Определение по дело №54/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 януари 2021 г.
Съдия: Василка Желева
Дело: 20217260700054
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

гр.Хасково, 28.01.2021 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в закрито заседание на двадесет и осми януари две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                                          СЪДИЯ: ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА                                                                                                                      

като разгледа докладваното от съдията административно дело №54 по описа на съда за 2021 година,  взе предвид следното:  

                                                                                                                                                        

Съдебноадминистративното производство е образувано по жалба на ЕТ „Перси – П. Ч.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: Област Х., Община М. б., с.М. б., п.к.****, ул.„Т.“ №***, представляван от П. Н. Ч., подадена чрез пълномощника му адв.Г.М.К., против Акт за установяване на публично държавно вземане №26/311/00619/3/01/04/01 с изх.№01-6500/8614#3 от 23.10.2020 г., издаден от Изпълнителния директор на Държавен фонд (ДФ) „Земеделие“.

В жалбата се твърди, че на 28.10.2020 г. търговецът получил препис от Акта за установяване на публично държавно вземане, поради което срокът за обжалването му изтичал на 11.11.2020 г. и жалбата била процесуално допустима за разглеждане. Излагат се подробни съображения за незаконосъобразност на оспорения акт, претендира се същият да бъде отменен, заявява се „особено искане“ да бъде спряно предварителното изпълнение на обжалвания акт на основание чл.166, ал.2 от АПК.

 В хода на проверката относно валидността на упражненото право на оспорване, настоящият състав на съда установи следното:

Оспорваният в настоящото производство Акт за установяване на публично държавно вземане №26/311/00619/3/01/04/01 с изх.№01-6500/8614#3 от 23.10.2020 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ (л.269-276) е издаден на основание чл.27, ал.3, 5 и 7 от ЗПЗП и чл.162, ал.2, т.8 и т.9 от ДОПК.

Със същия се определя подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 385 265.86 лева на:

ЕТ „Перси – П. Ч.“, представлявано от П. Н. Ч., УРН: 602462, адрес: гр.Х., п.к.****, ул.„Б.“ №**, ет.**, ап.**, общ.Х., обл.Х.;

адрес: с.М. б., п.к.****, ул.„Т.“ №***, общ.М. б., обл.Х..

В акта е вписано, че същият подлежи на обжалване пред административния съд по постоянен адрес или седалището на посочения в него адресат, в 14-дневен срок от съобщаването му, като жалбата се подава чрез ДФ „Земеделие“.

Съгласно посочения в обжалвания акт чл.27, ал.7 от ЗПЗП, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по ал.6, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а съгласно чл.162, ал.2, т.8 от ДОПК, публични са държавните и общинските вземания: за недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз, включително свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, включително финансови корекции, надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз.

Според чл.166, ал.1 и ал.2 от ДОПК, установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон, а ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в Административнопроцесуалния кодекс.

Според чл.166, ал.3 от ДОПК, Актът за публично държавно вземане се обжалва пред ръководителя на съответната администрация по реда на АПК. Във връзка с чл.81 от АПК това означава, че оспорването на акта пред по-горестоящ административен орган е правна възможност, но не и задължение за адресата му и е приложима изборността на реда за оспорване, предвидена в чл.148 от АПК, т.е. административният акт може да се обжалва пред съда и без да е изчерпана възможността за оспорването му по административен ред.

От друга страна от цитираните разпоредби следва, че по отношение обжалването на акта са приложими и предвидените в АПК срокове.

Съгласно чл.149, ал.1 от АПК, административните актове могат да се оспорят в 14- дневен срок от съобщаването им.  

Видно от представеното като част от административната преписка Известие за доставяне на пощенска пратка с баркод ИД PS 1618 00NFOD 0 (л.277-горе), пратка с номер 01-6500/8614#3 ОПМРСР е била изпратена от Държавен фон „Земеделие“ гр.С. до ЕТ ПЕРСИ на адрес: **** Х., ул.„Б.“ №***, ет.***, ап.***, на който адрес е получена срещу подпис от А. П. – служител, на 27.10.2020 г.

По делото е представено и Известие за доставяне на пощенска пратка с баркод ИД PS 1618 00NFOЕ 1 (л.277-долу), видно от което пратка с номер 01-6500/8614#3 ОПМРСР е била изпратена от Държавен фон „Земеделие“ гр.С. до ЕТ ПЕРСИ и на адрес: **** с.М. б., ул.„Т.“ №***, на който адрес е получена срещу подпис от Т. Ч. на 29.10.2020 г.

Тъй като оспореният Акт за установяване на публично държавно вземане с изх.№01-6500/8614#3 от 23.10.2020 г. първоначално е съобщен на жалбоподателя на 27.10.2020 г., то 14-дневният срок за обжалването на този административен акт изтича на 10.11.2020 г. (вторник, присъствен ден).

Жалбата срещу акта е подадена на 11.11.2020 г. чрез Държавен фонд „Земеделие“, където е регистрирана под вх.№01-6500/8614#5/11.11.2020 г. По делото няма данни жалбата да е подадена на по-ранна дата и след изискване (л.285) с молба вх.№682/28.01.2021 г. (л.290) от пълномощник на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ изрично е удостоверено, че тази жалба е постъпила в деловодството на Държавен фонд „Земеделие“ подадена на ръка.

Жалбата се явява подадена след изтичане на преклузивния срок за обжалване на акта, считан от първото му редовно съобщаване.

Съгласно разпоредбата на чл.61, ал.1 от АПК (Доп. – ДВ, бр.77 от 2018 г., в сила от 10.10.2019 г.) административният акт, съответно отказът да се издаде акт, се съобщава по реда на чл.18а в тридневен срок от издаването му на всички заинтересовани лица, включително на тези, които не са участвали в производството.

В приложимата редакция на чл.18а от АПК (Нов – ДВ, бр.77 от 2018 г., в сила от 10.10.2019 г.) е предвидено, че: (ал.8) Когато съобщаването не може да бъде извършено по реда на ал.1 – 6, то се извършва чрез връчване на последния адрес, посочен от страната, или при липса на такъв – на адреса, на който страната е получавала съобщения или е била призована за последен път в производството. Когато няма адрес, който страната е посочила или на който е получавала съобщения или е била призовавана, на страната се връчват съобщения: (т.1.) за граждани – по настоящия адрес, а при липса на такъв или когато не могат да бъдат намерени на този адрес – по постоянния адрес; ако и по постоянен адрес няма кой да получи съобщението, се връчва по месторабота; 2. за организации – ако са вписани в нормативно уреден регистър – на вписания в регистъра адрес; (ал.9) Когато страната не може да бъде намерена на адреса и не се намери лице, което е съгласно да получи съобщението, съобщаването се извършва чрез залепване на уведомление на вратата или на пощенската кутия и т.н.

В случая съобщаването на административния акт се явява редовно извършено в хипотезата на чл.61, ал.1, вр. чл.18а, ал.8, изр.първо от АПК – на последния адрес, посочен от страната, а именно гр.Хасково, ул.„Балкан“ №2, ет.2, ап.7, посочен в подадените от ЕТ „Перси – П. Ч.“ до ДФ „Земеделие“ Писмени възражения (л.264-266) с вх.№01-6500/8614 от 19.11.2019 г.

Това е и единият от адресите, на който страната е получавала съобщенията си в административното производство, видно от Известията за доставяне (л.262 и л.263) на писмо с изх.№01-6500/8614/30.10.2019 г. (л.258-260), както и е адресът за кореспонденция на едноличния търговец с НАП на територията на страната, вписан в ТРРЮЛНЦ, съгласно служебно извършената справка.

На този адрес пощенската пратка, съдържаща обжалвания административния акт, е получена от лице, което е съгласно да получи съобщението, а именно А. П., посочена като служител на търговеца, т.е. съобщаването е редовно.

Следва да се има предвид също, че според представените по делото други Известия за доставяне (л.262 и л.263), А. П., с отбелязване, че същата е „пълнолетен член на домакинството“ и в родствена връзка „дъщеря“ с адресата, е получавала отправеното до едноличния търговец писмо за откриване на административното производство и на двата адреса, на които то е било изпратено.

Ето защо настоящият съдебен състав приема, че срокът за обжалване на административния акт следва да бъде отчитан от първото му по време съобщаване, което е станало на 27.10.2020 г., а не както се твърди в жалбата – на 28.10.2020 г.

Обстоятелството, че актът е бил изпратен до търговеца и на друг известен на органа адрес, а именно този по седалището му, където също е получен на по-късна дата – 29.10.2020 г., в случая е без значение, съгласно трайно установената съдебна практика в този смисъл (напр. Решение №2292/18.02.2013 г. по адм.дело №5628/2012 г. на ВАС – Пето отделение и Определение №1215/29.01.2010 г. по адм.дело №15146/2009 г. на ВАС – Седмо отделение, в което е възприето, че извършеното впоследствие връчване на копие от заповедта е ирелевантно за началото на преклузивния срок, който започва да тече от датата на първото редовно съобщаване на постановения индивидуален административен акт).

Изтеклият към датата на подаване на жалбата срок за упражняване правото на оспорване е довел до погасяване на признатата от закона възможност за търсене на съдебна защита.

Жалбата не съдържа искане за обявяване нищожност на оспорения акт и като просрочена е недопустима за разглеждане. Същата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

С оглед изложеното и на основание чл.159, т.5 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на ЕТ „Перси – П. Ч.“,  с.М. б., общ.М. б., обл.Х., представляван от П. Н. Ч., против Акт за установяване на публично държавно вземане №26/311/00619/3/01/04/01 с изх.№01-6500/8614#3 от 23.10.2020 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.  

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело №54/2021 г. по описа на Административен съд – Хасково.

Определението подлежи на обжалване в 7-дневен срок от съобщаването му с частна жалба пред Върховен административен съд.

                                                                                               

                                                                                                      СЪДИЯ: