О П Р Е
Д Е Л Е Н И Е
гр. Ловеч, 21.09.2022г.
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори
административен състав на двадесет и първи септември две хиляди двадесет и втора
година в закрито заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАБРИЕЛА ХРИСТОВА
като
разгледа докладваното от съдия Христова частно административно дело №342/2022г. по
описа на Административен съд Ловеч, на основание данните по делото и закона, за
да се произнесе съобрази следното:
Производство по реда на чл.60, ал.5
от АПК във връзка с чл.188 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).
Образувано е по жалба от „Лъч
2013“ ЕООД с ЕИК ********* и седалище и адрес на управление с. Батулци, общ.
Ябланица, ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ №82, подадена против разпореждане за
допускане на предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна
административна мярка (ЗНПАМ) № 11279/29.08.2022г., издадена от Началник отдел
„Оперативни дейности“ Велико Търново при ЦУ на НАП, с която е постановено „запечатване
на търговски обект“ – хранителен магазин, находящ се в с. Батулци, ул. „Св. Св.
Кирил и Методий“ №82 и експлоатиран от „Лъч 2013“ ЕООД, и забрана за достъп до
него за срок от 10 дни, на основание чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС.
В жалбата са развити подробни доводи
за незаконосъобразност на разпореждането за принудително изпълнение, поради
нарушение на процесуалния и материалния закон. Твърди се във връзка с
допуснатото предварително изпълнение нарушаване правото на защита на
жалбоподателя, предвид неосигуряване на възможност за упражняване на
процесуалното право по чл.187, ал.4 от ЗДДС за заплащане на имуществената
санкция и избягване запечатването на търговския обект, поради липсата на
съставен АУАН и издадено НП. Аргументира се неправилно приложение на материалния
закон в лицето на чл.60, ал.1 от АПК. Излагат се аргументи за липсата на конкретни
мотиви за допускане на предварителното изпълнение на ПАМ. Искането към съда е
да постанови определение, с което да отмени разпореждането за предварително
изпълнение на наложената ПАМ по издадената заповед.
Делото е разпределено на
настоящия докладчик по дежурство в група „Частни административни дела – чл.60,
ал.4 от АПК…“. Следователно предмет на разглеждане в настоящото производство се
явява единствено оспореното разпореждане за предварително изпълнение на
заповедта. Предмет на самата заповед е ПАМ – запечатване на обект хранителен
магазин, находящ се в с. Батулци, ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ №82 и
експлоатиран от „Лъч 2013“ ЕООД, и забрана за достъп до него за срок от 10 дни,
обективирана в Заповед № 11279/29.08.2022г., издадена от Началник отдел
„Оперативни дейности“ Велико Търново при ЦУ на НАП. Съдът на основание чл.126
от АПК дължи произнасяне само по исканията, с които е сезиран, а в жалбата е
направено искане единствено за отмяна на разпореждането за предварително
изпълнение на заповедта.
От доказателствата по делото
съдът намира за установено следното от фактическа страна:
На 18.08.2022г. служители на
дирекция „Оперативни дейности“ гр. Велико Търново в ГД „Фискален контрол“ в ЦУ
на НАП извършили проверка на търговски обект – хранителен магазин, находящ се в
с. Батулци, ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ №82 и експлоатиран от „Лъч 2013“ ЕООД.
В хода на проверката била извършена контролна покупка от единия от проверяващите
на безалкохолна напитка на стойност 0,80 лв, за която не бил издаден фискален
бон от работещото фискално устройство в обекта, нито от кочан с ръчни касови
бележки.
Въз основа на тези факти
административният орган приел, че жалбоподателят не е спазил реда и начина за
издаване на съответен документ за продажба, с което е нарушил чл.3, ал.1 от
Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, във вр. с чл.118, ал.1 от ЗДДС, което се
явява основание по смисъла на чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС за прилагане на
принудителна административна мярка, поради което и на основание чл.186, ал.1,
т.1, б.“а“ от ЗДДС наложил на „Лъч 2013“ ЕООД с. Батулци ПАМ – запечатване на
търговския обект и забрана за достъпа до него за срок от 10 дни.
В заповедта изрично е посочено запечатването да се извърши в 14-дневен срок
от влизане в сила на заповедта за налагане на ПАМ, като е определена дата
за запечатване 26.09.2022г. Тази дата е определена под условие, че заповедта не
се обжалва от нейния адресат. В разписката, с която е връчена заповедта на
оспорващия, също изрично е посочено, че в
случай, че ЗНПАМ не бъде обжалвана в законоустановения срок, запечатването ще
се извърши на 26.09.2022г. в 13:00 часа.
При така установената фактическа
обстановка във връзка с направените в жалбата оплаквания, съдът направи
следните правни изводи:
Търговецът-жалбоподател е адресат
на ЗНПАМ № 11279/29.08.2022г., издадена от Началник отдел „Оперативни дейности“
Велико Търново при ЦУ на НАП. В конкретния случай в заповедта липсва
разпореждане по чл.188 от ЗДДС във вр. с чл.60, ал.1 от АПК на органа по
приходите за допускане предварително изпълнение на акта, нито съдържа мотиви в
тази насока. Напротив – изричното
волеизявление на органа е изпълнението да се извърши в 14-дневен срок от
влизане в сила на заповедта. Следователно няма пряко и непосредствено
засягане на правата на жалбоподателя от разпоредено предварително изпълнение, каквото
се оспорва с жалбата, което обосновава липса на правен интерес от обжалването
му. Липсва и предмет на жалбата, тъй като за да е налице предмет на искането за спиране на
разпореденото от органа, следва да съществува разпореждане за допускане на
предварително изпълнение на административния акт. Изложеното е основание
искането на търговеца да бъде оставено без разглеждане като процесуално
недопустимо.
Отделно от горното, искането за
отмяна на разпореждането за предварително изпълнение следва да се предяви в
3-дневен срок от съобщаването му. Видно от разписката за получаване на
заповедта (потвърдено и в жалбата), ЗНПАМ № 11279/29.08.2022г. е връчена лично
на представляващия дружеството на 12.09.2022г. В този случай срокът по чл.60,
ал.5 от АПК е изтекъл на 15.09.2022г., четвъртък, присъствен ден. Жалбата е
подадена по пощата с дата на пощенското клеймо 20.09.2022г. и като такава се
явява просрочена, което също е основание за оставянето й без разглеждане.
Дори ЗНПАМ № 11279/29.08.2022г.
да е оспорена по съдебен ред чрез административния орган и жалбата все още да
не е постъпила в съда (каквито данни няма по делото и не се твърди от жалбоподателя),
съответно искането да се приеме за такова по чл.166, ал.2 от АПК, същото отново
е недопустимо и следва да се остави без разглеждане. Както бе посочено, в
заповедта органът не е включил разпореждане за предварителното й изпълнение.
Подаването на жалба срещу заповедта има действието, посочено в чл.166, ал.1 АПК
– спира изпълнението на административния акт. По тази причина за жалбоподателя
не съществува правен интерес да прави искане по реда на чл.166, ал.2 от АПК за
спиране на допуснато предварително изпълнение. В същия смисъл е и константната
практика на ВАС – така Определение № 4897/16.04.2021г. по адм. д. №
3919/2021г., I о.
Водим от горното и на основание чл.188,
ал.1 и ал.2 от ЗДДС във вр. с чл.60, ал.6 от АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
Оставя без разглеждане искането
на „Лъч 2013“ ЕООД с ЕИК ********* и седалище и адрес на управление с. Батулци,
общ. Ябланица, ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ №82, за отмяна на разпореждането
за предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна
мярка № 11279/29.08.2022г., издадена от Началник отдел „Оперативни дейности“
Велико Търново при ЦУ на НАП.
Прекратява производството по адм.
дело № 342/2022г. по описа на Административен съд Ловеч.
Определението
не подлежи на обжалване на основание чл.188, ал.2 от ЗДДС.
Административен
съдия: