Определение по дело №3166/2015 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 3751
Дата: 12 ноември 2015 г. (в сила от 25 ноември 2015 г.)
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20157050703166
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 октомври 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П Р Е Д Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ …………../12.11.2015 г., гр.Варна

 

 

 

Административен съд – гр.Варна, ДВАДЕСЕТ И ДЕВЕТИ СЪСТАВ, в закрито съдебно заседание на дванадесети ноември две хиляди и петнадесета година в състав:

СЪДИЯ : КРЕМЕНА ДАНАИЛОВА

като разгледа докладваното административно дело № 3166 по описа за 2015 г. на Административен съд – гр.Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 202 от АПК.

Образувано е по жалба на К.Г.В. ЕГН ********** срещу Заповед № 746/02.10.2015 г. на временно изпълняващ длъжността кмет на Община Аксаково, с която е спряно административното производство  по издаване на скица за поземлен имот 32, кв.2, находящ се в местност „Долище“, землище с. Долище, общ. Аксаково, обл. Варна, до издаване на заповед на областния управител за одобряване план на новообразуваните имоти.

В жалбата и молба с.д. № 17741/01.11.2015 г. К.Г.В. сочи, че е депозирал заявление до Кмета на Община Аксаково да му бъде издадена скица за имот № 32, кв.2 по действащия кадастрален и регулационен план на с.Долище. Счита, че имота му не попада в обхвата на план за новообразувани имоти /ПНИ/, който е в процедура по издаване. Има издаден нотариален акт № 69/1999 г. с който се установява местонахождението и собствеността на имота.

 Ответникът, в срока по чл.198 ал.1 от АПК, с представяне на административната преписка сочи, че с Договор № 165/14.07.2006 г., сключен между Община Аксаково и „Геоакст“ ООД е възложено на фирмата, изработването на помощен план и ПНИ за всички местности в землището на с. Долище, общ. Аксаково, обл. Варна. За територията, в която попада имота, за който жалбоподателя иска да бъде издадена скица няма одобрен наличен кадастрален план, нито неодобрен такъв, което се явява пречка за издаване на скица.

За да се произнесе по допустимостта и основателността на жалбата, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

От К.Г.В. е подадено Заявление № УТ-795/08.09.2015 г. до кмет на Община Аксаково, с искане да му бъде издадена скица за поземлен имот 32, кв. 2 по плана на с. Долище. Представен е н.а. № 69, том 2, рег. №558, дело №69 от 1999 г., съгласно който К.Г.В. е признат за собственик на имот – земеделска земя с площ 600 кв.м., м. „Долище“ в землището на с. Долище, общ. Аксаково, обл. Варна, представляваща парцел 32, кв.2 по плана на местността.

От Удостоверение № РД-10-0807-178/1/09.12.2010 г. издадено от областен управител – Варна се установява, че за местностите „Арпалъка“ и „До селото“ в с. Долище са налице неприключили административни производство по одобряване на ПНИ.

Заповед № 746/02.01.2015 г. на вр. изп. дл. кмет на Община Аксаково е връчена на жалбоподателя на 16.10.2015 г. Жалбата е подадена на 26.10.2015 г.

С оглед установеното съдът прави следните правни изводи:

Жалбата, инициирала настоящото производство, е депозирана от активно процесуално легитимирано лице, при наличието на правен интерес и в срока по чл. 197 вр. с чл. 202 от АПК, с оглед на което същата е допустима и подлежи на разглеждане по същество.

Съгласно Решение № 65.1/18.09.2015 г. издадено на основание чл.42, ал.6, вр.ал.4, чл.21, ал.1, т.5 и т.23 от ЗМСМА, Общински съвет – Аксаково е избрал за временно изпълняващ длъжността кмет на Община Аксаково – Руска Илиева – зам. кмет на Община Аксаково, за периода от датата на регистрация на Атанас Стоилов за кандидат за кмет от ОИК, за участие в местни избори на 25.10.2015 г. до полагане на клетва от новоизбрания кмет. От сайта на ОИК – Аксаково www.oik0302.cik.bg, съдът установява, че с Решение № 113/21.09.2015 г. Атанас Костадинов Стоилов е регистриран за кандидат за кмет на Община Аксаково в изборите на 25.10.2015 г.

Съгласно §4, ал. 1, т. 2 ПЗР на ЗКИР (Изм. ДВ, бр. 36/2004 г.), до одобряването на кадастрална карта и кадастрални регистр, кадастралните планове и регистрите (разписните списъци) към тях, одобрени по реда на отменените Закон за единния кадастър на Народна република България и Закон за териториално и селищно устройство и по реда на § 40 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър (ДВ, бр. 36 от 2004 г.), се поддържат от общинската администрация, като в тях се отразяват всички настъпили изменения в недвижимите имоти, по ред, определен с наредбата по чл. 31; измененията се одобряват със заповед на кмета на общината, а за градовете с районно деление - на кмета на района. При липсата на одобрена кадастрална карта и кадастрални регистри за землището на с. Долище, община Аксаково, за Кмета на Община Аксаково е налице материална компетентност за издаване на исканата от жалбоподателя скица и съответно спиране на административното производство. С оглед предоставените правомощия на заместник кмет на Община Аксаково да изпълнява длъжността кмет на Община Аксаково, съдът прави извода, че оспорената заповед е издадена компетентен орган.

Административния орган е спрял производството на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК, поради наличие на неприлключило административно производство за одобряване на ПНИ и липсата на одобрен кадастрален план, от който може да се издаде исканата скица.

За да е налице преюдициалност, следва едното производство да е обусловено от другото. В случая такава зависимост няма - касае се за две различни административни производства, за които няма законова пречка да се движат успоредно, а не последователно. Искането за издаване на скица за един имот е административна услуга и по такава молба (заявление) административният орган е длъжен да се произнесе по същество. По принцип скица се издава въз основа на някакъв план, в който е обособен имота, за който се иска тази скица - помощен, кадастрален, регулационен, подробен устройствен, план за земеразделяне, карта на възстановената собственост, план на новообразувани имоти. В случая се касае за скици с различен характер. Наличието на някакви пречки да се издаде скица е въпрос по съществото на искането и предполага отказ за издаване, а не спиране на производството, защото издаване на скица може да стане и преди приключване на производството по изработване и одобряване на плана на новообразуваните имоти. В ПНИ, който се одобрява от областния управител на основание § 4к, ал. 6 от ПЗР на ЗСПЗЗ, респ. чл. 28б, ал. 8 от ППЗСПЗЗ, се нанасят имотите на три категории лица: ползватели, на които по един от предвидените от законодателя начини (по § 5 от ПЗР на ППЗСПЗЗ (ДВ, бр. 34/1992 г., понастоящем с променена редакция), по § 30 от ПЗР на ПМС № 121/1997 г. за изменение и допълнение на ППЗСПЗЗ (ДВ, бр. 28/1997 г.) или по § 62 от ПЗР на ПМС № 456/11.12.1997 г. за изменение и допълнение на ППЗСПЗЗ (ДВ, бр. 122/1997 г.), правото на ползване се е трансформирало в право на собственост, чрез заплащане цената на земята; бивши собственици на имотите или техните наследници, с признато или възстановено от органа по поземлената собственост (поземлена комисия, общинска служба по земеделие и гори или сега общинска служба по земеделие), право на собственост върху земеделска земя, попадаща в територия (терен, зона, район) по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ и настоящи собственици, които се легитимират като такива с надлежен документ за собственост - като приобретатели на първите две категории, или на самостоятелно основание като собственици на имоти, които никога не са били внасяни или включвани в ТКЗС, ДЗС и други, образувани въз основа на тях селскостопански организации, тоест лицата, които никога не са изгубвали своята собственост.

С искането за издаване на скица молителят е посочил, че скицата ще му послужи пред Община Аксаково по искане на архитект. В случай, че скицата е необходима за разрешаване на строителство в имота, в производството по издаване разрешение за строеж се преценява възможността за такова. Дори и целта на жалбоподателя да е попадане в една от трите категории лица включени в ПНИ, респ. имотът му да бъде нанесен в плана, като негова собственост, не е налице основание за спиране на производството относно искането за издаване на скица. Извън правомощията на кмета на общината е да преценява, дали и кога лицата следва да инициират производство по издаване на констативни нотариални актове по обстоятелствена проверка в охранително производство по чл. 587 от ГПК, в което съответният нотариус преценява дали да откаже или да признае правото на собственост върху конкретен имот. Предвид горното, удостоверението за наличие на образувано производство по приемане и одобряване на плана на новообразуваните имоти за с. Долище, издадено от областен управител на област с административен център – Варна е ирелевантно към спора и не установява законосъобразност на оспорената заповед.

С оглед горното актът за спиране на производството не е съобразен със закона, а административният орган е бил длъжен да се произнесе по искането - или да издаде скица, или мотивирано да откаже, като наличието или липсата на одобрен и действащ кадастрален план е въпрос по съществото на искането.  

 

 

 

 

Така мотивиран и на основание чл. 200, ал.1 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 746/02.10.2015 г. на вр. изп. дл. кмет на Община Аксаково. 

ИЗПРАЩА преписката по заявление с вх. № УТ 1-795/08.09.2015 г. от К.Г.В. *** за решаване на искането по същество.

 ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване от страните, участващи в административното производство, с частна жалба пред Върховния административен съд на РБългария в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :