ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
град Ловеч, 28.08.2023 година
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, пети административен
състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и осми август две хиляди двадесет
и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА РАДЕВА
като
разгледа докладваното от съдия Радева адм.
дело № 253/2023г. по описа на Административен съд гр. Ловеч и на основание
данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:
Административното
дело е образувано по Жалба, наименована искова молба, подадена от М.П.И., ЕГН: **********, с
адрес: ***, чрез пълномощника адв. Б.К. ***, със съдебен адрес:***, против Акт
за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 256-1 от
15.12.2022г., издаден от Д.Д. – старши
специалист МДТ при Община Априлци.
Първоначално
исковата молба, с характер на жалба, е подадена в Районен съд гр. Троян, който
с Определение № 286 от 14.06.2023г., постановено по гр. дело № 377/2023г. по
описа на съда, е прекратил производството по делото и е изпратил делото по
компетентност на Административен съд гр. Ловеч.
С
Определение от 28.07.2023г. съдията-докладчик е констатирал, че към жалбата не е представен документ за
платена държавна такса и на основание чл. 152, ал. 2 от ДОПК е оставил без
движение жалбата, като е указал на жалбоподателя, в 7-дневен срок от получаване
на съобщението, да представи в Административен съд гр. Ловеч платежен документ
за внесена държавна такса в размер 10 лева по сметка на съда.
С
Разпореждане от 28.07.2023г., съдията-докладчик е разпоредил да се изпрати
препис от жалбата на Началник отдел „Местни приходи“ при Община Априлци и е
задължил същият, в 3-дневен срок от получаване на съобщението, да представи
заверено копие на административната преписка и становище по оспорването.
С Молба вх. № 2231/03.08.2023г. от Община Априлци е
представено заверено копие на цялата преписка по оспореният Акт за установяване
на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК, като в депозираното становище е
посочено, че издаденият АУЗ е връчен на длъжника М.П.И. по реда на чл. 32 от ДОПК, същият не е обжалван пред горестоящият административен орган в
законоустановеният срок по чл. 152, ал. 1 от ДОПК и е влязъл в законна сила на
05.04.2023 година. Предвид това е изразено становище за недопустимост на
жалбата на
две правни основания: 1. като просрочена и 2. като подадена срещу акт който не
е обжалван по административен ред по чл. 156, ал. 2 от ДОПК.
С Молба вх. № 2404/25.08.2023г. адв. Б.К., в
качеството на пълномощник на жалбоподателя, е представил вносна бележка за
платена държавна такса в размер 10.00 лева по сметка на Административен съд гр.
Ловеч.
След запознаване с изложените в
жалбата обстоятелства, предмета на спора и данните по административна преписка,
съдът намира жалбата за процесуално недопустима по следните съображения:
Задълженията за данък върху недвижимите имоти представляват публични общински
вземания, което е изрично регламентирано в чл. 162, ал. 2, т. 1 от
Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/. Съгласно чл. 166, ал. 1 от
същия кодекс установяването на публичните вземания се извършва по реда и от
органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху
недвижимите имоти този ред е предвиден в чл. 4, ал. 1 от Закона за местните
данъци и такси, според който установяването, обезпечаването и събирането на
местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на
ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. С
§2 от ДР на ДОПК законодателят е регламентирал за неуредените с този кодекс
случаи да се прилагат разпоредбите на Административно-процесуалния кодекс
/АПК/.
Съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ Кметът на
общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от ДОПК, а
ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на
териториален директор на Националната агенция за приходите. Същевременно редът
за издаване на административните актове, с които се определят задължения въз
основа на декларация, е уреден в глава 14 на ДОПК, като в чл. 107, ал. 4 на кодекса
е регламентиран редът за оспорването им. Съгласно цитираната разпоредба на ДОПК
актът може да се обжалва по административен ред в 14-дневен срок от
получаването му пред териториалния директор. Следователно производството по
издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци е по
реда на ДОПК. Доколкото е налице ред, установен в специален закон, не могат да
намерят приложение общите правила за оспорване на административните актове по
АПК, където на оспорващия е предоставена възможността да избира дали да отнесе
въпроса пред по-горестоящия административен орган или да сезира съда.
Към административния ред за обжалване
препраща чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във връзка с определянето на решаващия орган по
смисъла на чл. 152, ал. 2 от ДОПК. Обжалването по административен ред за тези
актове е процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването по съдебен
ред, доколкото в чл. 144 от ДОПК се съдържа общо препращане към реда за
обжалване на ревизионните актове, за които това изискване е безспорно
установено в чл. 156, ал. 1 от ДОПК. По силата на чл. 156, ал. 2 от ДОПК
ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е
обжалван по административен ред. ДОПК изисква жалбоподателят да е изчерпал
административния ред за обжалване като задължителна процесуална предпоставка за
развитие на съдебното производство, респ. за допустимостта на обжалването на
акта по съдебен ред.
Анализът на посочените разпоредби,
приложен към разглеждания в настоящото производство случай, налага извода, че
жалбата, с която е сезиран съдът в настоящото производство, съдържа оспорване
на административния акт, което не е било предявено по административен ред.
Предвид изложеното съдът счита, че
жалбата, с която се оспорва Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3
от ДОПК № 256 - 1 от 15.12.2022г., издаден от Даниела Димитрова на длъжност
Старши специалист МДТ в Община Априлци, се явява процесуално недопустима за
разглеждане като подадена извън указания в чл. 107, ал. 4 от ДОПК срок за
обжалване и при липсата на годен за съдебно обжалване административен акт,
поради което в съответствие с материалния закон и с процесуалните правила
следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното по делото следва да се
прекрати.
По изложените съображения и на
основание чл. 156, ал. 2 и чл. 157, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален
кодекс във вр. чл. 159, т. 1 и т. 5 от Административно-процесуалния кодекс,
Административен съд гр. Ловеч, пети съдебен състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ Жалба, наименована искова молба, подадена от М.П.И.,
ЕГН: **********, с адрес: ***, чрез пълномощника адв. Б.К. ***, със съдебен
адрес:***, против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК №
256-1 от 15.12.2022г., издаден от Д.Д. – старши
специалист МДТ при Община Априлци.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 253 по описа за 2023
година на Административен съд гр. Ловеч.
Определението подлежи на обжалване
с частна жалба чрез Административен съд гр. Ловеч пред Върховния административен
съд в 7- дневен срок от съобщението на
страните, че е изготвено.
ПРЕПИС от определението да се
връчи на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: