Протокол по дело №1778/2022 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 966
Дата: 22 декември 2022 г. (в сила от 22 декември 2022 г.)
Съдия: Нели Генчева
Дело: 20223330101778
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 октомври 2022 г.

Съдържание на акта


ПРОТОКОЛ
№ 966
гр. Разград, 19.12.2022 г.
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на деветнадесети
декември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:НЕЛИ ГЕНЧЕВА
при участието на секретаря НАТАЛИЯ Д. ТОДОРОВА
Сложи за разглеждане докладваното от НЕЛИ ГЕНЧЕВА Гражданско дело №
20223330101778 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 10:00 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ „ДЗИ Общо застраховане“ ЕАД, редовно призован, не изпраща
представител. Постъпило е молба от същия чрез адв.Петър Панайотов, вх.№
10995/13.12.2022 г., в която молят делото да се гледа в тяхно отсъствие и са
представили въпросен лист към поискания от тях свидетел. Прилагат Списък
за разноски.
ОТВЕТНИКЪТ Агенция „Пътна инфраструктура“ чрез Областно пътно
управление – Разград, редовно призован, явява се юрисконсулт Д. Й.,
редовно упълномощена и приета от съда.
СВИДЕТЕЛЯТ Н. П. Ц., редовно призован, явява се лично.
СВИДЕТЕЛЯТ В. Х. А., редовно призован, явява се лично.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ инж.В. Д., редовно призован, явява се лично.
ЮРИСК.Й.: Да се даде ход на делото.
Съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО на второ четене в 10:18 часа.
ДОКЛАДВА ДЕЛОТО:
Обстоятелства, от които произтичат претендираните права: договор за
застраховка на лек автомобил, причинени щети на застрахования автомобил в
резултат на непозволено увреждане, причинено от неизпълнението на
задължението на ответника да осъществява дейностите по управление,
поддържане и контрол на пътя, вреди, причинна връзка между непозволеното
увреждане и вредите, обезщетяване на вредите от застрахователя. Ответникът
обосновава възражение за съпричиняване в условията на евнтуалност.
Правната квалификация е чл.410, ал.1 от КЗ във вр. с чл.49 от ЗЗД на
възражението – по чл.51, ал.2 от ЗЗД
Ответникът АПИ признава, че стопанисва регионалната пътна мрежа и част
от нея е посочения в исковата молба пътен участък.
Горните обстоятелства не се нуждаят от доказване.
Ищецът следва да докаже договор за застраховка на лек автомобил,
причинени щети на застрахования автомобил в резултат на непозволено
1
увреждане, причинено от виновното бездействие на служители на ответника,
вреди, причинна връзка между бездействието и вредите, както и размера на
последните и тяхното заплащане обезщетяване на вредите от застрахователя.
Ответникът носи доказателствена тежест да установи наличието на
съпричиняване.
Не са представени доказателства за деянието- бездействие, извършено от
служители на ответника, за щетите и причинната връзка между бездействието
и тези щети, за размера на щетите, както и за съпричиняването.
Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА представените по делото писмени доказателства: с исковата молба-
Заверени преписи в цялост по щета № 44010312105245/ лист 8 до 43 от
делото/ , както и с писмения отговор- Заповед № РД-11 -83/28.06.2021 г. на
Директора на ОПУ Разград за въвеждане на временна организация и
безопасност на движението; Протокол № 54 за приемане на временна
организация и безопасност на движението; Скица за сигнализиране на
дълготрайни работи без отбиване на движението съгласно Наредба №3;
Извлечение от договор между Агенция „Пътна инфраструктура“ и
Консорциум „ТРП Лудогорие 2019“ касаещо организацията на движението;
Снимки на част от поставените на процесния участък ограничителни табели
при извършване на ремонтните работи и снимка на табела за край на населено
място; Карта-извлечение на процесния пътен участък и извлечение от
регистъра на пътищата; Копие на Пълномощно № П-264/26.08.2022г. на
Председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура” .
ДОКЛАДВА искането но ищеца, постъпило с молба, вх.№ 10995/13.12.2022 г.
ЮРИСК.Й.: Госпожо съдия, в молбата е посочено „ Н-49“, а трябва да се
чете „ II – 49“, иначе нямам възражения по молбата.
Съдът, като взе предвид отговора на ответника по направеното от ищеца
искане
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА ЗА БЕЗСПОРНО обстоятелството, че процесният участък
републикански път II-49, Търговище- Разград- Кубрат - Тутракан се
стопанисва от АПИ.
СНЕ САМОЛИЧНОСТТА НА СВИДЕТЕЛИТЕ:
Н. П. Ц. – от гр.С, ул.“ П“ № *, неосъждан, без родство.
В. Х. А. – от гр.Р, ж.к. „ О“ № **, ап.**, неосъждан, б.р.
Свидетелите, предупредени за наказателната отговорност, която носят по чл.
290 от НК, обещават да говорят истината.
ПРИСТЪПВА към разпит на свидетеля Н. Ц., другия свидетел се изведе от
залата.
СЪДЪТ ПРОЧЕТЕ въпросния лист на свидетеля, приложен на стр. 110 от
делото.
СВИДЕТЕЛЯТ Н. Ц.: На 10.07.2021 г. по време на движение преминавах по
този път и попаднах на участък с разбита пътна настилка. Аз исках да влезна
в Разград, но предното отклонение беше за Кубрат и влезнах в този участък.
Доколкото си спомням пътят беше в ремонт. От Варна идвах по главния път
към Разград. Исках към Разград да стигна. Аз съм от Стражица и не познавам
много пътната обстановка в района, понеже е било отдавна. Иначе пътувам
доста. Бях на пътя Варна – Русе, хванах пътя на дясно, завивам и хванах пътя
за Кубрат и тръгвам по посока на гр.Кубрат. Навлязох в пътя за Кубрат и там
беше в ремонт. Изрязано беше, доколкото си спомням, и преминах през такъв
2
участък с нарушена пътна настилка. Пътят беше в ремонт. Мисля, че по това
време беше изрязан асфалта и се извършваха някакви ремонтни дейности по
пътя. Мисля, че по цялата широчина на пътя беше, не си спомням много
добре. Преминах през такъв участък и чух някакъв удар по купето от долната
страна на колата и не го прецених за достатъчно силен, и продължих
движението. Впоследствие видях, че има поражения по колата, след като
спрях. Спрях някъде в горната част на пътя, на една отбивка и погледнах, че
висеше кората на автомобила. Не мога да преценя колко метра съм
управлявал колата от чуването на този шум до спирането. Като преминавах
през този участък, ако е имало участък без изрязано, щях да мина, но не си
спомням. Аз съм внимателен шофьор. По - скоро някаква неравност на
пътното платно минах, но не мога да кажа дали издатина или вдлъбнатина е
било това, в което съм се ударил. Веднага след като завих започваше този
участък. Пред мен беше този участък. Влизам на пътя, и мисля че веднага
почваше ремонтирания участък. Не мога да си спомня дали е имало
сигнализация. Като спрях автомобила установих, че кората в предната си част
беше като откачена, но не пречеше на движението на автомобила, дори мисля,
че доста време продължих да си карам, докато се намерят резервни части.
Така се движеше. Пътувал съм с колата преди да се извърши ремонтът й, без
да й правя ремонт. Продължих си пътя след този удар. След това се обърнах
към застрахователя. Това стана по обяд, по светло, през деня. Това стана,
мисля че е след табелата, според мен е след табелата на Разград. Трябва да е
на извънградски път, затова смятам че е след табелата. Беше през деня,
нямаше мъгла, дъжд. Пред мен в далечината може би имаше автомобил, но
около мен не е имало. Скоростта ми на движение е била ниска, съобразена е
била, но не мога да се сетя каква е като число.
ЮРИСК.Й.: Нямам въпроси.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ: Нямам въпроси.
Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ДА СЕ ИЗПЛАТИ на свидетеля внесения депозит в размер на 80,00 лева
/ИЗД.РКО/.
СЪДЪТ ВЪВЕДЕ в залата свидетеля В. А..
ПРИСТЪПИ към разпит.
СВИДЕТЕЛЯТ В. Х. А.: Работя в АПИ като старши специалист в Районна
пътна служба - Разград към Областно пътно управление – Разград.
Служебните ми задължения са много, но конкретно във връзка с делото мога
да кажа, че отговарям за републикански път II-49, участък – км. 37 + 800 до
км. 50 + 200. На този пътен участък към 10.07.2021г са извършвани ремонтни
дейности по пътното платно на републиканската пътна мрежа. Дейностите
включват цялостна направа на пътя с много видове дейности - изкопни
работи, стабилизация на пътя, настилки от необходимите материали и
впоследствие като окончателно е т.нар. асфалтиране. На този пътен участък е
имало и временна организация на движението. Не само за този участък, а за
абсолютно всички участъци, които подлежат на ремонтни работи, като
предварително се прави временна организация на движението за безопасност
на движението. На този участък е направена такава сигнализация, като се
поставя в началото. Участъкът от края на гр.Разград, който е общински път,
става републикански път. Има поставена табела, която означава, че пътят ще
бъде ремонтиран, като е посочен и метраж на трасето, което ще бъде
ремонтирано, както и останалите пътни знаци за път в ремонт, за ограничение
3
на скорост. Впоследствие на всеки участък, който се работи, също е правена
тази временна организация с поставяне на светофарни уредби, със
сигналисти, с пътни знаци за ремонт на пътя и ограничение. По това време е
имало знаци, че пътят е в ремонт. Има ограничение от 40 км/ч. В самото
начало е поставена, както и на последния метър от ремонтирания участък в
обратна посока Кубрат – Разград, също има поставена табела. Към момента
ремонтът не е приключил на 100 %, има още довършителни работи и заради
това табелите не са махнати. В началото и в края на обекта са тези табели.
Когато се налага строителство там, където се прави това строителство, преди
самото строителство и след него, се поставят знаци и зависи от участъка дали
е прав, дали е крива, се поставят и светофарни уредби и сигналисти.
Ремонтните работи са почти приключили.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ: Вие разбрахте ли за кой пътен участък става въпрос в
момента?
СВИДЕТЕЛЯТ В. Х. А.: Знам, че става въпрос за началото на трасето от път
Разград.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ: Път II-49, в участъка по посока Разград – Кубрат, който е
след включване на отклонение, идващо от път I-2, от път I-2 се навлиза в II-
49, след това навлизане по посока към Кубрат, там ремонтиран ли беше
пътният участъкът.
СВИДЕТЕЛЯТ В. Х. А.: Бил е в ремонт. Към датата на ПТП - то, за да ми
стане ясно, искам да разбера точно за самия ръкав ли е вашето искане, за път
I-2 или за II-49?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ: За II-49, след ръкава. В какво се изразяваше ремонтът на
настилката?
СВИДЕТЕЛЯТ В. Х. А.: Да, в ремонт е бил. Това е основен ремонт и е
предварително казах, че абсолютно всичко по трасето се ремонтира като
включва изкопни работи, включва рециклатор, включва стабилизация на пътя
с нужните вещества и материали, полагане на трошено - каменна настилка,
много дейности са.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ: Цялата широчина на пътното платно ли е ремонта или
имаше оставена част от ширината за преминаване на автомобили?
СВИДЕТЕЛЯТ В. Х. А.: Задължително се оставя такава част за преминаване
на автомобили, ако не се остави, това означава, че движението трябва да бъде
отклонено по друг обходен маршрут. Зависи от ремонтните работи как
започват, защото може да започнат в лявата част или в дясната част.
ЮРИСК.Й.: Нямам въпроси.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ: Аз също.
По съгласие на страните свидетелят се освободи.
Съдът ОТЛАГА делото за 30.01.2023 г. от 10:00 часа, за която дата страните
и вещото лице уведомени.
ЗАСЕДАНИЕТО приключи в 10:40 часа.
ПРОТОКОЛЪТ изготвен днес в съдебно заседание.


Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
4
Секретар: _______________________
5