Решение по дело №230/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 882
Дата: 9 юли 2020 г. (в сила от 23 юли 2020 г.)
Съдия: Димитър Димитров Михов
Дело: 20207050700230
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

гр. Варна, 09.07.2020 г.

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГР. ВАРНА, Пети състав в открито съдебно заседание проведено на двадесет и трети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР МИХОВ

 

          при участието на секретаря Нина Атанасова, като разгледа докладваното от съдия Димитър Михов административно дело №230/2020г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.55, ал.1 и ал.2 от ЗКИР, във вр. с § 8 от ПЗР на АПК.

Образувано е по жалба на Е.Т.А. ЕГН ********** против изричен отказ на Началника на СГКК – Варна да извърши административна услуга „Издаване на скица” по заявление с вх. № 05-14448/27.09.2019 г. за имот №2103, находящ се в селищно образувание „Манастирски рид, Бялата чешма, Дъбравата”.

          С жалбата се твърди, че оспореният изричен отказ е незаконосъобразен и неправилен. Твърди се още, че съгласно влязло в сила решение по адм.д.№2330/2008 г. на Административен съд гр. Варна, потвърдено с решение постановено по административно дело №12542/2009г. на Върховния административен съд, е била отменена заповедта на Областния управител на Област Варна, с която е одобрен ПНИ по отношение на имот №2103. Посочва се, че съдът е върнал преписката на административния орган, с което го е задължил да впише, като собственици П А  и Е.А.. Навеждат се доводи, че предвид факта, че решението на Върховния административен съд е влязло в законна сила на 04.06.2010 г., то отказът е постановен в нарушение на закона. С жалбата е направено искане за неговата отмяна. Претендират присъждане на направените по делото разноски.

          В производството пред съда, жалбоподателката чрез адв.Л., поддържа изложеното в жалбата. Посочва, че административният орган в продъжление на 10 г. не е изпълнил съдебното решение.

          Ответникът по жалбата – Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър гр. Варна с депозирано писмено становище оспорва жалбата. Позовавайки са на писмо вх. № 07-13953/05.11.2019 г. на Областна администрация твърди, че към настоящия момент няма издадена заповед на Областния управител за одобряване на плана на новообразуваните имоти по отношение на поземлен имот с идентификатор №10135.2517.2103, респективно липсва кадастрална карта. Направено е възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на процесуалния представител на жалбоподателя, в случай, че същото е над минималните размери. Иска се от съда да отхвърли жалбата.

          Съдът, след като обсъди доказателствата по делото и доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Със Заявление вх. № 05-14448/27.09.2019 г. подадено от Е.А., жалбодателката е поискала извършването на административна услуга – издаване на скица за ПИ №2103 по КК на гр.Варна. Към заявлението били приложени препис извлечение от 07.06.1969 г. на ОНС, решение по адм.д.2330/2008 г. на Административен съд Варна и решение по адм.д.12542/2009 г. на Върховния административен съд, Удостоверение за наследници от 13.02.2018 г.

На 23.10.2019 г. във връзка с подаденото заявление от А.,*** е изпратил писмо до Областния управител на Област с административен център Варна, с искане да бъдат предоставени данни влязла ли е в сила заповед на Областния управител на област Варна за одобряване на Плана на новообразуваните имоти по отношение на имот №2103 по ПНИ на м.”Манастирски рид, Бялата чешма и Дъбравата”, гр.Варна. Началникът на СГКК Варна е посочил в писмото, че А. е представила влезли в сила съдебни решения на Административен съд Варна, с което е отменена Заповед №РД-07-7706-178/05.06.2008 г. на Областния управител. 

С писмо изх.№ РД-19-1200-606/1/01.11.2019г. Областния управител на област Варна е уведомил Началника на СГКК Варна, че в Областна администрация Варна, с писмо от 22.12.2016г. фирмата изпълнител на Договор от 22.08.2016 г. е предоставила изработените проекти на план на новообразуваните имоти в изпълнение на съдебни решения за територията на община Варна. Посочено е, че с писмото на фирмата изпълнител е постъпил и проект в изпълнение на адм.д.№2330/2008г. на Административен съд Варна, касаещ НИ №2301 по ПНИ на СО м.”Манастирски рид, Бялата чешма и Дъбравата”, землище кв.Виница, община Варна, като всички проекти се разглеждат по реда на постъпването им. Поради изложеното, Областният управител е посочил, че към него момент не е имало издадена заповед на Областния управител за одобряване на ПНИ в частта за НИ №2103.

Във връзка с получения отговор от Областния управител, Началника на СГКК Варна е издал оспорения в настоящото производство изричен отказ за извършване на административна услуга – издаване на скица, поради това, че процедурата по одобряване на ПНИ за процесния имот, във връзка с влязлото в сила решение, не е приключила.

С решение №1145/26.06.2009 г. на Административен съд Варна е оспорена заповед на Областния управител на област с административен център Варна, с която е одобрен плана на новообразуваните имоти  на селищно образование по§4, ал.2 от ПЗР на ЗСПЗЗ, местност „Манастирски рид, Бялата чешма и Дъбравата” по отношение на имот №2103. Съдът е отменил оспорената заповед, като е изложил мотиви, че наследниците на Т А  са правоимащи лица по смисъла на чл.28, ал.6 от ППЗСПЗЗ, поради което новообразувания имот при изискванията на §4з от ПЗР на ЗСПЗЗ следва да бъде записан в регистъра на имотите, представляващ неразделна част от ПНИ, на тяхно име. Посочено е в мотивите, че в производството по изработване на ПНИ са били налице доказателства за правата на собственост на наследниците на Т А , които не са били съобразени. Решението на Административен съд Варна е оставено в сила с решение на Върховния административен съд, влязло в законна сила на 04.06.2008 г.

С административната преписка е представена издадена скица от 02.01.2020 г. на поземлен имот с идентификатор №10135.2517.2103 с площ 803 кв.м., като собственици в скицата са посочени П  К Д за идеална част 783 кв.м. и Т В К -Н за идеална част 20 кв.м., т.е. скицата е издадена преди изменението на ПНИ.

Гореизложената фактическа обстановка се установява от жалбата, становищата на страните и представената и приета от съда административна преписка.

Жалбата е допустима, като подадена в законния срок срещу индивидуален административен акт, който подлежи на оспорване и от лице притежаващо активна легитимация да го оспори. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

При извършената преценка за съответствие с приложимия материален закон, отказът е незаконосъобразен по следните съображения:

Издаването на скица представлява административна услуга по смисъла на §1, т. 2 от Закона за администрацията (ЗА). Според § 8 от ПЗР на АПК уредените в Кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго. В настоящия случай производството е по реда на ЗКИР – чл.55, където не е предвиден специален ред за оспорване, следователно приложими са общите разпоредби на АПК.

В случая административният орган е бил сезиран с искане за извършване на административна услуга - издаване на скица, която има само удостоверяващо действие за факти с правно значение, а именно - описване на местонахождение, площ, граници и др. Следователно процесният отказ представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 3 от АПК.

Според разпоредбата на  чл.55, ал.1 от Закона за кадастъра и имотния регистър в компетентността на Агенцията по геодезия, картография и кадастър е да извършва при поискване услуги с данни от кадастралната карта и кадастралните регистри, като предоставя официални документи и справки в електронна форма и/или в писмен и графичен вид. Според чл. 55, ал.2 от същия закон официалните документи са скици, схеми, скици-проекти, извлечения от кадастралната карта и/или от кадастралните регистри, удостоверения и копия от данни и материали.

Изричният отказ е постановен в нарушение на материалния закон. За процесния имот №10135.2517.2103 фирмата изпълнител с писмо от 22.12.2016 г. е предоставила изработените проекти на плана на новообразуваните имоти, в изпълнение на влезлите в сила съдебни решения, като към момента на подаване на заявлението – 27.09.2019 г., както и към настоящия момент не е изменен плана на новообразуваните имоти, което е един продължителен период от време. Предвид изключително дългият период от време за периода от изработения проект на ПНИ – 22.12.2016 г. до подаване на заявлението за издаване на скица, както и от датата на която е влязло в сила решението на Върховния административен съд – 04.06.2010 г. до изработването на проекта 22.12.2016 г., то съдът не установява предпоставки, които да забавят изменението на ПНИ, съответно отразяването им в КККР, и издаването на скица за процесния имот. В производството пред съда не са наведени доводи от страна на ответника, че за изменението на ПНИ, както и за изменението на КККР са налице причини, които да обосноват забавеното нанасяне на имота в КККР.

В скицата на практика се отразяват обективни технически данни, съдържащи се в съответната общинска служба, на която е възложено издаването на скици. Законът за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/ не предвижда изискване спрямо лицата, които могат да получат такава услуга, да притежават вещни права върху съответната кадастрална единица. Органът е длъжен да извърши тази услуга, като отбележи всички данни и относими факти и обстоятелства върху документа, но не може да откаже издаването му.

Скицата, по смисъла на чл.31, ал.1 от Наредба №3/28.04.2005 г. за съдържанието, създаването и поддържането на КККР, е извадка от КК в подходящ мащаб, следователно, отразява актуалното състояние на имота към момента на издаването й, съгласно заснемането му в КК, но не удостоверява вещното право на собственост. Решението на Върховния административен съд, с което е оставено в сила решението на Административен съд Варна, с което е отменена заповедта за одобряването на ПНИ за процесния имот е влязло в законна сила на 04.06.2010 г. На 22.12.2016 г. е било изпратено писмо до Началника на СГКК Варна с проект на план на новообразуваните имоти за процесния имот, което изпълнение е в противоречие с принципа за бързина по чл.11 от АПК. Този принцип изисква административният орган, упражнявайки правомощията си и задълженията си, произтичащи от тях, да действа в сроковете, определени в закона, и за най-краткото време, необходимо според конкретните обстоятелства или целта на действието или на административният акт. Дори и да не е определен срок за изменение на ПНИ, съобразно влязлото в сила решение, то периодът от приблизително 6 г. и 6 м. е изключително дълъг период, с който е ограничено правото на лицата да се ползват от правото на собственост. Изхождайки от принципа на чл.11 от АПК, настоящият съдебен състав счита, че в случаи като настоящия, когато не е определен срок за произнасяне по чл. 174 от АПК в съдебното решение, подлежащо на изпълнение, се прилагат сроковете, определени с нормите на чл.57, ал.1ал.5 и ал.8 от АПК. С тези разпоредби законодателят е определил сроковете за издаване на всички административни актове въобще, за които няма определен друг специален срок за тяхното издаване. Заповедта на Областния управител,  с която се одобрява или изменя ПНИ е общ административен акт, като приложими са нормите на чл.66 от АПК, които срокове също не са спазени. С нормата на чл.57, ал.8 от АПК е предвидено задължението на административния орган незабавно да уведоми заявителя в случай на забавяне на произнасянето. Тези разпоредби на Административно-процесуалния кодекс са императивни. В конкретния случай не се твърди и не се установява от доказателства по делото, да е била налице обективна пречка за разглеждане и произнасяне, съобразно влязлото в сила съдебно решение в нормативно определения срок.

По тези съображения изричният отказ на началника на СГКК-Варна следва да бъде отменен, а преписката - върната на ответника за издаване на искания документ в установените срокове за извършване на административната услуга.

          Неоснователно е искането посочено в жалбата „за собственици на имота бъда вписана аз и племенника ми Ра П А , видно от приложеното удостоверение за наследници”. Следва да се отбележи, че направеното искане е отправено за първи път едва пред съда, поради което е недопустимо да се произнася по искане, което не е било отправено пред органа. Съдът намира за необходимо да отбележи, че  приемането на наследството е задължителна предпоставка за придобиването на недвижим имот, част от наследствената маса. При приемане на наследството имотът преминава в патримониума на наследника, без да е необходимо той да заявява за вписване промяната на собствеността върху имота в  Имотния регистър към Агенция по вписванията по местонахождението на имота/съответно СГКК/.

Така изложеното мотивира съда да приеме, че процедурата по изменение на ПНИ за процесния имот, и последващото отразяване в КККР е опорочена, което е довело и до издаване на административен акт, който е в противоречие с материалния закон - отменителни основания по чл. 146, т.3 и т. 4 от АПК.

По изложените съображения настоящия съдебен състав приема, че обжалваният административен акт, с който е отказано да бъде извършена заявената от жалбоподателката административна услуга е издаден при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Изричният отказ на Началника на СГКК Варна следва да бъде отменен, а преписката върната на административния орган за извършване на услугата във връзка със заявление с вх. № 05-14448/27.09.2019 година от Е.Т.А. за издаване на скица за имот с идентификатор №10135.2517.2103, като на основание чл.174 от АПК, съдът ще определи седемдневен срок за издаване на скицата, считано от влизане в сила на решението.

          Предвид изхода на делото, основателно и своевременно направено е искането на жалбоподателката за присъждане на направените по делото разноски. Неоснователно е възражението на ответника за прекомерност на претендираните съдебни разноски. Предвид разпоредбата на чл.8, ал.3 от Наредба № 1 от 9.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, същото следва да бъде определено в размер на 500 /петстотин/ лева. Ответника следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателката сумата от 510 лева, от които 10 лева – заплатена държавна такса и 500 лева – адвокатско възнаграждение.

          По тези съображения и на основание чл. 172, ал.1 от АПК и чл. 173, ал.2 от АПК, Административен съд гр. Варна, Пети състав

 

Р  Е  Ш  И:

 

          ОТМЕНЯ изричен отказ на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър гр. Варна, обективиран в писмо изх. № 20-79341/18.11.2019 г. да се произнесе по заявление вх. №05-14448/27.09.2019г. на Е.Т.А., ЕГН**********.

ИЗПРАЩА административната преписка на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър гр. Варна за произнасяне по направеното искане, съобразно дадените указания.

ОПРЕДЕЛЯ 7-дневен срок за произнасяне по заявление на Е.Т.А., ЕГН**********, считано от влизане в сила на настоящия съдебен акт.

          ОСЪЖДА Служба по геодезия, картография и кадастър гр. Варна да заплати на Е.Т.А., ЕГН********** сумата от 510 /петстотин и десет/ лева разноски по делото.

          РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                     Съдия:

 

Чл. 4. (В сила от 25.04.2000 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г., бр. 98 от 2014 г., в сила от 28.11.2014 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif Кадастърът се създава, поддържа и съхранява от Агенцията по геодезия, картография и кадастър към министъра на регионалното развитие и благоустройството.

(2) (Изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г., бр. 98 от 2014 г., в сила от 28.11.2014 г.)apis://desktop/icons/kwadrat.gif Министърът на регионалното развитие и благоустройството упражнява ръководство и контрол по цялостната дейност във връзка с кадастъра.

apis://desktop/uid=*********?0Анотирана съдебна практика