Определение по дело №2284/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 декември 2023 г.
Съдия: Марияна Димитрова Ширванян
Дело: 20237050702284
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

3642

Варна, 20.12.2023 г.

Административният съд - Варна - X състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

МАРИЯНА ШИРВАНЯН

Като разгледа докладваното от съдия МАРИЯНА ШИРВАНЯН административно дело № 20237050702284 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по постъпила жалба от А.Щ.Д. срещу директорът на поделение на НОИ Варна.

Изложени са следните факти: с определение на ВАС – София, шесто отделение по адм.д. № 8730/25.09.2023г., за което бил уведомен на 12.10.2023г. се посочва, че жалбата му, подадена срещу НОИ Варна е неоснователна, във връзка с направеното искане за неизпълнение на служебни задължения на НОИ, състоящо се в непреизчисляване на пенсия съгласно постановление на МС на Р България за преизчисляването на всички пенсии отпуснати след 2008г. Сочи, че в определението на ВАС, е констатирано, че ищеца не е изпълнил разпореждане на съда, като не е представил административен акт, номер и т.н. Сочи, че не е имал издаден такъв акт, който да представи пред съда. Липсата на издаден акт, който да му е връчен по надлежния ред намира за незаконосъобразно действие от страна на НОИ Варна. Сочи, че писмата не са административен акт и не пораждат нищо.

Прави искане, Съдът да задължи ответника да издаде административен акт, за преизчисляване на пенсията му съгласно Постановление на МС за преизчисляване на всички пенсии отпуснати от 2008г. Сочи, че същото искане ясно е заявил пред Административен съд Варна, 24 състав по адм.д. 1317/2023г., което иска да бъде приложено към настоящото.

Допълнително са получени по електронен път с.д.№№ 15434/31.10.2023г. и 16459/17.11.2023г. от г-н Д., които не са подписани с електронен подпис, поради които същите са нередовни и съдът не се е произнесъл по тях. Получени по електронен път са и с.д. №№17732/11.12.2023г. и 17150/29.11.2023г. от г-н Д., които не са подписани с електронен подпис, поради които същите са нередовни и съдът не се е произнесъл по тях. Съдът няма задължение да дава указания, респ. възможност на жалбоподателя да подпише молбите в деловодство на съда или да ги представи подписани, доколкото в същите се съдържат искания съдът да отговаря на въпроси на жалбоподателя по движението на делото, отговорът на които жалбоподателят може да получи след като провери в деловодство на съда съдебната преписка. Т.е. чрез молбите г-н Д. се опитва да вмени на съда задължения по движението на делата, каквито не са му разписани по закон. В с.д. 17150/29.11.2023г. се съдържат и обиди, поради което процесуалното действие се смята за неизвършено – чл.142б, ал.3 от АПК.

Постъпила е молба с.д. 16566/20.11.2023г. ръкописен текст от г-н Д., подадена във връзка с второто разпореждане на съда от 20.11.2023г., в която е посочено относно отговора на юрисконсулта от ТП Варна на НОИ, че лицата продължават да си служат с лъжи и неистини, като първото искане е направено 2009г., а след това са водени съдебни дела. Моли, при липса на отговор от ответника по разпореждане на съда от 20.11.2023г. да наложи глоба на директора на ТП Варна на НОИ. Сочи и съдебен адрес за призоваване.

Съдът, за да се произнесе по жалбата съобрази, че жалбата на г-н Д. по правната си същност е искане за задължаване на ответника – ТП Варна на НОИ да издаде административен акт, за преизчисляване на пенсията на жалбоподателя съгласно Постановление на МС за преизчисляване на всички пенсии отпуснати от 2008г.

По така формулирания предмет на жалбата и след анализ на фактите по отпускане на пенсията на г-н Д. и на относимата нормативна уредба, съдът намира следното:

Жалбата е искане за задължаване на ответника – ТП Варна на НОИ да издаде административен акт, за преизчисляване на пенсията на жалбоподателя съгласно Постановление на МС за преизчисляване на всички пенсии отпуснати от 2008г. е недопустима на следните мотиви:

Представени са от ответника пенсионното досие на г-н Д. и две становища, дадени след разпореждания на Съда.

Видно от документите приложени по административната преписка пенсията на г-н Д. е преизчислявана периодично.

Последното преизчисление е от 30.09.2023г., съгласно представеното разпореждане № 03224436181/30.09.2022г. на Ръководител „ПО“ в ТП на НОИ. Пенсията е преизчислена в месечен размер на 467.00лв. Пенсията е преизчислена на основание §7з от КСО.

Предпоследното преизчисление на пенсията е от 01.01.2022г. съгласно разпореждане № 03224436181/01.01.2022г. на Ръководител „ПО“ в ТП на НОИ, с което пенсията е преизчислена в размер на 370лв. от дата 25.12.2021г.

Въпреки, че жалбоподателят в жалбата сочи, че иска преизчисляване на пенсията си на базата на ПМС, съдът констатира, че преизчисляването на пенсиите през 2022г. е разписано в КСО. Преизчисляването на пенсиите през второто полугодие на 2022г. е предвидено с §7ж и §7з от ДР на КСО. За целта на анализа на посочените разпоредби и за яснота на изложението §7ж и §7з от ДР на КСО следва да бъдат възпроизведени в цялост в настоящото определение.

Съгласно §7ж от КСО „(Нов – ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г.) (1) През 2022 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.

(2) Размерът, определен по реда на този кодекс към 30 юни 2022 г., на пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г., се увеличава от 1 юли 2022 г. с 10 на сто. След увеличението по изречение първо в размера на пенсията се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. (ДВ, бр. 1 от 2022 г.), и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава.

(3) Размерът, определен по реда на този кодекс към 30 юни 2022 г., на пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г. по условията на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност, се увеличава от 1 юли 2022 г., както следва:

1. за пенсиите, които са определени само за български осигурителен стаж – размерът се увеличава с 10 на сто, след което към него се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава;

2. за пенсиите, които са определени за общ – български и за чужд осигурителен стаж – с 10 на сто се увеличава размерът на пенсията за общия стаж, след което към него се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава. От така получения размер се изчислява размерът на пенсията, дължим за българския осигурителен стаж.

(4) В размера, определен по реда на този кодекс към 30 юни 2022 г., на пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата от 1 януари 2022 г. до 30 юни 2022 г., от 1 юли 2022 г. се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г.

(5) В размера на пенсиите, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата от 1 януари 2022 г. до 30 юни 2022 г., определени по условията на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност за общ – български и чужд осигурителен стаж, от 1 юли 2022 г. сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., се включва към размера, определен за общия стаж към 30 юни 2022 г. От така получения размер се изчислява размерът на пенсията, дължим за българския осигурителен стаж.

(6) Размерът на наследствените пенсии, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г., се определя от 1 юли 2022 г. по реда на този кодекс, от увеличения размер по ал. 2, изречение първо, на личната пенсия на починалото лице, след което в размера на наследствената пенсия за всеки наследник се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава.

(7) Размерът на наследствените пенсии, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г. по условията на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност, от 1 юли 2022 г. се определя, както следва:

1. от увеличения с 10 на сто размер на личната пенсия на починалото осигурено лице, когато същата е била определена само за български осигурителен стаж; от така получения размер се изчислява наследствената пенсия за всеки наследник и се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава.

2. от увеличения с 10 на сто размер на личната пенсия на починалото осигурено лице, когато същата е била определена за общ – български и чужд, осигурителен стаж; от така получения размер се изчислява наследствената пенсия за всеки наследник за общия осигурителен стаж на починалото осигурено лице, към която се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава; от получения размер се определя дължимата за българския осигурителен стаж на починалото осигурено лице наследствена пенсия.

(8) В размера на наследствените пенсии, отпуснати с начална дата от 1 януари 2022 г. до 30 юни 2022 г., определен по реда на този кодекс към 30 юни 2022 г., от 1 юли 2022 г. се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г.

(9) Наследствените пенсии, свързани с трудова дейност, отпуснати с начална дата от 1 януари до 30 юни 2022 г. по условията на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност за общ – български и чужд, осигурителен стаж, от 1 юли 2022 г., се определят, като сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., се включва към наследствената пенсия на всеки наследник, определена за общия стаж на починалото осигурено лице, след което се изчислява размерът на наследствената пенсия, дължим за българския осигурителен стаж.

(10) Размерът на намалението по чл. 69в, ал. 2 от 1 юли 2022 г. за пенсиите по ал. 3, определени за общ – български и чужд, осигурителен стаж, се изчислява върху увеличения по реда на ал. 2, изречение първо, размер на пенсията за общия стаж. Към намаления размер на пенсията се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава, след което се изчислява размерът на пенсията, дължим за българския осигурителен стаж.

(11) Размерът на намалението по чл. 69в, ал. 2 от 1 юли 2022 г. за пенсиите, отпуснати с начална дата от 1 януари 2022 г. до 30 юни 2022 г., определени по условията на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност за общ – български и чужд, осигурителен стаж, се изчислява от размера на пенсията за общия стаж. Към намаления размер на пенсията се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., след което се изчислява размерът на пенсията, дължим за българския осигурителен стаж.

(12) Размерът на добавката от Учителския пенсионен фонд от 1 юли 2022 г. за пенсиите, определени по условията на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност се определя, както следва:

1. за пенсиите по ал. 3, т. 1 – върху увеличения по реда на ал. 2 размер на пенсията;

2. за пенсиите по ал. 3, т. 2 и ал. 5 – върху увеличения размер на пенсията, дължима за българския осигурителен стаж.

(13) Намалението по чл. 70, ал. 14 от 1 юли 2022 г. за пенсиите по ал. 3, т. 2 се изчислява върху увеличения по реда на ал. 2, изречение първо, размер на пенсията за общия стаж. Към намаления размер на пенсията се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава, след което се изчислява размерът на пенсията, дължим за българския осигурителен стаж.

(14) Намалението по чл. 70, ал. 14 от 1 юли 2022 г. за пенсиите, отпуснати с начална дата от 1 януари 2022 г. до 30 юни 2022 г., определени по условията на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност за общ – български и чужд, осигурителен стаж, се изчислява върху размера за общия стаж. Към намаления размер се включва сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., след което се изчислява размерът на пенсията, дължим за българския осигурителен стаж.

(15) Когато размерът на пенсията, определен по реда на ал. 1 – 14, е:

1. под минималния размер за съответния вид пенсия, определен в този кодекс, той се приравнява на него, с изключение на пенсиите по ал. 3, 5, 7 и 9;

2. по-голям от максималния размер по § 6, ал. 2 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., той се приравнява на него.

(16) Когато размерът на пенсията, определен по реда на ал. 3, 5, 7 и 9, е под минималния размер за съответния вид пенсия, определен по реда на този кодекс, той се приравнява на него, както следва:

1. за пенсиите по ал. 3, определени само за български осигурителен стаж – когато условията за придобиване право на пенсия са изпълнени само с българския осигурителния стаж; за определените за общ – български и чужд, осигурителен стаж, приравняване на минимален размер се извършва за общия стаж, когато размерът на пенсията преди изчисляване на дължимата за българския осигурителен стаж пенсия е по-малък от минималния;

2. за пенсиите по ал. 5, определени за общ – български и чужд, осигурителен стаж, приравняване на минимален размер се извършва за общия стаж, когато размерът на пенсията преди изчисляване на дължимата за българския осигурителен стаж пенсия е по-малък от минималния;

3. за пенсиите по ал. 7, определени само за български осигурителен стаж – когато условията за придобиване право на пенсия на починалото осигурено лице са изпълнени само с българския осигурителния стаж; за определените за общ – български и чужд, осигурителен стаж – когато размерът на наследствената пенсия преди изчисляване на дължимата за българския осигурителен стаж пенсия на наследника е по-малък от минималния;

4. за пенсиите по ал. 9, определени за общ – български и чужд, осигурителен стаж, приравняване на минимален размер се извършва, когато размерът на наследствената пенсия преди изчисляване на дължимата за българския осигурителен стаж пенсия е по-малък от минималния.

(17) Когато пенсионерът получава повече от една пенсия, от 1 юли 2022 г. сумата от 60 лева, изплащана на основание Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г., и сумата по § 7, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., когато има такава, се включват към една от изплащаните пенсии – тази, която е най-голяма по размер.

(18) При отпускане на пенсия, свързана с трудова дейност, с начална дата от 1 юли 2022 г. след изчисляването й по реда на този кодекс се включва сума от 60 лв. при съответното прилагане на ал. 1 – 17.“

От анализа на цитираната разпоредба следва, че същата не е относима към пенсията отпусната на г-н Д.. Също се констатира, че преизчисляването на пенсиите по този параграф е обвързано с Постановление № 479 на Министерския съвет от 2021 г. за одобряване на допълнителен трансфер по бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г.

Относимата към преизчисляването на пенсиите отпуснати към периода на отпускане на пенсията на г-н Д. е §7з от КСО.

Съгласно §7з от ДР на КСО (Нов – ДВ, бр. 51 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г.) (1) Пенсиите за трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2021 г. включително, се преизчисляват от 1 октомври 2022 г. при съответното прилагане на чл. 70, 75 и 79, като:

1. средномесечният осигурителен доход за страната, с който е отпусната пенсията, се умножи с индивидуалния коефициент на лицето към 30 септември 2022 г. и с продължителността на осигурителния стаж на лицето, зачетен към 30 септември 2022 г., умножен със съответния процент за годините и месеците осигурителен стаж, който е определен съобразно действащото законодателство към датата на отпускане на пенсията. За пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2007 г. включително, се взема предвид средномесечният осигурителен доход за страната за 2007 г. – 398,17 лв. За пенсиите за инвалидност поради трудова злополука и професионална болест се вземат предвид коефициентите по чл. 79, определени в действащото законодателство към датата на отпускане на пенсията.

2. определеният по реда на т. 1 размер на пенсията се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, с процент, който е равен на по-високия от процента на нарастване на осигурителния доход или процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година. За пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2007 г. включително, размерът се увеличава с процентите по изречение първо за всяка календарна година след тази дата.

(2) Когато преизчисленият по ал. 1 размер на пенсията и размерът й към 30 септември 2022 г. не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.“

След 30.09.2023г. по арг. от чл.10, ал.8 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, преизчисляването на пенсиите се извършва служебно и не е необходимо подаването на заявление от пенсионерите, като разпореждане не се връчва.

Променена е методологията на преизчисляването на пенсиите предвид поставените в §7з КСО изисквания, като съгласно информацията дадена на https://nssi.bg/fizicheski-lica/pensii-bg/preizchislyavane-na-pensiite/:

„Преизчисляването на пенсиите, свързани с трудова дейност, считано от 1 октомври 2022 г. практически ще се реализира на две стъпки:

1.  На първо място се определя размер на пенсията, съгласно предвиденото в новосъздадената разпоредба на кодекса (може да го наречем „базов“ или „условен“), на който се стъпва, за да се дадат процентите на увеличение по новия механизъм при втората стъпка. Размерът на пенсията се определя по установената пенсионна формула и при съответното прилагане на разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване, отнасящи се до различните видове пенсии за трудова дейност.

Този базов размер се определя към годината на отпускане на пенсията, като е предвидено изключение за пенсиите, отпуснати до края на 2007 г.

Размерът на пенсията за целите на преизчисляването се определя, като средномесечният осигурителен доход за страната, с който е отпусната пенсията, се умножава с индивидуалния коефициент на пенсионера и с броя на годините и месеците осигурителен стаж на пенсионера, които се умножават със съответен процент, определящ тежестта на осигурителния стаж.

Всеки от елементите ще бъде разгледан поотделно, тъй като нормативният текст предвижда някои особености при извършване на преизчисляването от 1 октомври 2022г.:

1) Средномесечният осигурителен доход за страната

Трудовите пенсии по принцип се изчисляват на базата на средномесечния осигурителен доход за страната за 12 календарни месеца, предхождащи месеца на отпускането . Това правило ще се спази при предстоящото преизчисляване. Изключение е предвидено за пенсиите, отпуснати до края на 2007 г., съгласно което при тяхното преизчисляване трябва да се приложи фиксиран доход от 398,17 лева, който е средномесечният осигурителен доход за 2007 г. Този подход приравнява тази група пенсии на такива, отпуснати през 2008 г.

2) Индивидуалният коефициент и продължителността на осигурителния стаж

Тези два елемента участват при преизчисляването през октомври с последните им, актуални стойности, които те имат към 30.09.2022 г. за всеки пенсионер. Това са основните показатели в пенсионната формула, които отчитат индивидуалния принос и осигурителната история на всяко лице, защото продължителността на осигурителния стаж се определя съобразно годините и месеците, през които то е подлежало на осигуряване, а индивидуалният коефициент отразява осигурителния доход, върху който са правени или са били дължими осигурителните вноски за съответното лице. При преизчисляването през октомври т.г. тези два показателя остават непроменени спрямо предходния месец.

3) Тежестта на осигурителния стаж

Относно процента, с който се умножават годините и месеците осигурителен стаж на лицето, новата разпоредба предвижда, че преизчисляването се извършва с такъв процент, какъвто се е прилагал във формулата за определяне на размера на пенсията в годината, в която тя е отпусната – колкото е била тежестта на стажа при отпускането , такъв процент се използва и при преизчисляването от 1 октомври 2022 г.

За пенсиите, отпуснати преди 01.04.2009 г., всяка година от зачетения осигурителен стаж, превърнат към трета категория труд, се умножава по 1 на сто (вкл. за пенсиите, отпуснати по отменения Закон за пенсиите и други отменени закони).За пенсиите, отпуснати между 01.04.2009 г. и 31.12.2016 г., процентът за година зачетен осигурителен стаж е 1,1. От 1 януари 2017 г. тежестта на всяка година осигурителен стаж нараства на 1,126 на сто, от 1 януари 2018 г. – на 1,169 на сто, от 1 януари 2019 г. до 24.12.2021 г. тя е 1,2 на сто, а от 25.12.2021 г. – 1,35 на сто за годините осигурителен стаж без превръщане, като тежестта от 1,2 на сто се запазва за разликата до общата продължителност на зачетения осигурителен стаж, превърнат към трета категория труд. За всеки месец осигурителен стаж се прилага пропорционална част от съответния процент.

При изчисляването на размера на пенсиите за инвалидност поради трудова злополука и професионална болест се вземат предвид специално определени в Кодекса за социално осигуряване коефициенти, които са изменяни по размер през годините, паралелно с нарастването на тежестта на осигурителния стаж. Новата разпоредба в кодекса, регламентираща преизчисляването от 1 октомври 2022 г., предвижда, че за целите на преизчисляването на този вид пенсии ще се използват онези стойности на коефициентите, които са били определени в действащото законодателство към датата на отпускане на съответните пенсии.

2.На второ място, след като бъде определен базовият размер на съответния вид пенсия за трудова дейност за целите на преизчисляването въз основа на посочените параметри, той се увеличава за всяка календарна година, следваща годината на отпускане на пенсията, с процент, който е равен на по-високия от следните два:

  • процента на нарастване на осигурителния доход или
  • процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година.

За пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2007 г. включително, размерът се увеличава със съответните проценти за всяка календарна година след 2007. Процентите се определят съгласно официална информация, оповестена публично и на официалните сайтове на Националния осигурителен институт и на Националния статистически институт. За периода от 2008 г. до 2021 г. само през 2010 г. по-висок е инфлационният индекс, а за всички останали години ще се взема предвид процентът на нарастване на осигурителния доход.

На практика посоченият механизъм наподобява механизма на осъвременяване на пенсиите по т. нар. швейцарско правило, но в модифициран вариант.

Ако се направи сравнение с швейцарското правило, въведено през 2006 г., основната разлика е, че при него от 1 юли всяка година се прилага процент, определен като сбор от 50% от индекса на потребителските цени и 50% от нарастването на осигурителния доход през предходната календарна година. При преизчисляването от 1 октомври, за всяка година, следваща годината на отпускане на пенсията се прилага процент, който е равен на по-високия от процента на нарастване на осигурителния доход или процента на нарастване на индекса на потребителските цени през предходната календарна година, т. е. взема се само единия от двата процента в пълния му размер. За 2009 г. се дава процентът за 2008 г. , за 2010 г. - за 2009 г. и така до 2022 г. , когато се прилага процентът за 2021 г., за се определи размерът на пенсията, който е за октомври 2022 г. С преизчисляването на пенсиите от 1 октомври целта е всички преизчислявания и осъвременявания, правени назад през годините преди 2022 г., да бъдат занулени и да се приложи ново правило за осъвременяване с по-високи проценти на увеличение, като то се прилага и за 2010 г., 2011 г., 2012 г., в които нямаше осъвременяване на пенсиите .

С цел да не се допусне намаляване на размерите на някои пенсии за трудова дейност от 1 октомври 2022 г. в кодекса изрично е регламентирано, че се извършва съпоставка на размерите на всяка пенсия преди и след преизчисляването и когато преизчисленият размер на пенсията и размерът към 30 септември 2022 г. не са равни, пенсията се определя и изплаща в по-високия от тях.“

От изложеното следва, че пенсията на г-н Д. е преизчислена съгласно §7з от КСО на 30.09.2022г. и е издаден административен акт, разпореждане за това преизчисление. След 30.09.2022г. пенсиите се преизчисляват служебно, поради което г-н Д. *** на НОИ да му бъдат издадени разпореждания за следващи преизчислявания на пенсията му.

Не се съдържат твърдения в жалбата на г-н Д. и данни в пенсионното му досие, г-н Д. да е отправил искане до ТП Варна на НОИ да му бъде издадено разпореждане за преизчисляване на пенсията му след 30.09.2022г. и не се съдържат данни в пенсионното му досие или твърдения в жалбата, че по такова искане органът не се е произнесъл или се е произнесъл с отказ.

Съдът по арг. от чл.128 от АПК има ограничена компетентност и може да се произнесе по обжалването на административен акт или отказ да бъде издаден такъв, но не му е дадено правомощие да указва на административните органи да издават административни актове. Предвидено е производството по издаването на административен акт, каквото е разпореждането за преизчисляване на пенсията да започне по искане на лицето, което ще се ползва от благоприятните последици от издадения акт, т.е. по инициатива на г-н Д. чрез отправяне на молба до ТП Варна на НОИ, а не на жалба до съда. Едва след подаването на молба до ТП Варна на НОИ и издаването на разпореждане за преизчислението на пенсията или отказ от издаване на разпореждане, конкретния административен акт ще подлежи на обжалване пред административните съдилища. Поради липса на акт, който да подлежи на оспорване, се налага извод, че г-н Д. няма правен интерес от оспорването. Налице са предпоставките на чл.159, т.4 от АПК и производството по жалбата на г-н Д. следва да бъде прекратено.

Постъпила е, чрез препращане от Върховен административен съд на Р България молба за бавност от г-н Д.. Констатира се, че молбата е постъпила по електронен път, в електронен формат, но не е подписана с електронен подпис, поради което е нередовна и по нея съдът не дължи произнасяне.

Отделно от това, доколкото молбата е за налагане на глоба на директора на ТП Варна на НОИ, поради неизпълнение на разпореждане на съда в срок, следва да бъде посочено, че: 1.)разпоредбите на ГПК съдържащи уредбата на глобите, предоставят на единствено на съда правомощието да прецени дали да наложи глоба на някое от предвидените основания, едно от които е „обида на страна“ (чл.89, т.3 от ГПК) вр. чл.143а, т.3 от АПК (използване на нецензурни думи, обиди и заплахи, насочени към съда, лице от администрацията и участващите в съдебното производство) и 2.) г-н Д. в молба с.д. 16566/20.11.2023г. сочи, че в отговора на юрисконсулта при ТП Варна на НОИ, се съдържат „лъжи и неистини“, като в молбата са посочени факти, които нямат връзка с изложеното в становището на ответника, поради което дадените квалификации на съдържанието на становището представляват обида по правната си същност, а в молба с.д. 17150/29.11.2023г. дава следните квалификации на отделни лица в пенсионното са „нагли, и си служат със незаконни средства и методи“, което също представлява обида на страна по спора.

Настоящото определение представлява и становище по молбата за бавност, поради което следва да бъде изпратено по компетентност на Върховния административен съд на Р България.

Така мотивиран, Съдът:

ОПРЕДЕЛИ:

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. 2284 по описа на Административен съд Варна за 2023г.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7 – дневен срок от съобщаването му.

Препис от разпореждането да се връчи на страните.

Препис от разпореждането, ведно с копие от молбите на г-н Д. и становища на ответника №№ 15245/27.10.2023г., 15897/08.11.2023г. и 17229/30.11.2023г. (без прилагане на пенсионното досие на г-н Д.) и с молбата за бавност да се изпратят по компетентност на Върховния административен съд на Република България.

Съдия: