Р Е Ш Е Н И Е
Номер 111 16.10. 2020 година град
Търговище
В И М Е Т О НА Н
А Р О Д А
Административен
съд
първи състав
На двадесет и
пети септември 2020 година
В открито заседание
в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ТОДОРОВА
Секретар: ГЕРГАНА БАЧЕВА
Прокурор:
Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
АД № 193 по
описа за 2020 г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 40 ал. 2 от Закона за достъп до обществена информация.
Делото е образувано по жалба на К.Д.Р. ***, против Решение по първа точка от протокол №18 от 13.08.2020 г. на постоянната
комисия „ЗУКИ“ към Общински съвет Търговище.Твърди се, че информацията не е
предоставена в пълен обем, а имено данни за поименно гласуване по т.10. Моли съда да отмени отказа и да признае правото на достъп до исканата информация, като
задължи ответника да я предостави. Обосновава подробни мотиви за наличие на надделяващ обществен интерес. В с.з.
жалбоподателят моли съда да уважи жалбата, с претенция за направените по делото
разноски.
Ответната страна, редовно призована,
се представлява от упълномощен Юрк. М., който оспорва жалбата и моли съда да я
отхвърли. Претендира юрисконсултско
възнаграждение.
Въз
основа на всички събрани по делото писмени доказателства, съдът прие за
установена следната фактическа обстановка:
На 24.07.2020 г. жалбоподателят подал
Заявление за достъп до обществена информация с вх. ДОИ-72/24.07.2020 г.
Заявено е било желание да бъде предоставена информация за поименно
гласуване от заседание на Общински
съвет, проведено на 25.06.2020 г. Към преписката е приложено и Заявление с вх. № ДОИ-64/26.06.2020 г., с което е било
поискано копие от подробен протокол от заседанието на Общински съвет –
Търговище, проведено на 25.06.2020 г. По посоченото заявление с Решение №
Рш-ДОИ-66/16.07.2020 г., с което е предоставена информацията в пълен обем т.е.
копие от протокола, от проведеното заседание на Общински съвет – Търговище от
25.06.2020 г. , включващо данни за поименно гласуване по съответните точки. По т.10 от
протокола липсват резултати от
поименното гласуване и това е основната претенция в жалбата.
Въз основа на така фактическата
обстановка, съдът прави следните изводи от правна страна:
Жалбата, като подадена от лице с
правен интерес, срещу акт, подлежащ на съдебен контрол и в законоустановените
срокове, е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата се преценява
от настоящата съдебна инстанция като неоснователна.
Съображенията на съда в тази насока са
следните:
След като е сезиран с оспорване, при
служебния и цялостен контрол върху законосъобразността на обжалвания
административен акт, съгласно нормата на чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът провери
изначално неговата валидност. Това се налага поради принципа на служебното
начало в административния процес, въведен с нормата на чл. 9 от АПК.
Обжалваният административен акт е
постановен от материално, териториално и персонално компетентен орган, поради
което е валиден. Съгласно чл.21, ал.3 ЗМСМА, Общинският съвет приема правилника
за организацията и дейността но
общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация. На осн. Чл.53, ал.2, т.5 от правилника, приет с Решение №1 по
протокол 2 от 29.11.2019 г. е посочена постоянно действаща комисия „ЗУКИ“, като
същата се произнася по заявленията за достъп
по ЗДОИ. Решението е постановено с изискуемия кворум. Административното
производство, приключило с постановяване на оспорения административен акт и е
започнало по писмено заявление за достъп до обществена информация.
Законът за достъп до обществената информация
регламентира един от правните способи за упражняване на правото на достъп до
информация. В чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ е дадена легална дефиниция на понятието
обществена информация, достъпът до която законът разрешава. За тази информация
законодателят е създал и изричното задължение на задължените по смисъла на чл.
3, ал. 1 от ЗДОИ правни субекти да я предоставят. Същият не е средство за
получаване на всякаква информация от държавните органи. Разпоредбата на чл. 4,
ал. 1 от ЗДОИ определя, че законът се прилага тогава, когато в друг закон не е
предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава
информация.
Съгласно
чл. 2, ал. (1) ЗДОИ
Обществена информация по
смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в
Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено
мнение относно дейността на задължените по закона субекти. В настоящият случай
поисканата информация няма характера на обществена такава.
За да е обществена информацията по смисъла на
чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, следва да са налице двете кумулативни изисквания - да е
свързана с обществения живот в страната и да дава възможност на гражданите да
си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона
субекти. Не е налице легално определение на понятието обществен
живот, но то е с достатъчно ясно съдържание - живота на обществото като група
хора. С оглед на това всяка информация, която е свързана с живота на обществото
като група хора има характер на обществена информация. Но за да е налице
обществена информация е необходимо не само информацията да е свързана с живота
на група хора, но и да дава възможност на гражданите да си съставят собствено
мнение за дейността на задължения субект. Тоест, информацията трябва да е
обвързана с правомощията и дейността на органа, защото само тогава тя би могла
да притежава исканата от закона специална цел.
ЗМСМА изчерпателно посочва кои решения на общински съвет по чл.21, ал.1 се приемат с
поименно гласуване, които се отразяват в протокола от заседанието по чл.27,
ал.5 ЗМСМА. Правното основание по въпросната точка е по чл.21, ал.1, т.11 ЗМСМА
и не попада в реда визиран в чл.27, ал.5 ЗМСМА.
В случая не е налице пропуск при изготвянето на протокола в частта му по т.1. Същия е съставен надлежно, като съдържанието му е съгласно цитираните норми.
Заявителят не може да въведе като предмет на заявлението своето разбиране за
съдържание на изготвения протокол, тъй
като няма такава дискреция. Жалбата е
неоснователна.
С оглед изхода
на делото, следва да бъде уважено искането за присъждане на съдебни разноски, като доказано по основание и своевременно
заявено,но в минимален размер от 100 лева, представляващо ю.к. възнаграждение.
Водим от
горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на К.Д.Р.
***, против Решение по първа точка от протокол №18 от 13.08.2020 г. на постоянната
комисия „ЗУКИ“ към Общински съвет Търговище, за предоставяне на данни за
поименно гласуване по т.10 от
заседание на Общински съвет, проведено на 25.06.2020 г. , като неоснователна.
ОСЪЖДА
К.Д.Р. да
заплати на Общински съвет - Търговище
сумата от 100 лева разноски по делото.
Решението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: