Определение по дело №245/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 септември 2021 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20217090700245
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 септември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 818

гр. Габрово, 08.09.2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД…… в закрито съдебно заседание на осми септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

 

при секретаря  .............. и в присъствието на прокурора .......... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ АДМ. Д. №245 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

           

Производството по делото е по реда на чл. 149 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 65, ал. 4 от ЗОбС.

Образувано е по жалба на ЕТ„Бигор- Иван Ненчев“ гр. Габрово с ЕИК020207191, представлявано от Иван Христов Ненчев, чрез надлежно упълномощен пр. представител против Заповед №2093/23.08.2021г. на Кмет на Община Габрово с искане за отмяната й.

С жалбата е направено особено искане на основание чл. 166, ал. 4 във вр. с ал. 2 от АПК за спиране на изпълнението на оспорения административен акт. Заповедта е издадена на основание чл. 65, ал. 1 от ЗОбС.

Със специалната норма на чл. 65, ал. 4 от ЗОбС законодателят е изключил суспензивния ефект на жалбата и е приел, че жалбата не спира изпълнението на постановената Заповед по чл. 65, ал. 1 ЗОбС, освен ако съдът постанови друго.

Основанията за спиране на изпълнението не са уредени в ЗОбС, поради което на общо основание приложение намира нормата на чл. 166, ал. 4 вр. ал. 2 АПК. Съгласно посочената разпоредба допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условията на ал. 2, т. е. ако предварителното изпълнение би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда и то само въз основа на нови обстоятелства. За да бъде уважено подобно искане не е достатъчно само твърдение на оспорващия, а е необходимо представянето на доказателства за вида на твърдените вреди, както и за това, че вредите са настъпили или съществува възможност да настъпят, ако обжалваният административен акт бъде изпълнен.

В настоящия случай в жалбата се сочат евентуално вреди, които са свързани с това, че ЕТ жалбоподател нямало да може да осъществява правото си на собственост по отношениие на процесния имот в пълен обем, тъй като съгласно посоченото в заповедта „Сградата не представлява елемент от застояването, предвидено в ЗРП. Същата подлежи на премахване“. От последващите намерения на Община габрово ставало ясно, че е предвидено евентуално събаряне на постройката, което би лишило жалбоподателя от бъдещото й ползване, предвид неприключило наемно правоотношение, както и че по този начин би се осуетилло придобиването на собствеността върху нея след приключване на приватизационна процедура, което би представлявало непоправима вреди.

Общият принцип в административното правораздаване, обективиран в нормата на чл. 166, ал. 1 от АПК, че подадената жалба спира изпълнението на оспорения административен акт има за единствена цел – защита правния интерес на оспорващата го страна. С въвеждането му законодателят е дал превес на защитата на частния интерес пред обществения, който се преследва с издаването на акта. Това е довело до уреждане правната възможност на административния орган или на съда да постанови предварително изпълнение при наличие на материалните предпоставки по чл. 60, ал. 1 от АПК

Преценена от този аспект разпоредбата на чл. 65, ал. 4 от ЗОбС е в отклонение от така въведения общ принцип и е от специален характер. Волята на законодателя, жалбата срещу Заповедта по чл. 65 от ЗОбС да не спира неговото изпълнение е категорично доказателство за приоритет на обществения интерес. В същото време в закона са уредени специални механизми, които да обезпечат максимално бързо разрешаване на спора. Това е сигурен начин за защита интересите на всички страни в спора за законосъобразност на административния акт, в това число и на правните субекти, които провеждат оспорването.

Доколкото в самия закон ЗОбС не са фиксирани материалните предпоставки за такова решение на съда, би следвало да се приложат по аналогия общите такива, уредени в чл. 166, ал. 2 от АПК предварителното изпълнение да може да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Редактирана по този начин нормата ясно показва, че се има предвид осезателно застрашаване частния интерес на индивида, а не този на обществото. Това е и предметът на съдебната проверка в производството по искане за спиране на предварителното изпълнение на административния акт. Законодателят по никакъв начин не е обвързал съда със задължение да изследва предпоставките за вероятна основателност на жалбата. Поради това за настоящия съдебен състав не е налице задължение да анализира изложените твърдения /няма приложени доказателства/ в молбата на жалбоподателя за допуснати нарушения при приемане на процесната Заповед на Кмет на Община Габрово.

В същото време с изпълнението на Заповедта на Кмет на Община Габрово няма да се затрудни осъществяване правата на жалбоподателя дори и в случай на основателност на подадената жалба. Действително в Заповедта е отразено, че „Сградата не представлява елемент от застряването, предвидено в ЗРП. Същата подлежи на премахване“. Това отразяване свидетелства за намерението на общината, но не и за предприети действия по премахване на процесната постройка. Същите могат да бъдат оспорени пред съд, като и да бъде поискано спиране на подобни действия до приключване на спора за собственост. Няма данни към този момент за извършване на някакви действия по премахване на сградата или пък да се твърдят и доказват други вреди за жалбоподателя. Поради това искането за спиране на придаденото по силата на закона предварително изпълнение се явява неоснователно.

Отделно от това искането е и недоказано. Върху оспорващия лежи доказателствената тежест да докаже вероятната основателност от настъпване на вреда от предварителното изпълнение и то значителна или трудно поправима. Настоящият съдебен състав на ГАС намира, че в случая твърдяните имуществени вреди не се основават на такива обстоятелства, съобразно посочените законови критерии, за спиране изпълнението на акта.

При констатираната липса на условия за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение на оспорения акт, които да имат превес над презумирания от законодателя обществен интерес, наложил възприетото законодателно решение за допускане на предварително изпълнение по силата на горепосочената специална норма на ЗОбС, в отклонение от общото правило на чл. 166, ал. 1 АПК, искането следва да се остави без уважение.

По изложените съображения и на основание чл. 166, ал. 2 и ал. 4 от АПК, Административен съд Габрово          

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ ИСКАНЕТО на ЕТ„Бигор- Иван Ненчев“ гр. Габрово с ЕИК020207191, представлявано от Иван Христов Ненчев, чрез надлежно упълномощен пр. представител за спиране на допуснатото по силата на чл. 65, ал. 4 от ЗОбС действие на Заповед №2093/23.08.2021г. на Кмет на Община Габрово, като неоснователно.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7- дневен срок от получаване съобщението в едно с настоящото определение, до Върховен Административен съд на Република България чрез Административен съд Габрово.

 

 

 

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: