Решение по дело №1807/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 63
Дата: 14 февруари 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20191720201807
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

                     Р Е Ш Е Н И Е

                  В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

                                          14.Февруари.2020година

Номер  63                                                                                             гр. Перник

Пернишки  районен съд                                                                 01- Н. състав

На  14.І.                                                                                          година  2020г.

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Валери   Ненков

                                                                                                       ЧЛЕНОВЕ :

                                                                                                       СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Лили Добрева

ПРОКУРОР                     

        Като разгледа докладваното от Председателя  АНД 01807  по  описа  на съда за 2019година, за да се произнесе  взе предвид следното:

       Производството е по чл.59 и сл. от   ЗАНН

       С Наказателно постановление № 429167-F 430567/15.ІV.2019год.  на Нач. Сектор „Оперативни дейности“-София в Централно управление/ЦУ/ на НАП на основание чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН и чл.3 ал.2 от ЗАНН  и чл.185 ал.2  вр.  ал.1 от ЗАКОН за данък върху добавената стойност”/ЗДДС/ за нарушение  на  чл.42 ал.1 т.4  от “Наредба № Н-18 от 13.ХІІ.2006г. на МФ на ЕТСлавчо Павлов”-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ж.к „***ул.”***” Бл.6,Вх.“А“,Ет.5 представлявано от С.Т.П.-ЕГН **********/  е  наложено наказание “Имуществена санкция в размер 500/петстотин/лева, за това, че при извършена проверка  на 11.Х.2018год. в 16,10ч. в Търговски обект по смисъла на чл.2 ал.1 от “Наредба № Н-18 от 13.ХІІ.2006г. на  „Кафе Аперативнаходящ се в гр.Перник ул.”***” № 17, стопанисван от ЕТСлавчо Павлов”-ЕИК *********  е установено, че в проверявания обект НЕ се съхранява и при поискване НЕ е представена за проверка „Книгата  за дневните  финансови отчети за текущата година-2018г.  на  наличното в обекта и работещо  ФУ модел „DATES DP-25KL„ с ИН на ФУ DT480035 и ФП № 02694246.

       Съгласно чл.42 ал.1 т.4 от “Наредба № Н-18 от 13.ХІІ.2006г. на МФ Книгата  за дневните  финансови отчети на фискалното устройство се съхранява от задължените  лица със стационарен търговски обект в Търговския обект с изключение на случаите по чл.11 ал.3 и чл.14 ал.3 от “Наредба № Н-18 от 13.ХІІ.2006г. на МФ,които хипотези НЕ са налице.    

       Против издаденото НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ в срок е постъпила  Жалба от ЕТСлавчо Павлов”-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ж.к „***ул.”***” Бл.6,Вх.“А“,Ет.5 представлявано от С.Т.П.-ЕГН **********/  в която се оспорва законосъобразността и обосноваността на издаденото наказателно постановление.

        Излагат се доводи, че нарушението визирано в акта и наказателното постановление не е извършено, че в административно наказателната процедура са допусни съществени нарушения на процесуални правила, досежно  императивните  реквизити от съдържанието на акта и наказателното постановление и досежно налагането на административната санкция.

        В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя–адв.М.Т.-САК,доразвива доводите в жалбата и моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно и необосновано.

        Въззиваемата страна, редовно призована изпраща представител Ю.К К., като  изразява становище НП да  бъде отменено поради изменение на материално правната норма респ. прилагане по-благоприятен закон за жалбоподателя.

 

                 Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

        Със АУАНF 430567/23.Х.2018год. съставен от Р.Р.Т. в присъствието на свидетеля Т.Е.М. е посочено, че   при извършена проверка  на 11.Х.2018год. в 16,10ч. в Търговски обект по смисъла на чл.2 ал.1 от “Наредба № Н-18 от 13.ХІІ.2006г. на  „Кафе Аперативнаходящ се в гр.Перник ул.”***” № 17, стопанисван от ЕТСлавчо Павлов”-ЕИК *********  е установено, че в проверявания обект НЕ се съхранява и при поискване НЕ е представена за проверка „Книгата  за дневните  финансови отчети за текущата година-2018г.  на  наличното в обекта и работещо  ФУ модел „DATES DP-25KL„ с ИН на ФУ DT480035 и ФП № 02694246-нарушение на  чл.42   ал.1  т.4  от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин /”чл. 42. (1) Лицето по чл. 3 със стационарен търговски обект съхранява в търговския обект:1. свидетелството за регистрация на ФУ/ИАСУТД;      2. паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6; 3. КЛЕН - в тримесечен срок от датата на демонтажа на КЛЕН, с изключение на случая по чл. 14, ал. 3;        4. книгата за дневните финансови отчети за текущата година, с изключение на случаите по чл. 11, ал. 3 и чл. 14, ал. 3.      (3) Лицето по чл. 3 без стационарен търговски обект съхранява:1. в търговския обект - свидетелството за регистрация на ФУ;2. в търговския обект - паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6; 3. на адреса за кореспонденция - КЛЕН и книгите за дневните финансови отчети.((5) (Лице, извършващо продажби на стоки и услуги чрез автомати на самообслужване, съхранява на адреса за кореспонденция:1. свидетелството за регистрация на ФУ;2. паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6;3. КЛЕН – в тримесечен срок от датата на демонтажа на КЛЕН, с изключение на случая по чл. 14, ал. 3.(6) Лицето по чл. 3 е длъжно да съхранява отчетните документи, включително книгите за дневните финансови отчети и КЛЕН, в 5-годишен срок.”/отменена към момента/-Актуална към момента разпоредба/чл.42.(1)Лицето по чл.3 със стационарен търговски обект съхранява в търговския обект:1. свидетелството за регистрация на ФУ/ИАСУТД;2. паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6; 3. КЛЕН - в тримесечен срок от датата на демонтажа на КЛЕН, с изключение на случая по чл. 14, ал. 3;  4.(изм.–ДВ,бр.75 от 02.VІІ.2019г.)книгата за дневните финансови отчети за текущата годиназа лицата, използващи ЕСФП/Електронна система с Фискална памет/, с изключение на случаите по чл.11 ал.3, чл.14, ал.3 и  чл.39, ал.3;  5. регистъра за касовите бележки от кочан.(3) Лицето по чл.3 без стационарен търговски обект съхранява:1. в търговския обект - свидетелството за регистрация на ФУ и регистъра за касовите бележки от кочан и кочана с касови бележки;2. в търговския обект - паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6; 3. на адреса за кореспонденция - КЛЕН.(4) обявена за нищожна с Решение № 5079 на ВАС на РБ - бр. 93 от 2013 г.). (5) Лице, извършващо продажби на стоки и услуги чрез автомати на самообслужване, съхранява на адреса за кореспонденция:1. свидетелството за регистрация на ФУ;2. паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6;3. КЛЕН – в тримесечен срок от датата на демонтажа на КЛЕН, с изключение на случая по чл. 14, ал. 3.(6) Лице, извършващо продажби/зареждания на течни горива от ЕСФП в обекти, които са изцяло на самообслужване, съхранява: 1. в търговския обект – копие на свидетелство за регистрация и кочана с касовите бележки, предназначен за използване в случаите по чл. 36 и 36а; 2. на адреса за кореспонденция – оригинал на свидетелство за регистрация и паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6 и КЛЕН.(7) Лицето по чл. 3 е длъжно да съхранява отчетните документи, включително книгите за дневните финансови отчети и КЛЕН, в 5-годишен срок./

       Съгласно чл.42 ал.1 т.4 от “Наредба № Н-18 от 13.ХІІ.2006г. на   МФ Книгата  за дневните  финансови отчети на фискалното устройство се съхранява от задължените  лица със стационарен търговски обект в Търговския обект с изключение на случаите по чл.11 ал.3 и чл.14 ал.3 от “Наредба № Н-18 от 13.ХІІ.2006г. на МФ,които хипотези НЕ са налице.

       Съставен е и  ПИП Сер.АА 0401698Анотирана съдебна практика.      

       В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН  жалбоподателя ЕТСлавчо Павлов”-ЕИК *********/седалище и адрес-гр.Перник ж.к „***ул.”***” Бл.6,Вх.“А“,Ет.5 представлявано от С.Т.П.-ЕГН **********/  НЕ е упражнил правото си на писмени възражения, срещу констатацията за посочено нарушение в АУАН.

       Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН административно наказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53 вр. чл.27/83 ЗАНН и чл.3 ал.2 от ЗАНН  и чл.185 ал.2 вр. ал.1 от “ЗАКОН за данък върху добавената стойностл.185.(1) На лице, което не издаде документ по чл. 118, ал. 1, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.(2) Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1.(3) В случаите по ал. 1 физическото лице, което фактически е било длъжно да издаде документ по чл. 118, ал. 1 и е приело плащане, без да издаде такъв документ, се наказва с глоба от 100 до 500 лв.(4) При повторно нарушение по ал. 1 размерът на глобата е от 200 до 1000 лв., а на имуществената санкция - от 1000 до 4000 лв.(5) При повторно нарушение по ал. 2 размерът на глобата е от 600 до 2000 лв., а на имуществената санкция - от 6000 до 20 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се прилагат санкциите по ал. 4.(6) На лице, което не изпълни задължението си да съхрани документа по чл. 118, ал. 1 до напускането на обекта, се налага глоба в размер 5 лв., която се събира на място с квитанция./  на ЕТСлавчо Павлов”-ЕИК *********   е  наложена “Имуществена санкция в размер 500/петстотин/лева  за нарушение на чл.42 ал.1 т.4  от “НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин”.

        Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид: АУАНF 430567/23.Х.2018год., ПИП Сер.АА 0401698, както и показанията на свидетелите Р.Р.Т. и Т.Е.М..

        Съобразно установената фактическа обстановка от правна страна, съдът намира следното.

 

  Съображенията са следните:

        Производството, предмет на настоящето разглеждане е от административно наказателен   характер при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение  по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно наказващия орган.

       Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент  от  всяко административно  производство.  Това е дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи  в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .

       Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се иска  от него да се произнесе по същия, като се  внася твърдение,  че е налице виновно  извършено административно нарушение от определен вид.

       Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,  което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно,  прецизно  и разбираемо, както  и  да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената,  като нарушена норма от  съответния  нормативен акт .

       Също така следва да съществува правно единство между описаното, като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното постановление.                

       Не на последно място съставеният акт за установяване на административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени  в   чл.42 от ЗАНН.

       В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът  е подписан от актосъставителя както и от  свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя  за запознаване с неговото съдържание.

       В графата му, предоставяща  му  възможност  да даде обяснения по нарушението и да изложи възражения  се  констатираха такива.

       При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН  на нарушителя е   връчен   препис от акта  срещу   разписка.

       Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения, законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на чл.44 от ЗАНН /чл.44.(1) Освен възраженията при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му нарушителят може да направи и писмени възражения по него. (2) Когато във възраженията си нарушителят посочи писмени или веществени доказателства, те трябва да бъдат събрани служебно, доколкото това е възможно./ от  която  жалбоподателя   не се е възползувал.

       Издаденото въз основа на него наказателно постановление е необходимо  да  съдържа реквизитите, посочени  в  чл.57 от ЗАНН и да бъде издадено от компетентен орган / в случая същия е оторизиран/.

       Изводът на състава е, че при запознаване със всички налични материали както и относно  съставяне на  процесния АУАН и издаване на Наказателното постановление са спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42 /”чл.42.Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;  5. законните разпоредби, които са нарушени;6. собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер;7. имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.”/  и  съответно  чл.57 ал.1 от ЗАНН  /”чл.57.(1)Наказателното постановление трябва да съдържа:1. собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5. описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават; 6.законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд”/ 

                      При извършване на служебна проверка за законосъобразност на обжалвания административен акт, съдът констатира,че видно от процесните АУАН и НП,на жалбоподателя е наложено наказание за неспазване на разпоредбата на чл.42   ал.1  т.4  от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин /”чл. 42. (1) Лицето по чл. 3 със стационарен търговски обект съхранява в търговския обект:1. свидетелството за регистрация на ФУ/ИАСУТД;      2. паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6; 3. КЛЕН - в тримесечен срок от датата на демонтажа на КЛЕН, с изключение на случая по чл. 14, ал. 3;        4. книгата за дневните финансови отчети за текущата година, с изключение на случаите по чл. 11, ал. 3 и чл. 14, ал. 3.      (3) Лицето по чл. 3 без стационарен търговски обект съхранява:1. в търговския обект - свидетелството за регистрация на ФУ;2. в търговския обект - паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6; 3. на адреса за кореспонденция - КЛЕН и книгите за дневните финансови отчети.((5) (Лице, извършващо продажби на стоки и услуги чрез автомати на самообслужване, съхранява на адреса за кореспонденция:1. свидетелството за регистрация на ФУ;2. паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6;3. КЛЕН – в тримесечен срок от датата на демонтажа на КЛЕН, с изключение на случая по чл. 14, ал. 3.(6) Лицето по чл. 3 е длъжно да съхранява отчетните документи, включително книгите за дневните финансови отчети и КЛЕН, в 5-годишен срок.”/отменена/-  Актуална към момента разпоредба/чл.42.(1)Лицето по чл.3 със стационарен търговски обект съхранява в търговския обект:1. свидетелството за регистрация на ФУ/ИАСУТД;2. паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6; 3. КЛЕН - в тримесечен срок от датата на демонтажа на КЛЕН, с изключение на случая по чл. 14, ал. 3;  4.(изм.–ДВ,бр.75 от 02.VІІ.2019г.)книгата за дневните финансови отчети за текущата годиназа лицата, използващи ЕСФП/Електронна система с Фискална памет/, с изключение на случаите по чл.11 ал.3, чл.14, ал.3 и  чл.39, ал.3;  5. регистъра за касовите бележки от кочан.(3) Лицето по чл.3 без стационарен търговски обект съхранява:1. в търговския обект - свидетелството за регистрация на ФУ и регистъра за касовите бележки от кочан и кочана с касови бележки;2. в търговския обект - паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6; 3. на адреса за кореспонденция - КЛЕН.(4) обявена за нищожна с Решение № 5079 на ВАС на РБ - бр. 93 от 2013 г.). (5) Лице, извършващо продажби на стоки и услуги чрез автомати на самообслужване, съхранява на адреса за кореспонденция:1. свидетелството за регистрация на ФУ;2. паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6;3. КЛЕН – в тримесечен срок от датата на демонтажа на КЛЕН, с изключение на случая по чл. 14, ал. 3.(6) Лице, извършващо продажби/зареждания на течни горива от ЕСФП в обекти, които са изцяло на самообслужване, съхранява: 1. в търговския обект – копие на свидетелство за регистрация и кочана с касовите бележки, предназначен за използване в случаите по чл. 36 и 36а; 2. на адреса за кореспонденция – оригинал на свидетелство за регистрация и паспорта на ФУ, с изключение на случаите по чл. 14, ал. 3 и чл. 50, ал. 6 и КЛЕН.(7) Лицето по чл. 3 е длъжно да съхранява отчетните документи, включително книгите за дневните финансови отчети и КЛЕН, в 5-годишен срок./.

           Видно от последната редакция на разпоредбата на чл.42   ал.1  т.4  от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин”,действащата към момента на деянието е отменена  и неактуална и сегашното задължение  за лице по чл.3 от наредбата /чл.3.(1) Всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги. Когато плащането се извършва чрез пощенски паричен превод, на клиента се предоставя хартиен или в електронен вид документ, съдържащ най-малко информацията по чл. 26, ал. 1, т. 1, 4, 7 и 8.(1а) (Допуска се да не се издава фискален или системен бон по ал. 1, при условие че на клиента се предоставя документ, съдържащ най-малко информацията по чл. 52о, ал. 1, т. 1 и 5, както и идентификационни данни на търговеца, в следните случаи: 1. при плащане по продажба на комунални и други абонаментни услуги с повтарящо се изпълнение и плащането се извършва неприсъствено с кредитна или дебитна карта или друг картово базиран платежен инструмент чрез даване на предварително съгласие от страна на клиента на доставчика на платежни услуги да нарежда плащането, предоставяйки му данните за платежния инструмент с тази цел; 2. при внасяне на пари по платежна сметка чрез дебитна или кредитна карта, при условие че ПОС терминалът е свързан с платежна сметка на доставчика на платежни услуги и е разположен в обект на доставчика на платежни услуги, при когото е открита и платежната сметка на лицето по ал. 1.(2) Лице, което извършва продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, е длъжно да регистрира и отчита продажбите на течни горива чрез издаване на фискална касова бележка от ЕСФП, включително за платените чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, наличен паричен превод или пощенски паричен превод по ал. 1. Задължението за издаване на фискален бон се отнася и за извършване на продажби от ЕСФП, работеща в режим на самообслужване. Регистриране на продажби на течни горива чрез ЕСФП при условия на отложено плащане се приключва с вид плащане "резерв 1" – "отложено плащане".(3) Всяко лице по ал. 2 е длъжно да предава на НАП по установената дистанционна връзка и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия на течни горива. За тази цел като средство за измерване от одобрен тип се използва нивомерна измервателна система за обем на течни горива с информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП и подлежи на метрологичен контрол.(4) Не е задължително използването на ЕСФП при продажби на течни горива от данъчен склад по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове или при продажби на керосин, предназначен за зареждане на граждански въздухоплавателни средства чрез летищен оператор или оператор по наземно обслужване, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, наличен паричен превод или пощенски паричен превод по ал. 1. (7) Регистриране на зареждане чрез ЕСФП от лице по чл. 118, ал. 8 ЗДДС се приключва с вид плащане "резерв 2" - "вътрешно потребление".(8) Лице, което извършва продажби на стоки или услуги чрез автомат на самообслужване с електрическо захранване, с изключение на услуги по обмяна на валута, е длъжно да регистрира и отчита всяка продажба:1. чрез ФУВАС, като фискалният бон, регистриращ продажбата, се визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ, или2. чрез фискално устройство по чл. 2, ал. 2, т. 2, което се вгражда в автомата, като фискалният бон, регистриращ продажбата, се издава на хартиен носител.(9) Лице, което извършва продажби на услуги по обмяна на валута чрез автомат на самообслужване, е длъжно да регистрира и отчита всяка продажба чрез фискално устройство по чл. 2, ал. 2, т. 1 или 2, което се вгражда в автомата, и се издава фискална касова бележка на хартиен носител.(10) Лице, което извършва продажби на услуги с развлекателен характер чрез автомат на самообслужване, без електрическо захранване, е длъжно да регистрира и отчита всяка продажба чрез фискално устройство по чл. 2, ал. 2, т. 1 или 2, което не се вгражда в автомата на самообслужване.(11) Лице по чл. 118, ал. 8 ЗДДС, което извършва зареждане на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника за собствени нужди с течни горива, е длъжно да подава данни в НАП за наличните съдове/съоръжения за съхранение и/или зареждане с течни горива по реда на глава девета "б".(12) Лице, което извършва зареждане на течни горива по чл. 118, ал. 8 ЗДДС за собствени нужди от стационарни подземни резервоари за съхранение на горива или неподвижно прикрепени към земята или стоящи на собствената си тежест резервоари с вместимост над 1000 литра, е длъжно да регистрира и отчита зареждането по реда на ал. 2 и 3, с изключение зареждане на течни горива на съоръжения и/или инсталации за производство и/или отопление. (13) Алинея 12 не се прилага от лице, което извършва зареждане на течни горива по чл. 118, ал. 8 ЗДДС за собствени нужди от съд/съдове/подвижни резервоари/цистерни с обща вместимост до 1000 литра включително, като общото заредено количество гориво за календарната година не трябва да превишава 2000 литра. Алинея 12 не се прилага от лице, регистрирано като земеделски производител, което извършва зареждане за собствени нужди с течни горива на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника, регистрирана по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, от резервоари, които не са стационарни подземни резервоари.(14) Лицата, които извършват зареждане на течни горива по чл. 118, ал. 8 ЗДДС за собствени нужди от автоцистерни, както и на съоръжения и/или инсталации за производство и/или отопление, както и в случаите по ал. 13, подават данни за получените количества горива като получатели по доставка по реда на чл. 59а, ал. 3.(15) Продажбите на лекарства в аптека, които Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) заплаща по реда на Наредба № 10 от 2009 г. за условията и реда за заплащане на лекарствени продукти по чл. 262, ал. 6, т. 1 и 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, както и на лекарствени продукти за здравни дейности по чл. 82, ал. 2, т. 3 от Закона за здравето (обн., ДВ, бр. 24 от 2009 г.; изм., бр. 34, 38 и 40 от 2009 г., бр. 9 от 2010 г., бр. 67 от 2011 г., бр. 49 от 2012 г., бр. 48 от 2014 г., бр. 30 и 62 от 2015 г., бр. 44 от 2016 г. и бр. 89 от 2017 г.), се приключват с вид плащане "резерв 1" – "НЗОК". При частично плащане от НЗОК продажбата се приключва чрез смесено плащане.(16) Лице по ал. 1, което извършва продажби на стоки и/или услуги чрез електронен магазин, може да регистрира и отчита продажбите чрез издаване на фискален/системен бон, генериран в електронен вид, без да се отпечатва на хартиен носител, който се предоставя на електронен адрес на клиента. Лицето е длъжно да съхрани данни за изпращането му. Фискален/системен бон в електронен вид може да се издава само за регистриране и отчитане на продажби чрез електронен магазин.(17) Лице по ал. 1, което извършва продажби на стоки и/или услуги чрез електронен магазин, може да регистрира и отчита тези продажби вместо с фискален или системен бон чрез документ за регистриране на продажбата, който не е издаден от ФУ или ИАСУТД, когато е извършено неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта и при условие че: 1. софтуерът/софтуерите за управление на продажбите, отговаря/т на изискванията по чл. 52с; и 2. за продажбите, извършвани чрез електронния магазин, лицето приема неприсъствени плащания, извършвани с кредитна и дебитна карта, и не приема други плащания, изискващи издаването на фискален/системен бон; и 3. чрез софтуера/софтуерите по т. 1 не се управляват други продажби, извън продажбите по т. 2./    да  съхранява процесната книга за дневните финансови отчети за текущата година   е САМО за тези, оборудвани със фискално устройство-ЕСФП/Електронна система с Фискална памет/като бензиностанции например/, какъвто настоящия случай НЕ е респ. вмененото задължение на жалбоподателя НЕ е актуално/ /чл.2.(1)За целите на тази наредба "фискално устройство", "търговски обект", "интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност", "краен потребител", "краен разпространител", "фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон)", "касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (системен бон)", "софтуер за управление на продажби в търговски обект", "производител на софтуер за управление на продажби в търговски обект", "разпространител на софтуер за управление на продажби в търговски обект", "електронен магазин", "неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта" са тези по § 1, т. 40, 41, 67, 69, 70, 84, 85, 86, 87 и 96 от допълнителните разпоредби и чл. 118, ал. 3 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).   (2) Видове фискални устройства:  1. електронни касови апарати с фискална памет (ЕКАФП);  2. фискални принтери (ФПр);  3. електронни системи с фискална памет (ЕСФП) за отчитане оборотите от продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, които са одобрени по смисъла на Закона за измерванията или са с оценено съответствие по смисъла на Закона за техническите изисквания към продуктите; 5. фискално устройство, вградено в автомат на самообслужване (ФУВАС)./.

       Наличието  на нова разпоредба действаща към момента на съставяне на процесното НП,без задължението за жалбоподателя налично към момента на извършените от него действия/бездействия  се  явява ПО благоприятен за него/ т.е той вече лично, не следва да отговаря за първоначално вмененото му нарушение  с оглед разпоредбата на чл.3 ал.2 от ЗАНН/чл.3.(1)За всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. (2)Ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби,прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя./  респ. процесното НП, следва да бъде отменено.

       С    оглед изложеното   и  на   осн. чл.63 ал. 1   от  ЗАНН

                        Р   Е   Ш   И

             ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 429167-F 430567/15.ІV.2019год.  на Нач. Сектор „Оперативни дейности“-София в Централно управление/ЦУ/ на НАП с което на основание чл.185 ал.2  вр.  ал.1 от ЗАКОН за данък върху добавената стойност”/ЗДДС/ за нарушение  на  чл.42 ал.1 т.4  от “Наредба № Н-18 от 13.ХІІ.2006г. на МФ на ЕТСлавчо Павлов”-ЕИК *********  е  наложено наказание “Имуществена санкция в размер 500/петстотин/лева.

       РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване,  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,  пред  Пернишки Административен съд   в   14-дневен   срок от съобщаването му на страните.

 

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………………

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС