Решение по дело №324/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 27
Дата: 9 февруари 2021 г. (в сила от 9 февруари 2021 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700324
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 09.02.2021 г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на дванадесети януари две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мариана Кадиева  

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 324/ 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от АПК, във връзка с чл. 172, ал.5, изр.1-во от ЗДвП.

Образувано е по, изпратена по подсъдност от АС – Пловдив, жаллба на Е.Д.М. от ***, подадена чрез пълномощник. Оспорва се Заповед за прилагане на принудителна административна мярка, № 20-1030-002642/ 04.10.2020 г., издадена от началник-група в сектор „Пътна полиция“ в ОДМВР – Пловдив. Изложени са съображения за неправилност, незаконосъобразност и необоснованост на обжалвания административен акт. Твърди се, че изложената фактическа обстановка в ЗППАМ не отговаря на обективно случилото се на описаната дата, като се отрича, че жалбоподателят е управлявал МПС. Посочва се, че на 04.10.2020 г. Е.М. е посетил, заедно с негови приятели, заведението „***“. Паркирал личния си автомобил, марка „БМВ 528“ с рег. № *** на паркинга на хотел „***“, на който паркинг достъпът се осъществява посредством поставена бариера, като престоя в него е заплатен. Около 06.00 часа решили да си тръгнат, като автомобила управлявал приятелят на Е. М. – П. Г. Г. Качили се в колата, като жалбоподателят седнал на задната лява седалка. Водачът П. Г. потеглил и позиционирал автомобила, за да премине през бариерата, след като си заплати престоя на паркинга. Преди него имало други два автомобила. Единият от пътниците от другите два автомобила вдигнал принудително бариерата и те преминават през нея без да си заплатят. Водачът П. Г. изчакал, за да плати дължимата сума за ползване на паркинга. В този момент излезли охраняващите служители от заведението „***“ и обвинили Е.М. и приятелите му, че са счупили охранителната бариера. Тъй като ги заплашвали с физическа саморазправа, ако не платят щетите, Е. М. се обадил на номер 112 и потърсил помощ от полицейски служители. Пристигналият, не след дълго, полицейски патрул на сектор „ПП“ – Пловдив решил, че ще изпробва за алкохол собственика на МПС Е.М. В този момент автомобилът е спрял, с изгасен двигател. Е. М. заявил, че не е управлявал автомобила, а е пътник и отказал да даде проба за употреба на алкохол. Полицаите не взели предвид този факт и разпоредили на лицето да си даде СУМПС и свидетелството за регистрация на МПС. На собственика на МПС – Е.М., бил съставен АУАН № ***/ *** г. Отнето е СУМПС, регистрационния талон на МПС и два броя регистрационни табели с номер *** за това, че Е. М. е отказал да бъде изпробван с техническо средство АлкотестДрегер 7510“.

В съответствие с изложеното се твърди, че не са съществували материалноправните предпоставки за издаване на оспорената ЗППАМ с правно основание чл.171, т.1, б.“б“ от ЗДвП. Този довод се обосновава с твърдението, че жалбоподателят не е имал качеството „водач“ на МПС към момента на съставяне на АУАН и издаване на ЗППАМ.

Следваща група основания за незаконосъобразност на ЗППАМ се отнасят до описание на нарушението в АУАН, като се твърди, че той не съдържа всички реквизити по чл.42 от ЗАНН. По този начин нарушението било описано за първи път в издадената заповед.

Посочва се също така, че в ЗППАМ административният орган е вписал, че е издаден талон за медицинско изследване, което не е описано в АУАН. Изразява се становище за липса на мотиви в оспорената ЗППАМ, както и несъответствие в часа на описаното нарушение в нея и АУАН. Искането е да се отмени оспорената заповед за прилагане на ПАМ. Претендират се деловодни разноски по представен списък по чл.80 от ГПК. В съдебно заседание жалбата се поддържа от пълномощник по изложените в нея съображения, като допълнително се посочва, че паркингът е собственост на хотел „***“ ***, поради което издателят на оспорената заповед не е разполагал с компетентност да наложи ПАМ от този вид.

Ответникът Началник-група в сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Пловдив, редовно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище по жалбата. От началник-сектор „ПП“ към ОДМВР – Пловдив е постъпило становище за неоснователност на жалбата. Тъй като административният орган, издал оспорената ЗППАМ е началник-група в сектор „ПП“ към ОДМВР – Пловдив, който е конституиран като ответник по делото, становището на ненадлежния ответник не следва да бъде взето предвид.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 172, ал.5 от ЗДвП и от лице, за което оспореният акт създава неблагоприятни последици.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със ЗППАМ № 20-1030-002642/ 04.10.2020 г . на началник-група в сектор „Пътна полиция“ в ОДМВР – Пловдив на Е.Д.М. с ЕГН ********** и постоянен адрес: ***, на основание чл.171, т.1, б.“б“ от ЗДвП е наложена ПАМ „ Временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водач до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца“. Фактическите основания за издаване на ЗППАМ, съгласно отразеното в същата са следните: „ На 04.10.2020 г., около *** часа, в ***, ***, паркинг на хотел „***“, като водач на МПС „БМВ, Х Драйв“ с рег. № ***, отказва да бъде изпробван с техническо средство – „Алкотест Дрегер 7510“, сериен № ***. Силно мирише на алкохол“.

Като доказателство е прието и заверено копие от АУАН , серия **, бланков № ***/ *** г., съставен на Е.Д.М. за това, че на посочената дата, около *** часа, в ***, ***, паркинг на хотел „***“ управлява МПС „БМВ, Х Драйв“ с рег. № ***, като отказва да бъде изпробван с техническо средство – „Алкотест Дрегер 7510“, сериен № ***. Посочено е, че е издаден талон за изследване ***.

Приета е като доказателство административна преписка за деактуване като държавна собственост на *** „***“ ведно с прилежащ терен.

По делото са разпитани като свидетели две лица, за които се твърди, че на посочената в ЗППАМ дата са били заедно с жалбоподателя. Съгласно техните показания на 04.10.2020 г., около 02.20 часа, отишли, с лекия автомобил на Е.М., на дискотека в хотел „***“. Към 06.30 часа решили да си тръгнат, но на паркинга възникнал инцидент, тъй като някой от чакащите в автомобилите преди тях опитал да вдигне бариерата на платения паркинг и да го напусне без да заплати дължимата цена. Вследствие на това се повредила бариерата. Охранителите в дискотеката помислили, че Е.М. и приятелите му са причинили повредата и поискали да им заплатят по 200 лв. Тъй като проявили агресивност Е.М. се обадил на единен номер 112. След пристигане на полицейските служители те установили кой е собственикът на МПС и поискали да бъде тестват за употреба на алкохол. След отказ, съставили АУАН.

При така установените факти АС – Кърджали приема, че жалба е неоснователна.

Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.171, т.1, 2, 2а, 4, т.5, буква "а", т.6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. На основание  чл.172, ал.1 от ЗДвП заповедта е издадена от компетентен орган – началник-група в сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Пловдив, с делегирани правомощия съгласно Заповед, № 317з-391/ 06.02.2017 г. на директора на ОДМВР – Пловдив, издадена на основание Заповед, № 8121з-1524/ 09.12.2016 г. на министъра на вътрешните работи.

В посочената, като правно основание за издаване на ЗППАМ, норма на чл.171, т.1, б.“б“ от ЗДвП е предвидено, че За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.

В жалбата се твърди, че Е.Д.М. не е управлявал МПС, поради което не е съществувало основание за прилагане на ПАМ от този вид. АС – Кърджали приема този довод за неоснователен, тъй като обстоятелството, че жалбоподателят Е.М. е управлявал лекия автомобил се установява от съставения АУАН. В качеството си на официален свидетелстващ документ АУАН се ползва с обвързваща съда материална доказателствена сила относно неговата вярност, а опровергаването й предпоставя изричното му оспорване и доказване на неистинността му. Съгласно чл. 193, ал. 3 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК, доказателствената тежест за това се носи от страната, която го оспорва с конкретно изявление за това и в срока по чл. 193, ал. 1 от ГПК. В случая, в жалбата се съдържат твърдения, че изложената в АУАН фактическа обстановка не отговаря на обективната действителност, но липсва изрично изявление, че се оспорва неговата истинност. Поради това не е открито производство по оспорване на истинността на АУАН по реда на чл. 193, ал. 2 от ГПК. С показанията на разпитаните по делото свидетели не могат да бъдат опровергани констатациите в АУАН по аргумент от чл. 164, ал. 1, т. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, поради което съдът приема, че не е оборена доказателствената сила на АУАН.

Като следващо основание за незаконосъобразност на оспорената ЗППАМ се посочва, че описаното нарушение на ЗДвП е констатирано на платен паркинг, които е частна собственост, поради което издателят на ЗППАМ не е разполагал с материална компетентност. Този довод също не може да бъде споделен поради следните съображения:

Съгласно дефиницията в чл.2, ал.1 от ЗДвП, отворен за обществено ползване е всеки път, условията за използване на който са еднакви за всички участници в движението. Освен това, пътищата, които не са отворени за обществено ползване се обозначават като такива (такова обозначаване в случая липсва). В чл. 2, ал. 2 от ЗДвП е отразено, че всеки има право да се движи по пътищата, отворени за обществено ползване, като спазва установените правила за движение, а в ал. 3 на същата разпоредба изрично е разписано, че ЗДвП се прилага и за пътищата, които не са отворени за обществено ползване, освен ако с други правни разпоредби или от собственика или администрацията, управляваща пътя, е определено друго, като компетентността на органите за контрол по Закона за движението по пътищата не се разпростира върху пътищата, които не са отворени за обществено ползване. В случая от приетата административна преписка по деактуване като държавна собственост на хотел „***“, ведно с прилежащ терен, не се установява паркингът да не е отворен за обществено ползване по смисъла и на § 1, т. 1 и т. 7 от ДР на Закона за пътищата. Разпоредбата на  чл. 9, ал. 2 от Закона за пътищата сочи, че частните пътища могат да бъдат отворени за обществено ползване, когато това се налага от обществени интереси, по инициатива на съответния общински съвет и със съгласието на собственика при договаряне на взаимоотношенията. По делото не са представени доказателства между Община *** и хотел „***“, *** да са договорени взаимоотношенията във връзка с ползването на паркинга като частен път. Поради изложените съображения съдът приема, че оспорената заповед е издадена при спазване на принципа на законност - чл. 4 от АПК, тъй като е издадена в рамките на установените със закона правомощия на органа, на основанията и по реда, установен със закон. Заповедта съответства и на целта на закона – да се запази живота и здравето на жалбоподателя и да се гарантира сигурността на останалите участници в движението. Спазен е и принципът на истинност - чл. 7 от АПК, тъй като съвкупната преценка на събраните доказателства по делото потвърждават установените в заповедта факти.

Поради изложеното оспорената заповед е законосъобразна, а жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.5-то от АПК, Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на Е.Д.М. от *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка, № 20-1030-002642/ 04.10.2020 г., издадена от началник-група в сектор „Пътна полиция“ в ОДМВР – Пловдив.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване – чл.172, ал.5, изр.2-ро от ЗДвП.

            

 

Съдия: