Определение по дело №51/2021 на Окръжен съд - Смолян

Номер на акта: 43
Дата: 17 май 2021 г.
Съдия: Елен Михайлов Маламов
Дело: 20215400200051
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 29 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта


ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 43
гр. Смолян , 17.05.2021 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – СМОЛЯН, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в
закрито заседание на седемнадесети май, през две хиляди двадесет и първа
година в следния състав:
Председател:Елен М. Маламов
като разгледа докладваното от Елен М. Маламов Частно наказателно дело №
20215400200051 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.243, ал.5 от НПК.
С Постановление за прекратяване на наказателно производство от
21.04.2021г. на прокурор от Окръжна прокуратура – См. е прекратено
наказателното производство по досъдебно производство № 5/2020г. по описа
на ОСлО - См. при ОП - Смолян, преписка №1259/2020г. по описа на
Окръжна прокуратура - См., за престъпление по чл.248а, ал.2 от НК, тъй като
деянието не съставлява престъпление.
Недоволен от това постановление е останал кметът на О. Ч. Б. Х., който, в
качеството му на представител на ощетеното юридическо лице О. Ч., го
обжалва с оплаквания за незаконосъобразност. Развиват се доводи за
наличието на достатъчно доказателства по делото, които установяват
извършено престъпление, тъй като не е осъществен контрол при реалното
изпълнение на договорите и не е защитен финансовия интерес на общината.
Смолянският окръжен съд, след като обсъди изложените доводи в жалбата и
постановлението за прекратяване на наказателното производство, и като
направи преценка на събраните по делото доказателства, намира
депозираната жалба за процесуално допустима, а разгледана по същество за
неоснователна.
1
Жалбата е процесуално допустима, въпреки че престъплението по чл.248а,
ал.2 от НК засяга обществените отношения, свързани с правилното
функциониране на паричната и кредитна система и в частност представянето
на верни и значими сведения за предоставянето на средства от фондове,
принадлежащи на Европейския съюз. Това е така с оглед твърдението на О. Ч.
за причиняването на имуществени вреди, свързани с предоставената парична
помощ и поради обстоятелството, че разследваната по образуваното
наказателно производство дейност касае именно неправомерното получаване
на посочените средства, в който случай би могло да е налице изпълнителната
форма на престъплението по чл.248а, ал.5 от НК. Доколкото преценката на
съда налице ли е основанието на чл.24, ал.1, т.1 от НК за прекратяване на
производството касае именно фактите, за които е образувано производството,
без да е обвързана от обсъжданата от прокурора конкретна правна
квалификация по ал.2 на чл.248а от НК, то следва да се приеме, че О. Ч. в
конкретния случай е процесуално легитимирана като ощетено юридическо
лице да атакува постановения от прокурора акт.
От събраните в хода на досъдебното производство доказателства се
установява следната фактическа обстановка:
Досъдебно Производство № 5/04.08.2020г. по описа на ОСлО , пр. пр.
1259/2020г. по описа на ОП-Смолян, е било образувано по повод изпратено
по компетентност в ОП-Смолян досъдебно производство №192/2019 г. по
описа на Следствения отдел при Специализираната прокуратура, за по-
нататъшно ръководство и наблюдение, с оглед разследване на престъпление
по чл. 248а, ал. 2 от НК, след частично прекратяване на производството в
частта му за извършеното престъпление по чл. 282, ал. 1 от НК, водено за
това, че през месец юни 2018 г., в гр. Ч., обл. С., в качеството си на
длъжностно лице по смисъла на чл.93, т.1, б. „а“ - кмет на О. Ч. в нарушение
на чл.21, ал.15 и ал.16 вр. чл.20, ал.4, т.2 от Закона за обществените поръчки,
е нарушил служебните си задължения, с цел да набави облага за другиго -
„Е.“ ЕООД и Сдружение „И.“, и от това могат да настъпят немаловажни
вредни последици.
От събраните по делото доказателства се установява, че през 2015г. св. С. В.
Ч. била избрана за кмет на община Ч. с мандат 2015-2019г. Като кмет на
2
общината имала и качество на публичен възложител на обществени поръчки
по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/. В
тази връзка през 2017г. разбрала, че има възможност О. Ч. да получи
финансиране от Министерство на труда и социалната политика /МТСП/ за
създаване на социално предприятие, поради което заедно със св. Н. К. - зам.
кмет на О. Ч. по това време и служители от отдел „Европроекти“ към
общината, обсъдили възможностите за кандидатстване, с цел създаване на
социално предприятие, което да включва дейности по озеленяване и
строителство и в което да се назначат хора, отговарящи на определени
условия (социално слаби, трайно безработни и със загуба на
работоспособност над 50 %). Същите следвало да извършват дребни ремонти
и да поддържат зелените площи на територията на цялата О.Ч.. Св. Ч.
възложила на експертите и зам. кмета - св. К., да подготвят необходимите
документи за кандидатстване за финансиране, които ги изготвили и
кандидатствали пред МТСП.
З. Р. - заместник-министър на труда и социалната политика и ръководител на
Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, с Решение № РД 05-
31/06.03.2018 г. одобрила доклада на оценителната комисия от 23.02.2018 г.,
приела е становището на оценителната комисия за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по предложените за финансиране проекти от
списъка по чл. 35, т. 1 от ЗУСЕСИФ и е одобрила общия размер на
безвъзмездната финансова помощ. В тази връзка, на 03.05.2018г., на
основание чл. 36, ал. 1, т. 1, чл. 37 и чл. 38 от Закона за управление на
средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове
/ЗУСЕСИФ/ и Заповед № РД 01- 362/17.05.2017 г. на министъра на труда и
социалната политика, бил сключен Административен договор за безвъзмездна
финансова помощ /АДБФП/ № В005М90Р001-2.010-0284-С01 „Шанс за по-
добър живот в община Ч.“ между О. Ч. - бенефициент и МТСП в качеството
си на Управляващ орган по Оперативна програма „Развитие на човешките
ресурси“ /ОПРЧР/. Срокът за изпълнение на предвидените дейности по
проекта бил 17 месеца, считано от 01.06.2018г. до 01.11.2019г. С
подписването на АДБФП № ВС05М90Р001- 2.010-0284-С01 ръководителят на
управляващия орган предоставил на бенефициента О. Ч. безвъзмездна
финансова помощ в максимален размер до 390 506. 48 лв. По проекта не бил
3
предвиден собствен принос, а стойността от 390 506. 48 лв. е била изцяло
безвъзмездна финансова помощ. Предвидените дейности по проект били: 1.
Създаване на социалното предприятие - разработване на документи, свързани
със създаването на предприятието, провеждане подбор на целевата група; 2.
Организиране и провеждане на мотивационно обучение и психологическо
подпомагане; 3. Организиране и провеждане на тренинг - обучения за
социална и професионална интеграция на представители на уязвимите групи;
4. Организиране и провеждане на професионално обучение за повишаване на
професионалната квалификация или придобиване на нова по професия
„Работник в озеленяването “; 5. Организиране и провеждане на
професионално обучение за повишаване на професионалната квалификация
или придобиване на нова по професия „Помощник в строителството“; 6.
Закупуване на оборудване, свързано с дейността на социалното предприятие;
7. Назначаване на административен персонал на социалното предприятие;8.
Осигуряване на заетост на целевата група; 9. Популяризиране на социалната
икономика и социалното предприемачество.
Управляващият орган извършил авансово плащане в срока по чл. 61, ал. 1 от
ЗУСЕСИФ в размер до 20% от сумата на проекта, при условията описани в
административния договор, а междинните и окончателни плащания - въз
основа на искане на бенефициента. По предложение на кмета на О. Ч. на
30.05.2018г. Общ. с. гр. Ч. взел Решение №523/30.05.2018г., с което дал
съгласие за създаване Общинското социално предприятие “Озеленяване и
благоустройство гр. Ч.“, съгласно чл. 52 и чл.53 от ЗОС и приел Правилник за
дейността му. За изпълнението на „Проекта“ св. С. Ч., със своя Заповед №
227- 10/01.06.2018г., определила екип, който да следи за организация и
управлението на Проекта, като за ръководител определила св. П. У. -
гл.експерт „Социална политика и здравеопазване“, счетоводител - Б. К. -
старши счетоводител и координатор - св. Р. З. - гл. експерт „Европейски
програми и проекти“. В изпълнение на проекта, същият бил обявен на
множество места (на информационна табела в сградата на Общината и във
всичките единадесет кметства на територията на Общината), като била
поставена обява за подбор на персонал на Общинското социално предприятие
“Озеленяване и благоустройство - гр. Ч.“, както и за подбор на състава на
целева група, където били посочени необходимите документи за
4
кандидатстване, срока за подаване на документите, условията, на които
трябва да отговарят кандидатите за попълване на целевата група. Със Заповед
№ 266/26.06.2018г. на кметът на О. Ч. - св. Сл. Ч. назначила комисия, която да
извърши подбора на кандидатите за целевата група (хора с увреждания, които
били трудоустроени, но с право на работа, ниско образовани граждани,
продължително безработни и т.н.) и да назначи персонал към Общинското
социално предприятие “Озеленяване и благоустройство гр. Чепеларе“. За
Председател на комисията била определена - св. Н. К. - заместник кмет на О.
Ч., а за членове - св. Р. З. - главен експерт “Европейски програми и проекти“ в
О.Ч. и Зл. К. - мл. експерт „Човешки ресурси“. Въпреки, че обявите били
оповестени на общодостъпни места на територията на общината в
определения срок нямало много желаещи. Поради това св. З. провела
множество разговори по телефона с различни граждани, които отговаряли на
условията, за да ги мотивира да участват в програма. По този начин била
сформирана група от 32 човека, които отговаряли на условията за целева
група. Първоначално били записани повече кандидати, но в последствие част
от тях се отказали да участват, като накрая допуснатите кандидати за
целевата група останали 32 лица - всички от Община Ч., по 16 лица за
длъжността „Работник в озеленяването“ и 16 лица за длъжността „Помощник
в строителството, 2 лица за технически организатори и още 2-ма кандидати за
административен персонал на Общинското социално предприятие
“Озеленяване и благоустройство гр. Ч.“ .
Общата сума договорена по проекта била 390 506. 48 лв., от които 85%
средства от Европейски социален фонд /ЕСФ/ - 331 930.50 лв., 15% -
Национално съфинансиране - 58 575.98 лв., като Община Ч. не участва със
собствени средства. След депозиране на искания за плащане, проверка и
верификация на документи, извършени проверки на място по изпълнение на
дейностите от служители на Управляващия орган, изплатените средства на
община Ч. били на стойност 202 641,13 лв., тъй като в процес на проверка и
верификация е било Искане за плащане № 4, за период 01.02.2019 г.-
31.05.2019г., на стойност 91 400,02 лв. Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 2
ЗУСЕСИФ, цялата стойност на безвъзмездната помощ, в т. ч. националното
съфинансиране, представляват средства от ЕС - „Средствата от ЕСИФ по
смисъла на този закон са средства от Европейския фонд за регионално
5
развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския
земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за
морско дело и рибарство, предоставени по програми на Република България.
За средства от ЕСИФ се счита и предвиденото в програмите национално
съфинансиране“. Чл. 24, ал. 1 ЗУСЕСИФ предвижда предоставянето на
помощта от ръководителя на управляващия орган да е с административен
договор. Съгласно отговор на МТСП, изпълнението на проектните дейности е
приключило на 01.11.2019 г. Съгласно чл.3.20.1 от АДБФП, Бенефициентът
се задължава да запази функционирането на социалното предприятие за 12
месеца, както и заетостта на минимум 50% от новоназначените представители
на целевата група по бюджетно перо 1 за период не по-малко от 6 месеца след
приключване на проектните дейности.
В хода на изпълнението на Проекта, св. Сл. Ч., в качеството си на Кмет на О.
Ч., с писмо изх. № 26-00-325/15.06.2018г. изпратила покана до св. Ел. З. Ж. от
гр. Р. - председател на УС на СНЦ „ИНСАИТ“, гр. С., за сключване на
договор, чрез директно възлагане, като предмет на договора бил
„Осигуряване на мерки за информация и комуникация, насочени към
обществеността и провеждане на професионално обучение по професиите
„Работник в озеленяването“ и „Помощник в строителството“, като същият
бил подробно описан по видове дейности в изпратената покана. Към нея била
приложена техническа спецификация за изпълнение. В същото време на
същата дата, с писмо изх. № 26-00- 324/15.06.2018 г., св. С. Ч., в качество си
на кмет на О. Ч., изпратила втора покана до св. Ел. З. Ж., но вече в качеството
й на управител на „Е.“ ЕООД, гр. Р. за сключване на договор, чрез директно
възлагане, на основание чл. 20, ал.4, т. 2 от ЗОП, във връзка със сключения
по-горе Административен договор за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по посочения Проект. Към поканата били описани
предметите на договорите по видове дейности и била приложена техническа
спецификация за изпълнение на услугите, в които били посочени подробна
информация и описание за съответната дейност, както и индивидуалната
крайна цена за всяка една от дейностите. Осигуряването на професионални
рекламни материали, търговски каталози и учебници, кореспондирали с
дейност, част от техническата спецификация, приложена към поканата -
„Дейности, свързани с осигуряване на мерки за информация и комуникация,
6
насочени към обществеността“, която била сведена до осигуряване на
различни рекламни материали, тясно свързани с провеждането и
обслужването на професионалните обучения и по същество следва да се
характеризира като доставка, по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОП. Предвид
правилата на чл. 11, ал. 1 и ал. 2 от ЗОП основният предмет на обществената
поръчка се явяват именно услугите, свързани с провеждането на
професионалните обучения, които попадат в обхвата на Приложение № 2 от
ЗОП. В покзанията си св. Чакърова твърди, че основаната причина да изпрати
покани за директно възлагане и сключване на договори със св. Ж., като
представител на двете дружества, била че последната била препоръчана от
други кметове на Общини в страната, които дали „много добри отзиви за
провеждани подобни обучение от посочените две дружества“.
След получено впоследствие съгласие от св. Ел. Ж. в качеството й на
представител на двете дружества, за изпълнението на част от дейностите св.
Сл. Ч., в качеството си на кмет на О. Ч., сключила договори с външни
изпълнители, както следва: Договор №1/19.06.2018г., сключен със Сдружение
„И.” гр. С., представлявано от св. Е. Ж., с предмет на договора „Осигуряване
на мерки за информация и комуникация, насочени към обществеността и
провеждане на професионално обучение по професиите „Работник в
озеленяването“ и „Помощник в строителството“ на стойност 21 200,00 лв. без
ДДС. На 19.06.2018г. бил сключен Договор №2/19.06.2018г. с „Е.“ ЕООД гр.
Р., представлявано от св. Ел.Ж. в качеството й на представляващ дружеството
управител с предмет на договора „Психологическо подпомагане и мотивиране
на лицата от уязвимите групи за включване в заетост, организиране и
провеждане на тренинг обучения за социална и професионална интеграция на
представители от уязвимите групи“, като са определени 2 обособени позиции.
О.П.1. „Психологическо подпомагане и мотивиране на лица от уязвимите
групи за включване в заетост“ - на стойност 27 875.00 лв. без ДДС/ 33 450.00
лв. с ДДС и О.П.2 „Организиране и провеждане на тренинг обучения за
социална и професионална интеграция па представители от уязвимите групи
в сектора на социалната икономика“ за 32 лица - на стойност 24 441,67 лв. без
ДДС или 29 330, 00 лв. Общата стойност на договора е 52 316, 67 лв. без ДДС
или 62 780, 00 лв. с ДДС, който не ненадвишава прагът от 70 000 лева с ДДС
по ЗОП за сключване на договори с директно възлагане.
7
По отношение на дейностите, свързани с „Организиране и провеждане на
професионално обучение за повишаване на професионалната квалификация
или придобиване на професия „Работник в озеленяването“ и „Помощник в
строителството“, при разследването било установено, че те съответстват на
„Услуги по професионално обучение“, част от „Административните,
социални, образователни, здравни и културни услуги“, тъй като услугата е
била насочена към придобиване на професионална квалификация по смисъла
на Закона за професионалното образование и обучение /ЗПОО/, която,
съгласно техническата спецификация към изпратената покана, следвало да
завърши с провеждане на държавен изпит и издаване на свидетелство за
професионална квалификация при успешно завършен курс. Страните по
посочените по-горе договори, се споразумели, че определената цена ще се
превежда на Изпълнителя, с авансово плащане в размер на 50% от стойността
на договора в срок до 10 календарни дни след подписването му и представяне
на надлежно издадена фактура, а окончателното плащане в размер на
останалите 50% от цената на съответната услуга в срок до 10 дни след
проведената дейност, считано от окончателното приемане на изпълнението на
дейността по договора.
Съгласно договорните условия ангажимента за предоставяне на зала за
извършване на дейностите по предмета на договора била на О. Ч..
Възложителят следвало да предостави списък с лицата и мястото за
изпълнение на Изпълнителя, който трябвало да съдържа информация за
залата, в която да се проведат дейностите, с необходимото за целта
оборудване и датите на използването й. Изпълнителят бил длъжен, след
приключване на всяка дейност, да представи отчет за изпълнените дейности,
към който следвало да приложи документи, съгласно техническата
спецификация за изпълнение на услуга - неразделна част Приложение № 1 от
сключения договор. Приемането на извършените работи по сключения
договор следвало да се осъществи в срок до 10 дни от организирането и
провеждането на дейностите от Сдружение „И.“, гр. С., в случай, че
изпълнението съответства на предмета и условията на сключения договор от
О. Ч., чрез подписване на двустранен приемо - предавателен протокол на база
представени от изпълнителя доклад/анализ за проведената дейност, ведно с
пълната съпътстваща документация. В тази връзка, на 27.06.2018г. бил
8
изготвен приемо-предавателен протокол, между Възложителя - О. Ч. и
Изпълнителя - СНЦ „И.“ гр. С., за одобрение на дизайн към сключения
договор. О. Ч. е приела, че възложената работа на СНЦ „И.“ гр. С., е
извършена качествено и в срок и били приети информационни табели,
рекламни химикали, тефтери и брошури, от по 300 бр. всеки артикул.
В изпълнение на договорните условия св. Ел. З. Ж., в качеството си на
Директор на Център за професионално обучение /ЦПО/ към СНЦ „И.“ гр. С.,
изготвила и утвърдила учебни планове за начално професионално обучение с
придобиване на първа степен на професионална квалификация по рамкова
програма „А 10“ с посочено основание чл. 10, ал.1, ал. 3 , т. 1 и чл. 12, т. 1,
буква „а“ от ЗПОО за професиите „Работник в озеленяването“ и „Помощник в
строителството“. В плановете били посочени индивидуалните професионални
направления на двете професии, специалности, степените на професионална
квалификация, срока на обучение - до 6 месеца, общия брой часове за
обучение - 300 часа, съставени от полагащите се учебни часове по теория и по
практика, формата на обучение, организационната форма и изискванията към
минималното входящо образователно равнище. Към учебните планове били
приложени документи, в които били описани нормативните основания за
съставянето им, очакваните резултати от обучението, формата за полагане на
държавен изпит и основанието за издаване на свидетелство за
професионалната квалификация. Съгласно чл. 3 от договора били съставени
списъци на лицата, които са включени в професионално обучение по
съответните професии, в съответствие с договорения брой за всяка една
професия. Наред с това били изготвени и учебни графици, Последните, както
и списъците били утвърдени от Изпълнителя и съгласувани от Възложителя.
В утвърдения график за квалификационното обучение по професията
„Работник в озеленяването“ бил посочен период на обучението 26.07.2018г. -
18.09.2018г., което било различно от първата дата с учебна програма,
записана в графика 26.07.2018 г. За всеки учебен ден за двете обучения били
предвидени по 8 учебни часа, които следвало да се провеждат в Средно
училище „В. Д.“ гр. Ч.. Практиката по професията „Работник в
озеленяването“ следвало да се провежда в зелените площи на училището. За
осигурените мерки за информация и комуникация насочени към
обществеността, описани по-горе, Сдружение „И.“, гр. С. е издало на
9
01.08.2018г, фактура № ********** на стойност 2 000 лева, съдържаща
изискуемите по договора реквизити, която била разплатена от О. Ч. на
03.08.2018г.
На 01.08.2018г. изпълнителят е издал фактура № ********** за авансово
плащане, съгласно договорените условия в размер на 50 %, за провеждане на
професионално обучение по професиите „Работник в озеленяването“ и
„Помощник в строителството“, на стойност 9 600 лева. Със заповеди №
130/14.09.2018г. и №131/14.09.2018г., св. Ел. Ж. е посочила 18.09.2018г. за
дата на приключване на курсовете за професионално обучение по професиите
и е определила дати за провеждане на държавните изпити – 19.09.2018г. - за
провеждане на държавен изпит по теория за придобиване на първа степен на
професионална квалификация „Работник в озеленяването“ и „Помощник в
строителството“ и 20.09.2018 г. - за провеждане на държавен изпит по
практика за придобиване на първа степен на професионална квалификация
„Работник в озеленяването“ и „Помощник в строителството“.
Със заповеди № 132/14.09.2018 г. и №133/14.09.2018г. св. Ел. Ж. назначила
комисии за подготовка и организиране на изпитите, за оценяване на изпита по
теория и практика, както и за вписване на оценките от проведените изпитите.
На едната комисия за председател определила св. - инж. Св. П., а за членове
Гр. П. и И. С.. За председател на другата комисия била определена св. А. И. -
архитект по образование и членове - Ат. А. и инж. А.Д.. Председателите на
двете комисии били избрани от Ж., която сключила граждански договори с
тях. За своята работа, на 20.09.2018 г„ назначените комисии са съставили
следните протоколи: Протокол № 136 за оценките от държавните изпити за
придобиване на професионална квалификация 622030 - „Работник в
озеленяването“, в който били вписани имената и оценките на успешно
положилите държавни изпити; Протокол № 132 за оценките от държавните
изпити за придобиване на професионална квалификация 582080 - „Помощник
в строителството“, в който били вписани имената и оценките на успешно
положилите държавни изпити. Протоколите били подписани от всички
членове на назначените комисии и от директора на СНЦ „И.“, гр. С..
От страна на Изпълнителя, св. Ел.Ж. изготвила доклад, в който подробно
описала поредността на извършените действия, свързани с проведените
10
обучения, като изготвила и приложила учебен план и график, както и 3 броя
присъствени списъци, за всеки един от месеците на обучение - юли, август и
септември, с вписани имена на участници и подписи от самите лица, както и
подпис на преподавателя, провел обучението. Изготвени били отчети за взети
лекторски часове, от двамата преподаватели - инж. Св. П. и арх. А. И. и в
последната графа от таблицата -„подпис отработени часове“ бил положен
техният подпис. В отчетите те декларирали, че са отработили часовете по
теория и практика, за съответните специалности, за периода 26.07.2018г. -
20.09.2018 г., като са обучавали по общо 16 бр. лица. Въз основа на този
доклад бил съставен и подписан приемно-предавателен протокол между
възложителя и изпълнителя. Св. Сл. Ч. - Кмет на О. Ч., е приела, че
възложената с Договор 001/2018г. работа по обучение на 32 лица, съответно
по 16 за професии - „Работник в озеленяването“ и „Помощник в
строителството“, е била изпълнена без забележки. В тази връзка СНЦ “И.“ - С.
е издало фактура №0000936/17.10.2018г., на стойност 9 600 лв.
Разпитана в качеството на свидетел А. И., която по образование е архитект и
преподавател по специални предмети в ПГС „ Хр. С.“ гр. К., потвърждава
така описаната фактическа обстановка. Св. И. установява, че през 2018г. й се
обадила св. Ел. Ж. от гр. Р., която й споделила, че търси преподавател за
обучение в О. Ч. за специалност „помощник в строителството“ и тъй като тя
имало такива познания й предложила да проведе курса. Уговорката била да се
проведе обучението само за няколко дена и след това да се проведе изпит. Св.
И. е категорична, че не е имала каквито и да е уговорки със св. Ж. да проведе
обучението за всичките дни през месеците юли, август и септември 2018г.,
тъй като последната била преподавателка в училище и практически нямало
как да отсъства 3 месеца от занятия. Постигнали уговорка да преподава на
това обучение за няколко дена срещу хонорар, за което бил сключен и
описания по- горе договор.
Според св. И. самото обучение стартирало през месец юли 2018г., като не си
спомня точната дата. Всички участници се били събирани в училище до
сградата на О. Ч., като участниците в обучението били около 15-20 човека,
като в началото били повече, но после се отказали част от обучаващите си. На
събирането присъствали, както св. Е. Ж., така и св. Р. З. като представител на
О. Ч.. На събирането всички лица, който участвали в курса, подали заявления
11
за участие в квалификационен курс по образец, които заявления попълнили и
подписали лично. Всички участници попълнили декларации, че са запознати
с програмата и обучението. Всеки от обучаващите се на място попълнили и
подписали и договор за обучение. В началото на обучението на всички
обучаващи били раздадени тетрадки, химикалки и учебници. Св. И. твърди,
че присъственият списък на всички участвали в обучението за месец юли и за
месец септември 2018г. бил изготвен в нейно присъствие, както и в
присъствието на св. Е. Ж. и св. Р. З., а присъственият списък за месец август
2018г. не е изготвян в нейно присъствие, тъй като през месец август тя
въобще не е преподавала, поради това, че през този месец са се провеждали
единствено практики и тя не е присъствала лично на тях. Според св. И.
присъственият списък за месец август 2018г. й е бил представен от св. Ж., за
да се подпише, след като вече бил подписан от всички участници преди това.
Св. И. е категорична, че след като предала всички документи на св. Ж. след
проведеното обучение, в един по-късен момент, по Коледа на същата година,
св. Ж. й се обадила, за да се срещнат в гр. К. в района на бензиностанция
ОМВ, където Ж. представила на св. И. да подпише множество документи,
като й било обяснено, че са по обучението и следва да се подпишат, поради
което св.И. ги подписала машинално, без да ги чете. Според св. И., това е
причината, поради която се е подписала в присъствения списък за месец
август 2018г., че е проведено обучение от нея през целия месец август, при
положение, че същата не е провеждала обучение през този месец, а само през
месец юли и септември, тъй като през септември били и самите изпити, след
които на всеки бил издаден и сертификат. С това участието на св. Ибрямова в
този проект приключило.
От разпитът св. Св.П. също се установява, че през 2018г. лятото му се
обадила по телефона св. Ел. Ж., в качеството й на директор на учебен център
„И.“ гр. С., която му обяснила, че организира курс на тема „Озеленяване“ по
проект на територията на О. Ч., като го попитала, дали е съгласен да проведа
този курс. Св. П. се съгласил да участва в курса, за което бил сключен и
граждански договор. Св.Ж. му била представила програма с темите, който
трябвало да се преподават, като курсът следвало да бъде 2 месеца лятото на
2018г. - юли и август, а септември били изпитите, а хората участващи в курса
били около 20 човека и били всичките от О. Ч.. Според св. П., участниците в
12
обучението нямали никаква мотивация да участват в курса, като на практика
не го и посещавали, като една част рядко вземали участие в курса, а друга
част всеки ден си търсили оправдание и посещавали курса само с идеята, че
след него ще бъдат назначени на работа към Общината за срок от 1 година.
Според св. П. той се явявал всеки ден за провеждане на обучението през
посочения по-горе период - месеците юли, август и част от септември, но
повечето хора не идвали често, а с времето все по-рядко и по рядко.
Първоначално обучението започнало в стая на втори етаж на гимназията „В.
Д.“ в гр. Ч., където била преподавана теорията, а след това се провеждала
практика в градинките и паркове на града, като хората били обучавани за това
как се правят тераси, гнезда за залесяване, как се сеят дървета и храсти,
цветя. Св. П. е категоричен, че е провел обучението през лятото на 2018 - една
част от юли, август и част от месец септември 2018г., когато се провели и
изпитите и всички получили сертификати. От показанията му се установява,
че в началото на обучението св. Ж. представила на курсистите да попълнят и
подпишат множество документи, но всеки от курсисти лично си написал
имената и лично положил подписа си. Били им раздадени също тетрадки,
химикали и учебници, за което бил съставен и нарочен протокол. Всички
курсисти са се подписвали пред св. П. лично в присъствени списъци, че са
участвали в курса, като и последният се е подписал лично. Според неговите
показания, през цялото време е имало много отсъстващи по една или друга
лична причина, но след отсъствието, всеки се е подписвал, че е бил на
обучението, въпреки, че е отсъствал, тъй като св. П. е правил компромис с цел
да не загуби обучаващият се правото да се яви на изпит, ако има определен
брой отсъствия. Св. П. ги извинявал за това, че са имали лични и семейни
ангажименти. Именно това е била и причината участниците да се подписват в
присъствения списък, въпреки че не са били на обучение. След обучението и
след полагане на изпитите, св. П. предал всички документи с протокол, за
което му било платено от св. Ж..
По време на обучението били извършвани и проверки от служители на О. Ч.,
като и Кмета на Община Ч. св. Ч., която също е посещавала залите, в които се
провеждало самото обучение.
Едновременно, успоредно с първия договор, на 19.06.2018г. св. С. Ч., в
качеството си на кмет на О. Ч., сключила и договор № 002/19.06.2018г., но
13
този път с дружество „Е.“ ЕООД гр. Р. представлявано отново от св. Е. Ж., но
този път в качеството й на представляващ и управител посоченото дружество,
като основанието на договор било чл. 20, ал. 4, т. 2 от ЗОП, а предметът на
договора бил за услуга „Психологично подпомагане и мотивиране на лица от
уязвимите групи за сключване на заетост, организиране и провеждане на
тренинг - обучения за социална и професионална интеграция на
представители на уязвимите групи“, в. т.ч. Психологично подпомагане и
мотивиране на лица от уязвимите групи за включване в заетост - за 32 лица с
договорена цена 27 875 без ДДС, или 33 450 лв. с ДДС и Организиране и
провеждане на тренинг- обучения за социална и професионална интеграция
на представители на уязвимите групи в сектора на социалната икономика - за
32 лица, с договорена цена 24 441,67 без ДДС, или 29 330 лв. с ДДС. Общата
стойност на услугата, която О. Ч. следвало за заплати на „Е.“ ЕООД, гр. Р.
възлизала общо на 52 316,67 лв. без ДДС, или 62 780 лв. с ДДС. Съгласно
Договорните условия възложителят следвало да заплати 50% от стойността
на договора в срок до 10 календарни дни след подписването му и
окончателно плащане от цената на съответната услуга в срок до 10 дни след
проведената дейност, считано от окончателното приемане на' изпълнението
на дейността по договора.
Съгласно договорните условия, О. Ч. следвало да предостави зала за
извършване на дейностите по договора. В тази връзка и с оглед подписани по-
горе договори св. Ч. провела разговор с Директора на Средно училище „В. Д.“
- гр. Ч. св. К. К., за осигуряване на помещения за провеждане на обученията.
По устна договорка между двете за целта били предоставени две класни стаи
от учебното заведение, което обстоятелство се потвърждава, както от разпита
на св. К., така и от св. Д. К. - счетоводителка в училището, така и от
разпитите на всички участници в проекта.
Съгласно договора, Възложителят следвало да предостави списък с лицата и
мястото за изпълнение на Изпълнителя, от последният бил длъжен след
приключване на всяка дейност да представи отчет за изпълнение на
проведените дейности. В изпълнение на договорите св. Ж., в качеството си на
представител на „Е.“ ЕООД гр. Р., изготвила учебни планове за
индивидуално, групово психологично консултиране и мотивационно
обучение. В плановете били посочени броя на лицата за индивидуалното
14
психологично консултиране разделени в четири групи, срока на обучение,
общия брой часове за обучение - индивидуално и психологично консултиране
на лицата, разделени в две групи по 16 лица. Съгласно поставените
изисквания в техническата спецификация - Приложение №1 към сключения
договор, за психологично консултиране и мотивационно обучение били
изготвени учебни графици, утвърдени от Изпълнителя и съгласувани от
Възложителя, в които били определени дните по учебната програма, начален
и краен час на консултирането и съответния брой часове, времето за почивки,
адрес на мястото на провеждане, списък с имената на консултираните лица,
разделени по групи, със съдържание по темите и име на преподавателя.
В утвърдения график за мотивационно обучение били предвидени 30 учебни
часа по 30 теми с посочен период на обучението от 10.07.2018 г. до 14.07.2018
г. В утвърдения график за групово психологично консултиране били
предвидени на 15.07.2018г. да се проведат 4 часа за обучение по 4 теми, като
лицата следвало да са разделени в две групи от по 16 човека. В утвърдения
график за индивидуално психологично консултиране бил посочен период на
обучението от 16.07.2018 г. до 19.07.2018г. За всеки учебен ден били
предвидени по 8 учебни часа за определени в четири групи от по 8 броя лица.
В утвърдения график за тренинг обученията били предвидени от 20.07.2018 г.
до 25.07.2018 г. да се проведат 48 часа за обучение по 24 теми, като лицата са
разделени в две групи от по 16 човека.
Консултацията и обученията в посочените периоди от време следвало да се
проведе в Средно училище „В. Д.“ - гр. Ч.. В тази връзка св. Ж. сключила
граждански договор №12/04.07.2018г. със св. М. Ст. У., за извършване на
„Мотивационно обучение”, Индивидуално и групово психологическо
консултиране и тренинг обучения по посочения по-горе проект, като
изпълнението по този договор било осъществено от М. У. с тези 32 лица. От
разпитът на св. М. У. се установява, че по покана на св. З. - координатор на
проекта, била поканена да участва в процесния проект с оглед провеждане на
индивидуално, групово, мотивационно и тренинг обучение с 32 лицата, които
са определени да участват в двата курса „Помощник в Озеленяването“ и
“Помощник в строителството“. След като се съгласила, с нея се свързала св.
Ж., в качеството на представител на „Е.“ ЕООД, която й обяснила в какво ще
се състои самото обучение и какво ще бъде нейната задача, за което бил
15
сключен и граждански договор. Било й обяснено, че обучението ще се
проведе само през месец юли 2018г., тъй като психологическото обучение
следва да предхожда самото професионално обучение. Според св. У.
психологическото обучение било проведено от нея с определените 32 лица в
рамите на няколко дни и то само през месец юли 2018г„ като не си спомня
през кои точно дни на месец юли е провела обучението. Същото се състояло в
това, че св. У. следвало да мотивира хората за работа, как да решават
конфликти на работното място, как да решават лични психологически
конфликти и как да се справят със стреса на работното място. Според св. У.,
св. Ж. й била представила множество бланки на редица документи, като всяко
лице от курсовете само ги попълнило и подписало пред нея, които документи
след това били предадени на св. Ж.Обучението се провело в сградата на ОУ
„В. Д.“ в гр. Ч., като св. У. провела със всяко лице индивидуално
психологическо обучение. Същата заявява, че по време на самото обучени са
й били извършвани проверки от страна на служители на О. Ч., за което били
съставяни протоколи, дори били направени фотоснимки ( том 4, страници
142-155 от ДП).
На 01.08.2018 г., от изпълнителя „Е.“ ЕООД, гр. Р. бил съставен приемно -
предавателен протокол и доклад за извършената работа по договор
№002/19.06.2018 г., който бил представен на възложителя. Св. С. Ч., в
качеството си на кмет на О. Ч. и възложител, приела, че възложената работа е
извършена от „Е.“ ЕООД гр. Р. без забележки. В тази връзка изпълнителят е
издал фактура № **********/01.08.2018 за плащане на извършената услуга по
договор №002/19.06.2018 г., съгласно договорените условия на стойност 52
316,67 лв. без ДДС, или 62 780 лв. с ДДС лева. Фактурата била изплатена от
О. Ч. на 03.08.2018 г.
От разпита на св. Ж. се установява, че тя лично не е присъствала по време на
цялото обучение, а преди това предала на св. У. бланки - заявления за участие
в мотивационно обучение, което се попълвало лично и било подписано
собственоръчно от всеки един от участниците пред обучаващия М. У..
Представила също на св. У. и бланка - списък на получени материали, както и
бланка присъствен списък на участниците, както и бланки на анкетни карти,
материали за раздаване на участниците, график на всички лица, който са
преминали през индивидуална консултация. Според св. Ж. всички документи
16
са били попълнени и подписни от участниците пред обучаващия в случая св.
М. У., като обучението по договора и по отчет на изпълнителя св. М. У. е
било изпълнено от 10.07.2018г. до 25.07.2018г. в гр. Ч., ул. Б. 46 в сградата на
СУ „В. Д.“. Според св. Ж. по време на обучението е присъствал и
координатора на проекта от О. Ч. св. Р. З., която била в течение на целия
процес по обучението на тези 32 лица. Св. Ж. в своите показания разяснява,
че тя е предала на обучаващия М. У. следните документи - учебни планове,
учебни графици, размножени разработените от дружеството учебни/работни
материали, заявления за включване в дейностите, списъци на получени
материали, присъствени форми, анкетни карти, разработени декларации за
индивидуално психологическо консултиране и др. документи.
Св. Ж. установява, че всички документи са попълнени и подписни от
участниците пред всеки един от преподавателите, като по време на
обучението е присъствала и координатора на проекта от О. Ч. св. Р. З., която е
била в течение на целия процес по обучението на тези 32 лица. Св. Ж. е
категорична, че изпълнението по договорите тя лично не е проверявала, а
проверката се осъществявало изцяло от св. Р. З., за което били съставяни
констативни протоколи от проверка на място, извършена от страна на О. Ч..
След като приключило обучението тримата преподаватели - св. И., св. П.и св.
У. представили пред св. Ж. своите доклади за извършената работа, ведно с
протоколи от оценки от държани изпити, като тези документи били
попълвани от страна на участниците пред съответния преподавател. Всеки
един от преподавателите в групите е представил отчет за взети лекторски
часове в ЦПО към СН и всеки курсист притежавал личен картон в
сдружението. Според показанията на св. Ж., в края на обучението
преподавателите св. И., св. П. и св. У. представили попълнени посочените по-
горе документи, ведно с протоколи и свидетелства. В тази връзка св. Ж.
изготвила, въз основа на тях, отчет за дейността за всеки договор по отделно
и го представила пред възложителя О. Ч., като всички дейности били
одобрени и приети от възложителя О. Ч.. Накрая представила фактури от
името на двете дружества, за да й се изплатят възнагражденията по
договорите, като към момента според показанията на св. Ж. всички уговорени
възнаграждения към „Е.“ ЕООД са изплатени, а към „ И.“ остава да бъде
изплатен остатък от 9600 лева - или 50 % окончателно плащане.
17
От разпита на св. Р. З. - определена като координатор на проекта се
установява, че тя е участвала във всички фази на самия проект. Участвала при
подбора на участниците в проекта, според определения критерии - хора над
54 годни, с увреждания, продължително безработни и да са от О. Ч..
Изготвила списъците на избраните хора, като били определени общо 32 души,
по 16 човека в курса „Помощник в строителството“ и 16 човека в курса
„Работник в озеленяването“. Всичките участници следвало да преминат през
професионално обучение в съответната специалност за срок от 3 месеца,
което включвало също и провеждане психологическо индивидуално, групово,
мотивационно и тренинг обучение с определените 32 лица и след проведен
изпит, същите да бъдат назначени на трудов договор към О. Ч. по посочения
проект. Във връзка с проекта били сключени договори чрез пряко договаряне
с „Е.“ ЕООД гр. Р. и ЦПО „И.“ гр. С. и двете представлявани от св. Ж.. След
обучението всички участници били назначени на трудов договор за срок от 1
година по самия проект. Св. З. е категорична, че е проведено обучение на
всичките 32 души, като обучението се осъществявало в сградата на ОУ “В.
Д.“ в гр. Ч., като имало и практики из града, тъй като самата тя била
извършвала проверки по време на обучението, което се провело през
месеците юли, август и част от септември 2018г. След това всички лица са
били назначени на трудов договор за срок от една година..
От изисканата и представена информация от Заместник-министъра и
Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна Програма „РЧР“ при
МТСП, било установено, че по проекта - BG05M90P001-2.010-0284 „Шанс за
по-добър живот в О. Ч.“ по Оперативна програма „Развитие на човешките
ресурси“ 2014-2020г., от представители на Управляващия орган по ОПРЧР са
извършвани 3 проверки на място и 1 служебна проверка, съответно на 10-
15.01.2019г., 13.06.2019г. 03.10.2019г. и 15.05.2020г. От извършената
проверка на 15.05.2020г. и във връзка с регистрирания сигнал за нередност по
см. на чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, Управляващия орган е издал Решение за
спиране на производството по верификация на депозирано искане за плащане
номер 4 на стойност 91400 лева до приключване на действията по
регистрирания сигнал за нередност. От проверка, извършен от НАП било
установено, че е била осигурена 16 човекомесечна заетост, но едно от лицата
е напуснало още на 06.11.2019г. - Г. Т.. По първите две проверки не са
18
констатирани нередности по изпълнението на проекта.
От разпитите на всички лица, който са участвали в програмата - свидетелите
В. Л. Пр. от гр. Ч., В. И. С. от с. З., общ. Ч., Д.И. А.от с. Хв., общ. Ч., З. С. К.
от с. О., общ. Ч., К. А. К. от гр. Ч., М. Кр. Д. от гр. Ч., Я. Г. А. от гр. Ч., Ел.
Ив. Т.от с. П., Ив.А. Т. от с. П. И. Н. С. от с. М., К. М. М. от гр. Ч., Н. Б. Ф. от
с. З., Р. С. М. от с. Л., Р. С. И.от с. Л., Н. А. Т. от с. М., Г. Г. В. от с. М., Н. Ст.
А. от с. О., общ. Ч., Ст. С. К. от с. Б., общ. Ч.,Т. Ив. К. от с. Хв., общ. Ч., М. К.
Т. от с. М., общ. Ч., К. Й. Х.от с. П., общ. Ч., Кр. А. И. от с. Ор., общ. Ч., Ан.
Г. Д. от гр. Ч., Ан. Д. И. от гр. Ч., С. Б. С. от гр. Ч., Т. Сл. М. от гр. Ч., Г. Д. У.
от гр. Ч., П. Н. Д. от гр. Ч., ул. „ К. К.“2, Л. Ж. Х. от гр. Ч., ул. „ З.“ 8, Ст. Ат.
К. от гр. Ч.“26, Кр. Ст. И.от с. З. и Б. Б. Ш. от с. Б. се установява, че преди да
започнат работа по проекта, за срок от 1 година, преди това им е било
провеждано процесното обучение в сградата на ОУ „В. Д.“ в гр. Ч., както и в
сградата на О. Ч., от различи преподаватели. Всички са категорични, че са
взели участие в обучението, тъй като то им е било необходимо, за да могат
след това да бъдат назначени на трудови договори за срок от 1 година, което
на практика е било и същността на проекта, тъй като тази част на проекта е
основна и финансовия ресурс за нея е най-голям. От разпитите на всички
участници се установява, че обучението е било проведено през месеците юли,
август и до средата на месец септември 2018г. Повечето свидетели по
различни причини не са присъствали на всички лекции по време на
обучението по дни и часове, така както е описано в присъствените месечни
списъци. Разпитаните участниците заявяват, че не са присъствали на всички
лекции, тъй като не са имали финансови възможности да пътуват от селата от
О. Ч. до гр.Ч., а проекта не предвиждал покриване на дневни и пътни по време
на обучението. Голяма част от участниците не са присъствали и по
здравословни и лични причини. Установява се, че голяма част от свидетелите
са с психични заболявания, както и с тежки форми на различни заболявания,
тъй като повечето са с намалена работоспособност и на практика за повечето
е невъзможно да присъстват всеки ден, по цял ден, на обучение, така както е
заложено по проекта. Участниците, който са били от гр. Ч. са присъствали
много по-често на обучението, отколкото другите участници от селата на О.
Ч. по причини, описани по-горе. Всички свидетели са категорични, че лично
са се подписали в предоставените и описани по-горе документи - заявления,
19
присъствени списъци, договори за обучение, протоколи за проведени изпити
и т. н. Всички заявяват, че са се явявали на изпитите и че са получили
дипломи и след това са работили за срок от 1 година към О. Ч..
Предвид така установената фактическа обстановка съдът счита, че по делото
не се установява извършване на деяние, което да покрива от обективна и
субективна страна признаците на съставът на престъпление по чл. 248а, ал. 2
от НК.
От обективна страна субект на престъплението по чл. 248а, ал.2 НК може да
бъде всяко наказателноотговорно лице, като то може да действа като
самостоятелно физическо лице, като представител на друго физическо лице,
като представляващ юридическо лице или като лице, включено в структурата
на юридическо лице. Предмет на престъплението по чл. 248а, ал. 2 от НК са
сведенията, които следва да бъдат предоставени от лицето, кандидатстващо
за финансиране със средства от фондовете на Европейския съюз. Тази
информация е от значение и обуславя преценката за допустимостта на
финансирането на дружеството, представлявано от дееца със средства от
еврофондовете. Безспорно договорената сума по проект - BG05M90P001-
2.010- 0284 „Шанс за по-добър живот в О. Ч.“ по Оперативна програма
„Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г., съгласно разпоредбата на чл. 1,
ал. 2 ЗУСЕСИФ, представляват средства от ЕС. Безспорно О. Ч. е
бенефициент по проекта, като тя получава сумите и се разпорежда след това
със представените средства, съгласно договореното в административния
договор, съобразен с разпоредбата на чл. 24, ал. 1 ЗУСЕСИФ, предвиждащ
предоставянето на помощта от ръководителя на управляващия орган да е с
административен договор, съгласно който изпълнението на проектните
дейности по проекта бил 17 месеца, считано от 01.06.2018г. до 01.11.2019г.
О. Ч. е нямала капацитета да изпълни самостоятелно целия проект, поради
което кметът св. С. Ч., в изпълнение на част от проекта - Организиране и
провеждане на мотивационно обучение и психологическо подпомагане;
Организиране и провеждане на тренинг-обучения за социална и
професионална интеграция на представители на уязвимите групи;
Организиране и провеждане на професионално обучение за повишаване на
професионалната квалификация или придобиване на нова по професия
20
„Работник в озеленяването“; Организиране и провеждане на професионално
обучение за повишаване на професионалната квалификация или придобиване
на нова по професия „Помощник в строителството“; сключила два отлени
договора с външни изпълнители, съответно: Договор №1/19.06.2018г.,
сключен със Сдружение „И.” гр. С., представлявано от св. Е. Ж., с предмет на
договора „Осигуряване на мерки за информация и комуникация, насочени
към обществеността и провеждане на професионално обучение по професиите
„Работник в озеленяването“ и „Помощник в строителството“ на стойност 21
200 лв. без ДДС. На 19.06.2018г. е бил сключен Договор №2/19.06.2018г. с
„Е.“ ЕООД гр. Р., представлявано от св. Е. Ж., в качеството й на
представляващ дружеството управител с предмет на договора
„Психологическо подпомагане и мотивиране на лицата от уязвимите групи за
включване в заетост, организиране и провеждане на тренинг обучения за
социална и професионална интеграция на представители от уязвимите
групи“, като са определени 2 обособени позиции. О.П. 1. „Психологическо
подпомагане и мотивиране на лица от уязвимите групи за включване в
заетост“ - на стойност 27 875 лв. без ДДС /33 450 лв. с ДДС/ и О.П.2
„Организиране и провеждане на тренинг обучения за социална и
професионална интеграция па представители от уязвимите групи в сектора на
социалната икономика“ за 32 лица - на стойност 24 441,67 лв. без ДДС или 29
330 лв. Общата стойност на договора е 52 316, 67 лв. без ДДС или 62 780 лв. с
ДДС, който не ненадвишава прагът от 70 000 лева с ДДС по ЗОП за
сключване на договори с директно възлагане.
В частта на проекта - Създаване на социалното предприятие - разработване на
документи, свързани със създаването на предприятието, провеждане подбор
на целевата група; Закупуване на оборудване, свързано с дейността на
социалното предприятие; Назначаване на административен персонал на
социалното предприятие; Осигуряване на заетост на целевата група и
популяризиране на социалната икономика и социалното предприемачество,
при разследването не са събрани доказателства тези елементи на договора да
не са изпълнени.
Основният спор по делото е дали дейностите по сключените два договора със
Сдружение „И.” гр. С. и „Е.“ ЕООД гр. Р. са били действително извършени,
тъй като създадените по този повод писмени документи ще са от категорията
21
удостоверяващи документи, които впоследствие биха послужили като
основание да се получат финансовите средствата по проекта,т.е. средства от
европейски фондове. Съгласно договорите двете дружества се съгласили да
проведат описаните по- горе видове обучения и същите са били проведени. От
разпитите на всички лица, който са участвали в програмата - общо 32-а
свидетели, от разпитите на тримата преподаватели - св. И., св. П. и св. У., от
разпита на служителите от О. Ч., имащи задължение да контролират тези
дейности - св. Ч., св. З. и св. К., както и самия изпълнител - св. Ж., се
установява, че проекта е изпълнен реално, като обучението е било
провеждано в сградата на ОУ „В. Д.“ в гр. Ч., както и в сградата на О. Ч..
Всички са категорични, че 32-та обучаващи се, са взели участие в
обучението, тъй като то им е било необходимо, за да могат след това да бъдат
назначени на трудови договори за срок от 1 година, което на практика е било
и същността на проекта, тъй като тази част на проекта е основна и
финансовия ресурс за нея е най-голям. Повечето свидетели по различни
причини не са присъствали на всички лекции по време на обучението по дни
и часове, така както е описано в присъствените месечни списъци. Разпитани
участниците заявяват, че не са присъствали на всички лекции, тъй като не са
имали финансови възможности да пътуват от селата от О. Ч., тъй като
проекта не предвиждал покриване на дневни и пъти по време на обучението,
също голяма част от участниците не са присъствали и по здравословни и
лични причини. Установява се също, че голяма част от свидетелите са с
психични заболявания, както и с тежки форми на различни заболявания и с
намалена работоспособност и на практика за повечето е невъзможно да
присъстват по цял ден всеки ден на обучение, така както е заложено по
проекта. Поради това участниците, който са били от гр. Ч., са присъствали
много по-често на обучението, отколкото другите участници от селата на О.
Ч.. Всички свидетели са категорични, че лично са се подписали в
предоставените и описани по-горе документи - заявления, присъствени
списъци, договори за обучение, протоколи за проведени изпити и т. н. Всички
заявяват, че са се явявали на изпитите и че са получили дипломи и след това
са работили за срок от 1 година към О. Ч..
От анализа на приложените документи се установява, че единствените частни
документи, който се явява истински, но частично с невярно съдържание, са
22
само Присъствените списъци на лицата - 25.07.2018г. - 30.07.2018, както и
присъствен списък за периода 01.08.2018 - 31.08.2018г. и от 01.09.2018-
18.09.2018г., тъй като в тях всеки един от участниците се е подписал, че е
присъствал всеки ден на обучението от 25.07.2018г. до 18.09.2018г., но реално
голяма част от участниците по различни причини не са присъствали на това
обучение. Изследвани в хода на разследването, всички останали частни
документи - приемо-предавателни протокол за получени материали на
участниците, декларации на лицата за проведени обучения, Заявления за
участие в различните обучения, Списък на лицата, получили Сертификати за
преминато обучение са истински и описаното в тях отговаря на
действителността, че е проведено обучение и че всеки от участниците е взел
участие в това обучение реално. След приключването на всяко обучение,
съответния преподавател изготвял доклад за проведеното обучение,
представял описаните по-горе документи, ведно с присъствените списъци на
св. Ж., която от своя страна проверявала свършената работа и изплащал на
всеки преподавател хонорара за проведеното обучение. На база така
получените доклади от тримата преподаватели, св. Ж. като представител на
двете дружества, изготвяла свой доклад, към който прилагала всички
необходими документи и с приемно-предавателен протокол представяла
всички документи на възложителя О. Ч.. Възложителят е приел, че описаните
видове обучения са проведени и че всички 32-ма участници са получили
необходимите сертификати, поради което, на 25.09.2018г. О. Ч. сключила
трудови договори с всеки един от участниците и същите били включени в
създаденото със Решение на О. С. гр. Ч., Социално предприятие към О. Ч. за
срок от 1 година. Всички свидетели са категорични, че са работили към О. Ч.
за срок от 1 година, а една част са продължили и след това за още 6 месеца и с
това проектът бил изпълнен изцяло. Към момента О. Ч. е в процес на
получаване на средствата по последната верификация по административния
договор.
От обективна страна изпълнителното деяние на престъплението по чл. 248а,
ал.2 НК може да се осъществи в двете му форми – като се представят неверни
сведения или се затаи сведения в нарушение на задължение да предостави
такива, за да бъдат получени средства от фондове, принадлежащи на ЕС. За
да се осъществи състава на престъплението, следва конкретното физическо
23
лице, което има право да получи средства от някои от фондовете на ЕС да
представи в случая неверни сведения и то писмено в нарочна форма и то да
предостави тези сведения до знанието на конкретно лице, което е
компетентно да се разпорежда със средства, принадлежащи или предоставени
от европейски фондове. Т.е следва да се представи информация, чието
съдържание не отговаря на истината. Касае се за конкретна информация,
която е от категорията на тези, които трябва да бъдат предоставени във
връзка с процедурата по кандидатстване, респективно получаване на
средствата на ЕС и не може да бъде квалифицирана по друг начин, освен като
неверни сведения. От анализа на събраните доказателства се установява, че
спорни са само дейностите по сключените договори за обучение с двете
дружества. От анализираните в тази връзка съставени документи се
установява, че единствените писмени частни документи, които са с частично
невярно съдържание, са само Присъствените списъци на лицата - 25.07.2018г.
- 30.07.2018, както и присъствен списък за периода 01.08.2018 - 31.08.2018г. и
от 01.09.2018- 18.09.2018г., тъй като в тях всеки един от участниците е
декларирал, като се е подписал, че е присъствал всеки ден на обучението от
25.07.2018г. до 18.09.2018г., но реално голяма част от участниците по
различни причини не са присъствали на това обучение всеки ден през целия
му период. Тези присъствени списъци обаче не са документите, които следва
да се представят, за да послужат като основание за получаване на
предвидените средства, поради което и това деяние не попада в обхвата на
състава на престъплението по чл.248а от НК. От събраните по делото
доказателства не може да се направи извод и за осъществен състав на някакво
друго престъпление, поради което правилно прокурорът е прекратил
наказателното производство, на основание чл.243, ал.1, т.1 във връзка с чл.
24, ал. 1, т. 1 от НПК.
Що се отнася до поведението на св.Сл. Ч., която като кмет на общината е
сключила процесният договор, то не са налице никакви данни по делото на
нея да й е било известно обстоятелството, че присъствените списъци са с
частично невярно съдържание, тъй като тя е била назначила служители от
общината, които пряко да контролират изпълнението на договора, а от друга
страна представените й попълнени документи са били изрядни и отговарящи
на изискванията за отпускане на средствата, включително и подписаните от
24
всички участници в процеса на обучение присъствени списъци. С оглед на
това за св.Ч. не може да се направи извода за наличието и на някакъв умисъл
към извършване на престъпление по чл.248а от НК, което прави деянието
несъставомерно и от субективна страна.
С оглед гореизложеното не са налице основания за отмяна или изменение на
обжалваното постановление за прекратяване на наказателното производство,
което следва да се потвърди като обосновано и законосъобразно, поради
което и на основание чл.243, ал.6, т.1 от НПК, Смолянският окръжен съд
ОПРЕДЕЛИ:
ПОТВЪРЖДАВА Постановление за прекратяване на наказателно
производство от 21.04.2021г. на прокурор от Окръжна прокуратура –
Смолян, с което е прекратено наказателното производство по досъдебно
производство № 5/2020г. по описа на ОСлО - Смолян при ОП – Смолян.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Апелативен съд – Пловдив в
седмодневен срок от съобщението.
Съдия при Окръжен съд – Смолян: _______________________
25