О П Р Е Д Е Л Е Н И
Е
гр.Шумен, 12.01.2024г.
Административен съд - град Шумен, в закрито
заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Административен съдия: Снежина
Чолакова
като разгледа докладваното от съдията АД № 5 по описа за 2024г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл.
от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 45, ал. 3
от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА),
във вр. с чл. 45ж, ал.
2 Правилника за прилагане на закона за собствеността и ползването на
земеделските земи (ППЗСПЗЗ).
Съдебното производство по делото
е образувано по жалба на О.Х.А. с ЕГН **********, с постоянен адрес ***,
депозирана срещу Решение № 12 по Протокол № 4 от 06.12.2023г. на Общински съвет
(ОбС) Върбица, с което на основание чл.21, ал.1, т.8, т.23 и ал.2, чл.27, ал.3,
ал.4 и ал.5 от ЗМСМА е отхвърлено Предложение вх.№ 134/24.08.2023г. на
Началника на Общинска служба „Земеделие“, гр.Върбица, като неоснователно.
В жалбата се излагат доводи за
незаконосъобразност на атакуваното решение, по същество свеждащи се до
издаването му в нарушение на изискванията за форма, на
административнопроизводствените правила и на материалния закон. Твърди се, че ОбС
Върбица умишлено отказва да изпълни Решение № 129/04.08.2023г. по гр.д.№ 44 по
описа на 2023г. на РС-гр.Велики Преслав, влязло в сила на 20.08.2023г., като в
постановения от него индивидуален административен акт липсват същински мотиви и
адекватно материалноправно основание, което се е отразило на обосноваността на
същия. В тази връзка се счита, че ОбС не е изискал допълнителни писмени
доказателства от Общинска служба «Земеделие», гр.Върбица, за да постанови законосъобразно
решение, както и е неглижирал представеното решение на РС-гр.Велики Преслав,
доколкото изобщо не го е коментирал в мотивите си. Сочи се, че в решението
липсва мотивирана обосновка защо, след като заявителят недвусмислено писмено е
заявил, че желае обезщетение с равностойна земеделска земя, колективният
административен орган е игнорирал всички писмени доказателства по преписката,
като не се е съобразил с обстоятелството, че в производството по чл.45ж, ал.2
от ППЗСПЗЗ действа при обвързана компетентност, респективно, че следва да се
съобрази с предложението на Общинска служба «Земеделие», гр.Върбица, както и с влязлото
в сила съдебно решение № 129/04.08.2023г. по гр.д.№ 44 по описа на 2023г. на
РС-гр.Велики Преслав. Въз основа на изложените аргументи е отправено искане за
отмяна на атакуваното решение и за връщане на административната преписка на ОбС
Върбица със задължителни указания относно приложението на закона. В жалбата е
отправено искане за присъждане на сторените деловодни разноски, както и да бъде
задължен административният орган да представи в пълен обем цялата
административна преписка по издаване на Решение № 12 по Протокол № 4 от
06.12.2023г. на ОбС – Върбица.
Със
съпроводително писмо рег.№ ДА-01-39/05.01.2024г. по описа на ШАдмС административният
орган е представил жалбата, ведно със заверено копие от административната
преписка по издаване на акта.
След като
се запозна със съдържанието на жалбата, оспорвания административен акт и
приложените доказателства, съдът намира, че е сезиран с жалба срещу
административен акт, подлежащ на съдебен контрол. Жалбата е подадена в
законоустановения срок, от лице, имащо правен интерес от оспорване на процесния
акт, пред компетентния съд, поради което същата се явява допустима и делото
следва да се насрочи за разглеждане в открито съдебно заседание.
След като се запозна със
съдържанието на жалбата и направените уточнения към нея, оспорвания
административен акт и приложените доказателства, съдът намира, че като страни в
настоящото производство следва да бъдат конституирани, както следва: оспорващ –
О.Х.А. *** и
ответник – Общински съвет – Върбица.
С оглед задължението за
разпределяне на доказателствената тежест, произтичащо от разпоредбата на
чл.171, ал.4, във връзка с чл.170, ал.2 от АПК, съдът намира за необходимо да
укаже на страните за кои обстоятелства следва да сочат доказателства, а именно:
- на
оспорващия следва да се укаже, че е в негова тежест да установи
наличието на условията за издаване на поискания индивидуален административен
акт;
- на ответната страна следва да се укаже, че е в нейна тежест да
установи, че оспорваният акт е издаден от компетентен орган, при спазване на
изискванията за форма и административнопроизводствените правила, както и при съблюдаване на
материалния закон и неговата цел.
На следващо място съдът
констатира, че административната преписка по издаване на обжалвания акт не е
комплектована в цялост, поради което и на основание чл.152, ал.4, във вр.с ал.2
от АПК следва да се укаже на ответната страна да представи по делото заверени
по надлежния ред копия от:
- Пълния текст на Протокол № 4 от
06.12.2023г. на ОбС-гр.Върбица;
- Предложение с вх.№
134/24.08.2023г. на Началника на Общинска служба „Земеделие“, гр.Върбица, ведно
с всички приложени към същото документи;
- Предложение с вх.№ 64/27.04.2022г.
на Началника на Общинска служба „Земеделие“, гр.Върбица, ведно с всички
приложени към същото документи;
- Решението на ОбС Върбица, с
което Предложение с вх.№ 134/24.08.2023г. на Началника на Общинска служба
„Земеделие“, гр.Върбица е оставено без движение за представяне на доказателства
за влизане в сила на решение № 129/04.08.2023г. по гр.д.№ 44/2023г. по описа на
РС-гр.Велики Преслав;
- Писмо вх.№ 150/28.09.2023г. на
Началника на Общинска служба „Земеделие“, гр.Върбица, ведно с приложените към
същото документи;
- Списък на всички общински
съветници, включени в състава на ОбС Върбица към датата на издаване на
обжалваното решение – 06.12.2023г.;
- Протоколи от заседания на
комисиите на ОбС Върбица, в рамките на които е обсъждано Предложение с вх.№
134/24.08.2023г. на Началника на Общинска служба „Земеделие“, гр.Върбица преди
приемане на обжалвания акт, при наличие на такива;
- доказателства за факта и датата
на съобщаване на оспореното решение на О.Х.А.;
- Правилник за организацията и
дейността на Общински съвет - Върбица, неговите комисии и взаимодействието му с
общинската администрация, актуален към датата на издаване на обжалваното
решение.
Водим от горното съдът
О П Р Е Д Е Л И:
Конституира като
страни в настоящото производство, както следва:
оспорващ: О.Х.А. ***;
ответник: Общински съвет – Върбица – гр.Върбица,
общ.Върбица, обл.Шумен, ул.Септемврийско въстание № 40.
Насрочва АД № 5/2024г.
по описа на ШАдмС за 13.02.2024г. от 10.00
часа, за която дата да се уведомят страните на посочените по делото адреси.
УКАЗВА
на оспорващия, че е в негова тежест да установи наличието на
условията за издаване на поискания индивидуален административен акт;
Указва на оспорващия в седемдневен срок от получаване на препис от
определението да посочи доказателствата, които иска да бъдат събрани в
съдебното производство.
Указва на ответната страна, че е в нейна тежест да
установи, че оспорваният акт е издаден от компетентен орган, при спазване на
изискванията за форма и административнопроизводствените правила, както и при съблюдаване на
материалния закон и неговата цел.
ЗАДЪЛЖАВА Общински съвет Върбица в 3 (три) дневен срок от получаване на настоящото
определение да представи по делото заверени по надлежния ред копия от:
- Пълния текст на Протокол № 4 от
06.12.2023г. на ОбС-гр.Върбица;
- Предложение с вх.№
134/24.08.2023г. на Началника на Общинска служба „Земеделие“, гр.Върбица, ведно
с всички приложени към същото документи;
- Предложение с вх.№
64/27.04.2022г. на Началника на Общинска служба „Земеделие“, гр.Върбица, ведно
с всички приложени към същото документи;
- Решението на ОбС Върбица, с
което Предложение с вх.№ 134/24.08.2023г. на Началника на Общинска служба
„Земеделие“, гр.Върбица е оставено без движение за представяне на доказателства
за влизане в сила на решение № 129/04.08.2023г. по гр.д.№ 44/2023г. по описа на
РС-гр.Велики Преслав;
- Писмо вх.№ 150/28.09.2023г. на
Началника на Общинска служба „Земеделие“, гр.Върбица, ведно с приложените към
същото документи;
- Списък на всички общински
съветници, включени в състава на ОбС Върбица към датата на издаване на
обжалваното решение – 06.12.2023г.;
- Протоколи от заседания на
комисиите на ОбС Върбица, в рамките на които е обсъждано Предложение с вх.№
134/24.08.2023г. на Началника на Общинска служба „Земеделие“, гр.Върбица преди
приемане на обжалвания акт, при наличие на такива;
- доказателства за факта и датата
на съобщаване на оспореното решение на О.Х.А.;
- Правилник за организацията и
дейността на Общински съвет - Върбица, неговите комисии и взаимодействието му с
общинската администрация, актуален към датата на издаване на обжалваното
решение.
Дава
възможност на страните до датата на съдебното заседание за представят нови
доказателства.
Съдът на основание чл.40 и чл.41 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК предупреждава страните за следното:
Страната, която живее или замине
за повече от един месец в чужбина, е длъжна да посочи лице в седалището на
съда, на което да се връчват съобщенията - съдебен адресат, ако няма
пълномощник по делото в Република България. Същото задължение имат законният
представител, попечителят и пълномощникът на страната. Когато тези лица не посочат
съдебен адресат, всички съобщения се прилагат към делото и се смятат за
връчени.
Страната, която отсъства повече
от един месец от адреса, който е съобщила по делото или на който веднъж й е
връчено съобщение, е длъжна да уведоми съда за новия си адрес. Такова
задължение има страната и когато тя е посочила електронен адрес за връчване.
Същото задължение имат и законният представител, попечителят и пълномощникът на
страната. При неизпълнение на посоченото задължение, както и когато страната е
посочила електронен адрес за връчване, но го е променила, без да уведоми съда,
или е посочила неверен или несъществуващ адрес, всички съобщения се прилагат
към делото и се смятат за връчени.
Препис от настоящото определение
да се изпрати на страните за сведение.
Административен съдия: