Решение по дело №51/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 октомври 2020 г.
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20207090700051
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  68

гр. Габрово, 14.10.2020 година

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ... .колегия в открито съдебно заседание на двадесет и трети септември  ... през две хиляди и двадесета година  в състав:     

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

        ЧЛЕНОВЕ : Е. КИРОВА ТОДОРОВА

                               ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря  ......РАДОСЛАВА КЪНЕВА..... и в присъствието на прокурор … ЛЮДМИЛА РАЧЕВА ..... като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ КНАХД №51 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

           

С Решение №113/23.03.2020г. по НАХД№1197/2019г. Габровски районен съд е потвърдил НП №ЙЕА-039/31.10.2019г. на Началник Регионален отдел „Надзор на пазара“- СЦБ към ГД“Надзор на пазара“ при ДАМТН като правилно и законосъобразно.

В законния срок Решението на съда е обжалвано от „***“ЕООД чрез процесуален представител. В жалбата се излага, че обжалваното Решение било неправилно поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и нарушение на материалния закон. Според жалбоподателя районния съд не бил обсъдил основното оплакване в жалбата, а именно че проверяваните продукти не попадали в обхвата на Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съотвествието на радиосъоръженията. По този начин било нарушено правото на защита на санкционираното Дружество. Не било спазено изискването на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на надзор на пазара. Излагат се и доводи за липса на компетентност на актосъставителя, съгласно която тя нямала правомощия да извършва проверка в посочения обект и да издаде АУАН, извършени на територията на РО „Надзор на пазара“ СЦБ.

Според жалбоподателя било налице касационно основание за отмяна на оспорения съдебен акт.    

Претендира се отмяна на обжалваното Решение на ГРС като неправилно и да бъде отменено издаденото НП като неправилно и незаконосъобразно.

За жалбоподателя, редовно призован не се явява надлежно упълномощен по делото процесуален представител, който да вземе становище по жалбата и изложените в нея доводи.

Представителят на ОП Габрово изразява становище за основателност на жалбата тъй като Решението на РС Габрово било неправилно и немотивирано.

За ДАМТН София, редовно призовани не се явява надлежно упълномощен процесуален представител.

Пред настоящата съдебна инстанция не са представени и приемани по надлежния ред нови доказателства по делото. 

Административният съд като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания съдебен акт и прецени изложените в съдебно заседание пред касационната инстанция доводи намира жалбата за неоснователна.

Правилно и обосновано състава на ГРС е преценил събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и е стигнал до крайния извод, че дори с действията си жалбоподателя “***”ЕООД Габрово да е осъществил състава на посочените нарушения по чл. 4б, т. 2, т. 3 и т. 4 от ЗТИП, за които същият е санкциониран.

На “***”ЕООД *** съставен АУАН и въз основа на него е постановено НП№ЙЕА-039/31.10.2019г. за това, че при извършена проверка от инспектор в ГДНП, Регионален отдел „Надзор на пазара Южна централна България” в ДАМТН в търговски обект- магазин намиращ се в гр. Габрово, улица „***” $ 23-Б, стопанисван от „***” ЕООД  в присъствието на служители на магазина било установено, че в магазина се предлагат следните продукти :

     безжична Bluethooth колонка- Portable active music player, с баркод на магазина 72604,  произход Китай, призводител Гунджоу, вносител “***” ЕООД.  Продуктът се предлага изложен в търговския обект с обявена цена 23,90лв.;

     безжична  Bluethooth колонка – Music, Wireless Speaker, с баркод на магазина 72614, произход Китай, производител Гуанджоу, вносител „***” ЕООД. Продуктът се предлага изложен в търговския обект с обявена цена 36,90 лева.

За да извърши проверката и съответно установи че е осъществен състава на посочените нарушения административния орган е приел, че проверените безжични колонки са продукти за осъществяване на съобщение, чрез излъчване и/или приемане на радиовълни, поради което попадат в обхвата на Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на радиосъоръжения, приета на основание чл. 7 от ЗТИП. Този извод е възприет и от състава на РС Габрово.

При проверката  е установено, че описаните продукти са без нанесена от производителя на продуктите и върху опаковките маркировка за съответствие – СЕ, с което не е изпълнено изискването на чл. 44 т.3 от НСИОСР. Установено е, че продуктите са без придружаваща копие на ЕС декларация за съответствие или от опростени ЕС Декларация за съответствие, с което не е изпълнено изискването на чл. 44 т.5 от НСИОСР; както и че са без придружаваща продуктите инструкция и информация за безопасност на български език, с което не е изпълнено изискването на чл. 44 т. 4 от НСИОСР.

За извършената проверка и направените в хода й констатации е съставен Констативен протокол № 000547 от 26.02019г.

За установените нарушения на чл. 4б т.2 от ЗТИП, чл. 4б т. 3 от ЗТИП и чл. 4б т. 4 от ЗТИП на 02.09.2019г. е съставен АУАН срещу „***” ЕООД. Актът е съставен в отсъствие на нарушителя, като до него надлежно е била отправена покана за явяване за съставяне на акт. Съставеният АУАН е надлежно връчен и подписан.

Въз основа съставения АУАН е издадено Наказателно постановление № ЙЕА -039 от 31.10.2019г. от Началник РО „Надзор на пазара” – Северна централна България в ГДНП против „***” ЕООД  за това, че на 26.06.2019г. в търговски обект – магазин, намиращ се в гр. Габрово, улица „***, дружеството в качеството си на търговец по смисъла на §1 ал.1 т.10 от ДР на ЗТИП е предложило подробно описаните продукти

 – 1. без нанесена от производителя върху продуктите и върху опаковките маркировка за съответствие –СЕ в нарушение на чл. 46 т.2 от ЗТИП във вр. с чл. 44 т.3 от НСИОСР за което и на основание чл. 52 б от ЗТИП е наложена имуществена санкция в размер на 250 лева;

- 2. без придружаваща продуктите копие на ЕС декларация за съответствие или от опростена ЕС декларация за съответствие в нарушение на чл. 4 б т.3 от ЗТИП във вр. с чл. 44 т. 5 от НСИОСР, за което и на основание чл. 52в от ЗТИП е наложена имуществена санкция в размер на 250 лева;

- 3. без придружаваща продуктите инструкция и информация ца безопасност на български език в нарушение на чл. 4б т.4 от ЗТИП във вр. с чл. 44 т.4 от НСИОСР, за което и на основание чл. 52д от ЗИТП е наложена имуществена санкция в размер на 250 лева.

      Изслушаните по делото показания на свидетелите *** потвърждават констатациите отразени в съставения констативен протокол и АУАН.

По делото са  приложени Заповед № 3 от 04.06.2019г. на Главен директор ГДНП с утвърден график и Заповед №-А-527 от 22.08.2019г. на Председателя на ГДНП, установяващи материалната компетентност на актосъставителя и издателя на наказателното постановление.

При така установеното от фактическа страна от правна страна настоящият състав на АС Габрово намира, че са осъществени нарушения на ЗТИП, поради което правилно и законосъобразно е ангажирана административно наказателната отговорност на дружеството жалбоподател. До този извод е достигнал в Решението си и РС Габрово, като мотивите в постановиня съдебен акт се споделят напълно от касационната съдебна инстанция.

Правилно РС Габрово е отчел, че "***” е търговец по смисъла на параграф 1, т. 10 от Допълнителните разпоредби на ЗТИП съгласно който „Търговец" е всяко физическо или юридическо лице, участващо в процеса на реализация на продуктите, което ги предлага безплатно или срещу заплащане, след като те вече са били пуснати на пазара, и като такъв е предложил на пазара продукти без маркировка за съответствие, без придружаваща продуктите копие на ЕС Декларация за съответствие  или от опростена ЕС Декларация за съответствие, както и без  придружаваща продуктите инструкция и/или информация за безопасност  за употреба на български език.

Съгласно т. 3 от същия параграф "Пускане на пазара" е предоставянето на всеки отделен продукт, предназначен за крайна употреба, безплатно или срещу заплащане, независимо от техниката на продаване, за първи път на пазара на Европейския съюз и на държавите от Европейското икономическо пространство, при което той преминава от етапа на производство или внос, към етапа на разпространение и/или използване. Със самото излагане на посочените в наказателното постановление продукти от търговеца в обекта обособен, като магазин, с посочена върху тях цена, безспорно е налице предлагане на продукти.

Фактите и обстоятелствата, констатирани при извършената проверка и намерили отражение в съставения АУАН и издаденото наказателно постановление се установяват и от събраните по делото доказателства, а именно ,че при извършената на 26.06.2019г. проверка, в търговския обект на жалбоподателя е установено, че е предлагал за продажба продукти - безжична Bluethooth колонка- Portable active music player и безжична  Bluethooth колонка – Music, Wireless Speaker, без нанесена маркировка за съответствие СЕ върху, продукта, опаковката,  без придружаваща продуктите копие на ЕС Декларация за съответствие или от опростена ЕС Декларация за съответствие и без придружаваща продуктите инструкция и информация за безопасност на български език,  в нарушение съответно на разпоредбите на чл.4б,т.2, т. 3 и т. 4 от ЗТИП, които вменяват задължение на търговците да продават само продукти, за които  тези обстоятелства следва  да са налични.

Дружеството жалбоподател не оспорва така изложените констатации, доказващи се от събраните по делото писмени и гласни доказателства. Според изложените доводи проверяваните стоки не подлежали на проверка и съответно не следвало да бъдат обект на осъществен състав на посочените нарушения, тъй като не били в обхвата на НСИОСР. В тази връзка правилно РС Габрово е посочил, че проверените безжични колонки са продукти за осъществяване на съобщение, чрез излъчване и/или приемане на радиовълни, поради което попадат в обхвата на Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на радиосъоръжения, приета на основание чл. 7 от ЗТИП. Съгласно §1 т. 20 от НСИОСР "Радиосъоръжение" е електрически или електронен продукт, който е проектиран да излъчва и/или да приема радиовълни с цел радиокомуникация и/или радиоопределяне, или електрически или електронен продукт, който трябва да бъде докомплектуван с принадлежност, като например антена, така че да излъчва и/или да приема радиовълни за целите на радиокомуникация и/или радиоопределяне.

За всяко от извършените нарушения от жалбоподателя, установените от контролните органи е предвидено наказание, имуществена санкция от 250 до 1000 лв., което се налага на търговци, съобразно предвиденото в санкционните разпоредби  съответно на чл. 52б от ЗТИП за нарушение по чл. 4б,т.2 от ЗТИП; чл. 52в от ЗТИП за нарушение по чл. 4б, т. 3 от ЗТИП и по чл. 52д от ЗТИП за нарушение по чл. 4б, т. 4 от ЗТИП. В този смисъл определяйки санкция към минимално установения размер в закона за всяко едно от трите нарушения административно наказващия орган е съобразил същата с оглед разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН.

Настоящият съдебен състав споделя мотива на ГРС и на административния орган, че не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, доколкото не се установява по-ниска степен на обществена опасност на деянието в сравнение с характерната за този вид деяния. Установени са три самостоятелни нарушения извършени от жалбоподателя, които са от категорията на формалните такива, т.е. за осъществяването от обективна страна на всяко от тях, не е необходимо да има вредоносен резултат. Посочените обстоятелства са взети предвид при извършената  преценката на административно наказващия орган,      като е при определил  наказание в минимален размер за всяко от извършените нарушения.

Споределят се изводите, че е неоснователно възражението в жалбата, че при издаване на наказателното постановление е допуснато нарушение на чл. 17 и чл. 18 от ЗАНН.

            При извършената служебна проверка съдът не констатира допуснати съществени нарушения на процесуалните правила в хода на административно наказателното производство приключило с издаване на наказателното постановление. Не са налице и твърдяните в касационната жалба допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и нарушение на материалния закон при постановяване на първоинстанционното съдебно Решение. Районен съд Габрово е постановил валидно, допустимо и правилно Решение, постановено при правилно приложение на материалния закон, преценявайки всички събрани в хода на производството доказателства, без да игнорира или анализира превратно което и да е от тях.

             Изложеното води до извода, че обжалваното Решение на Районен съд Габрово следва да бъде оставено в сила.        

            Воден от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение №13/23.03.2020г. по НАХД№1197 по описа на Габровски районен съд за 2019г. като ПРАВИЛНО И ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

            РЕШЕНИЕТО е ОКОНЧАТЕЛНО  и НЕ ПОДЛЕЖИ на обжалване.

           

 

 

 

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ :        

 

 

 

 

 

 

                     ЧЛЕНОВЕ :