Решение по дело №307/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 февруари 2022 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20217220700307
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 30

 

гр. Сливен, 08. 02. 2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на трети февруари, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 307 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/ във връзка с чл. 144 от ДОПК, във връзка с чл. 4, ал. 1 – 5 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

            Образувано е по жалба, уточнена с молба от 28.09.2021 г., подадена от А.А.А. с ЕГН: **********, с адрес: ***, против Акт за установяване на задължение по декларация /АУЗД/ № 7001-А-1864 от 16.09.2016 г., издаден от главен инспектор в Дирекция „Местни приходи” при Община Котел, с който по отношение на А.А.А. са установени задължения за данък върху превозните средства за периода 2012 г.– 2015 г. в общ размер на 1 377,70 лева, от които: главница – 1 094, 52 лева и лихва–283,18 лева.

            В жалбата си жалбоподателят твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен. Моли съда да обяви акта за нищожен. Излага съображения за нередовно връчване на АУЗД. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

            В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. В съдебни заседания на 28.10.2021 г. и 25.11.2021 г. се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Заявява, че не оспорва, че жалбоподателят е собственик на процесните превозни средства, както и че не оспорва като математически изчисления размерите в АУЗД, нито в частта за главниците, нито в частта за лихвите, но твърди, че задълженията са погасени по давност.

Административният орган, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата. Моли да бъде отхвърлена, излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспорения АУЗД, претендира присъждане на направените по делото разноски.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

От жалбоподателя А. са подадени декларации по чл. 54 от ЗМДТ, с които са декларирани притежавани от А. превозни средства, както следва:

- с Декларация Вх. № 305 от 04.08.2003 г. –  лек автомобил ФИАТ ТИПО, закупен на 02.08.2003 г., мощност на двигателя 62 kW, година на производство 1991 г.;

- с Декларация Вх. № 0392 от 08.06.2005 г. – мотоциклет КАВАЗАКИ 1000, закупен на 18.05.2005 г., обем на двигателя 997 куб.см., мощност на двигателя 80 kW, година на производство 1989 г.;  и

- с Декларация Вх. № 1007 от 27.12.2008 г. – лек автомобил БМВ 525 ТДС, закупен на 11.11.2007 г., мощност на двигателя 105 kW, година на производство 1992 г.

На 16.09.2016 г. от длъжностно лице – главен инспектор в Дирекция „Местни приходи” при Община Котел, на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК и във връзка с подадените от А.А.А. декларации по чл. 54 от ЗМДТ, е издаден АУЗД № 7001-А-1864, с който по отношение на А.А.А. са установени задължения за данък върху декларираните превозни средства за периода 2012 г. – 2015 г. в общ размер на 1 377,70 лева /включващ главници и лихви/, както следва:

- за лек автомобил ФИАТ ТИПО: за 2012 г. 51,62 лева, от които главница 36,58 лева и лихва 15,04 лева; за 2013 г. – 47,90 лева, от които главница 36,58 лева и лихва 11,32 лева; за 2014 г. – 44,20 лева, от които главница 36,58 лева и лихва 7,62 лева; и за 2015 г. – 40,46 лева, от които главница 36,58 лева и лихва 3,88 лева;

- за мотоциклет КАВАЗАКИ 1000: за 2012 г. 155,21 лева, от които главница 110 лева и лихва 45,21 лева; за 2013 г. – 144,07 лева, от които главница 110 лева и лихва 34,07 лева; за 2014 г. – 132,89 лева, от които главница 110 лева и лихва 22,89 лева; и за 2015 г. – 121,67 лева, от които главница 110 лева и лихва 11,67 лева;  и

- за лек автомобил БМВ 525 ТДС: за 2012 г. 179,27 лева, от които главница 127,05 лева и лихва 52,22 лева; за 2013 г. – 166,39 лева, от които главница 127,05 лева и лихва 39,34 лева; за 2014 г. – 153,49 лева, от които главница 127,05 лева и лихва 26,44 лева; и за 2015 г. – 140,53 лева, от които главница 127,05 лева и лихва 13,48 лева.

АУЗД е и. от С. И. С. – г. и. в Д. „М. п.” при О. К., която е една от с. с п. и з. на о. по п. по ДОПК, определени на основание чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ със Заповед № РД 13-103 от 01.04.2016 г. на Кмета на Община Котел.

АУЗД е обжалван по административен ред пред Директора на Дирекция „Местни приходи” при Община Котел на 09.04.2021 г., който с Решение № 7001-Р-1864 от 25.06.2021 г. е потвърдил акта. Решението е връчено на жалбоподателя на 06.08.2021 г. Жалбата срещу акта, въз основа на която е образувано настоящото съдебно производство, е входирана в деловодството на административния орган на 13.08.2021 г.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-икономическа експертиза, изготвена от вещото лице П.Т.И. със с. – с. и к., чието заключение съдът възприема като компетентно и безпристрастно, тъй като е обосновано и мотивирано, и кореспондира със събраните по делото писмени доказателства. Вещото лице дава заключение, че: Данъкът върху процесните превозни средства за периода от 01.01.2012 г. до 31.12.2015 г. е както следва: - за 2012 г.: за лек автомобил ФИАТ ТИПО - 36,58 лева, за мотоциклет КАВАЗАКИ 1000 - 110 лева и за лек автомобил БМВ 525 ТДС - 127,05 лева; - за 2013 г.: за лек автомобил ФИАТ ТИПО - 36,58 лева, за мотоциклет КАВАЗАКИ 1000 - 110 лева и за лек автомобил БМВ 525 ТДС - 127,05 лева; - за 2014 г.: за лек автомобил ФИАТ ТИПО - 36,58 лева, за мотоциклет КАВАЗАКИ 1000 - 110 лева и за лек автомобил БМВ 525 ТДС - 127,05 лева; - за 2015 г.: за лек автомобил ФИАТ ТИПО - 36,58 лева, за мотоциклет КАВАЗАКИ 1000 - 110 лева и за лек автомобил БМВ 525 ТДС - 127,05 лева; Общият размер на данъка върху процесните превозни средства е 1 094, 52 лева; През периода от 01.01.2012 г. до датата на издаване на оспорения АУЗД 16.09.2016 г., от страна на жалбоподателя няма извършени плащания за погасяване на задължения за данък МПС; Размерът на законната лихва за забава, изчислена върху непогасените суми, за период считано от падежа на всяко едно от задълженията за данъци до датата на издаване на процесния АУЗД, е в общ размер на 283,27 лева.

По делото е представена Наредбата за определяне размера на местните данъци на Община Котел в редакциите й, действали през процесния период.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес. Жалбата е подадена и срещу административен акт, който подлежи на съдебен контрол, тъй като предмет на оспорване е АУЗД, потвърден при обжалването му по административен ред от Директора на Дирекция „Местни приходи” при Община Котел, упражняващ правомощията на териториален директор на НАП, съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във връзка с чл. 107, ал. 4 от ДОПК.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният АУЗД е издаден от служител на общинската администрация, имащ правата и задълженията на орган по приходите, определен със заповед на Кмета на Общината, и следователно е издаден от компетентен административен орган по смисъла на чл. 4, ал. 1 във връзка с ал. 3, изр. 1, пр. 1 и ал. 4 от ЗМДТ. Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. В производството не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Актът е издаден и в съответствие с материалния закон. Органът по приходите е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е издал законосъобразен АУЗД.

Актът е издаден при условията на чл. 107, ал. 3 от ДОПК - при извършвана проверка на движимата собственост на жалбоподателя А.А. и въз основа на подадени от А.А. декларации по чл. 54 от ЗМДТ. При проверката е установено, че А. не е платил местен данък за превозните си средства за периода 2012 г. – 2015 г.  

Съгласно чл. 52, т. 1 от ЗМДТ, с данък върху превозните средства се облагат превозните средства, регистрирани за движение по пътната мрежа в Република България, като данъкът се заплаща от собствениците на превозните средства /чл. 53 от ЗМДТ/. В чл. 55, ал. 1 от ЗМДТ /ред., ДВ, бр. 110 от 2007 г./ е предвидено, че за леки автомобили размерът на данъка се определя от Общинския съвет с Наредба при условията, по реда и в границите, определени със ЗМДТ – съобразно мощността на двигателя, коригиран с коефициент в зависимост от годината на производство. В чл. 55, ал. 3 от ЗМДТ /ред., ДВ, бр. 110 от 2007 г./ е предвидено, че за мотоциклети размерът на данъка се определя от Общинския съвет с Наредба при условията, по реда и в границите, определени със ЗМДТ – съобразно обема на двигателя.

Жалбоподателят А. не оспорва правото си на собственост по отношение на процесните превозни средства, не оспорва и регистрацията на тези превозни средства. А. не оспорва и размера на задълженията, установени с процесния АУЗД, както и не твърди, че установените с акта задължения са платени. Но заявява, че задълженията са погасени по давност.

            По делото не е спорно, че за процесния период процесните превозни средства са били регистрирани за движение по пътната мрежа в страната. Установени са мощността на двигателя на автомобилите – съответно 62 kW и 105 kW, годината на производство на автомобилите – съответно 1991 г. и 1992 г., и обема на двигателя на мотоциклета – 997 куб.см.

В Наредбата за определяне размера на местните данъци на Община Котел във всичките й редакции, действали през процесния период, е предвидена разпоредба, че за леки автомобили размерът на данъка се определя съобразно мощността на двигателя, коригиран с коефициент в зависимост от годината на производство, както следва: за мощност над 55 kW до 74 kW включително – 0,59 лева за 1 kW, а за мощност над 74 kW до 110 kW включително – 1,21 лева за 1 kW, като за автомобили над 14 години, каквито са процесните, данъкът се умножава с коефициент 1. Следователно, съобразно установените по делото мощност на двигателя и година на производство на процесните автомобили, данъкът върху превозното средство лек автомобил ФИАТ ТИПО за всяка от процесните години е в размер на 36,58 лева /62 kW х 0,59 лева х 1/ или общо в размер на 146,32 лева, а данъкът върху превозното средство лек автомобил БМВ 525 ТДС за всяка от процесните години е в размер на 127,05 лева /105 kW х 1,21 лева х 1/ или общо в размер на 508,20 лева. В същия смисъл е и неоспореното от страните заключение на вещото лице.

В Наредбата за определяне размера на местните данъци на Община Котел във всичките й редакции, действали през процесния период, е предвидена разпоредба, определяща, че за мотоциклети с обем на двигателя над 750 куб.см. данъкът е в размер на 110 лева. Следователно, съобразно установения по делото обем на двигателя на процесния мотоциклет - 997 куб.см., данъкът върху превозното средство за всяка от процесните години е в размер на 110 лева или общо в размер на 440 лева. В същия смисъл е и неоспореното от страните заключение на вещото лице.

От изложеното следва, че установените с оспорения АУЗД задължения за данък върху превозните средства са установени законосъобразно. Задълженията са установени, както по основание, така и по размер. Налице са предвидените в чл. 52, т. 1 и чл. 53 от ЗМДТ предпоставки за дължимост на данъка от жалбоподателя. Размерът на установените с акта задължения е съобразен с разпоредбите на чл. 55 от ЗМДТ и на Наредбата за определяне размера на местните данъци на Община Котел – в относимите им за процесния период редакции. Съобразени със закона са и задълженията в частта за законната лихва, дължима на основание чл. 175, ал. 1 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 2 от ЗМДТ и чл. 1, ал. 1 от ЗЛДТДПДВ, и във връзка с чл. 60, ал. 1 от ЗМДТ, която разпоредба определя сроковете за плащане на процесния данък. От заключението на вещото лице, неоспорено от страните, е установен идентичен размер на задължението за данък за всяко едно от превозните средства, включени в акта; идентичен е и изчисленият от вещото лице общ размер на данъка. Изчисленият от вещото лице размер на законната лихва върху данъка, определена към датата на издаване на акта, е съответен на стойността, определена в оспорения акт. Налице е разлика от 9 стотинки, която е незначителна и не би могла да се отрази на правилността на акта.

Твърденията на жалбоподателя за нередовно връчване на АУЗД са неотносими към законосъобразността на акта. Жалбоподателят е упражнил правото си на жалба против АУЗД по административен ред, като решаващият орган се е произнесъл по жалбата и е потвърдил акта, в резултат на което е образувано и настоящото съдебно производство.

Във връзка с възражението за изтекла погасителна давност за установените с АУЗД задължения, съдът счита следното:

Задълженията за данък върху превозните средства и за лихва върху този данък са публични вземания /чл. 162, ал. 2, т. 1 и т. 9 от ДОПК/. Съгласно чл. 171, ал. 1 от ДОПК, публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. С оглед предвидените срокове за плащане на данъка в чл. 60, ал. 1, изр. 1 от ЗМДТ, давностният срок за задълженията за 2012 г. започва да тече от 01.01.2013 г. и изтича на 01.01.2018 г., за задълженията за 2013 г. давностният срок започва да тече от 01.01.2014 г. и изтича на 01.01.2019 г., за задълженията за 2014 г. давностният срок започва да тече от 01.01.2015 г. и изтича на 01.01.2020 г., и за задълженията за 2015 г. давностният срок започва да тече от 01.01.2016 г. и изтича на 01.01.2021 г. Изтичането на посочените давностни срокове е прекъснато с издаването на оспорения АУЗД /чл. 172, ал. 2 от ДОПК/. Издаването на оспорения АУЗД № 7001-А-1864 от 16.09.2016 г. е прекъснало горепосочените давностни срокове, поради което е започнала да тече нова петгодишна давност /чл. 172, ал. 3 от ДОПК/. Считано от датата на издаване на акта – 16.09.2016 г., за процесните задължения е започнала да тече нова петгодишна давност, която е спряла да тече на 09.04.2021 г., на която дата АУЗД е обжалван по административен ред, и на 20.08.2021 г., когато е образувано съдебното производство по обжалване на АУЗД /чл. 172, ал. 1, т. 4 от ДОПК/. Не е изтекъл и 10-годишният давностен срок по смисъла на чл. 171, ал. 2 от ДОПК.

С оглед на изложеното, процесните задължения не са погасени по давност.

По изложените съображения, оспореният акт е законосъобразен, а подадената срещу него жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски, е неоснователна.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 161, ал. 1, изр. второ от ДОПК, претенцията на административния орган за присъждане на разноски е основателна, поради което жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на Община Котел сумата от 680 лева, представляваща сбор от направените по делото разноски за вещо лице в размер на 200 лева и договорено и платено адвокатско възнаграждение в размер на 480 лева.

Воден от гореизложеното и на чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд - Сливен

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.А.А. с ЕГН: **********, с адрес: ***, подадена против Акт за установяване на задължение по декларация № 7001-А-1864 от 16.09.2016 г., издаден от главен инспектор в Дирекция „Местни приходи” при Община Котел, с който по отношение на А.А.А. са установени задължения за данък върху превозните средства за периода 2012 г.– 2015 г. в общ размер на 1 377,70 лева, от които: главница – 1 094, 52 лева и лихва – 283,18 лева.

ОСЪЖДА А.А.А. с ЕГН: **********, с адрес: ***, да заплати на Община Котел сумата от 680 /шестстотин и осемдесет/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: