250, ал. 1 от АПК предпоставки за
упражняване на правата по този ред, тъй като предприетите действия от
административния орган се основават на административен акт, т.е. не са
фактически действия и в случай, че жалбоподателят прецени, че с нея са му
нарушени права и законни интереси, разполага с възможността да я оспори по
съответния ред.
Гореизложеното мотивира
съда да остави без разглеждане искането, с което се търси защита по реда на чл.
250 от АПК като недопустимо и да прекрати съдебното производство.
Ето защо и по изложените
по-горе съображения, Пловдивският
административен съд,
О П Р Е Д Е Л
И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
искането на П.Г.Н., ЕГН ********** с адрес ***, чрез пълномощник адв. Стоев, за
преустановяване на незаконосъобразни действия на служители на Община
Стамболийски, изразяващи се в монтаж на тротоарни колчета до недвижим имот -
празно дворно място, съставляващо УПИ V-търговска и стопанска дейност в кв. 36А
по регулационния план на гр. Стамболийски, находящ се на ул. „Иван Вазов“, с
което се ограничава достъпът до посочения по-горе недвижим имот.
ПРЕКРАТЯВА производството по ч. адм.
дело № 2186/2023 г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХVIII
състав.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен
срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: