Решение по дело №1356/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1296
Дата: 20 октомври 2022 г. (в сила от 20 март 2023 г.)
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20227050701356
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юни 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

 

№…………………………2022г.  гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Варненският административен съд, ХХVІІІ-ми състав, в публичното заседание на двадесет и първи септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА СТАНЕВА

 

 

при секретаря Оля Йорданова,

като разгледа докладваното от съдия Д. Станева адм.дело 1356/2022г. по описа на Административен съд-Варна, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

 

Образувано е по жалба на Тендър Сенд“ ООД, ЕИК***,  със седалище и адрес на управление ***срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № ***/31.05.2022г. на Началника на сектор „Проверки“ в Териториална дирекция- Варна на Националната агенция за приходите. Жалбоподателят счита обжалвания акт за неправилен и незаконосъобразен, по съображения подробно изложени в жалбата; твърди, че актът не съдържа описание на правните основания, във връзка с които е издаден; не са посочени и клаузите от Условията за кандидатстване, които определят, че дейността на един и същи обект може да бъде селектирана по функционален признак; в акта са посочени три алтернитавни хипотези за извършване корекция в помощта, но органът не е посочил коя от хипотезите счита за основание за издаването му; оспорва акта и по отношение на лихвите, като счита, че в тази част е немотивиран; твърди също така, че оспорения акт е нищожен, поради липсата на компетентност на издателя му. Поради изложените съображения моли съда да отмени обжалвания акт. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощника си поддържа жалбата. Претендира присъждане на разноски, съобразно представения списък.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна и моли съда да я отхвърли. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Съдът, след преценка на събраните в хода на административното и съдебното производство писмени документи, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от легитимирано лице и при наличие на интерес от обжалване, поради което е допустима.

 „Тендър Сенд“ ООД със седалище и адрес на управление гр.Варна упражнява дейност в ресторант „***“, находящ се в ***. Дружеството има регистрирани 3 броя електронен касови апарати с фискална памет (ЕКАФП) с № № ***– подземен етаж, ***– първи етаж и ***– разнос.

Със Заповеди №№ РД-01-677/25.11.2020г., РД-01-718/18.12.2020г., РД-01-20/15.01.2021г. и РД-01-132/26.02.2021г. на Министъра на здравеопазването (достъпни на адрес https://www.mh.government.bg) са преустановени посещенията във всички заведения за хранене и развлечения по чл. 124 от Закона за туризма. Допускат се само доставки или взимане на храна за дома и офиса. От 01.03.2021г. се допуска работа на заведенията при използване на не повече от 50% от капацитета им, не повече от 6 човека на маса, носене на защитни маски за лице от персонала и при работно време между 06ч. и 23часа. Дружеството е кандидатствало за получаване на безвъзмездни средства по чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците (ЗМДВИП). Между страните не се спори, че дружеството е получило помощ по фаза три в размер на 7169.23лв., въз основа на декларирания оборот по фаза три в размер на 35 846.14лв. В Протокол от 31.05.2022г. е обективирана извършената последваща проверка.

С Акт за установяване на публично държавно вземане № ***/31.05.2022г. на Началника на сектор „проверки“ в Териториална дирекция- Варна на Националната агенция за приходите са установени задължения в размер на 1 668.82лв., представляващи неправомерно изплатена помощ. Върху установеното вземане е начислена лихва за забава. За да постанови този резултат органът е приел, че на жалбоподателя неправилно е изплатена помощ, чийто размер е определен на база на целия, деклариран от дружеството оборот. Приел е, че размерът на помощта трябва да се определи на база, реализиран оборот само в заведевието, като се изключат оборотите, реализирани от доставка или взимане на храна за дома и офиса. След извършване на прости аритметични действия органът е определил размера на неправилно изплатените средства на 1668.82лв., както и лихва в размер на 153.45лв.

Актът е издаден от компетентен орган, арг. чл. 26б, ал. 5 от ЗМДВИП, вр. т. 26 предвид представената по делото Заповед № З-ЦУ-648/18.04.2022г. на Изпълнителния директор на Националната агенция за приходите.

Съдът намира, че актът отговаря на изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 1 от АПК, тъй като съдържа името и длъжността на издателя си. Актът е подписан е квалифициран електронен подпис, видно от удостоверението към електронния документ. Актът съдържа ясни и разбираеми мотиви и съответен на тях диспозитив.

Спорът е правен и се свежда до начина на определяне на дължимата помощ – върху целия реализиран оборот или само върху оборота, реализиран от ресторантьорска дейност, т.е. от консумация в заведението.

С разпоредбата на чл. 26б, ал. 1 от ЗМДВИП е създадена уредба за предоставяне на помощ на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020г. Помощта е в размер на процент от оборота им без данъка върху добавената стойност за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г. включително. На Министерския съвет на Република България е делегирано правомощието за определяне на реда и критериите за предоставяне на помощта. Въведено е ограничение за лица, които имат публични задължения по чл. 162, ал. 1, т.т. 1 и 7 от ДОПК преди 1 януари 2020г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, или задълженията им са отсрочени, разсрочени или обезпечени, включително на лица, за които са налице основанията по чл. 54, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки.

С т. 1 от Решение № 947 на МС от 18.12.2020г. за даване на съгласие на Министерствотo на икономиката по линия на оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020 г. (опик) да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент Националната агенция за приходите за целите на изпълнение на мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (Решение № 947/18.12.2020г. на Министерски съвет) на Министерството на икономиката е делегирано правомощието да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент - Националната агенция за приходите на средства по оперативна програма „иновации и конкурентоспособност“ в размер 156 000 000лв. Администратор по мярката е Националната агенция за приходите, арг. т. 4 от Решение № 947/18.12.2020г. на Министерски съвет. С Приложение към т. 3 от Решение № 947/18.12.2020г. на Министерски съвет са приети критериите и реда за предоставяне на безвъзмездни средства на микро, малки и средни предприятия.С приетите правила е предвидено финансиране и за предприятия, които са ограничили дейността си.

Съдът намира, че този критерий е в противоречие с критериите, установени с чл. 26б, ал. 1 от ЗМДВИП. Установеното противоречие между нормативен акт - ЗМДВИП и акта на администривния орган, имащ белезете на общ административен акт, следва да се преодолее с прилагането на правилото на чл.15, ал. 3 от Закона за нормативните актове по аналогия.

С оглед на изложеното съдът намира, че след като дейността на дружеството-жалбоподател не е била преустановена, неправилно е изплатена помощ по чл. 26б от ЗМДВИП.

Доколкото обаче този въпрос е извън предмета на спора, тъй като помощта е отпусната със стабилен административен акт и изплатена, съдът намира, че дължи произнасяне само по въпроса как трябва да се образува основата за определяне на помощта – върху целия оборот или върху оборота на преустановената или ограничена дейност, респективно дължи ли се връщане на изплатена помощ.

С въведената мярка се цели ограничаване на тежките икономически последици от преустановяване или ограничаване на дейността на стопанските субекти, чрез компенсиране на загубите. Безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота на дружествата без данъка върху добавената стойност, арг. чл. 26б, ал. 1 от МДВИП. Законодателят не е въвел диференциация за различни видове дейности, извършвани от стопанските субекти. Такива не са въведени и с Приложението към т. 3 от Решението на Министерския съвет, нито с Условията за кандидатстване по мярката. Т.е. законодателят не е предвидил компенсиране на предприятията, чрез финансиране на отделни техни дейности, а компенсиране на последиците върху цялата дейност.

Предвид горното съдът намира, че административният орган неправилно е приел, че определения размер на финансовата помощ върху целия, деклариран от дружеството оборот, е в разрез с изискванията на мярката и е разпоредил връщане на част от сумата.

Обжалваният акт, като постановен при неправилно приложение на материалния закон, подлежи на отмяна.

С оглед изхода на спора на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски – държавна такса и адвокатско възнаграждение. Съдът намира възражението на процесуалния представител на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение за основателно. Поради това предвид, че делото не е сложно от фактическа и правна страна и е проведено едно открито съдебно заседание, възнаграждението следва да се определи по чл. 8, ал. 1, т. 2 от Наредба  1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения – 357.56лв.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично държавно вземане № ***/31.05.2022г. на Началника на сектор „Проверки“ в Териториална дирекция- Варна на Националната агенция за приходите, с което на „Тендър Сенд“ ООД, ЕИК ***,  със седалище и адрес на управление ***са определени публични държавни вземания в размер на общо 1822.27лв., от които 1668.82лв. – главница и 153.45лв.-  законна лихва.

ОСЪЖДА Националната агенция за приходите, *** да заплати на „Тендър Сенд“ ООД, ЕИК ***,  със седалище и адрес на управление ***сумата от общо 407.56лв./ четиристотин и седем лева и 56ст./, представляваща съдебно-деловодни разноски.

 

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването от страните.

 

 

 

 

                       Административен съдия: