Р Е
Ш Е Н
И Е № 1189
гр. Бургас, 27.11.2023 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД гр. Бургас, в съдебно заседание на двадесет и втори ноември, през две
хиляди двадесет и трета година, в състав:
СЪДИЯ: ГАЛИНА
РАДИКОВА
при секретар
СТОЯНКА АТАНАСОВА, като разгледа докладваното от съдия ГАЛИНА РАДИКОВА адм. д.
№ 1960 по описа за 2023 година, за да се произнесе съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с
чл. 10, ал.6 от ЗСПД.
Образувано е по жалба, подадена от Л.О., ЛНЧ **********, гражданин на Украйна с предоставена временна закрила в Република България, чрез процесуален
представител адв. П.Ж., против
Заповед № ЗСПД/Д-А-П/4929/4.09.2023г., издадена от
директор на Дирекция „Социално подпомагане“ гр.Поморие.
Жалбоподателката иска отмяна на акта. Счита, че същият е издаден при
неправилно приложение на материалния закон.
В съдебно заседание не се явява и не изпраща представител.
Ответникът, директор на Дирекция „Социално подпомагане“ гр.Поморие, чрез
процесуалния си представител – старши юрисконсулт С., намира жалбата за
неоснователна и иска да бъде отхвърлена. Според нея, чужденците с предоставена
временна закрила имат право на социално подпомагане, което е уредено в Закона
за социалното подпомагане и Правилника за неговото приложение, а помощите по
Закона за семейните помощи за деца са семейни помощи. Чл.3, т.5 от Закона за
семейните помощи за деца регламентира, че право на семейни помощи имат бременните жени – чужди граждани, и
семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си
в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в
международен договор, по който Република България е страна. В тази връзка
жалбоподателката е с временна закрила. Към момента в обхвата на съществуващия
договор между България и Украйна за социално подпомагане не са включени семейни
помощи за деца, поради което и няма правно основание за предоставяне на семейна
помощ.
Жалбата е допустима. Подадена е от лице, с правен интерес от оспорването и
в предвидения от закона срок.
I.ФАКТИТЕ:
На 04.10.2023г. Л. А. О. подала до директора на Дирекция „Социално
подпомагане“ гр.Поморие заявление- декларация за отпускане
на еднократна помощ за ученици, записани в първи, втори, трети и четвърти клас
по чл.10а от Закона за семейните помощи за деца за дъщеря си А.Г.. В
заявлението посочила, че е гражданка на Украйна , има регистриран настоящ адрес
***, омъжена е и и има четири деца- А. О.,
М. О., А. О. и А. О.. Към заявлението приложила удостоверение, издадено от ОУ
„Христо Ботев“ гр.Ахелой, според което М. О. е записана като ученичка в I клас за учебната 2023г/2024г.
Върху заявлението, на 9.10.2023г., длъжностното лице Т.Х.направила
отбелязване, че семейството няма право на еднократна помощ за покриване на част
от разходите в началото на учебната година на осн. чл.10а от ЗСПД. Като мотиви
посочила, че семейството не попада в обхвата на чл.3, т.5 от ЗСПД и цитирала
посочената норма.
Становището било съгласувано от началник отдел „Социална
закрила“ на 11.10.2023г.
На същата дата по заявлението началник отдел „Социална
закрила“ извършил предварителен контрол за законосъобразност преди вземане на
решение за предоставяне на социална подкрепа. Според листа за извършен
предварителен контрол заявлението, с направеното искане съответства на
нормативната уредба, като са спазени нормативно регламентираните срокове.
На 11.10.2023г. директорът на Дирекция „Социално подпомагане“
гр.Поморие издал Заповед № ЗСПД/Д-А-П/4929/, с която отказал на Л.О. отпускане на еднократна помощ за М. О. по чл.10а
от ЗСПД като се позовал на разпоредбата на чл.3, т.5 от ЗСПД и обстоятелството,
че между Република България и Украйна няма сключена спогодба в областта на
семейното подпомагане.
По делото няма спор, че членовете на семейството на Л.О.
са със статут на предоставена временна закрила в Република България.
II. ПРАВОТО:
С оглед разпоредбата на чл. 10, ал. 4 от ЗСПД във връзка
с чл. 10, ал. 5 от ЗСПД, отпускането на семейни помощи за деца или отказа за
отпускането им се извършва със заповед на директора на Дирекция "Социално
подпомагане" или упълномощено от него лице. Поради това съдът намира, че
оспорените административни актове са издадени от компетентен орган, в рамките
на предоставените му правомощията.
Според чл.10а от ЗСПД, на семействата, чиито деца са
записани в първи клас или са записани или продължават обучението си, във втори,
трети и четвърти клас на училище, се отпуска еднократна помощ за покриване част
от разходите в началото на учебната година, когато децата живеят постоянно в
страната и не са настанени за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от
Закона за закрила на детето.
По делото е доказано, че детето на жалбоподателката – М. О.
е записана в първи клас за учебната 2023г./2024г., живее постоянно в страната
заедно с родителите си и не е настанена за отглеждане извън семейството по реда
на чл. 26 от Закона за закрила на детето.
При това положение следва да се приеме, че са налице
материално правните предпоставки на семейството й да бъде отпусната еднократна
помощ за покриване част от разходите в началото на учебната година.
Спорно по делото е приложението на чл.3, т.5 от ЗСПД, на
което се позовава административния орган.
Тази норма сочи, че право на семейни помощи за деца имат
бременните жени - чужди граждани, и семействата на чужди граждани, които
постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на
такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който
Република България е страна.
В случая е прието, че семейството на О. няма право на
семейни помощи, защото членовете му са граждани на Украйна, с която държава
Република България няма сключена спогодба в областта на семейното подпомагане.
Тази теза не може да бъде споделена.
Според чл. 47, ал. 1 от Конституцията на Република
България (КРБ), отглеждането на децата до пълнолетието им се подпомага от
държавата. С разпоредбата на чл.51, ал.1 от КРБ е прогласено правото на
гражданите на социално подпомагане. Чл. 26, ал. 2 КРБ сочи, че чужденците,
които пребивават в Република България имат всички права по тази Конституция с
изключение на правата, за които Конституцията и законите изискват българско
гражданство.
Същевременно нормата на чл.39, т.4 от ЗУБ изрично
предвижда, че чужденците с предоставена временна закрила имат право на социално
подпомагане.
В случая се претендира предоставянето на семейна помощ. Независимо
от различното наименование на помощта, то нейната характеристика като вид
социално подпомагане не се променя. В тази връзка конституционният съд, в
решение Решение № 3 от 27.06.2013 г. на КС по к. д. № 7/2013г., посочва, че помощите за деца по този закон (ЗСПД)
би могло да се разглеждат като елемент на социалното подпомагане, доколкото на
него му се придава единствено по-общо значение. По замисъла си семейните помощи
за деца са особен вид социални помощи, който се различава от социалните помощи в
системата на социалното осигуряване.
При това положение следва да се приеме, че ЗУБ е друг
закон по см. на чл.3, т.5 от ЗСПД, който гарантира правата на чужденците с
предоставена временна закрила в Република България, включително тези за
социално подпомагане. ЗСПД не
предвижда предоставянето на семейни помощи само за лица, които имат българско
гражданство.
Поради това, след като членовете на семейството на О.
имат статут на предоставена временна закрила, то по отношение на тях е
приложимо правилото на чл.39, т.4 от ЗУБ.
Последният закон е специален по отношение на ЗСПД, тъй
като регламентира правата и задълженията на група лица по определен, отделен
признак- лица с чуждо гражданство и предоставена закрила.
Отделно от това в случая приложение следва да намери и
Конвенцията за правата на детето (ратифицирана през 1991г.).
Според чл. 2 от Конвенцията, която по силата на чл. 5,
ал. 4 от КРБ е част от вътрешното право на страната и има предимство спрямо
останалите норми от вътрешното законодателство, които й противоречат, държавите
– страни по Конвенцията зачитат и осигуряват правата, предвидени в тази
Конвенция, на всяко дете в пределите на своята юрисдикция без каквато и да е
дискриминация, независимо от расата, цвета на кожата, пола, езика, религията, политическите
или други възгледи, националния, етническия или социалния произход,
имущественото състояние, инвалидност, рождение или друг статут на детето или на
неговите родители или законни настойници.
Разпоредбата на чл. 3, § 1 от Конвенцията регламентира,
че висшите интереси на детето са първостепенно съображение във всички действия,
отнасящи се до децата, независимо дали са предприети от обществени или частни
институции за социално подпомагане, от съдилищата, административните и
законодателни органи. Съгласно § 2 на същия текст държавите – страни по
Конвенцията, се задължават да осигурят на детето такава закрила и грижи,
каквито са необходими за неговото благосъстояние, като се вземат предвид
правата и задълженията на неговите родители, законните настойници или на
другите лица, отговорни по закон за него, и за тази цел те предприемат всички
необходими законодателни и административни мерки.
Едно от основните права, признати от Конвенцията, е
правото на жизнен стандарт. В чл. 27, § 1 от Конвенцията е предвидено, че
държавите - страни по Конвенцията, признават правото на всяко дете на жизнен
стандарт, съответстващ на нуждите на неговото физическо, умствено, духовно,
морално и социално развитие, а в § 3, че държавите - страни по Конвенцията, в
съответствие с националните условия, в рамките на своите възможности,
предприемат необходимите мерки с цел да подпомагат родителите и другите лица,
отговорни за детето, да осъществяват това право и в случай на нужда предоставят
материална помощ, програми за подпомагане, особено по отношение на
изхранването, облеклото и жилището.
В този контекст следва да се тълкуват и разпоредбите на
Закона са семейните помощи за деца. Те целят именно подпомагане на родителите
при реализиране на правото на жизнен
стандарт на детето, чрез предоставяне на материална помощ.
Както вече бе посочено, конвенцията забранява каквато и
да е дискриминация на детето въз основа на раса, цвят на кожата, пол, език,
религия, политически или други възгледи, национален, етнически или социален
произход, имуществено състояние, инвалидност, рождение или друг статут на
детето или на неговите родители или законни настойници.
Поради това липсата на сключена спогодба между Украйна и
Република България в областта на семейното подпомагане не може да бъде пречка
за предоставяне на еднократна семейна помощ, при положение, че предпоставките
за това, регламентирани в чл. 10а от ЗСПД по отношение на детето на
жалбоподателката са налице.
По изложените съображения, съдът намира, че Заповед №
ЗСПД/Д-А-П/4929/11.10.2023г., издадена от
директор на Дирекция „Социално подпомагане“ гр.Поморие, следва да бъде отменена като незаконосъобразна.
При положение, че произнасянето е от компетентността на
административния орган, следва преписката да му бъде върната за ново
произнасяне при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона,
дадени с настоящото решение.
Воден от
горното и на основание чл.172, вр. с чл.173, ал.2 от АПК, Административен съд
гр. Бургас, IV състав,
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед №
ЗСПД/Д-А-П/4929/11.10.2023г., издадена
от директор на Дирекция „Социално подпомагане“ гр.Поморие.
ИЗПРАЩА преписката на директора на
Дирекция „Социално подпомагане“ гр.Поморие за произнасяне по заявление № ЗСПД/Д-А-П/4929/4.10.2023г., подадено от Л.О., според указанията по прилагане на
закона, дадени с настоящото решение.
Решението е окончателно.
СЪДИЯ: