№ 100
гр. Сливница, 31.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВНИЦА, I-ВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и осми февруари през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Николай Св. Василев
при участието на секретаря Ивана Б. Петрова
като разгледа докладваното от Николай Св. Василев Административно
наказателно дело № 20231890200010 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите ЗАНН.
Образувано е по жалба от С. С. Д., с която на основание чл. 59, ал. 1 и
ал. 2 ЗАНН се обжалва наказателно постановление № 005867/29.11.2022 г.,
издадено от Г.А.Т. – директор на Национално тол управление при Агенция
„Пътна инфраструктура“, с което на жалбоподателя е наложено
административно наказание глоба в размер на 1800 лева за нарушение по 139,
ал. 7 от ЗДвП.
В жалбата се твърди, че жалбоподателят не е извършил нарушението.
Описаното в НП нарушение не е доказано. Ето защо се иска отмяна на НП.
В проведеното публично съдебно заседание жалбоподателят, редовно
призован, не се явява и не изпраща представител.
Въззиваемата страна - Агенция „Пътна инфраструктура“, редовно
призована, не изпраща представител.
Съдът, като обсъди доводите на жалбоподателя и събраните по
делото доказателства, намери за установено следното:
На 20.05.2022 г. в 13:22 ч. с устройство № 10192, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
от ЗП, е било регистрирано движението на пътно превозно средство (ППС)
влекач марка „Мерцедес“, модел „Актрос“ с регистрационен номер ***, с
технически допустима максимална маса над 12 т., по път А-6, 60+705 км,
(включен в обхвата на платената пътна мрежа), като за него няма заплатена
тол такса съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП). Затова е бил
генериран доказателствен запис доклад от електронната система по чл. 167а,
1
ал. 3 от ЗДвП с номер 005867/20.05.2022 г. с проложени към него статични
изображения.
На 05.06.2022 г., в 12:45 часа в направление излизане от територията на
България на ГКПП-Калотина е пристигнало посоченото пътно превозно
средство (ППС) влекач марка „Мерцедес“, модел „Актрос“ с регистрационен
номер ***, с технически допустима максимална маса над 12 т., управлявано
от жалбоподателя С. Д.. При извършена провека било установено, че за
посоченото превозно средство е генериран доказателствен запис доклад от
електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП.
Актосъставителят Р. С. С. – на длъжност инспектор в сектор „Контрол и
правоприлагане-София“ преценил, че е извършено административно
нарушение и затова, в присъствието на Т. С. М., съставил акт за установяване
на административно нарушение № 005867 от 20.05.2022 г., в който описал
горните обстоятелства и посочил, че жалбоподателят нарушил разпоредбите
на чл. 139, ал. 7 от ЗДвП и подлежи на санкция по чл. 179, ал. 3а от ЗДвП. На
жалбоподателя бил връчен препис от АУАН срещу подпис, като в същия
жалбоподателят не посочил възражения. Жалбоподателят е бил уведомен и за
възможността да бъде освободен от административнонаказателна
отговорност, ако в 14-дневен срок бъде заплатена компенсаторна такса по чл.
10, ал. 2 от ЗП в размер 750 лева.
Жалбоподателят заплатил такса по чл. 10б, ал. 5 от ЗП в размер на 133
лева.
Писмени възражения в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН са постъпили от
жалбоподателя, с които оспорва извършването на нарушението.
Компенсаторна такса не е била заплатена в посочения срок. Затова въз
основа на съставения акт за установяване на административно нарушение е
издадено и атакуваното наказателно постановление № 005867/20.05.2022 г. В
наказателното постановление административнонаказващият орган е
възпроизвел обстоятелствената част на акта и е описал установеното в АУАН
нарушение, като е посочил нарушените разпоредби.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за безспорно
установена въз основа на показанията на свидетелите Р. С. С., Т. С. М. и
И.К.К., както и от приетите по делото писмени доказателства, а именно: акт
за установяване на административно нарушение № 005867 от 20.05.2022 г.,
становище от „Интелигентни трафик системи“ от 23.11.2022 г., заповед №
ЧР-СП-622/11.08.2022 г., заповед № РД-11-167/08.02.2021 г., заповед № РД-
11-760/19.08.2022 г., заповед № РД-11-486/20.04.2021 г., доклад от
електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП с номер 033882/20.05.2022 г.
с проложени към него статични изображения.
Съдът извърши преценка на показанията на свидетелите и приема, че
тези показания съдържат обстоятелства, които способстват за изясняване на
фактическата обстановка по делото. Свидетелите потвърждават
обстоятелствата посочени в АУАН. В съставения АУАН са описани всички
релевантни обстоятелства по твърдяното нарушение. От показанията на
2
свидетеля К. се установява, че преди да излязат от гаража за курс бодовото
устройство на всеки автомобил се проверява от механик като се контролира
дали правилно отчита категоризацията, захранване, брой оси и рег. номер.
Свидетелят К. заявява, че по време на движение бордовото устройство се
заключва, дисплеят не свети, светят само два зелени индикатора, отчитащи,
че работи правилно. В случай че светне червен индикатор, водачът има
задължение да спре движението и да провери състоянието на устройството.
При това положение водачът не може да следи показателите, включително и
дали устройството декларира правилно данни.
За разкриване на обективната истина по делото способстват и
писмените доказателства по делото. Същите са надлежно приобщени към
доказателствените материали по делото, затова съдебният състав ги
кредитира, доколкото същите допълват събраните от съда гласни
доказателства. Цялостният анализ на всички доказателствени материали
според съдебния състав води до еднозначен и категоричен извод относно
фактическата обстановка по конкретния случай. Релевантните по делото
факти са установени с достатъчно, при това валидни и категорични
доказателства по делото.
При така установената фактическа обстановка, съдът направи
следните правни изводи:
Жалбата е подадена от легитимирано лице (наказаният нарушител), в
срока за обжалване по чл.59, ал.2 от ЗАНН, и срещу обжалваем (подлежащ на
съдебен контрол) административно-наказателен акт, и затова се явява
процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата се явява основателна поради следните
съображения:
По процедурата:
Административнонаказателното производство е строго формален
процес, засягащ в голяма степен правата и интересите на физическите и
юридически лица. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените
от административните органи наказателни постановления е за
законосъобразност. От тази гледна точка, съдът не е обвързан нито от
твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в АУАН
или наказателното постановление, а е длъжен служебно да издири
обективната истина и приложимия по делото закон, като в този смисъл на
контрол подлежи и самият АУАН.
Съдът извърши служебна проверка на съставения АУАН и на
издаденото НП с оглед на компетентността на лицата, които са ги съставили,
респ. издали. В разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗАНН е посочено кои лица
могат да съставят АУАН. Това са длъжностните лица, посочени изрично в
съответните нормативни актове или определени от ръководителите на
ведомствата, организациите, областните управители и кметовете на
общините, на които е възложено приложението или контрола по
приложението на съответните нормативни актове. В конкретния случай,
3
видно от заповед № РД-11-486/20.04.2021 г., на актосъставителя изрично е
възложено правомощието да извършва контролни проверки на пътни
превозни средства и да съставя АУАН. Ето защо се установява неговата
компетентност за издаване на процесния АУАН.
В разпоредбата на чл. 47, ал. 1 от ЗАНН е определено кои лица имат
правомощията да налагат административни наказания. Това са
ръководителите на ведомствата и организациите, областните управители и
кметовете на общините, на които е възложено да прилагат съответните
нормативни актове или да контролират тяхното изпълнение; длъжностните
лица и органите, овластени от съответния закон или указ; съдебните и
прокурорските органи в предвидените от закон или указ случаи. Съгласно чл.
47, ал. 2 от ЗАНН ръководителите могат да възлагат правата си на наказващи
органи на определени от тях длъжностни лица, когато това е предвидено в
съответния закон, указ или постановление на Министерския съвет. В
настоящия случай правомощието да налага административни наказания по
ЗДвП съгласно чл. чл. 189е, ал. 12 от ЗП и да издава наказателни
постановления има председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна
инфраструктура“, като законът му предоставя възможността да оправомощава
длъжностни лица с тези правомощия. Видно от представените по делото
заповед № РД-11-167/08.02.20221г., се установява, че издателят на НП е имал
съответната компетентност.
Спазени са и правилото на чл.40, ал.1 от ЗАНН – актът е съставен в
присъствието на свидетел-очевидец и на самия жалбоподател, и съгл.
разпоредбата на чл.43, ал.1 от ЗАНН актът е подписан от актосъставителя,
свидетеля и нарушителя. Спазени са и сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 от
ЗАНН за съставяне на АУАН и за издаване на НП.
Съдебният състав намира, че са спазени изискванията на ЗАНН относно
реквизитите на двата акта – АУАН и НП, изискуеми съгласно императивните
разпоредби на чл.42 и чл.57, ал 1 от ЗАНН. В АУАН са посочени датата на
съставяне на акта, индивидуализиращите белези на актосъставителя,
свидетеля и нарушителя, датата, мястото и времето на извършване на
нарушението, фактическите обстоятелства и описание на нарушението, както
и нарушените разпоредби. В процесното НП се съдържат изискуемите
съгласно чл. 57, ал. 1 от ЗАНН реквизити: посочени са индивидуализиращите
данни на наказващия орган; номера на НП и датата на издаването му; номера
на АУАН и данни за актосъставителя; индивидуализиращите данни и адрес на
нарушителя; времето (дата, място и часа) на извършване на нарушението,
както и обстоятелствата, при които е извършено; законовият текст, който е
нарушен. Както в АУАН, така и в НП е посочено, че е нарушен чл. 179, ал. 3а
от ЗДвП. Ето защо съдът дължи преценка дали е нарушена посочената
разпоредба.
По съществото на нарушението:
Административнонаказателната отговорност на жалбодателя е
ангажирана за това, че е управлявал товарен автомобил, който попада в
категорията пътно превозно средство, за което е дължима, но не е заплатена
4
пътна такса. Наказващият орган квалифицирал тези факти, като нарушение на
чл. 139, ал. 7 от ЗДвП.
С измененията на Закона за движението по пътищата и Закона за
пътищата /ДВ, бр. 105/2018 г./ е предвиден нов начин на заплащане на такси
за преминаване по платената пътна мрежа, при която се въвежда смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства -
винетни такси и такси на база време и на база изминато разстояние-тол такси.
Това изменение въвежда съответно и различни санкционни последици за
нарушенията, свързани с неплащане на дължимите такси.
Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП за преминаване по платената пътна
мрежа се дължи такса за изминато разстояние - тол такса за пътни превозни
средства по чл. 10б, ал. 3 /с обща технически допустима максимална маса над
3,5 тона, извън тези по чл. 10а, ал. 9/. В разпоредбата се посочва още, че
заплащането на тол таксата дава право на едно пътно превозно средство да
измине разстояние между две точки от съответния път или пътен участък,
като изминатото разстояние се изчислява въз основа на сбора на отделните
тол сегменти, в които съответното пътно превозно средство е навлязло, а
дължимите такси се определят въз основа на сбора на изчислените за
съответните тол сегменти такси; таксата за изминато разстояние се определя
в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от
изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на
осите и от екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен
път или пътен участък.
Разпоредбата на чл. 10б, ал. 4 от ЗП предвижда, че размерът на
дължимата за плащане тол такса се определя въз основа на реално получени
декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл.
10, ал. 7 или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава
право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него
разстояние по определен маршрут.
Съгласно чл. 139, ал. 5 от ЗДвП движението на пътни превозни средства
по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след
изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване размера и
заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, а в чл. 139,
ал. 7 от ЗДП е въведено изричното задължение за водача на пътно превозно
средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата преди
движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи
маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва,
или да изпълни съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице.
Когато собствениците или ползвателите на ППС не заплатят дължимата
пътна такса при преминаване по платената пътна мрежа, нарушението се
документира от Електронната система за събиране на пътни такси, съгласно
чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП. Тя създава доклад с приложени към него статични
изображения във вид на снимков материал (представени по делото). Докладът
5
и снимките, съгласно чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП, в своята съвкупност,
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства. Характерът на
отразените в Електронната система за събиране на пътни такси данни е
изрично прокламиран и в разпоредбата на чл. 189е, ал. 8 от ЗДвП, а именно:
контролните органи могат да извършват справки в електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, като
отразените в нея данни се считат за доказателства във връзка със следните
обстоятелства: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, както и данни,
свързани с движението по участък от път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни и
наличие или липса на заплащане на дължимите такси.
В процесния случай собственикът на превозното средство, е избрал да
заплаща пътна такса, като декларира данни за движението на своето превозно
средство чрез бордово устройство. При този вид таксуване посоченото
устройство изпраща данни на база GPS координати от движението на ППС,
чийто обмен се осъществява чрез спътници, а не чрез стационарните
устройства на Агенция "Пътна инфраструктура". Видно от приложената по
делото справка от системата на АПИ, ППС марка „Мерцедес“, модел
„Актрос“ с регистрационен номер *** е собственост на Транс Династи ЕООД
и е с допустима максимална маса над 12 т., брой оси 5, поради което на
основание чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата за движението му по
платената пътна мрежа се дължи тол такса. Тол таксата е такса за изминато
разстояние, като заплащането й дава право на едно ППС да измине разстояние
между две точки от съответния път или пътен участък. Всеки път и пътен
участък от платената пътна мрежа е разделен на тол сегменти, за навлизането
и движението през всеки от който, се дължи тол такса в определения размер.
Тол таксите се определя в зависимост от техническите характеристики на
пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на
пътното превозно средство, броя на осите и екологичните му характеристики
и се определят за всеки отделен път или пътен участък. За процесното ППС е
установено, че няма подадена валидна маршрутна карта или валидна тол
декларация за преминаването и съответно не е заплатена дължимата тол
такса.
Съгласно посочената като нарушена разпоредба на чл. 179, ал. 3а от
ЗДвП водач, който управлява пътно превозно средство от категорията по чл.
10б, ал. 3 от Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за
установяване на изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за
пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за
същата, съобразно категорията на пътното превозно средство, се наказва с
глоба в размер 1800 лева.
В случая от събраните по делото доказателства се установява, че на
20.05.2022 г. в 13:22 ч. с устройство № 10192, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП, е било
6
регистрирано движението на пътно превозно средство (ППС) влекач марка
„Мерцедес“, модел „Актрос“ с регистрационен номер *** с технически
допустима максимална маса над 12 т., по път А-6, км. 60+705, (включен в
обхвата на платената пътна мрежа), като за него няма заплатена тол такса
съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП). По делото не се
оспорва, че именно жалбоподателят е управлявал процесното пътно превозно
средство влекач марка „Мерцедес“, модел „Актрос“ с регистрационен номер
*** на 20.05.2022 г. по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
който е започнал да ползва. Наказващия орган е следвало обаче да
санкционира собственика, респ. ползвателя на превозното средство за
допуснатото нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП, който вменява задължение
на собственика да не допуска движението на пътно превозно средство по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно
средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера
и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата
според категорията на пътното превозно средство, какъвто е настоящия
случаи.
Освен това съгласно чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП при установяване на
нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б в отсъствие на нарушителя се счита, че
пътното превозното средство е управлявано от собственика му, а в случаите,
в които в свидетелството за регистрация на пътното превозно средство е
вписан ползвател – от ползвателя, освен ако бъде установено, че пътното
превозно средство е управлявано от трето лице. Според чл. 187а, ал. 2, т. 2 от
ЗДвП ако собственикът на пътното превозно средство е юридическо лице или
едноличен търговец, за допускане движението на пътното превозно средство,
без да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане на
съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на собственика се
налага имуществена санкция по чл. 179, ал. 3а – в размер 1800 лв. Вписаният
собственик, съответно ползвател, се освобождава от
административнонаказателна отговорност по ал. 1 и 2 във връзка с
административни нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б, ако в срок от 7 дни от
връчването на акта за установяване на административно нарушение или
електронния фиш представи декларация, в която посочи данни за лицето,
което е извършило нарушението, и копие от свидетелството му за управление
на моторно превозно средство. От анализа на посочените разпоредби може да
се направи извод, че за наказателноотговорно лице в случая е следвало да
бъде посочен собственика на превозното средство, който впоследствие
разполага с възможността да посочи лицето, което е управлявало превозното
средство на датата на нарушението.
Освен това съдът счита, че нарушението не се установява от субективна
страна доколкото видно от показанията на свидетеля К. при отпътуване на
превозното средство бордовото устройство се настройва по начин, че да
декларира данните за движението на превозното средство и така да се
изчислява и дължимата тол такса. Видно от писмото от Интелигентни трафик
системи към момента на регистриране на нарушението бордовото устройство
е било изключено или неправилно включено в електрическото захранване,
7
или с изчерпана батерия. Видно от показанията на свидетеля К. по време на
движение водачът на превозното средство не разполага с възможност да
прецени дали бордовото устройство изпраща сигнал или е изключено. Също
тако водачът не може и да изключи бордовото устройство. Поради това не
може и да се приеме, че жалбоподателят е съзнавал, че не е била заплатена
дължимата тол такса за участъка от пътя, който се ползва. Както беше
посочено в чл. 139, ал. 7 от ЗДП е въведено изричното задължение за водача
на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за
пътищата преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа да изпълни съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице.
Жалбопотателят е разчитал на това, че собственикът на превозното средство и
негов работодател е осигурил чрез поставяне на бордово устройство в
превозното средство своевременното отчитане на изминатото разстояние и
заплащане на дължимите пътни такси.
По изложените по-горе съображения съдът намира извършеното от
жалбоподателя нарушение за недоказано от събраните по делото
доказателства и наказателното постановление следва да бъде отменено.
По разноските:
Съгласно чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН в производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат
право на присъждане на разноски по реда на АПК. Според чл. 143, ал. 1 от
АПК, когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да
бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по
производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на
жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал
отменения акт или отказ. В случая жалбоподателят е представил
доказателства за сторени разноски в размер на 580 лева и такива му се
дължат.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1, от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 005867/29.11.2022 г., издадено
от Г.А.Т. – директор на Национално тол управление при Агенция „Пътна
инфраструктура“, с което на жалбоподателя С. С. Д., ЕГН **********, е
наложено административно наказание глоба в размер на 1800 лева за
нарушение по 139, ал. 7 от ЗДвП.
ОСЪЖДА Национално тол управление при Агенция „Пътна
инфраструктура“, със седалище и адрес на управление гр. София, бул.
„Никола Петков“ № 86 да заплати на С. С. Д., ЕГН **********, сумата от 580
лева – разноски по делото.
Решението може да се обжалва от страните в 14-дневен срок, считано
8
от получаване на съобщенията за неговото изготвяне, с касационна жалба
пред Административен съд – София област по реда на АПК.
Съдия при Районен съд – Сливница: _______________________
9