Решение по дело №316/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 март 2022 г. (в сила от 19 април 2022 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20217250700316
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

  Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 48                                31.03.2022 година                                 град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                               първи състав

На  петнадесети март                                                                                  2022 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                               

Секретар:  ГЕРГАНА БАЧЕВА

Като разгледа докладваното от  ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 316  по описа за 2021 година,    за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава Х от АПК.

Делото е образувано по жалба на Н.В.М. против отказ за изменение на кадатралната карта и кадастралните регистри (КККР) с Изх. № 24-28312- 19.10.2021г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър - Търговище за изменение на кадастралната карта и кадстралните регистри на землище гр. Търговище, общ. Търговище, обл. Търговище, одобрени със Заповед  № РД-18-18/17.06.2005г. на изпълнителния директор на АГКК.

   В жалбата са изложени подробни доводи за незаконосъобразност на акта. Моли за отмяната му. В с.з. поддържа жалбата.   Претендира разноски.

Ответникът по оспорването – началникът на СГКК – Търговище, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е  основателна при следните съображения:

От фактическа страна съдът приема за установено следното:   

Производството е било образувано по заявление  с Вх.№ 01-470866-23.08.2021 г състоящо се в: 1) Нанасяне на настъпили промени в КК за: ПИ с идентификатор 73626.513.59; ПИ с идентификатор 73626.513.72 и ПИ с идентификатор 73626.513.83; 2) Нанасяне на настъпили промени в . КРНИ за: ПИ с идентификатор 73626.513.59; ПИ с идентификатор 73626.513.72 и ПИ с  идентификатор 73626.513.83: 3) Издаване на удостоверение за наличие или -липса на данни.

Към заявлението са представени пълномощно в полза на автора на заявлението от заинтересованото лице, удостоверение за приемане на проект за изменение на КК и КР № 25-243892-20.08.2021 г. на СГКК-гр. Търговище, придружено от съответния проект за изменение на КККР. На заинтересованите лица, засегнати от исканото изменение, са изпратени уведомления по започване на административното производство по посоченото заявление. Постъпили са писма от Директора на дирекция СДИХ при МЗХГ, Областния управител на област Търговище и Директора на „Областна дирекция“ - Търговище, в който представителите на трите институции вземат становище относно два от обектите на кадастъра, за които се иска допускане на промяна в КККР. а именно ПИ с идентификатор 73626.513.89 и ПИ с идентификатор 73626.513.59, че същите представляват поземлени имоти публична държавна собственост, вид територия: територия, заета от води и водни обекти, с начин на трайно ползване: за друг вид водно течение, водна площ, съоръжение.

 Прието е , че искането за промяна в кадастралната карта и кадастралните регистри е недопустимо. С оглед на така извършената комплексна проверка и становището на трите заинтересовани институции, е видно, че проекта, въз основа на който се иска  изменение не отговаря на действителното положение на място, както и на изисквания на закона, като в същият неправилно в имота на заявителя попадат горепосочените два ПИ публична държавна собственост. Обоснован е извод, че недопустимо е тези водни обекти да попадат и да са част от ПИ собственост на заявителя. Това обстоятелство се явява съществен недостатък в проекта  респективно в така направеното искане за изменение на КККР.  Искането е прието за недопустимо, като на практика е постановен отказ.

Основание за исканото изменение е чл. 54, ал. 1 от ЗКИР - „Непълнота или грешка”. Постановен е отказ от Началника на СГКК Търговище на основание на чл. 70, ал. 4 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г. „отказ” за изменение на кадастрланата карта и кадастралните регистри.

Възложителят и вносител на проекта е собственик на имот 73626.513.72 с площ 10293 кв. м. по кадастралната карта на гр. Търговище, одобрена със заповед № РД-18-18/17.06.2005 г. с номер по предходен план - карта на възстановената собственост (КВС) № 000287 съгласно договор за доброволна делба на земеделски земи, вписан в СВ Търговище под № 99, т., вх. рег. № 3884/18.10.2002 г. Площ на имота по документ - 10.301 кв. м.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, приема от правна страна следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от лице, което има правен интерес, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е  основателна.

В изпълнение на задълженията по чл. 168 АПК съдът провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.

Атакуван е  отказ за изменение на кадатралната карта и кадастралните регистри (КККР) с Изх. № 24-28312- 19.10.2021г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър - Търговище за изменение на кадастралната карта и кадстралните регистри на землище гр. Търговище, общ. Търговище, обл. Търговище, одобрени със Заповед  № РД-18-18/17.06.2005г. на изпълнителния директор на АГКК.

Видно от изготвената експертиза, която съдът кредитира изцяло, като изготвена по компетентност е установено следното:

 Наличието на Удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри № 25-243892-20.08.2021 г.  е достатъчно доказателство, че проектът отговаря на изискванията на закона.

От изложеното в констативно съобразителната част и показаното в Приложение № 1 е видно, че границата на имот с идентификатор 73626.513.72 съгласно проекта за изменение ( червена линия) е съобразена с фактическото положение на място, относно обектите на кадастъра -  река  и  канал  (подводящ). Площта на имот с идентификатор 73626.513.72, съгласно проекта е 10237 кв м.

Съгласно Закона за кадастъра и имотния регистър - Допълнителни разпоредби параграф 1, т. 16  (нова - ДВ, бр. 49 от 2014 г., изм. - ДВ, бр. 57 от 2016 г.) "непълноти или грешки" са несъответствия в границите и очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта за урбанизирана територия спрямо действителното им състояние;

Предвид изложеното в констативно съобразителната част, СТЕ е счела, че е налице грешка в кадастралната карта по отношение на границите на имот с идентификатор 73626.513.72 със съседните му имоти с идентификатори 73626.513.83 и 73626.513.59.

Видно от Приложение № 1, е че десният  бряг на   р. Врана не е претърпял големи промени в местоположението си от 1964 г. до настоящия момент - т.е. може да се направи извода, че отразяването му в кадастралния план е съответно на фактическото положение. СТЕ, счела, че границата (десния бряг на р.  Врана ) е неправилно отразена при изработването на картата на възстановената собственост (КВС), тя не съответства на брега на реката по плана от 1987 г.

При отразяването на канала върху плана от 1987 г. са налице несъответствия с фактическото положение, което води до сгрешаване на КВС, а от там и на КК в предвид методите на създаване на кадастрална карта съгласно ЗКИР.

 Кадастралната карта и кадастралните регистри се създават  по реда на чл.41, ал.1 ЗКИР.

Съгласно разпоредбата на чл. 54, ал. 4 от ЗКИР, измененията в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота. Заповедта се придружава от скица-проект. 3аповедта за одобряване на изменението се съобщава по реда на Административнопроцесуалния кодекс на заинтересованите лица, чиито права са засегнати от изменението. Съгласно чл. 54, ал. 6 от ЗКИР, заповедите по, ал. 4 и 5 могат да се обжалват по реда на АПК пред административния съд по местонахождение на имота.

Жалбата е основателна, по изложените по-долу съображения.

Актът  - отказ, за изменение на КККР на СГКК - Търговище е издаден  от компетентен орган съгласно чл. 54, ал. 4 от ЗКИР, в предписаната от закона форма.

В производството по издаването му са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила и материалния закон, които са основания за незаконосъобразност на акта, тъй като го опорочават в значителна степен.

Съгласно чл. 51, ал. 1 от ЗКИР, кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като се изменят при установяване на: 1. изменения в данните за обектите на кадастъра, настъпили след влизането в сила на кадастралната карта и кадастралните регистри; 2. Непълноти или грешки; 3. явна фактическа грешка. Като основание за издаване на процесната заповед  не е   цитирана разпоредба  от ЗКИР. Съгласно чл.51, ал.2 и ал.3 от ЗКИР, измененията в кадастралната карта и кадастралните регистри по, ал. 1 се извършват от службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота, по заявление от собственик, друго лице, когато това е предвидено в закон, или въз основа на служебно постъпила информация от ведомство или община. В  ал. 6 на чл. 51 ЗКИР е предвидено, че за извършване на измененията в кадастралната карта се изработва проект в цифров вид във формата по чл. 12, т. 5 и в графичен вид, в който новообразуваните имоти са индивидуализирани с граници и идентификатор. Проектът се изработва от правоспособно лице по кадастър. Съгласно чл. 51, ал. 7 от ЗКИР, при промяна на граници на поземлени имоти и сгради, при създаване на нови обекти на кадастъра, при допълване на непълноти или поправяне на грешки, както и при отстраняване на явна фактическа грешка в кадастралната карта проектът по  ал. 5 съдържа и данни от геодезически измервания.

Административният акт е издаден при непълно установена фактическа обстановка, при неспазване на разпоредбата на чл. 35 от АПК, съгласно който индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени. Това е довело и до противоречия на акта с материалноправните разпоредби на закона и неправилното им прилагане към фактите и обстоятелствата по случая. Възраженията на жалбоподателя изложени в тази насока са основателни и се потвърждават от доказателствата по делото и заключението на приетата съдебно-техническа експертиза. Безспорно е установено от административния орган, че има допуснати грешки в КК и е следвало те да бъдат отстранени.

Предвид изложеното, може да се направи заключение, че акта    предмет на настоящото съдебно производство, е постановен  при неизяснена фактическа обстановка, без да се установят точно и ясно фактите и обстоятелствата по случая и да се изслушат и обсъдят всички възражения, подадени от заинтересовани лица, собственици на имоти засегнати от изменението, вкл.жалбоподателя.

 Според определението дадено в т. 16 на § 13 от ДР на ЗКИР „непълнота или грешки" са несъответствия в данните за недвижимите имоти в кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти спрямо действителното им състояние към момента на одобряване на кадастралната карта и кадастралните регистри. В тежест на административния орган е било ясно да посочи дали е налице непълнота или грешка и в какво точно се изразява несъответствието в данните за недвижимите имоти в КККР. Отделно акта съдържа вътрешно противоречие като е прието недопустимост на производството и същевременно е постановен изричен отказ.

По изложените съображения акта следва да се отмени.  

В полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски съобразно представения списък представляващи държавна такса, разноски за експертиза и адвокатски хонорар в общ размер 1542 лв.       

Водим от горното и на основание чл. 172 във вр. с чл. 172а от АПК, във вр. с чл. 143 от   АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  по жалба на Н.В.М.  отказ за изменение на кадатралната карта и кадастралните регистри (КККР) с Изх. № 24-28312- 19.10.2021г. на Началника на Служба по геодезия, картография и кадастър - Търговище за изменение на кадастралната карта и кадстралните регистри на землище гр. Търговище, общ. Търговище, обл. Търговище, одобрени със Заповед  № РД-18-18/17.06.2005г. на изпълнителния директор на АГКК.

ОСЪЖДА Служба по геодезия, картография и кадастър – Търговище да заплати на Н.В.М. *** с ЕГН:********** разноски по делото в размер на 1542 лв.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението пред Върховен административен съд на Република България.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: