Определение по дело №1252/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1669
Дата: 9 ноември 2020 г.
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20207150701252
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

 

  1669/9.11.2020г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

 

ПАЗАРДЖИШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, осми състав, в закрито заседание на девети ноември през две хиляди и двадесета година в състав:

 

СЪДИЯ: СВЕТОМИР БАБАКОВ

 

разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1252 по описа за 2020 год. и взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл. чл. 60, ал. 5 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 131 ал.2 т.1 от Закона за ветиринарномедицинската дейност (ЗВД).

 

 Образувано е по жалба, предявена от жалба, заявена от ЗС Щ.Г.Т., действащ чрез пълномощника си, адв. Г.М. против Предписание № 18/02.11.2020 г. на инспектор при ОДБХ гр. Пазарджик с което на жалбоподателя е наредено във връзка с установена салмонела ентеридис  да насочи за клане стадо птици от сграда Д1 в птицеферма 4550-0310, като уведоми предварително и писмено ОБДХ Пазарджик за името и населеното място на кланницата и датата, на която ще се извърши самото клане.

В предписанието е посочено, че изпълнението му е възложено на Щ.Т. и същото следва да бъде осъществено  на 06.11.2020 г.

 Жалбата е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима. Доколкото в самото предписание е посочено, че същото подлежи на изпълнение на 06.11.2020 г., т.е. преди изтичане на четиринадестдневния срок за обжалването му, съдът счита, че от административния орган е допуснато предварително изпълнение на същото по смисъла на чл. 60 от АПК. Предписанието е връчено на жалбоподателя на 02.11.2020 г., а искането за спиране на разпореждането за предварително изпълнение е депозирано в съда на 05.11.2020 г, т.е. спазен е тридневния срок по чл. 60 ал.5 от АПК.

Разгледано по същество, искането е основателно.

От фактическа страна е установено следното:

На 23.10.2020 г., при упражняване на правомощията си по осъществяване на официален контрол по смисъла на Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД), във връзка с Програма за контрол на салмонела при кокошки носачки от вида Gallus Gallus в България през 2019 - 2021 г., д-р Т. П. Т. - официален ветеринарен лекар, главен инспектор в отдел „Здравеопазване на животните“ при ОД БХ гр. Пазарджик, е взел за лабораторно изследване за салмонела проба от свежи фекалии и прахова проба от стокови (продуктивни) кокошки носачки от стадо № 1 (състоящо се от 22 328 бр. птици на възраст 23 седмици) в животновъден обект (ЖО) - птицеферма с ветеринарен регистрационен № 4550-0310, намиращ се в гр. Пещера - 4550, кв. 28, УПИ № 1, стопански двор, община Пещера, област Пазарджик, собственост на ЗС Щ.Г.Т.. Резултатът от проведеното лабораторно изследване на въпросните проби сочел, че в праховата проба се изолира патогенен щам на Salmonella Enteritidis (т.е. която не е с ваксинален произход) - видно от: съпроводително писмо с изх. № ЛЛД-02-0-21.  Въз основа на съответния лабораторен резултат се е стигнало до заключение, че при стадото от 22 328 бр. птици (стокови кокошки носачки) на възраст 23 седмици в ЖО (птицеферма) с ветеринарен регистрационен 4550-0310, собственост на ЗС Щ.Г.Т., е налице съмнение за заразяване с патогенен щам Salmonella Enteritidis (т.е. че конкретният случай касае съмнително болно по смисъла на чл. 140. ал. 1, т. 1 от ЗВД стадо от 22 328 бр. птици с патогенен щам на Salmonella Ente- ritidis). В тази връзка, с цел  разпространението на установената зараза) са били издадени: а) акт за възбрана № 5/ 30.10.2020 г. по описа на ОДБХ гр. Пазарджик, с който на основание чл. 117. ал. 1, т. 7 от ЗВД е било възбранено движението на съмнително болното стадо от 22 328 бр. продуктивни кокошки носачки, както и на добитите от тях яйца: б) предписание № 18/ 02.11.2020 г. по описа на ОДБХ гр. Пазарджик, с което на основание чл. 131, ал. 2, т. 1, във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗВД е било дадено указание на собственика на съмнително болното стадо от 22 328 бр. продуктивни кокошки носачки да насочи същото за клане, като предварително писмено уведоми ОДБХ гр. Пазарджик за името и адреса на избраната кланица, както и за датата на клането на птиците. Срокът за изпълнение на предписанието бил 06.11.2020 г.

При така установената фактическа обстановка, могат да се направят следните правни изводи:

Разпоредбата на чл. 131 от ЗВД, която е правното основание, послужило  за издаване на оспореното предписание не допуска предварително изпълнение на същото. Ето защо, предварителното изпълнение може да бъде разпоредено от административния орган само по реда на чл. 60 от АПК.

 

За да пристъпи към допускане на предварително изпълнение на издаденото преписание, административният орган следва да съобрази наличието на някои или на всички предпоставки, възведени в  разпоредбата на чл. 60 от АПК и да мотивира разпореждането, с което допуска предварително изпълнение, като докаже, че то се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда, или по искане на някоя от страните - в защита на особено важен неин интерес.

На първо място, съдът констатира, че разпореждането, с което се допуска предварително изпълнение на процесното разпореждане не е мотивирано. Не са изложени никакви фактически основания, които да налагат  предварителното изпълнение на предписанието, с което е нарушено изискването на чл. 60 ал.2 от АПК.

На следващо място,  само по себе си, съмнението за наличие на заразяване със Salmonella Eteritidis не е основание за допускане на предварително изпълнение на наложеното предписание. В случай, че законодателят бе счел, че всяко съмнение за заразяване със Salmonella Eteritidis, засяга особено важен държавен или обществен интерес или обуславя някоя от другите предпоставки по чл. 60, ал. 1 от АПК, би допуснал предварително изпълнение на тази мярка по силата на закона (в подобен смисъл Определение № 6067/16.05.2017 г. по адм. дело № 5303/2017 г. на ВАС).

Няма спор, че при предварителното изпълнение на оспореното предписание на 06.11.2020 г., за жалбоподателя ще настъпят значителни и труднопоправими вреди, които ще е свържат с унищожаването на около 22000 птици. Освен това, с акт за възбрана от 30.10.2020 г. е било възбранено движението на съмнително болното стадо от 22 328 бр. продуктивни кокошки носачки, както и на добитите от тях яйца- т.е на практика от кокошките на хрнителния пазар не излизат никакви продукти /месо, яйца и др./, поради което не съществува опасност за човешкото здраве от заразяване на потребители от хранителни продукти, произтичащи от въпросното стадо птици. Ето защо следва да се приеме, че личния интерес на жалбоподателя, който безспорно се свързва със сериозни имуществени последици от унищожаване на собственото му стадо птици е противопоставим на обществения интерес, който е в достатъчна степен охранен от наложената от контролните органи възбрана. Съдът намира, че няма пречка изпълнението на оспореното предписание да бъде отложено до произнасянето на съда по съществото на спора.

Ето защо, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ  :

 

ОТМЕНЯ разпореждане, с което се допуска предварително изпълнение на 06.11.2020 г. на  Предписание № 18/02.11.2020 г. на инспектор при ОДБХ гр. Пазарджик с което на жалбоподателя е наредено във връзка с установена салмонела ентеридис  да насочи за клане стадо птици от сграда Д1 в птицеферма 4550-0310, като       уведоми предварително и писмено ОБДХ Пазарджик за името и населеното място на кланницата и датата, на която ще се извърши самото клане.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването.

 

Административен съдия: /п/