РЕШЕНИЕ
№ 116
Сливен, 19.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Сливен - II състав, в съдебно заседание на дванадесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА |
При секретар ГАЛЯ РАЙКОВА-ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА административно дело № 20237220700451 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 76, ал. 5 от ЗЗО.
Образувано е по жалба от “МЕДИСТИЛ” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. „И. В.“ бл. …, вх. …, ап…., п. от С.Д.С. против Заповед за налагане на санкция № РД-09-1524/05.12.2023 г. на Директора на РЗОК-Сливен, с която на жалбоподателя е наложена санкция "финансова неустойка" в общ размер на 2000 /две хиляди/ лева както следва: по т. 2 от Протокол № РД-13-06-3/30.10.2023 год., за извършено нарушение по чл. 16, ал.3, т.2 от договор № 200963/01.07.2022 год., санкция по чл. 24б, т.25а от договор 200963/01.07.2023 год. „финансова неустойка" в размер на 1000.00 лв. /хиляда / лева; по т. 3 от Протокол № РД-13-06-3/30.10.2023 год., за извършено нарушение по чл. 16, ал.3, т.2 от договор N° 200963/01.07.2022 год., санкция по чл. 24б, т.25а от договор 200963/01.07.2023 год. „финансова неустойка" в размер на 1000.00 лв. /хиляда / лева и е са констатирани суми получени без правно основание в размер на 934 лв. (деветстотин тридесет и четири лева) и законната лихва в размер на 30.46 лв. (тридесет лева и четиридесет и шест стотинки), които следва да се внесат в полза на РЗОК Сливен.
В жалбата се твърди, че в оспорената заповед не е обсъдено обстоятелството, че жалбоподателят е изпълнил задължението си по договора да предостави помощните средства на нуждаещите се лица; за да се претендира неустойка следва да има неизпълнение на договора, което в случая не е налице; всички помощни средствата са получени от лицата; заповедта по никакъв начин не е съобразена с принципа за съразмерност при налагане на санкцията, установен в чл. 6, ал. 2 от АПК; не са съобразени и обсъдени в акта смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства, степента на увреждане на лицето; дейността на дружеството е съобразена със Закона за хората с увреждания и Конвенция за правата на хората с увреждания; така договорената неустойка в § 13 от Допълнителното споразумение № 1 от договора, с която се създава чл.24б, ал.25 счита за нищожна по смисъла на чл.26, ал.1 от ЗЗД; не са настъпили никакви вреди спрямо РЗОК и бюджета, тъй като помощните средства се ползват от лицата, което обстоятелство е констатирано от проверяващите; липсват мотиви в заповедта защо административния орган приема, че сумата в размер на 934 лева е получена без правно основание. Моли съда да отмени оспорената заповед, като незаконосъобразна. Претендира направените по делото разноски.
В съдебно заседание оспорващото дружество се представлява от упълномощен представител - адв. С.Р. ***, който поддържа жалбата. Заявява, че приетите и неоспорени като писмени доказателства протоколи, изготвени между жалбоподателя и получателите на средствата за хора с увреждания, са подписани от получателите, а обстоятелството, че са взети от търговския обект от техни близки, по никакъв начин не нарушава нито сключения договор между страните, нито се нарушават правата на тези лица. Моли за отмяна на заповедта. Претендира разноски, съгласно представен списък.
В съдебно заседание ответникът - Директорът на РЗОК Сливен се представлява от гл. юрисконсулт Х. Д., която оспорва жалбата. Поддържа депозираното писмено становище по делото. Заявява, че със сключването на допълнителното споразумение, с което е уреден редът, по който да се правят проверки, да се упражнява контрол върху дейността на договорния им партньор, същият се е съгласил с определените със същото санкции. В писмена защита развива съображения за неоснователност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с доводите и становищата на страните, и като извърши проверка на законосъобразността на обжалваната заповед, намира за установено следното:
Между НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК Сливен и “МЕДИСТИЛ” ЕООД, представлявано от С.Д.С. е сключен Договор № 200963/01.07.2022 г. за предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, при спазване на разпоредбите на ЗЗО, ЗХУ, ЗМИ, Наредба № 10 от 2009 г. за условията, реда, механизма и критериите за заплащане от Националната здравноосигурителна каса на лекарствени продукти, медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели и на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, договаряне на отстъпки и възстановяване на превишените средства при прилагане на механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК и Наредба № 7 от 31.03.2021 г. за условията и реда за съставяне на списък на медицинските изделия по чл. 30а от Закона за медицинските изделия и за определяне на стойността, до която те се заплащат и Наредба за условията и реда за осъществяването и контрола на дейностите по предоставяне, ползване и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хора с увреждания. На 19.07.2023 г. е подписано допълнително споразумение № 1 към договора, с което са направени изменения и допълнения в глава първа „Предмет на договора" и в глава шеста „Контрол на дейностите по предоставяне, в т.ч. изработване или ремонт на ПСПСМИ за хора с увреждания". В глава шеста от цитираното допълнително споразумение /ДС/е създаден нов раздел трети, с който се въвежда санкция „финансова неустойка", в определен размер, като институт приложим за изпълнителите, които предоставят помощни средства, нарушили клаузи от договора при упражняване на дейността си.
Административното производство по издаване на оспорвания акт е започнало със Заповед № РД-09-1312/12.10.2023 год. на Директора на РЗОК Сливен, издадена на основание чл. 73, ал. 1, т. 13 от ЗЗО, с която Директорът на РЗОК-Сливен е наредил да бъде извършена тематична проверка на „Медистил" ЕООД, с ЕИК *********, в качеството му на лице по чл. 88, ал.1 от ЗХУ по изпълнение на договор № 200963/01.07.2022 год., със задача: Да се осъществи контрол по отношение на отпуснатите ПСПСМИ от търговския обект по договор № 200963/01.07.2022 год., във връзка с издадени одобрения за отпускане на ПСПСМИ на лицата А. И. Х., с ЕГН **********, с одобрение № **********/26.07.2023 год., К. Й. Г., с ЕГН **********, с одобрение № **********/26.07.2023 год. и С. Д. Р., с ЕГН **********, с одобрение № **********/26.07.2023 год. Заповедта е връчена на представляващия дружеството на 18.10.2023 г.
Съставен е Протокол № РД-13- 06-3/30.10.2023 год., с който е констатирано следното : 1. По отношение на лицето А. И. Х., с ЕГН ********** не са констатирани нарушения на договор № 200963/01.07.2022 год.; 2. За лицето К. Й. Г., с ЕГН **********, проверяващият е констатирал, че на 21.07.2023 год. е подадено Заявление с № ********** и ЛКК №20230720098977/20.07.2023 год., издадено от Комисия по ортопедия и травматология № 20201310052310441 от ЛЗ: „Амбулатория за специализирана медицинска помощ - МЦ Медикус" ЕООД за отпускане на следното помощно средство: с НЗОК код, съгласно списък-спецификация № 120101 - комбиниран стол за тоалет и баня - 1 бр. на стойност 200.00 лв. Заявлението е одобрено на Заседание № 50/26.07.2023 год. с одобрение № **********/26.07.2023 год. При направена справка в СС на НЗОК се установява, че издаденото одобрение за отпускане на ПСПСМИ е изпълнено на 27.07.2023 год. от „Медистил" ЕООД. Проверяващият е констатирал нарушение на 16, ал.3, т.2 от договор № 200963/01.07.2022 год., т.к. в подаденото Заявление за предоставяне на ПСПСМИ не е посочено упълномощено лице, което да го получи, а при предаването му не е представено нотариално заверено пълномощно. В хода на проверката е проведена анкета с лицето К. Й. Г., която е декларирала, че помощното средство е получено от д. й Д. П. И. в търговския обект; 3.За лицето С. Д. Р., с ЕГН **********, проверяващият е констатирал, че на 21.07.2023 год. е подадено Заявление с № ********** и ЛКК №20230720098976/20.07.2023 год., издадено от Комисия по ортопедия и травматология № 20201310052310441 от ЛЗ: „Амбулатория за специализирана медицинска помощ - МЦ „Медикус" ЕООД за отпускане на следните помощни средства: с НЗОК код, съгласно списък-спецификация № 100205 - бастуни - 1 бр., на стойност 48.00 лв.; с НЗОК код, съгласно списък-спецификация 110201 - Рингови инвалидни колички, с чужда помощ, с електронно задвижване, с регулиращ се гръб - 1 бр., на стойност 486 лв.; с НЗОК код, съгласно списък-спецификация 120101 - комбиниран стол за тоалет и баня - 1 бр. на стойност 200.00 лв. Заявлението е одобрено на Заседание № 50/26.07.2023 год. с одобрение **********/26.07.2023 год. При направена справка в СС на НЗОК се установи, че издаденото одобрение за отпускане на ПСПСМИ е изпълнено от „Медистил" ЕООД, като на 01.08.2023 год. са отпуснати Рингова инвалидна количка и комбиниран стол за тоалет и баня, а на 04.08.2023 год. е отпуснат бастун. Проверяващият е констатирал нарушение на 16, ал.3, т.2 от договор № 200963/01.07.2022 год. за ППСПСМИ, т.к. в подаденото Заявление за предоставяне на ПСПСМИ не е посочено упълномощено лице, което да ги получи, а при предаването им не е представено нотариално заверено пълномощно. В хода на проверката е проведена анкета с лицето С. Д. Р., която е декларирала, че помощното средство е получено от д. й Д. В. Д. в търговския обект. Протоколът е връчен на отговорника на търговския обект на 30.10.2023 год. В същия се съдържа указание, че дружеството има право да подаде писмено възражение пред директора на РЗОК по направените констатации в протокола в 7-дневен срок от връчването му. В законоустановения 7-дневен срок по чл. 23а от договора, е подадено Възражение срещу констатациите по т.2 и т.3 от Протокола с вх. № 29-08-3/06.11.2023 год. Същото е разгледано от Директора на РЗОК Сливен, който с Решение № 20/РД-09-1312/16.11.2023 г. е отхвърлил възражението като неоснователно и потвърдил констатациите на контролния орган.
На 05.12.2023 г. от Директора на РЗОК – Сливен е издадена оспорената в настоящото производство Заповед за налагане на санкция № РД-09-1524, на основание чл. 23а, от договор № 200963/01.07.2023 год., Решение № 20/РД-09- 1312/16.11.2023 год., във връзка с извършена проверка по Заповед № РД-09-1312/12.10.2023 год. на Директора на РЗОК Сливен и съставен Протокол № РД-13-06-3/30.10.2023 год.. В заповедта е прието, че : По т. 2 от Протокол № РД-13-06-3/30.10.2023 год., е извършено нарушение по чл. 16, ал. 3, т.2 от договор № 200963/01.07.2022 год., а именно: помощно средство с НЗОК код, съгласно списък-спецификация № 120101 - комбиниран стол за тоалет и баня - 1 бр. на стойност 200.00 лв. е предоставено на лице, което не посочено в Заявление с № **********, нито е представило нотариално заверено изрично пълномощно при получаването му. Въз основа на приетото се налага санкция по чл. 24б, т.25а от договор 200963/01.07.2023 год. „финансова неустойка" в размер на 1000.00 лева; По т. 3 от Протокол № РД-13-06-3/30.10.2023 год., е извършено нарушение по чл. 16, ал. 3, т.2 от договор № 200963/01.07.2022 год., а именно: помощни средства: с НЗОК код, съгласно списък-спецификация № 100205 - бастуни - 1 бр., на стойност 48.00 лв.; с НЗОК код, съгласно списък-спецификация 110201 - Рингови инвалидни колички, с чужда помощ, с електронно задвижване, с регулиращ се гръб - 1 бр., на стойност 486 лв. и с НЗОК код, съгласно списък-спецификация 120101 - комбиниран стол за тоалет и баня - 1 бр. на стойност 200.00 лв. са предоставени на лице, което не е посочено в Заявление с № **********, нито е представило нотариално заверено изрично пълномощно при получаването им. Въз основа на приетото се налага санкция по чл. 24б, т.25а от договор 200963/01.07.2023 год. „финансова неустойка" в размер на 1000.00 лева. Със Заповедта са констатирани суми получени без правно основание в размер на 934 лв. и законната лихва в размер на 30.46 лв., които следва дружеството да се внесе в полза на РЗОК Сливен.
Оспорената заповед е връчена на дружеството на 06.12.2023 г., чрез системата за сигурно електронно връчване, подписана с електронен подпис от С.С. – управител. Жалбата против същата е подадена чрез РЗОК Сливен на 11.12.2023 г. с вх. № 29-08-3.
При така установените факти, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от лице с надлежна процесуална легитимация, чийто интереси са засегнати от оспорения акт. Жалбата е подадена в срок и пред надлежния съд, поради което се явява допустима за разглеждане по същество.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Оспорената заповед е издадена от компетентен по материя, степен и територия орган, съгласно чл. 23а от договор № 200963/01.07.2022 год., сключен между оспорващия и НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК Сливен.
Спазено е и изискването за формална законосъобразност, като заповедта отговаря на изискването на чл. 59, ал. 2 от АПК, като е налице писмен акт, съдържащ всички съобразени от ответника факти и обстоятелства, както и посочването на нарушените от дружеството норми и клаузи от индивидуалния договор. Посочено е и въз основа на кои правни норми според ответника се следват разпоредените със заповедта правни последици.
Спазени са и съществените административно - производствени правила при издаването на заповедта. Съгласно чл. 73, ал.1, т. 13 от ЗЗО контролните органи по чл. 72, ал. 2 имат право да извършват проверки за спазване на изискванията при предписване на лекарствени продукти, медицински изделия, диетични храни за специални медицински цели, помощни средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания, високоспециализирани уреди и апарати за индивидуална употреба, заплащани от НЗОК, включително и на утвърдените фармако-терапевтични ръководства. Именно на това основание е разпоредено извършването на тематична проверка от Директора на РЗОК Сливен на конкретно длъжностно лице, притежаващо изискуемата по закон компетентност и правомощия - контрольор в отдел „ДИОКМДПА" и е приключила по установения в чл.74, ал.3 от ЗЗО ред - със съставяне на протокол, обективиращ съответните резултати. Протоколът е подписан от отговорника на търговския обект. Дружеството жалбоподател е упражнило правото си на възражение срещу констатациите. Директорът на РЗОК Сливен се е произнесъл с Решение, с което е отхвърлил възражението, след което е издадена оспорената заповед.
Съгласно чл. 73 от ЗХУ хората с увреждания имат право на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, определени индивидуално с медицински документ, издаден от лекарските консултативни комисии, ТЕЛК или НЕЛК, въз основа на конкретните им нужди и съгласно спецификация, утвърдена от Националната здравноосигурителна каса. Финансирането и предоставянето на помощните средства, приспособленията, съоръженията и медицинските изделия за хората с увреждания се осъществяват от Националната здравноосигурителна каса въз основа на механизъм и стандарти за качество на помощните средства, приспособленията, съоръженията и медицинските изделия за хората с увреждания, като средствата за това се предоставят от държавния бюджет с трансфер чрез бюджета на Министерството на здравеопазването. Механизмът за финансиране и стандартите по ал. 2 се определят с наредбата по чл. 45, ал. 9 от Закона за здравното осигуряване и с наредбата по чл. 30а, ал. 4 от Закона за медицинските изделия, а механизмът за предоставяне и ползване – в правилника за прилагане на закона.
Съгласно чл. 45, ал. 16 от ЗЗО Условията и редът за заплащане и за сключване на индивидуални договори с производители или с търговци на едро с медицински изделия/техни упълномощени представители за доставка и заплащане на медицински изделия, приложими в болничната медицинска помощ, както и с лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хора с увреждания, регистрирани като търговци и вписани в регистъра на лицата, осъществяващи дейности по предоставяне и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания – за заплащане на медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения за хора с увреждания, се определят с наредбата по ал. 9. На основание чл. 43 от НАРЕДБА № 10 от 2009 г. за условията, реда, механизма и критериите за заплащане от Националната здравноосигурителна каса на лекарствени продукти, медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели и на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, договаряне на отстъпки и възстановяване на превишените средства при прилагане на механизъм, гарантиращ предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК е сключен договор № 200963/01.07.2022 год., между оспорващия и НЗОК, представлявана от Директора на РЗОК Сливен и допълнително споразумение № 1 към договора.
Съгласно чл. 16, ал. 3, т. 2 от договор № 200963/01.07.2022 год. изпълнителят няма право да предоставя ПСПСМИ/ремонтни дейности на лица различни от лицата с увреждания или посочените в заявленията упълномощени лица, освен в случаите на приложено нотариално заверено изрично пълномощно. И съгласно чл. 79, ал. 2 от ППЗХУ Помощните средства, приспособленията, съоръженията и медицинските изделия по чл. 68 се предоставят от лицата по ал. 1 на човека с увреждане, на упълномощено от него лице или на лицето по чл. 21, ал. 2, т. 2 – 4 от Закона за хората с увреждания, съответно се пристъпва към изработване или ремонт, въз основа на издадения медицински документ по чл. 73, ал. 1 от Закона за хората с увреждания и одобрено от управителя на НЗОК, съответно от директора на РЗОК, заявление за предоставянето/ремонта.
Няма спор по делото, че помощните средства не са предоставени от изпълнителя на лицето с увреждания или на упълномощено от него лице, но не се и спори, че помощните средства са достигнали до лицата с увреждания.
Ето защо съдът намира, че макар заповедта да е издадена при правилно приложение на закона и в съответствие със сключения договор, то тя не е съобразена с неговата цел, което е самостоятелно основание за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 5 от АПК, поради следното:
Хората с увреждания са уязвима социална група, нуждаеща се от специална закрила и засилена подкрепа. Нормата на чл. 51, ал. 3 от Конституцията предвижда, че лицата с физически и психически увреждания се намират под особена закрила на държавата и обществото. По легалното определение на § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗХУ те са лица с физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот. Целите на закона са посочени в чл. 2 от ЗХУ и включват насърчаване, защита и гарантиране пълноценното и равноправно упражняване на правата и свободите на хората с увреждания; 2. създаване на условия за социално приобщаване на хората с увреждания;
3. способстване за зачитане на вътрешно присъщото човешко достойнство на хората с увреждания; 4. предоставяне на подкрепа за хората с увреждания и техните семейства.
Правилото на чл. 3 ЗХУ сочи, че законът гарантира правата на хората с увреждания по начин, който осигурява зачитане на човешкото им достойнство и равното им третиране в личния, обществения и политическия живот. Предоставянето на помощното средство не е самоцелно, а е свързано с конкретното увреждане на лицето, както и с конкретните му потребности, включително с необходимостта да бъде облекчено при извършване на обичайни дейности. То следва да е и такова, че да подпомага и членовете на семейството на увреденото лице, които полагат грижи за него, както и потребностите на самото лице. Следователно в конкретния случай, като са достигнали до лицата с увреждания - Рингова инвалидна количка, с чужда помощ, с електронно задвижване, с регулиращ се гръб и комбиниран стол за тоалет и баня, чрез използване на които помощни средства ще се подобри качеството на живот на лицата, са постигнати целите на ЗХУ, а именно да се насърчава, защитава и гарантира пълноценното и равноправно упражняване на правата и свободите на хората с увреждания; да се създадат условия за социално приобщаване на хората с увреждания, да се способства за зачитане на вътрешно присъщото човешко достойнство на хората с увреждания и да се предоставя подкрепа за хората с увреждания и техните семейства. Следователно оспорената Заповед на директора на РЗОК Сливен, с която на жалбоподателя е наложена санкция "финансова неустойка" в общ размер на 2000 и са констатирани суми получени без правно основание в размер на 934 лв. и законната лихва в размер на 30.46 лв., които следва да се внесат в полза на РЗОК Сливен е издадена в противоречие с целта на закона, поради което е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.
С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващото дружество за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което РЗОК – Сливен, следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия направените от него по делото разноски в размер на 550 лева, от които: 50 лева - платена държавна такса и 500 лева - договорено и внесено адвокатско възнаграждение.
С оглед изхода на спора, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е неоснователна.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд - Сливен
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Заповед за налагане на санкция № РД-09-1524/05.12.2023 г., издадена от Директора на Районна здравноосигурителна каса – Сливен, с която на “МЕДИСТИЛ” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. „И. В.“ бл. …, вх. …, ап…., п. от С.Д.С., е наложена санкция „финансова неустойка“ в общ размер на 2000 /две хиляди/ лева и са констатирани суми получени без правно основание в размер на 934 лв. (деветстотин тридесет и четири лева) и законната лихва в размер на 30.46 лв. (тридесет лева и четиридесет и шест стотинки), които следва да се внесат в полза на РЗОК Сливен.
ОСЪЖДА Районна здравноосигурителна каса – Сливен, да заплати на “МЕДИСТИЛ” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. „И. В.“ бл. …, вх. …, ап…., п. от С.Д.С., сумата от 550 /петстотин и петдесет/ лева, представляваща разноски по делото.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |