Решение по дело №140/2019 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 октомври 2019 г.
Съдия: Иван Никифоров Цонков
Дело: 20197090700140
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2019 г.

Съдържание на акта

                                                        Р Е Ш Е Н И Е   № 136

гр.Габрово, 18.10.2019 година

                                                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО,  в открито съдебно заседание на двадесет и пети септември две хиляди и деветнадесета година,  в състав :

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ : ИВАН ЦОНКОВ

              ЧЛЕНОВЕ: ГАЛИН КОСЕВ

                                    ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря Мариела Караджова и в присъствието на прокурор Ал.Александров – прокурор в ОП Габрово, като разгледа докладваното от председателя к. а.д. № 140 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството по делото е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

            Касационното производство е образувано по депозирана в законния срок жалба от ЕТ „*** – С.Д.“, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление гр.Варна, бул.“***“ № 9, представляван от С.И.Д. – собственик, депозирана чрез упълномощен процесуален представител - адвокат Г.Г. *** /ПАК/, със съдебен адрес ***, против Решение № 102 от 08.04.2019 г., постановено по Гр.дело № 72 по описа на Севлиевски Районен съд /СРС/ за 2019 година. С така обжалваното решение е отхвърлена жалбата на ЕТ“Агро-С.д.“ против  Заповед № РД-ЗА-237 от 28.02.2018 година на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ /ОДЗ/ гр.Габрово, с която е одобрено споразумение за разпределение масивите за ползване за пасища, мери и ливади в землището на с.Хирево, Община Севлиево, Област Габрово, сключено между лицата по чл.37ж, ал.1 от ЗСПЗЗ. В жалбата се сочи, че така оспореното решение на СРС е неправилно, необосновано и немотивирано, постановено при съществено нарушение на материалния и процесуалния закон, в която насока излага подроблни аргументи. Според изложеното в жалбата, представено и пред първоинстанционния съд като основен аргумент, неправилно било прието, че жалбоподателя не отговаря на изискванията на закона за участие в споразумението. Основния текст на закона - чл. 37 ж, ал. 1 ЗСПЗЗ и неговото местонахождение в нормативния акт, не поставяли каквито и да било ограничения водещи до направения от комисията извод а именно териториална обвързаност по местонахождение на животновъдния обект.  Целия текст на чл. 37и, включително и ал. 4 от него касаели процедура и разпределение на пасища, мери и ливади от държавния и общински поземлен фонд, което предопределило поведението на законодателя да определи минимални площи за животни в землището с цел справедливото им разпределяне според броя на отглежданите животни. Формалното и автоматично прилагане на чл. 37и, ал. 4 при сключване на споразумения в землищата и приемането на териториално ограничение с оглед местонахождението на животновъдния обект и по този начин ограничаване на кръга от участници - собственици и ползватели на ливади, било неправилно. Идеята на ЗСПЗЗ в частта ползване на земеделските земи независимо от техния характер било уедреното им ползване, а не разпокъсаното в реални граници. Създаденият регулативен механизъм бил само и единствено по отношение на привилегированото ползване на земи от общински и държавен поземлен фонд. От това следвал извода, че няма пречки жалбоподателя да участва в сключване на споразумение за създаване на масиви за ползване на притежавани от същия собствени и на валидно правно основание ползвани пасища, мери и ливади в посоченото землище. Обратното, предвид количествата, притежавани от жалбоподателя ливади в землището щяло да доведе до ненужен хаос и възпрепятстване на правилното ползване на същите от всички ползватели в землището в случай, че жалбоподателя трябва да го направи в реални граници.

            Въз основа на изложените в жалбата съображения моли за отмяна на обжалваното решение на СРС и постановяване на нова по съществото на спора, с което да бъде отменена като незаконосъобразна Заповед № РД-ЗА-237 от 28.12.2018 година на Директора на ОДЗ Габрово и преписката да бъде върната на административния орган за ново разглеждане при даване на задължителни указания от страна на съда за отстраняване на допуснатите нарушения в хода на проведената административна процедура.

            Ответната по жалбата страна – Директор на Областна дирекция „Земеделие“ гр.Габрово, редовно призован, не се явява. Същият се представлява от процесуални представители –Ст.юрисконсулт П. Х. и С. П. – служител с юридическа правоспособност - Директор на дирекция „Административно правна“, които оспорват жалбата като неоснователна и молят за оставяне в сила на обжалваното решение на СРС, респективно на обжалваната заповед на Директора на ОДЗ Габрово.

            Заинтересованата страна К.Х.К., редовно призован, се явява лично. Оспорва жалбата като неоснователна и моли за оставяне в сила на обжалваното режшение.

            Представителят на Окръжна прокуратура – Габрово дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата. Решението на Районен съд – Севлиево следвало да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно.

            Касационната жалба е допустима, като подадена в срок, срещу съдебен акт, подлежащ на инстанционен контрол и от процесуално легитимирано лице – страна в първоинстанционното производство.

            Съдът, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните и извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието с материалния закон на обжалваното решение /чл. 218, ал. 2 от АПК вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН/, намира следното:

            Касационната жалба е неоснователна.

            Пред Районен съд Севлиево е обжалвана Заповед № РД-ЗА-237 от 28.12.2018 година на Директор на Областна дирекция „Земеделие“ Габрово, с която е одобрено споразумение за разпределение масивите за ползване за пасища, мери и ливади в землището на с.Хирево, Община Севлиево, Област Габрово, сключено между лицата по чл.37ж, ал.1 от ЗСПЗЗ, в което разпределение на ползването на земи жалбоподателят ЕТ“**-*.“ не е допуснат. Недоволен от така постановената заповед, същият е обжалвал същата пред СРС.

            От представената по делото административна преписка се установява, че от Протокол от 20.11.2018 г. на комисия назначена със заповед на Директора на ОДЗ - гр. Габрово се установява и е видно, че жалбоподателя не е допуснат до участие в споразумение за разпределение на земи – пасища и мери, находящи се в землището на с. Хирево. Като мотиви за отстраняването му е посочено, че не отговаря на условията на чл. 37ж, ал. 1 и ал. 2 във връзка с чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ с оглед обстоятелството, че притежавания от същия животновъден обект се намира и е регистриран в землището на с. Кормянско и няма такъв регистрпиран в землището на с.Хирево. От протокол от проведеното заседание на комисията назначена със Заповед № РД-ЗА-174 от 05.11.2018 г. на Директора на ОДЗ Габрово от 10.12.2018 г. също така се установява, че в срока по чл. 37ж, ал. 1 ЗСПЗЗ е входиран проект на доброволно споразумение, за обща площ 47,838 дка, като споразумението е сключено по образец утвърден от министъра на земеделието, храните и горите, същото съдържа данни за комисията, участниците, разпределените им имоти или части с имоти, включително по чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ и дължимото за тях рентно плащане, а също така в него са били включени всички лица отговарящи на условията на чл. 37ж, ал. 1 и 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ и по точно като такъв се явява собственика на регистриран в землището на с. Хирево животновъден обект К.Х.К.. Съгласно писмо изх. № 9166-79/05.11.2018 г. на МЗХГ, регистрираните до 20.10.2018 г. собственици и/или ползватели на животновъди обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Информационната система на БАБХ, регистрираните животни в животновъден обект № 5451-0010, находящ се в землището на с. Хирево, Община Севлиево, собственост на К. приравнени към ЖЕ са 37,20 ЖЕ и съгласно нормата определена в чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ, ползвателят има право да ползва 572 дка ПМЛ в категория от I-VII и/или 1144 дка ПМЛ в категория от VIII-X. Съгласно внесен проект на доброволно споразумение К. е получил настаняване с 47,838 дка пасища, мери и ливади в категория от I-VII. Комисията е приела, че проекта на споразумение отговаря на изискванията на ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ, като е посочила, че следва да изготви доклад до Директора на ОД „Земеделие” – Габрово, с който да предложи да бъде издадена заповед по реда на чл. 37ж, ал. 11 ЗСПЗЗ за одобряване на споразумението и което е сторено от нейна страна.

От споразумение за създаване на масиви за ползване на земеделските земи за землището на с. Хирево, Община Севлиево, по реда на чл. 37 ж, ал. 6 от ЗСПЗЗ за календарната 2019 г., ведно с приложение към същото, се установява също, че К.Х.К. е сключил споразумение за създаване на масив за ползване на пасища, мери и ливади по реда на чл. 37ж от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ), именно в размер общо на 47,838 дка. Площта на имотите, ползвани от К. на налично правно основание е 11,423 дка, а площта на имотите ползвани на основание чл. 37ж, ал. 5 ЗСПЗЗ е 36,407 дка, като разпределените масиви (по номера), съгласно проекта са: 6, 3, 4, 7, 8, 12, 5, 10, всички с обща площ именно от  47,838 дка.

От доклада от комисията по чл. 37ж, ал. 4 ЗСПЗЗ до  Директора на ОД „Земеделие” – Габрово, изготвен на основание чл. 37ж, ал. 10 ЗСПЗЗ също така е видно, че комисията е описала хронологично и подробно в доклада извършените действия, за които са съставени посочените и обсъдени по – горе документи, площите на имотите, ползвани на основание чл. 37ж, ал. 5 ЗСПЗЗ, техните собственици и дължимото рентно плащане.

Въз основа на така изложеното по горе, за да отхвърли жалбата  на ЕТ“Агро – С.Д.“ като неоснователна Районен съд Севлиево е приел, че от страна на административния орган правилно е прието, че жалбоподателят „ЕТ“*** не отговаря на изискванията на закона и в частност основно поради факта, че същият не отговаря на изискването на чл.37и, ал.4 от ЗСПЗЗ, т.к. имал регистриран животновъден обект в землището на с.Кормянско, община Севлиево, но нямал регистриран такъв обект в землището на с.Хирево, община Севлиево, а именно в тази насока обаче е изискването на цитираната разпоредба на чл.37и, ал.4 от ЗСПЗЗ, за което землище е подал заявление за участие в споразумение. В  същотовреме именно в това землище са били обект на споразумение земи – пасища, мери и ливади, за създаване на масиви за ползване на земеделски земи с начин на трайно ползване пасища, мери и ливади между лицата по чл.37ж, ал.1 от ЗСПЗЗ - земите в землището на с.Хирево, общ.Севлиево, поради което едноличният търговец правилно е бил отстранен от проведената процедура по сключването на споразумение за ползването на тези земи, одобрено с оспорената заповед на Директора на ОДЗ Габрово. Така приетото от съда е обосновано с подробни мотиви, които мотиви настоящият състав на касационната инстанция споделя изцяло и на основание чл.221, ал.2, пр. последно от АПК, не намира за необходимо да преповтаря.

Наред с горното съдът е приел също, че Заповедта, която е предмет на обжалване по делото, е издадена от компетентен орган в установената форма, без при издаването ѝ да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила, същата не противоречи на материалноправни разпоредби и съответства на целта на закона.

Така постановеното решение на СРС Решение, обжалвано в настоящото производство е правилно . От съда правилно е прието, че разпоредбата на чл. 37ж ЗСПЗЗ регламентира създаването на масиви за ползване на пасища, мери и ливади по споразумение между собственици и/или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ. Алинея 2 от посочената разпоредба предвижда, че лицата, които отговарят на условията по чл. 37и, ал. 4, може до 31 октомври да подадат в общинската служба по земеделие по местонахождение на пасищата, мерите и ливадите заявление по образец, утвърден от министъра на земеделието, храните и горите, за участие в споразумение. Предвидено е, че изготвянето на споразумението се ръководи от комисия за всяко землище. Посочено е в чл. 37ж, ал. 5 ЗСПЗЗ, че площта на имоти с начин на трайно ползване пасища, мери и ливади, за които няма сключени договори и не са подадени декларации по чл. 37б, ал. 1, с изключение на имотите от държавния и общинския поземлен фонд, се разпределя със споразумението.  Предвидено е в чл. 37ж, ал. 9 ЗСПЗЗ, че комисията извършва проверка дали подалите заявления лица отговарят на условията по чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ въз основа на изготвена и предоставена от БАБХ официална справка за всички регистрирани до 20 октомври на текущата година в Интегрираната информационна система на БАБХ:  1. животновъдни обекти;  2. собственици или ползватели на регистрирани животновъдни обекти;  3. пасищни селскостопански животни в животновъдните обекти.   Наред с казаното в разпоредбата на чл. 37ж, ал. 10 и ал. 11 ЗСПЗЗ е предвидено и изготвяне на доклад от комисията до Директора на съответната областна дирекция „Земеделие", за площите подлежащи на разпределение, собствениците им, дължимото рентно плащане, наличието на условията по чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ и издаване на заповед /чл. 37ж, ал. 11 ЗСПЗЗ/ от директора на съответната областна дирекция „Земеделие" за одобряване на споразумението и разпределението на масивите за ползване. Предвид съдържанието, което следва да съдържа този доклад, както и по горе се  посочи, че  съгласно разпоредбата на  чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ, „пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 15 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и/или до 30 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория, като на правоимащите лица, които отглеждат говеда с предназначение за производство на месо и животни от местни (автохтонни) породи, се разпределят до 20 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и до 40 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория“.

Именно поради това изискване на закона, неоснователни се явяват възраженията изложени пред настоящата касационна инстанция от страна жалбоподателя, които както бе посочено и по горе са изложени и пред първоинстанциионния съд, в която насока същият както стана на въпрос е изложил подробни мотиви, като тези възражения основно се свеждат до схаващането изложено в жалбата относно изискванията към правоимащите в процедурата по чл. 34ж ЗСПЗЗ лица. Правилно от съда се сочи, че разпоредбата на чл. 37ж ЗСПЗЗ урежда в алинея 2 правоимащите лица, в алинея 9 регламентира обхвата на проверката извършвана от комисията и същата препраща към нормата на чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ, като липсва основание последната норма да не се приложи в нейната цялост, както претендира жалбоподателя, а съгласно същата тази разпоредба на чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ, пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище. В тази насока съдът е посочил също и това, че съдебната практика по последната разпоредба безпротиворечиво приема, че правоимащият трябва да притежава регистриран животновъден обект с пасищни селскостопански животни именно в землището, за което желае разпределяне на пасища, мери и ливади, като такава е практиката и в другите случаи когато ЗСПЗЗ препраща към чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ, а по делото липсва спор, че жалбоподателя не притежава регистриран животновъден обект с пасищни селскостопански животни в землището на с. Хирево, Община Севлиево, за което желае разпределяне на пасища, мери и ливади, поради което следва да се приеме, че същият не отговаря на изискванията на чл. 37ж, ал. 2 вр. ал. 9  ЗСПЗЗ вр. чл. 37и, ал. 4 ЗСПЗЗ, и няма право да участва в сключване на споразумение по чл. 37ж ЗСПЗЗ.

С оглед горното, липсват твърдяните нарушения, които да са допуснати от СРС и които да съставляват основания за отмяна на така оспореното решение. Севлиевски Районен съд е постановил решение, което е правилно, валидно и допустимо и следва да бъде оставено в сила, а жалбата като неоснователна, следва да бъде отхвърлена.

Пред настоящата инстанция разноски не са претендирани.

Предвид изложеното и на основание чл.221, ал.2,, пр.първо от АПК, Административен съд Габрово

 

                                                               Р Е Ш И:

ОСТАВЯ в сила  Решение № 102 от 08.04.2019 година, постановено по Гр. дело № 72/2019 година, по описа на Севлиевси Районен съд, като  правилно и законосъобразно.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Препис от решението да се изпрати на страните.

 

                                                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                                                         ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                                               2.

                                                                                                                           

 

 

                             

 

 

.