Решение по дело №316/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 257
Дата: 28 октомври 2019 г. (в сила от 21 април 2020 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20197120700316
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 28.10.2019 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в открито заседание на осми октомври през две хиляди и деветнадесета  година в състав:

                                                        СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Мариана Кадиева, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело  316 по описа на КАС за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.118 от Кодекса за социалното осигуряване /КСО/. Образувано е по жалба от Гарс“ ЕООД, ***, ЕИК ***, против Решение №2153-08-118/05.08.2019 г. на директора на ТП НОИ Кърджали, с което е отхвърлена жалбата на дружеството срещу задължително предписание №***/*** г. на контролен орган при ТП на НОИ - Кърджали. Жалбоподателят твърди, че кредитираните в оспореното решение задължителни предписания са незаконосъобразни, тъй като с последните се цели обявяване недействителността на валидни трудови правоотношения, игнорирайки предвидения за това съдебен контрол.  Иска се отмяна на оспореното решение. В с.з., чрез процесуалния си представител, поддържа подадената жалба. Счита, че контролните органи при ТП на НОИ не разполагат с правомощия, да предписват заличаване на данни от регистъра по  чл.5, ал.4 КСО. Намира за незаконосъобразни и доводите на решаващия орган за недействителност на възникналото трудовото правоотношение, преди последното да е обявено за такова по надлежния ред. Сочи, че дейността, извършвана от дружеството, не изисква полагане на труд на точно определено работно място, като длъжността, на която е назначено лицето Д. В. е ***, а работата е предавана по електронна поща. Счита също, че наличието на валиден трудов договор, регистриран в сроковете по чл.62 Кодекса на труда, внесени осигурителни вноски, както и реално изпълнение на трудовите задължения, не водят до извода, до който е достигнал административния орган.  Претендира и направените по делото разноски.

Ответникът – Директор на ТП на НОИ - Кърджали, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна, а оспореното решение на ТП на НОИ - за законосъобразно. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави и възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административният съд, като взе предвид доказателствата по делото и становищата на страните, приема за установено следното:

Според трудов договор №41/01.11.2018 г., жалбоподателят „Гарс“ ЕООД- *** е назначил на работа лицето Д. В. Г. на длъжността „***“, с посочено място на работа в ***, ***, на осемчасов работен ден, с работно време от 8:30 ч. до 17:30 часа и основно месечно трудово възнаграждение, в размер на *** лв. Видно от справка за приети и отхвърлени уведомление по чл.62, ал.5 КТ, за сключения трудов договор е подадено уведомление по чл.62, ал.3 КТ.

Със Заповед №***/*** г., на основание чл.163, ал.1 КТ, на служителя е разрешен отпуск, ***, считано от 03.04.2019 г.

По делото са приложени и Удостоверения /приложение№9 към чл.8, ал.1 и чл.11, ал.1 от Наредбата за паричните обезщетения и помощите по ДОО/ от Гарс ЕООД, за изплащане на парично обезщетение по БЛ № ***/*** г.; БЛ № ***/*** г. и БЛ № ***/*** г., за периода от 19.11.2018 г. до 02.04.2019 г.

На 29.05.2019 г., е подадено заявление-декларация /приложение №2 към чл.4, т.1 от НПОПДОО, от Д. В. Г., за изплащане на парично обезщетение *** за остатъка от 410 дни, считано от 03.04.2019 г., за детето А. Г., родено на *** г.

В анкета, попълнена от управителя на „Гарс“ ЕООД, последният е посочил, че работното време на Д. В. е ненормирано, работи дистанционно, работата се предава по електронната поща, а трудовото възнаграждение се изплаща по банков път.

Със Заповед от 13.06.2019 г. /л.61 от делото/, ръководителят на ТП на НОИ-Кърджали е възложил проверка по разходите за ДОО на „Гарс“ ЕООД *** приключила с Констативен протокол №***/*** г., изготвен от *** при ТП на НОИ Кърджали. В последния протокол, въз основа на предоставена от ОДМВР – Кърджали информация за презграничните пътувания на Д. В., е отразено, че за лицето не е възникнало трудово правоотношение, както и че същото не е изпълнявало трудовата дейност, посочена в ТД, тъй като на 01.11.2018 г. не се е намирало в страната.

Със задължително предписание №***/*** г. на  контролен орган при ТП на НОИ – Кърджали, по повод извършена проверка вх.№***/*** г. и на основание чл.108, ал.1, т.3 КСО и чл.37, ал.1 от Инструкцията за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от контролните органи на НОИ, на осигурителя „Гарс“ ЕООД, е предписано да заличи основни данни обр.№1 „Данни за осигурено лице“ за лицето Д. В. Г., за перода от месец ноември 2018 г. до месец май 2019 г. /вкл./.

С Решение №2153-08-118/05.08.2019 г. на директора на ТП НОИ Кърджали, предмет на настоящия спор, е отхвърлена жалбата на „Гарс“ ЕООД, *** срещу задължително предписание №***/*** г. на контролен орган при ТП на НОИ – Кърджали. За да постанови акта си, административният орган е възприел липсата на упражнявана от Д. В. трудова дейност по сключения ТД №***/*** г., с оглед представената от ОД МВР - Кърджали справка рег.№*** /*** г., касаеща задграничните пътувания на лицето. По горните съображения е прието, че лицето не е осигурено, по смисъла на §1, т.3 ДР КСО, поради което подадените от осигурителя основни данни обр.№1 „Данни за осигурено лице“ за Д. В. Г., подлежат на заличаване. В решението се съдържат и съображения  и за неоснователност на възраженията, свързани с липсата на правомощия за контролните органи на ТП НОИ, да предписват заличаването на процесните данни.

Видно от т.6 на приложената справка рег.№*** /*** г. на ОД МВР-Кърджали, за относимия към случая период /от 01.11.2018 г. до 31.05.2019 г./, на 23.10.2018 г. е регистрирано влизане  на Д. В. на територията на Република България, през ГКПП ***, и излизане на същата дата, през същото ГКПП. Ново влизане в страната е регистрирано на 08.11.2018 г., и на същата дата лицето е напуснало Р България, през ГКПП ***. Следващо влизане в страната е регистрирано на 19.11.2018 г., а на следващия ден – 20.11.2018 г., лицето е напуснало страната, отново през ГКПП ***, като ново влизане в Р България е регистрирано едва на 05.06.2019 г.

От изложената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена чрез административния орган, чийто акт се оспорва, в предвидения от закона 14-дневен срок и от надлежна страна, поради което е процесуално допустима. 

Разгледана по същество е неоснователна.

При извършена служебна проверка за законосъобразност, съдът констатира, че оспореното решение е издадено от компетентен орган, в предписаната от закона форма, като съдържа и необходимите  фактически и правни основания.  Не се установиха и съществени нарушения на административнопроизводствените правила, допуснати в хода на административното производство, като е спазен и материалния закон.

Безспорно е по делото, че жалбоподателят е подал основни данни обр.№1 „Данни за осигурено лице“ за лицето Д. В. Г., за периода от месец ноември 2018 г. до месец май 2019 г. /вкл./. Последното се установява и от приложените по делото справки на л.17-18 от делото.  Според административния орган обаче, лицето Д. В. не е упражнявало трудова дейност по сключения ТД №***/*** г., поради което не се счита за осигурено такова, по смисъла на §1, т.3 ДР КСО, а подадените от осигурителя основни данни обр.№1 „Данни за осигурено лице“ за Д. В. Г., подлежат на коригиране.

Съгласно разпоредбата на чл.50, ал.1 от КСО, осигурената за общо заболяване и майчинство майка има право на парично обезщетение при бременност и раждане за срок 410 дни, от които 45 дни преди раждането. Според чл. 48а КСО, осигурените лица за общо заболяване и майчинство имат право на парично обезщетение за бременност и раждане вместо трудово възнаграждение, ако имат 12 месеца осигурителен стаж като осигурени за този риск. Осигурено лице, по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на КСО, е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1 от КСО и за което са внесени или дължими осигурителни вноски, като съгласно чл.10 от КСО, осигуряването възниква от деня, в който лицата започнат да упражняват трудова дейност по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1 от КСО и за който са внесени или дължими осигурителни вноски, и продължава до прекратяването й.

 Установи се от приложената по делото справка за презграничните пътувания на Д. В., че в периода от 01.11.2018 г. до настъпването на осигурителното събитие на 18.12.2018 г., лицето е пребивавало в страната 3 дни, като тези данни не се оспорват от жалбоподателя.

По делото не се доказа, Д. В. да е работела дистанционно, нито да е извършвала дейността, уговорена в ТД, а работата да е била предавана по електронната поща. Установи се от представения  трудов договор, че същия съдържа изрична клауза за мястото на работа - ***, ***, където се помещават и офисите на дружеството, като липсват данни за промяна на така уговореното място на работа.

 При тези факти, правилно е прието, че Д. В. не е упражнявала трудова дейност по сключения ТД и не е „осигурено лице“ по смисъла на §1, т.3  от ДР КСО, респ. подадените за лицето данни по чл.5, ал.4 КСО, подлежат на коригиране. Сключването на трудов договор и внасянето на осигурителните вноски, не е достатъчно за възникване на осигурителното правоотношение, предвид изискването на чл.10, ал.1, вр. с §1, т.3 от ДР КСО, за реално осъществяване на трудова дейност по сключения трудов договор. От своя страна, липсата на осигурително правоотношение, само по себе си, е за основание за коригиране на декларираните данни, за да се приведат последните в съответствие с действителното положение.

Компетентността на контролните органи на ТП на НОИ да предпишат заличаване на данни произтича от разпоредбата на чл.108, ал.1, т.3 КСО, вр с чл.15 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица.

Съгласно чл.108, ал.1, т.3 КСО  при изпълнение на служебните си задължения контролните органи на НОИ, дават задължителни предписания за спазване на разпоредбите по държавното обществено осигуряване и дейността, възложена на Националния осигурителен институт, а според чл. 15 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г., контролът за спазване на наредбата се осъществява от Националната агенция за приходите и Националния осигурителен институт във връзка с възложените им дейности. Според чл. 33, ал. 5, т. 4 и т. 7 от КСО,  контролът по спазване на осигурителното законодателство, събирането на информация и поддържането на информационна система за осигурените лица, осигурителите и самоосигуряващите се лица се осъществява от НОИ. В процесния случай, задължителните предписания са издадени от контролен орган - *** на НОИ – Кърджали, въз основа на данни, установени с констативен протокол и в рамките на вменените му правомощия по събиране на  информация за осигурените лица и осигурителите, както и осъществяване на контрол по спазване на осигурителното законодателство. В тази връзка, неоснователни са твърденията за липса на компетентност, като правилно е предписано на жалбоподателя да заличи подадените за лицето данни по чл.5, ал.4 КСО, тъй като последните са основание за отпускане, изчисляване и изплащане на парични обезщетения, в т.ч. и на обезщетението по чл.50, ал.1 КСО, ***.

По изложените съображения, оспореното решение на директора на ТП на НОИ – Кърджали е законосъобразно, а подадената жалба се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора, предвид направеното искане и на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. с  чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ, жалбоподателят следва да заплати на ответника и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. за осъществената юрисконсултска защита.

              Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд - Кърджали

                                          Р     Е     Ш     И  :

 

          ОТХВЪРЛЯ жалбата на  Гарс“ ЕООД, ***, ЕИК ***, против Решение №2153-08-118/05.08.2019 г.. на директора на ТП НОИ - Кърджали, с което е отхвърлена жалбата на дружеството срещу задължително предписание №***/*** г. на контролен орган при ТП на НОИ - Кърджали, като неоснователна.

ОСЪЖДА  Гарс“ ЕООД, ***, ***, ЕИК ***, да заплати на ТП на НОИ - Кърджали, разноски по делото в размер на 100 лева.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

С  Ъ Д  И  Я :