Решение по дело №14777/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 4390
Дата: 2 октомври 2023 г. (в сила от 2 октомври 2023 г.)
Съдия: Албена Борисова Дойнова
Дело: 20211110214777
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 4390
гр. София, 02.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 134 СЪСТАВ, в публично заседание на
осемнадесети юли през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:АЛБЕНА Б. ДОЙНОВА
при участието на секретаря МИХАЕЛА М. МИЛЧОВА
като разгледа докладваното от АЛБЕНА Б. ДОЙНОВА Административно
наказателно дело № 20211110214777 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Наказателното производство е образувано по жалба на М. В. Я. против Наказателно
постановление № 21-4332-016866/17.08.2021г., на Началник група при отдел „Пътна
полиция” при СДВР, с което на основание чл. 174, ал.3, пр. 1 от ЗДвП за нарушение на чл.
174, ал.3 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 2000 лева и
„Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 24 месеца, като на основание Наредба №
Iз-2539 на МВР са отнети 12 контролни точки; на основание чл. 174, ал.3, пр. 1 от ЗДвП за
нарушение на чл. 174, ал.3 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в
размер на 2000 лева и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 24 месеца, като на
основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети 12 контролни точки и на основание чл. 183,
ал.1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал.1, т. 1 от ЗДвП е наложено
административно наказание „Глоба“ в размер на 10,00 лева.
Жалбоподателят моли атакуваното наказателно постановление да бъде отменено. Намира, че
същото е неправилно и незаконосъобразно, тъй като АНО е наложил две отделни санкции.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се явява лично. Моли да бъде
намален размера на наложените му санкции.
Въззиваемата страна редовно призова, не се явява, не се представлява, не взема становище
по жалбата.
1

Съдът след преценка на събраните доказателства, приема за установено следното:

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

На 05.08.2021г., жалбоподателят Я. управлявал МПС – л.а марка „Фиат“, модел „Пунто“ , с
рег. № , като се движел по ул. „Брезовски рид“, с посока на движение от ул. „Народно хоро“
към ул. „Буземска“.
Около 11:00 часа Я. бил спрян за извършване на полицейска проверка от св. Л. А. –
полицейски служител при 06 РУ-СДВР. По време на извършената проверка било
установени, че Я. държи в себе си наркотични вещества.
За оказване на съдействие бил повикан св. П В – на длъжност мл. Автоконтрольор при
ОПП-СДВР, който следвало да тества водача Я. за употреба ба алкохол и наркотични
вещества. Я. отказал да бъде тестван с Алкотест Дрегер 7510 с № 0024, както и с Дръгтест
5000 с № 0103. По време на извършената проверка същият не представил и контролен талон
към СУМПС.
Св. Василев преценил, че е налице нарушение на разпоредбите на чл. 174, ал. 3 от ЗДвП и
чл. 100, ал.1, т. 1 от ЗДвП и в присъствието на свидетели съставил против Я. АУАН №
888665/05.08.2021г., препис от който бил връчен на нарушителя на същата дата и подписан
без възражения.
На Я. бил издаден талон за медицинско изследване № 093819/05.08.2021г.
Тъй като същият бил задържан по реда на чл. 72 от ЗМВР за държане на наркотични
вещества бил отведен в медицинското заведение от служители на МВР.
При явяването си във ВМА Я. отново отказал да предостави биологични проби /кръв и
урина/ за химико-токсикологично изследване, което било отбелязано в Книгата за
регистрация за лицата за медицински преглед по реда на Наредба № 1/2017г. на МЗ, МВР и
МП, както и лист за преглед на пациент.
В срока по чл. 44, ал.1 ЗАНН не постъпили възражения срещу така съставения АУАН.
Въз основа на така съставеният АУАН било издадено и атакуваното наказателно
постановление Наказателно постановление № 21-4332-016866/17.08.2021г., на Началник
група при отдел „Пътна полиция” при СДВР, с което на основание чл. 174, ал.3, пр. 1 от
ЗДвП за нарушение на чл. 174, ал.3 от ЗДвП е наложено административно наказание
„глоба” в размер на 2000 лева и „Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 24
месеца, като на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети 12 контролни точки; на
основание чл. 174, ал.3, пр. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 174, ал.3 от ЗДвП е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 2000 лева и „Лишаване от право да
управлява МПС” за срок от 24 месеца, като на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са
отнети 12 контролни точки и на основание чл. 183, ал.1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП за нарушение на
2
чл. 100, ал.1, т. 1 от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 10,00
лева.
Изложената фактическа обстановка съдебният състав прие за установена въз основа на
събраните по делото гласни и писмени доказателства и доказателствени средства,
приобщени по реда на чл. 283 от НПК. Показанията на свидетелите са разпитаните в хода на
съдебното следствие свидетели са ясни, логични и безпротиворечиви, като изцяло
кореспондират с приобщените по делото писмени доказателства, поради което съдът ги
кредитира изцяло.
В хода на проведеното съдебно следствие съдът не установи различна от описаната в АУАН
и НП фактическа обстановка.

При така установената фактическа обстановка съдът намира от следното:
ОТ ПРАВНА СТРАНА

Жалбата е подадена в предвидения за това процесуален срок, от легитимното за това
действие лице и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима, а
разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него
се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен.
Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи
наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е
обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта
или в наказателното постановление /арг. чл. 84 ЗАНН във вр. чл. 14, ал.2 НПК и т.7 от
Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС/, а е длъжен служебно да издири
обективната истина и приложимия по делото закон. В тази връзка на контрол подлежи и
самият АУАН по отношение на неговите функции - констатираща, обвинителна и сезираща.
В настоящия случай АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени от длъжностни
лица в пределите на тяхната компетентност, видно от приложена по делото заповед.
На следващо място, съдът служебно констатира, че са спазени императивните процесуални
правила при издаването и на двата административни акта - тяхната форма и задължителни
реквизити, съгласно разпоредбите на чл. 40, 42, 43, ал.5, чл. 57 и чл. 58, ал.1 ЗАНН. Налице е
пълно съвпадение между установените фактически обстоятелства и тяхното последващо
възпроизвеждане в атакуваното НП.
В действително в АУАН е посочено като извършено само едно нарушение на чл. 174, ал. 3
от НПК, но АНО е упражнил правомощията си по чл. 53, ал. 2 от ЗАНН и съобразно
Тълкувателно решение №13 от 20.12.2021 г. по тълкувателно дело № 1/2021 г. на Общото
събрание на съдиите на Върховния административен съд I и II колегия е приел, че са налице
две отделни нарушения, за които следва да бъдат наложени две отделни санкции.
3
В този смисъл съдът не споделя възражението на жалбоподателя, че неправилно са му
наложени две отделни санкции, тъй като отказът да бъде изпробван за употреба на алкохол
и отказът да бъде изпробван за употреба на наркотични вещества и техните аналози
съставляват две отделни нарушения.
В конкретния случай административнонаказателното производство е образувано със
съставянето на АУАН в предвидения от ЗАНН 3-месечен срок от откриване на нарушителя.
От своя страна обжалваното наказателното постановление е постановено в 6 - месечния
преклузивен срок. Ето защо са спазени всички преклузивни срокове, визирани в
разпоредбата на чл. 34 ЗАНН, досежно законосъобразното ангажиране на
административнонаказателната отговорност на нарушителя от формална страна.
Съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП, редовно съставените актове по този закон имат
доказателствена сила до доказване на противното. Така установената от специалния закон
доказателствена сила на редовно съставените АУАН, действително не е обвързваща за съда,
в съответствие с разпоредбите на чл. 14, ал. 1, чл. 305, ал. 3 НПК, вр. чл. 84 ЗАНН и
Постановление № 10/1973 г., поради което във фазата на съдебно оспорване, АУАН се цени
наред с всички останали събрани по делото доказателства. При положение, че по делото не
са събрани други доказателства, които да внасят съмнение относно описаната в АУАН
фактическа обстановка и достоверността на събраните гласни доказателства, съдът я приема
за установена по несъмнен и безспорен начин.
Предвид изложеното, посочените административни актове са съставени без допуснати
съществени нарушения на процесуалния закон, които да обусловят отмяната на атакуваното
наказателно постановление на формално основание.
На следващо място, издаденото наказателно постановление е законосъобразно и от
материалноправна гледна точка.
Съгласно чл. 174, ал. 3 ЗДВП "Водач на моторно превозно средство, трамвай или самоходна
машина, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за
установяване употребата на алкохол в кръвта и/или с тест за установяване употребата на
наркотични вещества или техни аналози или не изпълни предписанието за изследване с
доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за
химическо лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта
му, и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на
наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от право да управлява
моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от две години и глоба
2000 лв. ".
По делото е безспорно установено, че на посочената в НП дата и място въззивникът е имал
качеството на водач на МПС по легалната дефиниция на § 6, т. 25 от ДР на ЗДвП и същият е
отказал да му бъде извършена проверка с техническото средство за установяване употребата
на алкохол както и да му бъде извършена проверка за употреба на наркотични вещества и
техните аналози. Качеството водач на МПС и отказът за проверка са единствените
съставомерни за отговорността елементи от санкционния състав по чл. 174, ал. 3, предл. 1-во
4
ЗДвП. С тези си действия жалбоподателят е осъществил състава на две отделни нарушения
по чл. 174, ал. 3 от ЗДвП.
Видно, както от писмените материали по делото, не се спори, че жалбоподателят не е бил
тестван с техническо средство, което обстоятелство е вписани в талона за изследване, който
същият е подписал .
На следващо място се установява, че макар да е получил талон за медицинско изследване
жалбоподателят при явяването си в медицинското заведение е отказал да предостави
биологични проби за изследване.
За съставомерността на деянието съдът намира ирелевантни субективните причини, поради
които Я. е отказал да бъде изпробван с техническо средство. Същественото в случая е, че е
доказано управлението на горепосочения на посочените в НП дата, час и място, което е
задължавало неговия водач М. Я. да се подложи на проверка за употреба на алкохол и
наркотични вещества или техните аналози по един от предвидените в закона начини.
Отказът на водача да бъде тестван за употреба на алкохол и наркотични вещества или
техните аналози е доказан по достатъчно несъмнен начин, доколкото е обективиран по
предвидения за това специален ред в чл. 6, ал. 5 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за
установяване на концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични
вещества или техните аналози – в талона за медицинско изследване.
Единствената възможност за отказ от тестване с техническо средство е когато физическото
състояние на лицето не позволява извършване на проверка с техническо средство или тест,
каквато хипотеза в случая не била налице.
За така извършеното нарушение с оглед неговата висока обществена опасност е предвидена
санкция „глоба” в размер на 2000 /две хиляди / лева и „Лишаване от право да управлява
МПС” за срок от 24 месеца. Доколкото така посочените санкции са определени в конкретен
размер, то съдът не може да изменя същите.
Действащата както към момента на деянието, така и към настоящия момент Наредба Із-
2539/17.02.2012г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните
точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на
нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача,
извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и
условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение
предвижда за нарушение на чл. 174, ал. 3 от ЗДвП на водачите да бъдат отнемани 12
контролни точки. Настоящия съдебен състав намира, че АНО правилно е определил
размера на наложените на жалбоподателя санкции, като е взел предвид всички
обстоятелства относими към определяне на размера на наказанието. АНО правилно е
приложил и разпоредбите на посочената по- горе Наредба.
По отношение на вмененото на Я. нарушение по чл.100, ал.1, т. 1 от ЗДвП понастоящем е
налице по-благоприятен за дееца закон, доколкото е отпаднало изискването водачите да
представят контролен талон към СУМПС, респ. наказуемостта за такова нарушение, поради
5
което в тази му част наказателното постановление следва да бъде отменено.
Доколкото тежестта за доказване на обвинението тези върху АНО настоящия съдебен състав
намира, че той е извършил всичко обективно необходимо и е събрал доказателства за
извършеното нарушение, както от обективна, така и от субективна страна.
При проведеното съдебно следствие, и от събраните в хода на делото доказателства не бе
установено различно фактическо положение от посоченото в атакуваното наказателно
постановление.
Предвид горните мотиви и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН съдът
РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 21-4332-016866/17.08.2021г., на
Началник група при отдел „Пътна полиция” при СДВР, В ЧАСТТА, с което на основание
чл. 174, ал.3, пр. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 174, ал.3 от ЗДвП е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 2000 лева и „Лишаване от право да
управлява МПС” за срок от 24 месеца, като на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са
отнети 12 контролни точки; на основание чл. 174, ал.3, пр. 1 от ЗДвП за нарушение на чл.
174, ал.3 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 2000 лева и
„Лишаване от право да управлява МПС” за срок от 24 месеца, като на основание Наредба №
Iз-2539 на МВР са отнети 12 контролни точки и ОТМЕНЯ В ЧАСТТА, с което на
основание чл. 183, ал.1, т. 1, пр. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал.1, т. 1 от ЗДвП е
наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 10,00 лева.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд
– София-град в 14 дневен срок от връчването му на страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6