Определение по дело №398/2018 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 октомври 2018 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20187240700398
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                             О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                    

                     № 310      18.10.2018г.      град Стара Загора

 

 

   Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на осемнадесети октомври през две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар                                                                                                   и с участието

            на прокурора                                                                                                    като разгледа

            докладваното от съдия   Р. ТОДОРОВА   административно дело  № 398 по описа

            за  2018г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

 Производството е по реда на чл.167 от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/.

 

Производството по административно дело № 398/ 2018 година по описа на Административен съд – Стара Загора е образувано по жалба на Сдружение „За Земята – достъп до правосъдие“ със седалище и адрес на управление гр. София, ул. „Кръстьо Сарафов“ № 24, представлявано от Тодор Драганов Тодоров и Генади Борисов Кондарев, против Решение № СЗ-61-ПР/ 2018 от 16.07.2018г. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение на „БРИКЕЛ“ ЕАД, гр. Гълъбово, издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора.

 

По делото е постъпило писмено искане от „БРИКЕЛ“ ЕАД гр. Гълъбово, представлявано от Изпълнителния директор Янилин Павлов, на основание чл. 167 от АПК, да бъде допуснато предварително изпълнение на Решение № СЗ-61-ПР/ 2018 от 16.07.2018г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда. Искането е обосновано с необходимостта от защита на особено важни държавни и обществени интереси и защитата на особено важни интереси на „БРИКЕЛ“ ЕАД.

 

След преценка на материалите по делото съдът намира, че искането да бъде допуснато предварително изпълнение на Решение № СЗ-61-ПР/ 2018 от 16.07.2018г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, е процесуално допустимо.

 

Разгледано по същество е основателно.

 

С оспореното Решение № СЗ-61-ПР/ 2018 от 16.07.2018г. за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда, издадено от Директора на РИОСВ – Стара Загора, е решено да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда и оценка на съвместимост с предмета и целите на опазване на защитените зони, за инвестиционно предложение: 1. Замяна на част от използваното твърдо гориво – лигнитни въглища с биомаса, неопасни отпадъци и нефтошисти при експлоатацията на съществуващата горивна инсталация за производство на топлинна енергия, без промяна на разрешения капацитет от 510 МWth; 2. Изграждане на предкамерна скарна пещ за съвместно изгаряне на биомаса и неопасни отпадъци и оползотворяване на остатъците от изгарянето им на ТЕЦ към „Брикел“ ЕАД в кв. 502, УПИ І-1 землището на с. Обручище, общ. Гълъбово и 3. Изграждане на нова инсталация за производство на топлина с топлоносител гореща вода, базирана на слънчеви тръбни панели на територията на имоти с идентификатор 53134.513.34; кв. 513 УПИ ХХХІІ-28 по ПУП на „Брикел“ ЕАД; кв.513 УПИ ХХХІІІ-33 по ПУП на „Брикел“ ЕАД и кв. 513 УПИ ХХХVІІ-41 по ПУП на „Брикел“ ЕАД.      

 

По отношение на оспорения акт е приложим общия принцип, регламентиран в чл.166 от АПК, за суспензивния ефект на подадената жалба  - т.е оспорването спира изпълнението на административния акт. В чл. 167, ал. 1 от АПК е предвидено, че при всяко положение на делото, по искане на страна съдът може да допусне предварително изпълнение на административния акт при условията, при които то може да бъде допуснато от административния орган т.е при условията на чл.60, ал. 1 от АПК. Съгласно  чл.60, ал.1 от АПК в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.

 

В случая съдът приема, че е налице обоснована и доказана необходимост да бъде допуснато предварително изпълнение на Решение № СЗ-61-ПР/ 2018 от 16.07.2018г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора, с оглед защитата на особено важни обществени интереси. От приложеното към преписката Математическо моделиране и компютърно симулиране на разпространението на замърсители, емитирани от организираните източници на „БРИКЕЛ“ ЕАД, гр. Гълъбово, в приземния атмосферен слой, преди и след извършване на промените /изготвен по Методика, утвърдена от МОСВ, МЗ и МРРБ/, е видно, че реализирането на инвестиционното предложение би довело до намаляване на максимално еднократните концентрации на серни оксиди и незначителна промяна на максимално еднократните концентрации на азотни оксиди в атмосферния въздух, без промени в концентрациите на останалите замърсители, които се отделят от инсталацията на „БРИКЕЛ“ ЕАД. От доказателствата се установява, че осъществяването на инвестиционното намерение се свързва с намаляване на консумацията на фосилни горива и на количествата депонирани отпадъци; намаляване на концентрациите на вредните емисии, генерирани от горивния процес при изгарянето на въглищата; повишаване ефективността на пречиствателните съоръжения на димни газове предвид по-ниските концентрации на прах и серен диоксид; намаляване на емисиите от СО2 вследствие на заместване на част от изгаряните в инсталацията лигнитни въглища с високо сярно съдържание, с биомаса и модифицирани твърди неопасни отпадъци и намаляване на производствените отпадъци. Своевременното реализиране на инвестиционното предложение би довело да подобряване качеството на атмосферния въздух и съотв. би се отразило положително върху компонентите на околната среда, което обуславя наличието на важен обществен интерес по смисъла на чл.167, ал.1 във вр. с чл. 60, ал. 1 АПК, който следва да бъде защитен чрез допускане на предварителното изпълнение на оспорения административен акт.

Допускането на предварително изпълнение няма да доведе до значителни или трудно поправими вреди, тъй като инвестиционното предложение ще се реализира на територията на съществуващата инсталация за производство на електрическа и топлинна енергия на „БРИКЕЛ“ ЕАД и не е свързано с използване на допълнителни количества природни ресурси; не засяга съществуващата инфраструктура; не се очаква генерирането на отпадъци различни по вид и количество от разрешените в действащото Комплексно разрешително и досега образувани на площадката, като се предвижда намаляване на генерираните производствени отпадъци; не се очаква и възникване на здравен риск от здравно-хигиенна гледна точка. Предвидените с инвестиционното предложение мерки са насочени към промяна на съществуващата производствена дейност на дружеството, чрез включването на  дейност по оползотворяване чрез изгаряне на неопасни отпадъци съвместно с основното гориво /лигнитни въглища/, биомаса и нефтошисти, при постигане на по-добра екологична обстановка и по-безопасна околна среда. Самите дейности – предмет на инвестиционното предложение, са част от програмата на дружеството в изпълнение на Националния план за инвестиции 2013-2020г. на РБългария по чл.10в от Директива 2009/29/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23.04.2009г. за изменение на Директива 2003/87/ЕО, с цел да се осигури устойчив преход към ниско въглеродна икономика, основана на модернизация на генериращите мощности, чисти технологии, разнообразяване на технологични микс и разнообразяване на източниците на енергийни доставки. Ограничаването на емисиите на серен диоксид, парникови газове и прах, излъчвани в атмосферата от изгарянето на лигнитни въглища, в резултат на редуциране на използваното количество от това гориво и частичното му заменяне с алтернативни горива, ще намали емисионните концентрации на замърсителите при свеждането им под нормите на допустимите емисии. Заместването на част от основното гориво /природен ресурс/ с неопасни нерециклируеми отпадъци, би имало положителен ефект върху природните ресурси и върху компонентите на околната среда, с оглед превръщането /вместо депонирането/ в суровинен и/или в енергиен ресурс на неопасни отпадъци, които не подлежат на друго оползотворяване. Всички тези обстоятелства обуславят наличието на особено важни обществени интереси, свързани с опазването на околната среда, осигуряването на благоприятна и здравословна околна среда и на живота и здравето на гражданите, за защитата на които обществени интереси следва да бъде допуснато предварителното изпълнение на оспорения административен акт.

 

Ето защо и след преценка на баланса между охраняваните със спряното по силата на закона изпълнение на оспореното решение интереси и тези, които евентуално ще бъдат накърнени, ако не бъде допуснато предварителното изпълнение на акта, съдът намира, че са налице условията по чл.167, ал.1 във вр. с чл.60, ал.1 от АПК за допускане на предварителното изпълнение на Решение № СЗ-61-ПР/ 2018 от 16.07.2018г. на Директора на РИОСВ – Стара Загора за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда.

 

 

Водим от горното и на основание чл.167, ал.1 във вр. с чл.60, ал.1 от АПК, съдът

 

 

 

О  П   Р   Е   Д   Е   Л   И:

 

 

ДОПУСКА по искане на „БРИКЕЛ“ ЕАД гр. Гълъбово, представлявано от Изпълнителния директор Янилин Павлов, предварителното изпълнение на Решение № СЗ-61-ПР/ 2018 от 16.07.2018г. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда.

 

Препис от определението да се изпрати на страните по делото.

 

 

           Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 3-дневен срок от  съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                              

                                                                                  СЪДИЯ: