Решение по дело №37/2021 на Районен съд - Панагюрище

Номер на акта: 260001
Дата: 10 юни 2024 г.
Съдия: Диана Симеонова Стателова
Дело: 20215230200037
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

260001

 

       10.06.2024г.

 

   ПАНАГЮРИЩЕ

 
 


          Номер                   Година                                           Град                                   

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПАНАГЮРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД

 

НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

 
 


                                                                                                                 

 

Двадесети май

 

2021

 
                

на                                                                             Година                                      

 

в публично заседание в следния състав:

ДИАНА  СТАТЕЛОВА

 
                                                                    

                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ:                                            

 

                                                                                                                                                                                 

МАРИЯ ТЕРЗИЙСКА

 
 

Секретар                                                        

 

 
 


и прокурор   К. ТАНЕВ                                                     

 

 

като разгледа докладваното от                                                                                    

съдия СТАТЕЛОВА

 

37

 

2021

 
 


                                       НАХД №                       по описа за                   год.,

 

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващи от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по жалба на „А.Т.“ ООД, със седалище и адрес на управление:***, площадка „Асарел“, представлявано от управителя А.Н.Б., със съдебен адрес:***- чрез адвокат Ц.Ч. от Пазарджишка адвокатска колегия, срещу НП № 36-0000691/12.11.2020 г. на Г В В– Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“- Пловдив.

В жалбата се сочи, че процесното НП е незаконосъобразно, тъй като административно- наказателното производство по налагане на санкцията е изцяло опорочено заради допуснати от АНО съществени нарушения на процесуалните правила. Според дружеството – жалбоподател, нито актосъставителят, нито наказващият орган притежават изискуемата по закон компетентност за образуване и решаване на преписката. Сочи се, че при образуването на производството и издаването на процесното НП не са спазени императивните изисквания на закона, като АНО са подходили формално при решаването на преписката, не са извършили вменената им от закона проверка и преценка по АУАН. Жалбоподателите твърдят, че АУАН и НП не съдържат съответните изискуеми реквизити, с което е накърнено правото за защита на санкционираното дружество. Сочи се, че липсват мотиви за наличието на основание за прилагането на чл.28 от ЗАНН. Претендират се сторените съдебно- деловодни разноски от дружеството- жалбоподател.

По делото е изслушан актосъставителят Х.Й.Ч. и е разпитан свидетелят К.С.К..

Съгласно приложения по делото АУАН серия А-2020, бл.№ 280369, изд. на 22.11.2020 г. от Х.Й.Ч., в качеството му на инспектор при РД „Автомобилна администрация“ – Пловдив, на 16.06.2020 г., около 00,01 часа, в гр. Пазарджик, на ул. „Х. Смирненски“№ 26, в Областен отдел „Автомобилна администрация“, жалбоподателите „А.Т.“ ООД, явяващи се лице по чл.16 от Наредба Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС, с разрешение № 412/25.11.2013 г. за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на ППС от ІІІ-та категория, са извършили нарушение – при настъпване на промени в обстоятелствата на 15.03.2020 г. на документите по чл.18, ал.1, т.10 от Наредба Н-32/16.12.2011 г. -  Свидетелство за проверка на спирачен стенд № 63/15.03.2020 г., не са уведомили писмено изпълнителния Директор на ИА“АА“ чрез ръководителя на съответното районно звено до 24,00 часа на 15.06.2020 г.- срок, предвиден в чл.4 от Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13.03.2020г.

АУАН е съставен в гр. Панагюрище, площадка „Асарел“, след подадено заявление в ОО“АА“ Пазарджик с № 42-03-20-1121/21.09.2020 г., с което съгласно АУАН е нарушена разпоредбата на чл.24, ал.1 от Наредба Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС.

Съгласно процесното НП, на дружеството- жалбоподател е съставен АУАН за това, че на 15.06.2020 г., около 00,01 часа, в гр. Пазарджик, ул. „Х. Смирненски“№ 26, в сградата на Областния отдел „Автомобилна администрация“, жалбоподателите, представляващи лице по чл.16 от Наредба Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС, които притежават разрешение № 412/25.11.2013 г. за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътни превозни средства от ІІІ-та категория, при настъпване на промени в обстоятелствата на 15.03.2020 г., на документите по чл.18, ал.1, т.10 от Наредба Н-32/16.12.2011 г., представляващи свидетелство за проверка на спирачен стенд № 63/15.03.2020 г., по реда на чл.4 от Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13.03.2020г., не са уведомили надлежно и писмено изпълнителния директор на ИА“АА“, чрез ръководителя на съответното регионално звено в гр. Пазарджик до 24,00 часа на 15.06.2020 г., в седмодневен срок от извършване на промяната, който е предвиден в чл.4 от Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13.03.2020г. И в НП е посочено, както и в АУАН, че АУАН е съставен в гр. Панагюрище, площадка „Асарел“, след постъпило заявление от 21.09.2020 г.

В НП е посочено също, че е постъпило Възражение с вх. № 52-00-54-6987/26.10.2020 г., което не е санирало допуснатото нарушение и са изследвани обстоятелствата, като са преценени възможностите за приложение на чл.28 от ЗАНН, в резултат на което не са установени налични предпоставки за това. Сочи се, че дружеството -жалбоподател виновно са нарушили чл.24, ал.1 от Наредба Н-32/16.12.2011 г., поради което им е наложена имуществена санкция, в размер на 1000,00 лв.

По делото е прието заявление от жалбоподателите „А.Т.“ ООД, с вх. № 42-03-20-1121/21.09.2020 г., на МТИТС – Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, съгласно което, жалбоподателите са поискали да бъде извършена промяна в обстоятелствата към издадено Разрешение № 412/25.11.2013 г. -за извършване на периодични прегледи на техническата изправност на ППС, като са приложили свидетелство за проверка на газ-анализатор, димомер и спирачен стенд.

Съгласно приложеното по делото Свидетелство за проверка № 63/15.03.2019 г. от Лаборатория за проверка „Лаб Инженеринг“ ЕООД – София, Спирачен стенд BPS Kompa tt 100; 520160, е издържал последваща проверка за съответствие, със срок на валидност две години, считано от 15.03.2019г.

Съгласно приложената по делото Заповед № РД-08-30/24.01.2020 г., на Министъра на ТИТС, изпълнителните директори на ИА „АА“ и Директорите на дирекция или отдел в Дирекция „Автомобилна инспекция“ могат да издават НП за установени нарушения на Регламенти на ЕС, Закона за автомобилните превози, ЗДвП и подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на тях.

В приложеното по делото Възражение на управителя на дружеството- жалбоподател, се сочи, че с решение от 13.03.2020г. на Народното събрание и Заповед №РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването е обявено извънредно положение във връзка с усложняващата се епидемична обстановка, свързана с разпространението на COVID-19 на територията на Република България и са оформени пропусквателни пунктове на входно- изходните точки на всички градове. Посочено е, че за срока от 13.03.2020г. до отмяната на извънредното положение се спрели да текат някои от сроковете, а други срокове за издаване на различни документи са удължени с 6 месеца. Във възражението се подчертава, че отговорникът на ГТП- С Н е бил подведен от ситуацията с изострената епидемиологична обстановка и е допуснал да не се подаде декларация за промяна на обстоятелствата- Свидетелство за проверка на спирачен стенд №63/15.03.2020г. Според възражението, след извършена вътрешна проверка е установено закъснението, отговорникът на ГТП е дал писмени обяснения и са наложени съответните административни мерки по Кодекса на труда и Правилника за вътрешния трудов ред в дружеството –жалбоподател. Сочат, че Заявлението е подадено на 21.09.2020г. Подчертават още, че това е първо подобно нарушение и молят да бъде приложен чл. 54 от ЗАНН, тъй като от нарушението не са настъпили вредни последици.

 Изслушан в открито съдебно заседание, актосъставителят Х.Й.Ч. сочи, че АУАН е съставен на 22.10.2020г. в административната сграда на дружеството- жалбоподател, като извършеното нарушение е по смисъла на чл. 24, ал.1 от Наредба №Н- 32, защото „Асарел – Транс“ ООД, като лице по чл. 16 от същата Наредба, не са подали писмено заявление в ИА „Автомобилна администрация“, чрез съответното областно или регионално звено, за настъпила промяна в някои от задължителните документи по см. на чл. 18 от Наредба № Н-32. Изяснява, че промяната на обстоятелствата се отнася до извършена техническа проверка на спирачен стенд от оторизирана фирма на 15.03.2019г., която е издала протокол валиден 2 години. Подчертава, че такава проверка се извършва от специализирани техници. Пояснява, че датата на извършване на нарушението – 16 юни, е съобразена със Закона за извънредното положение, обявено до 13 май и гратисен период за изтекли вече срокове от 1 месец. Актосъставителят твърди, че месецът гратисен период изтича на 13- ти юни, но този ден е почивен, така че първият възможен работен ден е 15-ти юни. Сочи още, че дори уведомлението да бъде подадено на следващия ден след този срок, вече е налице административно нарушение. Уточнява, че при подаване на заявление се въвежда датата на извършване на технически преглед на устройството и автоматичната система оцветява данните автоматично, след което трябва да се отбележи защо не е санкционирано закъснялото със заявлението си лице.

От разпита на свидетеля К.С.К., чиито показания съдът цени отчасти, тъй като същият се намира в служебна подчиненост с АНО, се установява, че на 22.10.2020г., заедно с актосъставителя Ч. са извършили комплексна проверка в базата на жалбоподателите, като е установено на място, че не е декларирано издаването на ново свидетелство за проверка на спирачен стенд на 15.03.2020г. Пояснява, че едноседмичният срок за деклариране на променените обстоятелства започва да тече от края на извънредното положение - до 05.06.2020г. Подчертава, че системата на АНО автоматично отчита ниличето на закъснение, като светва в червено регистрацията на сътоветното заявление. Свидетелят сочи, че е присъствал на констатацията и издаването на АУАН.

По делото безспорно се установи, че е извършено нарушение. Установи се, че жалбоподателите са били подведени от ситуацията с изострената епидемиологична обстановка от COVID-19, обявена от Народното събрание и са допуснали да не се подаде декларация за промяна на обстоятелствата- Свидетелство за проверка на спирачен стенд № 63/15.03.2020г.  

Установената фактическа обстановка не се оспорва от жалбоподателите. Нарушението е квалифицирано правилно – по чл. 24, ал.1 от Наредба № Н- 32 на МТИТС от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, но неправилно на жалбоподателите е наложена имуществена санкция, тъй като наказващият орган не е взел предвид разпоредбите на чл. 28 от ЗАНН. АНО са се задоволили да посочат в НП, че са изследвани обстоятелствата и са преценени възможностите за приложението на текста за нарушения, представляващи „маловажен случай“, но не са представили никакви мотиви защо е отказано. Не е посочено какви вредни последици са настъпили от несвоевременното уведомяване на АНО за настъпили промени в обстоятелствата, което предпоставя приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Налице са били и всички предпоставки за прилагането на чл. 28 от ЗАНН от страна на административно-наказващия орган – Областен отдел „Автомобилна администрация“- Пловдив и като не са го приложили, е издадено наказателно постановление противоречащо на закона.

Важността на регулираните обществени отношения с Наредба № Н- 32 на МТИТС от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства не освобождава наказващият орган да извърши индивидуална преценка на случая.

Когато деянието представлява "маловажен" случай на административно нарушение, той следва да приложи чл. 28 от ЗАНН. Изразът в закона "може" означава възлагане на компетентност. Отнася се за особена компетентност на наказващият орган за произнасяне по специален, предвиден в закона ред и при наличие на основанията по чл. 28 от ЗАНН, да не наложи наказание и да отправи предупреждение, от което произтичат определени законови последици. Преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверка за законосъобразност на преценката по чл. 28 от ЗАНН.

Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона. Разбирането за обхвата на съдебния контрол е в съответствие и с практиката на Европейския съд по правата на човека по приложението на чл. 6 от Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи, според която съдът не може да бъде ограничаван в своята юрисдикция, когато решава правния спор.

Според събраните по делото доказателства от извършеното нарушение няма реално настъпили вредни последици. В конкретния случай деянието формално осъществява признаците на административното нарушение, но съобразявайки установените обстоятелства за липса на реално настъпили вредни последици, незначимостта на увредените обществени отношения, неговата обществена опасност е с ниска степен.

Затова налагането на санкция, макар и минимално предвидената в закона се явява несъразмерно тежка и не съответства на характера и тежестта на нарушението.

Следва да бъдат осъдени АНО да заплатят на дружеството – жалбоподател сторените съдебно- деловодни разноски в размер на 400,00лв.- за адвокатско възнаграждение.

Така мотивиран на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Панагюрският районен съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 36-0000691/12.11.2020 г. на Г В В– Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“- Пловдив, с което на „Асарел- Транс“ООД, с БУЛСТАТ- *********, със седалище и адрес на управление:***, площадка „Асарел“, представлявано от управителя А.Н.Б., е наложена имуществена санкция в размер на 1 000,00лв. (хиляда лева) на основание чл.178а, ал.4, т.1, предл.1-во от Закона за движение по пътищата, за нарушение по чл. 24, ал.1 от Наредба № Н- 32 от 16.012.2011г. на МТИТС.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, със седалище и адрес на управление:***, да заплатят на   „Асарел- Транс“ООД, с БУЛСТАТ- *********, със седалище и адрес на управление:***, площадка „Асарел“, представлявано от управителя А.Н.Б.,  сторените съдебно- деловодни разноски в размер на 400,00лв.(четиристотин лева)- за адвокатско възнаграждение.    

Решението подлежи на обжалване и протест пред Административен съд - Пазарджик на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава ХІІ от АПК в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено с мотивите.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: