Решение по дело №279/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 451
Дата: 9 декември 2021 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20217240700279
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2021 г.

Съдържание на акта

 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                 

                   № 451                 09.12.2021 г.      град Стара Загора

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на седемнадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                           

              

               СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

       

 

при секретар Пенка Маринова                                               

и с участието на прокурор                                                            като разгледа докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 279 по описа за 2021г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                         

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 34, ал. 1 от Наредба № 10 от 13.12.2019г. за условията и реда за прилагане на мерките от Националната програма по пчеларство за периода 2020-2022 г. /Наредба № 10 от 13.12.2019г./    

 

Образувано е по жалба на „ЕкоВее“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул. „Ген Гурко“ №51, ап. 6, представлявано от управителя Е.Т.Н., подадена чрез пълномощника му адвокат И.И. ***, против Уведомително писмо с изх. № 01-2600/2331 от 20.04.2021г. за отказ за финансиране на заявление за подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020 - 2022 година, издадено от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София.

 

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, по съображения за постановяването му в нарушение на императивните изисквания за форма и съдържание на акта и в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят поддържа, че не е посочен органът, издал оспорения акт, както и че постановеният отказ за финансиране е необоснован от фактическа и от правна страна – не е посочено правното основание и не са изложени мотиви за възприетото административно решение. Твърди, че при постановяване на оспорения отказ не е взето предвид регламентираното в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците, спиране на сроковете за периода от 13.03.2020г. до 21.05.2020г., съответно удължаване на сроковете за заверка на регистрационните карти съгласно Наредба №3 от 29.01.1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани. Счита, че това от своя страна е довело и до формирането на неправилни правни изводи по отношение изпълнението на задълженията от „ЕкоВее“ ЕООД по сключения Договор №1106 от 04.06.2020г., както и за изпълнението на условията по чл. 9 от Наредба № 10 от 13.12.2019г.  за плащане на помощта по предходно подадено и одобрено заявление за подпомагане. Отделно от това поддържа, че липсата на заверка на регистрационната карта на земеделския стопанин към датата на подаденото заявление за плащане, не представлява нормативно предвидено основание за постановяване на отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за следващата финансова година. Направено е искане оспорения отказ за финансиране, обективиран в Уведомително писмо с изх. №01-2600/2331 от 20.04.2021г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, да бъде отменен, като неправилен и незаконосъобразен.

 

            Ответникът по жалбата – Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, гр. София, чрез процесуалния си представител по делото, в представено писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Счита, че въведеното извънредно положение не е било препятстващ фактор за извършване на пререгистрация на земеделския стопанин  за стопанската 2019/ 2020г. Поддържа, че липсата на заверка на регистрационната карта на земеделския стопанин за 2019г. - 2020г., сочи наличието на неизпълнен договор по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г., което е основание за недопустимост на кандидата, съгласно чл. 9, ал. 3 от Наредба №10 от 13.12.2019г. и съответно е основание за постановения отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по последващо подаденото от „ЕкоВее“ заявление за подпомагане. Обосновава, че неизпълненото от дружеството задължение да представи в указан срок допълнително изисканите от ДФЗ документи по чл. 30, ал. 1 от Наредба №10 от 13.12.2019г., също съставлява основание за постановяване на отказ за финансиране.

 

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:  

 

На 09.03.2020г., „ЕкоВее“ ЕООД, гр. Стара Загора, в качеството му на регистриран земеделски стопанин, е подало Заявление за подпомагане по Националната програма по пчеларство за периода 2020 – 2022 г., прием 2020г., с УИН 24/090320/15723 /л.222 и сл. по делото/. Видно от заявлението, дружеството е кандидатствало за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по следните мерки и дейности по чл. 4 от Наредба № 10 от 13.12.2019г.: 1. По мярка А „Техническа помощ за пчелари и сдружения на пчелари“, дейност 1 – „Подпомагане на закупуването на техническо оборудване при първичния добив и обработка на пчелни продукти“, за закупуване на 1бр. центрофуга – 0105 – радиална, при общ размер на заявената финансова помощ от 2500.00 лв.; 2. По мярка Б „Борба срещу агресорите и болестите в кошера, особено срещу вароатозата", Дейност 1 „Закупуване на ветеринарномедицински продукти (ВМП) срещу вароатоза", за закупуване на 100 бр. препарати за третиране срещу вароатозата за есенно и/или пролетно третиране за пчеларската година, при общ размер на заявената помощ 980лв. и 3. По мярка В „Рационализиране на подвижното пчеларство“, Дейност 2 – "Възстановяване на разходите за подвижно пчеларство за придвижване на пчелните семейства", за разходи за първа и втора паша на 60 бр. пчелни семейства при общ размер на заявената финансова помощ от 1200.00 лв.

Между Държавен фонд „Земеделие“ и „ЕкоВее“ ЕООД, гр. Стара Загора, на основание чл. 34, ал. 3 и ал.4 от Наредба №10 от 13.12.2019г., е сключен Договор №1106 от 04.06.2020г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ при условията на Националната програма по пчеларство за периода 2020-2022г. /л.186 и сл./. Съгласно чл. 1.1 Фондът предоставя на ползвателя „ЕкоВее“ ЕООД безвъзмездна финансова помощ за извършаване на дейностите по мярка А, Дейност 1, Мярка Б, дейност 1 и Мярка В, дейност 2, в съответствие с таблицата за одобрената финансова помощ – Приложение I към договора. В чл. 1.2. е предвидено, че Фондът заплаща помощта, при условие, че ползвателят е извършил дейностите по одобреното заявление за подпомагане и съобразно условията и сроковете, определени в договора и действащите нормативни актове. В раздел IV от договора са посочени основните права и задължения на страните, като в чл.4.4 са регламентирани хипотезите, при които Фондът има право да откаже изплащане на част или целия размер на помощта. В чл. 4.9 е предвидено, че Фондът се задължава да изплати на ползвателя финансовата помощ след извършване на необходимите проверки и изясняване на всички факти и обстоятелства по подаденото заявление за плащане и придружаващите го документи, доказващи извършването на договорените дейности. Съгласно чл. 4.16 от договора при установяване на неизпълнение на всички или част от разходите/инвестициите по дадена мярка/дейност от подписан договор, извън случаите на форсмажорни обстоятелства, ползвателят се лишава от право на кандидатстване  за следваща календарна година по съответната мярка/дейност.

По представено от дружеството заявление за плащане по Договор №1106 от 04.06.2020г., на 24.08.2020г. е извършена предварителна проверка към момента на подаване на заявлението за плащане /административна проверка по чл.39, ал.1, т.1 от Наредба №10 от 13.12.2019г./, при която е установено, че ползвателят не е регистриран земеделски стопанин по реда на Наредба №3 от 29.01.1999г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани, за стопанската 2019г. – 2020г. С оглед на което е прието, че ползвателят и представеното заявление за плащане, не отговарят на предварителните критерии за допустимост. С така формираното становище дружеството е запознато на 24.08.2020г., при обективирано несъгласие на управителя на „ЕкоВее“ ЕООД със забележката относно регистрацията по Наредба № 3/ 1999г., със съображения, че регистрацията не е прекратявана. Впоследствие от дружеството е подадено и уведомително писмо – възражение във връзка с формирания извод за несъответствие на ползвателя с критериите за допустимост.  С Уведомително писмо с изх. №10-6500/45#8 от 15.09.2020г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, възражението е оставено без уважение /л.7 по делото/.  

Във връзка с обявения за 2021г. прием на заявления за подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г., „ЕкоВее“ ЕООД е подало Заявление за подпомагане с УИН 24/031120/22249 от 03.11.2020г. /л. 34 и сл. по делото/. Към заявлението са приложени изискуемите се документи, вкл. копие на карта на земеделския производител с извършена на 26.10.2021г. пререгистрация за стопанската 2020г. – 2021г. Видно от заявлението, „ЕкоВее“ ЕООД е кандидатствало за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по следните мерки и дейности по чл. 4 от Наредба №10 от 13.12.2019г.: 1. По мярка А „Техническа помощ за пчелари и сдружения на пчелари“, дейност 1 – „Подпомагане на закупуването на техническо оборудване при първичния добив и обработка на пчелни продукти“ - за закупуване на вана за разпечатване, восъкотопилка и нож за разпечатване – тип „Лястовича опашка“, без вана, при общ размер на заявената финансова помощ 2 500.00 лв.; 2. По мярка В „Рационализиране на подвижното пчеларство“, дейност 2 – "Възстановяване на разходите за подвижно пчеларство за придвижване на пчелните семейства" - за разходи за първа и втора паша на 60 бр. пчелни семейства, при общ размер на заявената финансова помощ 1 200.00 лв. и 3. По мярка Д „Мерки за подкрепа на подновяването на пчелните кошери в ЕС“, дейност 1 – „Закупуване на различни системи нови кошери за подмяна на стари негодни кошери и/или за увеличение на пчелина“ - за закупуване на 25 бр. пчелни кошери, при общ размер на заявената финансова помощ от 1350.00 лв.

На основание чл. 30, ал. 1 във връзка с чл. 11, ал. 4, т. 2 от Наредба №10 от 13.12.2019г. и въз основа на извършена административна проверка от служители на ОД на ДФ „Земеделие“ ОПСМП-Стара Загора, с уведомително писмо на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ – Стара Загора № 01-240-2600/96/ 23.12.2020г. /л. 67-68/, „ЕкоВее“ ЕООД е уведомено за установени нередовности и/или непълноти на приложените към заявлението документи и/или на заявени в него факти и обстоятелства. Проверяващите органи са установили, че предметът на дейност на „ЕкоВее“ ЕООД, съгласно данните, съдържащи се в Търговския регистър, включвал и „Производство, експорт и търговия на биопродукти, пчеларски инвентар, техника и оборудване“. За отстраняване на нередовностите от кандидата е поискано представянето на копие на годишна данъчна декларация за 2019г., заверена от НАП; документ от НСИ, удостоверяващ актуалния код на основната икономическа дейност на предприятието; копие на издадени от дружеството фактури за извършени продажби за периода от 01.01.2019г. до 03.11.2020г. и аналитична оборотна ведомост за периода от 01.01.2019г. до 31.12.2019г. и за периода от 01.01.2020г. до 03.11.2020г. В писмото е посочено, че изисканите документи следва да се представят в срок от 10-работни дни в ОД на ДФ „Земеделие“ ОПСМП-Стара Загора, като е указано, че при непредставяне на изисканите документи и информация, може да бъде постановен пълен или частичен отказ по подаденото заявление за подпомагане.

Видно от приложена по делото разпечатка от системата за сигурно електронно връчване, в отговор на полученото на 30.12.2020г. уведомително писмо, от страна на „ЕкоВее“ ЕООД е депозиран отговор на 04.01.2020г. /л. 70/, с който се отправят уточняващи въпроси към ОД на ДФ „Земеделие“ – Стара Загора. С уведомително писмо на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ – Стара Загора № 01-240-2600/3/ 12.01.2021г. /л.71 - л.72 по делото/, съобразно вече посочените в първото писмо правни основания, органът е препотвърдил изискването си за предоставяне на допълнителни документи от страна на кандидата. Посочено е, че декларираната дейност на дружеството противоречи на разпоредбата на чл. 11, ал. 4, т. 2 от Наредба №10 от 13.12.2019г., тъй като извършването на дейности, свързани с производство и/или търговия на заявения за подпомагане актив по чл. 11, ал. 5 от Наредбата, води до недопустимост на кандидата, като от страна на „ЕкоВее“ ЕООД не са представени опровергаващи тези констатации документи или други доказателства. Определен е срок за предоставяне на вече изисканите документи – 14.01.2021г.

В отговор на дружеството, с уведомително писмо - декларация /л. 74/, се заявява, че въпреки формално вписаните в Търговския регистър дейности по производство, експорт и търговия на биопродукти, пчеларски инвентар, техника и оборудване, „ЕкоВее“ ЕООД, гр. Стара Загора никога не извършвало подобна дейност. В декларативна форма е посочено, че дружеството не извършва и не е извършвало дейности, свързани с производство и/или търговия с активи, за които кандидатства за финансово подпомагане в т. ч не е получавало финансиране по ПРСР за тези активи. Заявява, че не са налице основания за недопустимост, съответно заявлението за финансиране следва да бъде изцяло одобрено.

С последващо уведомително писмо изх. №01-2600/601 от 27.01.2021г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” /л.76-л.77/, кандидатът отново е уведомен за необходимостта от представяне на изисканите документи при определен срок от 10-работни дни за тяхното представяне.

С уведомително писмо с вх. №01-2660/601#1 от 08.02.2021г. /л.79/ „ЕкоВее“ ЕООД, гр. Стара Загора за пореден път оспорва констатациите за наличието на нередности и непълноти в документацията за кандидатстване, като изисканите документи отново не се представят.

 

С оспореното в настоящото съдебно производство Уведомително писмо с изх. №01-2600/2331 от 20.04.2021г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, на основание чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/, чл. 31, ал. 1, т. 1 и т. 3, чл. 33, ал. 1, чл. 34, ал. 1 във връзка с чл. 34, ал. 2, т. 1, чл. 34, ал. 2, т. 3 и т. 5 във връзка с чл. 9, ал. 3 от Наредба № 10 от 13.12.2019г. за условията и реда за прилагане на мерките от Националната програма по пчеларство за периода 2020-2022г., е постановен отказ за подпомагане по подаденото от „ЕкоВее“ ЕООД Заявление с УИН 24/031120/22249 от 03.11.2020г. От фактическа страна обжалваният административен акт се основава на резултатите от извършените административни проверки във връзка с подаденото от кандидата заявление по прием 2021г., при които е установено, че по предходно подадено от дружеството на 09.03.2020г. Заявление за подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020 – 2022г., прием 2020г., с УИН 24/090320/15723 и ИН на заявлението 221/24/045679, е сключен Договор №1106 от 04.06.2020г. за предоставяне на БФП при условията на Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020 – 2022г., за финансиране на разходи по Марка А, Дейност 1; по Мярка Б, дейност 1 и по Марка В, Дейност 2. На 24.08.2020г. дружеството е подало заявление за плащане по договора, което е отхвърлено, тъй като към датата на подаването му „ЕкоВее“ ЕООД не е бил регистриран земеделски стопанин, съгласно Наредба №3 от 29.01.1999г., като с това били нарушени разпоредбите на чл. 11, ал. 1 и чл. 18 от Наредба №10 от 13.12.2019г. В този смисъл кандидатстването по прием 2021г. за Мярка А, Дейност 1 и Мярка В, Дейност 2, било недопустимо на основание чл. 9, ал. 3 от Наредбата, тъй като за същите подпомагани дейности било налице неизпълнение на подписан договор от предходна година по смисъла на чл. 45, ал. 3 от Наредба №10 от 13.12.2019г. В уведомителното писмо е посочено, че във връзка със заявения разход по чл. 4, ал. 5 от наредбата /мярка Д "Мерки за подкрепа на подновяването на пчелните кошери в ЕС", дейност 1 "Закупуване на различни системи нови кошери за подмяна на стари негодни кошери и/или за увеличение на пчелина"/, с оглед изисканите на основание чл. 30, ал. 1 от Наредба №10 от 13.12.2019г. допълнително документи и липсата на представени такива в определения за това срок, е налице основанието по чл. 30, ал. 2 от Наредба №10.2019г. за постановяване на отказ за финансиране.

 

По делото са приети като доказателства документите, съдържащи се административната преписка по издаването на оспореното Уведомително писмо с изх. №01-2600/2331 от 20.04.2021г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, както и представените от жалбоподателя ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019 и 2020г. Изискани и приети като доказателства са и документите, свързани с водената кореспонденция между „ЕкоВее“ ЕООД и ОД „Земеделие“ – Стара Загора за извършването на заверка на регистрационната карта на земеделския стопанин за стопанската 2019-2020г.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

 

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на обжалваното Уведомително писмо изх. №01-2600/2331 от 20.04.2021г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за отказ за финансиране на заявление за подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022 година, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

            Разгледана по същество жалбата е частично основателна. 

 

С Наредба № 10 от 13.12.2019г. за условията и реда за прилагане на мерките от Националната програма за пчеларство за периода 2020-2022г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите на основание чл. 58л, ал. 3 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз /ЗПООПЗПЕС/, се уреждат условията и редът за предоставяне на финансова помощ по Национална програма по пчеларство за тригодишния период 2020 – 2022г. Съгласно чл. 58м, ал. 1 от ЗПООПЗПЕС, в съответствие с Регламент (ЕО) №1234/2007 на Съвета от 22.10.2007г. и регламентите по неговото прилагане, финансовата помощ по мерките на Националната програма по пчеларство, се предоставя от Разплащателната агенция - специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз /§1, т.13 от ДР на ЗПЗП/. По силата на чл. 11 и чл. 11а от ЗПЗП, ДФ „Земеделие” е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБългария за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз, като съгласно разпоредбата на чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” е изпълнителен директор на Разплащателната агенция. Съответно в разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от Наредба №10 от 13.12.2019г. е предвидено, че заявлението за подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г. се одобрява или отхвърля с уведомително писмо на Изпълнителния директор на Държавен фонд земеделие. Въз основа на посочената нормативна регламентация съдът приема, че оспореното Уведомително писмо с изх. №01-2600/2331 от 20.04.2021г. за отказ за финансиране на заявление за подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020 -2022 година, е издадено от материално компетентния административен орган - Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, при упражняване на нормативно установени правомощия в чл. 34, ал. 1 от Наредба №10 от 13.12.2019г.

 

            Обжалваният акт е постановен в писмена форма и съдържа  изискуемите се реквизити по чл.59, ал.2 от АПК. Посочени са както правното основание за упражненото от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ правомощие, така и фактическите констатации, с които се обосновава възприетото от административния орган наличие на материалноправни  предпоставки за постановяване на отказ за подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022 година по подаденото от „ЕкоВее“ ЕООД, гр. Стара Загора Заявление с УИН 24/031120/22249 от 03.11.2020г. Възраженията на жалбоподателя за формална незаконосъобразност на административния акт, основани на твърдения „за липса на мотиви и правно основание“, са абсолютно неоснователни. Посочени са направените в резултат на извършените административни проверки фактически установявания, счетени като обуславящи извода за недопустимост на кандидатстването на „ЕкоВее“ ЕООД по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г., прием 2021г., съобразно разпоредбата на чл. 9, ал. 3 във връзка с чл. 45, ал. 3 от Наредба №10 от 13.12.2019 г., както и фактическите констатации по отношение на приетото неизпълнение от дружеството на задължението за отстраняване на нередовности и/или непълноти по смисъла на чл. 30, ал. 1 от Наредба №10 от 13.12.2019г.,   съставляващо основание за отказ да бъдат финансирани заявените за подпомагане дейности по Марка Д. Противно на твърдяното от жалбоподателя, с посочването на името и длъжността на издателя на административния акт, е изпълнено изискването по чл.59, ал.2, т.1 от АПК за посочване наименованието на органа, който е издал акта – Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

 

            Съдът не констатира допуснати нарушения на административно-производствените правила при издаването на оспорения акт, които да бъдат квалифицирани като съществени такива и да обусловят неговата незаконосъобразност на това основание.

 

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения  административен акт обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/ и доколко същите се субсумират в нормата, възприета като правно основание за неговото издаване, съответно - следват ли се разпоредените с акта правни последици.

 

По отношение на Уведомително писмо изх. №01-2600/2331 от 20.04.2021г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, в частта му, с която на „ЕкоВее“ ЕООД, гр. Стара Загора е отказано финансово подпомагане по мярка Д „Мерки за подкрепа на подновяването на пчелните кошери в ЕС“, Дейност 1 – „Закупуване на различни системи нови кошери за подмяна на стари негодни кошери и/или за увеличение на пчелина“, за финансиране на разходи за закупуване на 25 бр. пчелни кошери в размер на 1 350лв.:

 

Съгласно чл. 26, ал. 1 от Наредба №10 от 13.12.2019г. кандидатите за финансово подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г. подават заявление за подпомагане по образец, одобрен със заповед на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие", в зависимост от мярката, по която се кандидатства, и прилагат към него документите, посочени в образеца. Съобразно чл. 26, ал. 3 от Наредбата при подаване на заявлението служители на ДФ "Земеделие" извършват преглед на подадените документи в присъствието на кандидата, на неговия законен представител или на упълномощеното от него лице. В случай на липси или нередовности в документите заявлението не се приема и се връща на кандидата заедно с писмено изложение за всички установени липси и/или нередовности в заявлението /ал. 4/. Когато след приемането на заявлението за подпомагане по чл. 26, ал. 1 бъде установена нередовност или липса в подадените документи, както и при необходимост от предоставяне на допълнителни документи поради непълнота и неяснота на заявени данни и посочени факти, ДФ "Земеделие" уведомява с мотивирано писмо кандидата, който в срок до 10 работни дни от получаването му трябва да представи исканите документи и разяснения /чл.30, ал.1/. В разпоредбата на чл.30, ал.2 от Наредбата е предвидено, че ако кандидатът не отстрани нередовност на документите и/или непълнотите и неяснотите на заявените данни и посочени факти до изтичане на срока по ал. 1, ДФ "Земеделие" отказва финансиране или финансовата помощ се намалява за частта от нея, засегната от неотстранените нередовности. Съответно по аргумент от чл.34, ал.2, т.3 от Наредба №10 от 13.12.2019г., едно от нормативно установените основания за постановяване на пълен или частичен отказ за финансово подпомагане /на което именно основание е отказано финансиране на заявения от „ЕкоВее“ ЕООД разход по мярка Д, Дейност 1/, е неотстраняването на нередовностите и липсите в срока по чл. 30, ал. 1 от Наредбата.

 

Въз основа на посочената нормативна регламентация съдът приема, че  обжалваният административен акт, в частта му, с която на „ЕкоВее“ ЕООД е отказано финансиране по мярка Д „Мерки за подкрепа на подновяването на пчелните кошери в ЕС“, дейност 1 – „Закупуване на различни системи нови кошери за подмяна на стари негодни кошери и/или за увеличение на пчелина“, за закупуване на 25 бр. пчелни кошери, е постановен в съответствие и при правилно приложение на материалния закон. Съображенията за това са следните:

От представените по делото доказателства по несъмнен начин се установява наличието на материалноправното основание по чл. 34, ал. 2, т.3 от Наредба №10 от 13.12.2019г. за постановяване на отказ за предоставяне на заявената от „ЕкоВее“ ЕООД финансова помощ по Мярка Д, дейност 1. На основание чл. 30, ал. 1 във връзка с чл. 11, ал. 4, т. 2 от Наредба №10 от 13.12.2019г. и въз основа на извършена административна проверка от служители на ОД на ДФ „Земеделие“ ОПСМП-Стара Загора, многократно /с уведомителни писма изх. №01-240-2600/96/23.12.2020г. и изх. №01-240-2600/3/12.01.2021г. на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ – Стара Загора и уведомително писмо изх. №01-2600/601 от 27.01.2021г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”/, „ЕкоВее“ ЕООД е уведомено за необходимостта от представянето на допълнителни документи /копие на ГДД за 2019г., заверена от НАП; копия на издадени от дружеството фактури за извършени продажби за периода от 01.01.2019г. до 03.11.2020г. и аналитична оборотна ведомост за периода от 01.01.2019г. до 31.12.2019г. и за периода от 01.01.2020г. до 03.11.2020г./, при предоставен срок от 10-работни дни за представяне на документите. В уведомителните писма изрично е указано, че при непредставяне на изисканите документи и информация, може да бъде постановен пълен или частичен отказ по подаденото заявление за подпомагане. Безспорно допълнително изисканите документи са носители на относима информация за действително извършваната от дружеството стопанска дейност, за целите на определяне допустимостта на кандидата. Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 5, т. 2 от Наредба №10 от 13.12.2019г., недопустими за подпомагане за дейности по чл. 4, т. 5, буква "а" /"Закупуване на различни системи нови кошери за подмяна на стари негодни кошери и/или за увеличение на пчелина"/, са кандидати, които извършват дейности, свързани с производство и/или търговия на кошери и части от тях. Доколкото съгласно вписаните в Търговския регистър данни, предметът на дейност на „ЕкоВее“ ЕООД, гр. Стара Загора, включва и „Производство, експорт и търговия на биопродукти, пчеларски инвентар, техника и оборудване“, проверката и преценката досежно липсата на изключващи допустимостта на кандидата факти и обстоятелства по см. на чл. 21, ал. 5, т. 2 от Наредба № 10 от 13.12.2019г.,  изисква представянето от заявителя на документи, установяващи и удостоверяващи, че не извършва дейности, свързани с производство и/или търговия на кошери и части от тях. Очевидно с подадените от „ЕкоВее“ ЕООД възражения и уведомителни писма с декларативни изявления, не може да се приеме, че дружеството е изпълнило задължението си по чл. 30, ал. 1 от Наредба № 10 от 13.12.2019г. Не са посочени каквито и да е било обективни пречки за представяне на изисканите документи, от които документи /и в частност от фактурите за продажби и от аналитичните оборотни ведомости/, би могло да се установи дали „ЕкоВее“ ЕООД е извършвало търговия с пчеларски инвентар. Съответно не са представени каквито и да е било други документи, установяващи и доказващи твърдението, че дружеството никога не е извършвало дейности, свързани с производство и/или търговия с активи, за които кандидатства за финансово подпомагане. С оглед на което обосновано, в съответствие и при правилно приложение на закона решаващият административен орган е приел, че  е налице материалноправното основание по чл.34, ал.2, т.3 във вр. с чл.30, ал.2 от Наредба № 10 от 13.12.2019г. за постановяване на отказ за финансиране на заявената от „ЕкоВее“ ЕООД финансова помощ в размер от 1350.00 лв. по мярка Д „Мерки за подкрепа на подновяването на пчелните кошери в ЕС“, Дейност 1 – „Закупуване на различни системи нови кошери за подмяна на стари негодни кошери и/или за увеличение на пчелина“, за закупуване на 25 бр. пчелни кошери.

 

По отношение на Уведомително писмо изх. №01-2600/2331 от 20.04.2021г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, в частта му, с която на „ЕкоВее“ ЕООД, гр. Стара Загора е отказано финансово подпомагане по Мярка А „Техническа помощ за пчелари и сдружения на пчелари“, Дейност 1 – „Подпомагане на закупуването на техническо оборудване при първичния добив и обработка на пчелни продукти“ и по Мярка В „Рационализиране на подвижното пчеларство“, Дейност 2 – "Възстановяване на разходите за подвижно пчеларство за придвижване на пчелните семейства":

 

Отказът за финансиране в тази си част се основава на съображения, че кандидатстването на „ЕкоВее“ ЕООД по прием 2021г. за Мярка А, Дейност 1 и Мярка В, Дейност 2, е недопустимо на основание чл. 9, ал. 3 от Наредба № 10 от 13.12.2019г., тъй като за същите подпомагани дейности е установено  неизпълнение на подписан договор по прием от предходна финансова година № 1106/ 04.06.2020г., съгласно чл. 45, ал. 3 от посочената Наредба.

 

Съгласно чл. 31, ал. 1 от Наредба № 10 от 13.12.2019г., не по-късно от два месеца след края на съответния период на прием на заявления, ДФ „Земеделие" извършва административни или проверки на място по подаденото заявление за подпомагане, като въз основа на резултатите от проверките одобрява или отхвърля заявлението за подпомагане. Решението за одобряване или отхвърляне на заявлението за подпомагане се взема въз основа на съответствието на заявлението за подпомагане и приложените към него документи с критериите за допустимост по съответната мярка, определени в Програмата и в Наредбата /чл. 33, ал. 1/. Съответно по аргумент от чл.34, ал.2, т.5 от Наредба №10 от 13.12.2019г., едно от нормативно установените основания за постановяване на пълен или частичен отказ за финансиране /на което именно основание е отказано финансиране на заявените от „ЕкоВее“ ЕООД разходи по Мярка А, Дейност 1 и по Мярка В, Дейност 2, е несъответствие на кандидатите с изискванията на чл. 9 и 10 от наредбата.

В глава V от Наредба №10 от 13.12.2019 г. систематизирано са посочени условията за допустимост, на които кандидатите следва да отговарят по всяка една от мерките и дейностите по програмата в т. ч са конкретизирани видовете активи, които подлежат на подпомагане и условията свързани с това.  В глава IV от Наредбата са регламентирани общите изисквания, като едно от изискванията е кандидатите да отговарят на условията за подпомагане по съответните мерки от програмата /чл. 9, ал. 1, т. 1/. Съгласно чл. 9, ал. 3 от Наредба №10 от 13.12.2019г. /на което основание решаващият административен орган е приел за недопустимо кандидатстването на „ЕкоВее“ ЕООД по прием 2021г. за Мярка А, Дейност 1 и Мярка В, Дейност 2/, не са допустими за подпомагане по конкретна мярка и/или дейност лица, за които е установено неизпълнение на подписан договор от прием от предходната финансова година по същата мярка и/или дейност, съгласно чл. 45, ал. 3. Разпоредбата, към която чл. 9, ал. 3 препраща – чл.45, ал.3 от Наредба №10 от 13.12.2019г., регламентира, че при установяване на неизпълнение на всички разходи/инвестиции по дадена мярка/дейност от подписан договор, извън случаите на форсмажорни обстоятелства, ползвателят се лишава от право на кандидатстване за следващата финансова година по съответната мярка/дейност.

 

Въз основа на посочената нормативна регламентация следва извода, че наличието на възприетото от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ материалноправно основание по чл.34, ал.2, т.5 от Наредба №10 от 13.12.2019г., за отказ за подпомагане поради несъответствие на кандидата „ЕкоВее“ ЕООД с изискването за допустимост по чл.9, ал.3 от Наредбата, се свързва с установяването и доказването на неизпълнение на всички разходи/инвестиции по дадена мярка/дейност от подписан договор от прием от предходната финансова година по същата мярка и/или дейност. В случая липсват каквито и да е било фактически констатации, данни и доказателства, че въз основа на извършени административни проверки, е установено неизпълнение на всички разходи/ инвестиции по Мярка А, Дейност 1 и по Мярка В, Дейност 2 от подписания между Държавен фонд „Земеделие“ и „ЕкоВее“ ЕООД Договор №1106 от 04.06.2020г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ при условията на Национална програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г., от прием от предходната финансова година. Нито са конкретизирани кои от предвидените по Договор №1106 от 04.06.2020г. дейности по изпълнение на инвестициите и/или разходите, не са извършени; нито са ангажирани доказателства за наличието на неизпълнение на дейности, свързани със задължението за изпълнение на инвестициите и/или разходите, за които „ЕкоВее“ ЕООД е бил финансирано по предходен прием от програмата и произтичащи пряко от сключения договор за предоставяне на БФП. Действително, по аргумент от разпоредбата на чл. 40, ал. 2, т. 8 от Наредба №10 от 13.12.2019г., обстоятелството, че към момента на подаване на заявлението за плащане от 24.08.2020г., „ЕкоВее“ ЕООД не е бил регистриран земеделски стопанин, е основание за постановяване на отказ за плащане и за прекратяване на сключения договор. Това обстоятелство обаче, противно на приетото от решаващия административен орган, не обуславя извод за наличие на неизпълнение на конкретна дейност, свързана с реалното извършването на инвестициите и/или разходите по дадена мярка/дейност от подписания Договор №1106 от 04.06.2020г., съответно не се субсумира в хипотезата на чл. 9, ал.3 във вр. с чл.45, ал.3 от Наредба №10 от 13.12.2019г. за недопустимост на кандидата за подпомагане. Неприемането на заявлението за плащане по Договор №1106/04.06.2020г. при прилагането на чл. 38, ал.2 от Наредба №10/13.12.2019г., поради установена липса на регистрация на „ЕкоВее“ ЕООД като земеделски стопанин към датата на подаване на заявлението за плащане, не може да бъде квалифицирано като фактическо основание за прилагане на чл.45 ал.3 от същата Наредба. Както беше посочено, по аргумент от чл. 40, ал.2, т.8 от Наредбата, липсата на регистрация като земеделски стопанин към датата на подаване на заявлението за плащане, е основание Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ да постанови отказ да бъде изплатена помощта, доколкото регистрацията като земеделски стопанин на бенефициера по сключения договор за подпомагане следва да е валидна и към датата на искането за плащане. Липсата на регистрация на „ЕкоВее“ ЕООД като земеделски стопанин сочи на неизпълнение на условие за плащане, установяването на което неизпълнение се извършва в хода на процедурата по разглеждане на заявлението за плащане и с административен акт  по чл.40, ал.2 от Наредбата, срещу който лицето разполага с право на жалба. В случая такъв административен акт, обективиращ изричен отказ на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за изплащане на помощта по Договор №1106 от 04.06.2020г., не е представен по делото, въпреки дадените от съда указания. Приложеното по делото уведомително писмо в апликационна форма, касае единствено констатациите на длъжностните лица при осъществената административна проверка по чл. 39, ал. 1, т. 1 от Наредбата.   

         Следва да се отбележи и че систематичното място на чл.45, ал.3 от Наредба №10/ 13.12.2019г., е в Раздел ІІ „Изпълнение на дейностите по заявлението и контрол върху изпълнението“ от Глава седма „Изплащане на финансовата помощ и контрол върху изпълнението“. В случая по делото липсват каквито и да е било данни за извършен контрол върху изпълнението на сключения Договор №1106 от 04.06.2020г. за предоставяне БФП, от компетентните по чл.45, ал.1 служители на ДФЗ, съответно от посочените институции. Предварителната проверка на документите по подадено заявление заплащане не е процедура за контрол върху изпълнението на договора, поради което и установената при тази предварителна проверка по чл. 39, ал. 1, т. 1 от Наредбата липса на регистрацията на „ЕкоВее“ като земеделски стопанин към 24.08.2020г., не сочи на констатирани релевантни обстоятелства, субсумиращи се в хипотезата на чл.45 ал.3 от Наредба №10/13.12.2019г.

          На следващо място не всички хипотези по чл.40, ал.2 от Наредбата, съставляващи основания за постановяване на отказ за изплащане на помощта, имат за последица лишаване на ползвателя на помощта, на когото е отказано плащането, от правото да кандидатства за следваща финансова година по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г. Предвидената гражданскоправна санкция по чл.45 ал.3 от Наредба №10/ 13.12.2019г. се свързва единствено с установено в процедура по контрол виновно неизпълнение на всички разходи/инвестиции по дадена мярка/дейност от подписан договор. Не намира каквото и да е било нормативно основание приетото от решаващия административен орган, че недопустимостта на ползвателя на помощта да получи плащане, поради това, че към датата на подаване на заявлението за плащане по Договор №1106 от 04.06.2020г., „ЕкоВее“ ЕООД не е било регистрирано като земеделски стопанин и съотв. не е отговаряло на условието по чл.9, ал.1, т.1 във вр. с чл.11, ал.1 и чл.18, ал.1 от Наредбата, представлява неизпълнение по см. чл.45, ал.3 от Наредба №10/13.12.2019г. на подписания по прием от предходната финансова година Договор №1106/ 04.06.2020г. А разпоредбата на чл.9, ал.3 от Наредбата определя като недопустими за подпомагане лица не за всички случаи на неизпълнение на подписан договор от прием от предходна финансова година, а само при установено неизпълнение на договора съгласно чл. 45, ал. 3 от Наредбата. С оглед конкретното договорно задължение, с чието неизпълнение по силата на чл.45 ал.3 от Наредбата ползвателят на помощта се лишава от право на кандидатстване за следващата финансова година по съответната мярка/дейност, следва извода, че само неизпълнението на всички инвестиции/разходи по дадена мярка/дейност от подписан договор в срока по чл.41 от Наредбата, има за последица недопустимост на кандидата за подпомагане по см. на чл.9 ал.3 от Наредба №10/13.12.2019г. В случая нито е установено по надлежния ред, нито е доказано неизпълнение по см. на чл.45, ал.3 от Наредбата на инвестициите/ разходите по Мярка А, Дейност 1 и по Мярка В,  Дейност 2 от подписания Договор №1106 от 04.06.2020г., субсумиращо се в хипотезата на недопустимост на кандидатстването по чл.9, ал.3 от Наредбата, като материалноправно основание по чл.34, ал.2, т.5 от Наредбата за отхвърляне на подаденото от „ЕкоВее“ ЕООД Заявление с УИН 24/031120/22249 от 03.11.2020г. в частта за заявеното подпомагане по тези мерки и дейности.

 

С оглед на гореизложеното оспореното уведомително писмо, в частта му, с която на жалбоподателя е отказано подпомагане по Мярка А, Дейност 1 и по Мярка В,  Дейност 2, по съображения за недопустимост на кандидатстването по см. на чл. 9, ал. 3 от Наредба №10/ 13.12.2019г., се явява постановено в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон.

 

           Доколкото от една страна, както беше посочено по-горе, липсата към 24.08.2020г. на регистрация като земеделски стопанин на ползвателя на помощта, е обстоятелство, относимо единствено към производството по одобряване на заявлението за плащане, а от друга страна в настоящото съдебно производство е недопустимо осъществяването на косвен съдебен контрол за законосъобразност по отношение на отхвърленото на предварителна проверка заявление за плащане по Договор №1106 от 04.06.2020г., не следва да бъдат разглеждани и обсъждани възраженията на жалбоподателя досежно заявеното в срок искане за презаверка на регистрационната карта на „ЕкоВее“ ЕООД за стопанската 2019/2020г. Дали в действителност са били налице предпоставките за отхвърляне на заявлението за плащане и в този смисъл доколко административният орган е съобразил действията си с разпоредбите на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, респ. налице ли и по силата на този закон удължаване на сроковете за регистрация по Наредба №3 от 29.01.1999г. за стопанската 2019/ 2020г., е абсолютно ирелевантно за преценката досежно наличието на възприетото от решаващия административен орган материалноправно основание по чл.34, ал.2, т.5 във вр. с чл.9, ал.3 от Наредба №10 от 13.12.2019г. за постановения отказ за отпускане на БФП на „ЕкоВее“ ЕООД по Мярка А, Дейност 1 и по Мярка В,  Дейност 2 - липсата на регистрация на дружеството като земеделски стопанин към 24.08.2020, сочеща на недопустимост на ползвателя на помощта да получи плащане по договора по см. на чл.40, ал.2, т.8 от Наредба №10/ 13.12.2019г., противно на приетото в обжалвания административен акт, не се свърза с недопустимо кандидатстване за следващата финансова година по см. на чл.9, ал.3 във вр. с чл.45, ал.3 от Наредбата.

 

            С оглед на гореизложеното обжалваното Уведомително писмо с изх. № 01-2600/2331 от 20.04.2021г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, в частта му, с която на „ЕкоВее“ ЕООД е отказано подпомагане по Заявление с УИН 24/031120/22249 от 03.11.2020г. за Мярка А, Дейност 1 и Мярка В, Дейност 2 от Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г., следва да бъде отменено, като постановено в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да бъде върната на компетентния административен орган за ново произнасяне по подаденото от „ЕкоВее“ ЕООД заявление в частта, с която се заявява БФП по Мярка А, Дейност 1 и по Мярка В, Дейност 2 от Програмата, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.  Оспореният административен акт в частта му, с която на „ЕкоВее“ ЕООД е отказано подпомагане по Заявление с УИН 24/031120/22249 от 03.11.2020г. за Мярка Д, Дейност 1 от Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022г., като издаден от компетентен орган и в предвидената от закона форма; при спазване на административно-производствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта на закона, е законосъобразен.  Жалбата в тази й част се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

 

            Предвид изхода на делото искането на жалбоподателя за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в тежест на Държавен фонд „Земеделие“ следва да бъде възложено заплащането на сумата от 343 лева, представляваща 50 лева внесена държавна такса и 293 лв. – адвокатско възнаграждение съразмерно на уважената част от жалбата. Възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение е неоснователно, тъй като договореното и заплатено адвокатско възнаграждение не надвишава определения минимален размер по чл. 8, ал. 1, т. 3 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ и чл. 173, ал. 2 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

                              

                                   Р     Е     Ш     И   :

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на „ЕкоВее“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Стара Загора, ул. „Ген Гурко“ №51, ап. 6, Уведомително писмо с изх. № 01-2600/2331 от 20.04.2021г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му, с която е отказано подпомагане по подаденото от „ЕкоВее“ ЕООД Заявление с УИН 24/031120/22249 от 03.11.2020г. за подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022 година, в частта за заявеното подпомагане по Мярка А, Дейност 1 – „Подпомагане на закупуването на техническо оборудване при първичния добив и обработка на пчелни продукти“, с общ размер на заявената финансова помощ 2 500.00 лв. и по Мярка В, Дейност 2 – „Възстановяване на разходите за подвижно пчеларство за придвижване на пчелните семейства", с общ размер на заявената финансова помощ 1 200.00 лв., като незаконосъобразно.  

           

            Изпраща преписката на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от „ЕкоВее“ ЕООД Заявление с УИН 24/031120/22249 от 03.11.2020г. за подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022 година, в частта за заявеното подпомагане по Мярка А, Дейност 1 - за закупуване на вана за разпечатване, восъкотопилка и нож за разпечатване – тип „Лястовича опашка“, без вана, при общ размер на заявената финансова помощ от 2500лв. и по Мярка В, Дейност 2 – разходи за първа и втора паша на 60 бр. пчелни семейства, при общ размер на заявената финансова помощ от 1200 лв., при съобразяване на дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.  

 

            ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ЕкоВее“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Стара Загора, ул. „Ген Гурко“ №51, ап. 6, в частта й по оспорването на Уведомително писмо с изх. № 01-2600/2331 от 20.04.2021г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му, с която е отказано подпомагане по подаденото от „ЕкоВее“ ЕООД Заявление с УИН 24/031120/22249 от 03.11.2020г. за подпомагане по Националната програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022 година, в частта за заявеното подпомагане по мярка Д „Мерки за подкрепа на подновяването на пчелните кошери в ЕС“, Дейност 1 – „Закупуване на различни системи нови кошери за подмяна на стари негодни кошери и/или за увеличение на пчелина“, при общ размер на заявената финансова помощ 1 350.00лв., като неоснователна.

 

            ОСЪЖДА Държавен „Фонд земеделие“, гр. София, да заплати на  „ЕкоВее“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление, гр. Стара Загора, ул. „Ген Гурко“ №51, ап. 6, сумата от 343 /триста четиридесет и три/ лева – разноски по делото.  

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                          

                                                                              

                                                                                                                                     СЪДИЯ: