Присъда по дело №145/2021 на Окръжен съд - Велико Търново

Номер на акта: 9
Дата: 17 май 2021 г. (в сила от 2 юни 2021 г.)
Съдия: Евгений Пачиков
Дело: 20214100200145
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 24 март 2021 г.

Съдържание на акта


ПРИСЪДА
№ 9
гр. Велико Търново , 17.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО в публично заседание на
седемнадесети май, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Евгений Пачиков
СъдебниМирослава Иванова
заседатели:Георгиева
Христина Генчева Цанкова
при участието на секретаря Росица М. Георгиева
и прокурора Христо Христов
като разгледа докладваното от Евгений Пачиков Наказателно дело от общ
характер № 20214100200145 по описа за 2021 година

въз основа на данните по делото и закона,
ПРИСЪДИ:
ПРИЗНАВА подсъдимия М. А. О. – роден на ... г. в **********,
български гражданин, етническа принадлежност – турска, с постоянен и
настоящ адрес **********, със средно образование, вдовец, работещ във „З.
М.“ ЕООД гр. С. З., неосъждан, с ЕГН **********, за ВИНОВЕН в това, че
на 30.07.2019 г. около 07,45 часа, на път III-551, километър 29+400 на
територията на община Елена, между с. Яковци и с. Средни колиби, при
управление на моторно превозно средство – лек автомобил „Д.“, модел
„Л.“ с рег. № ., собственост на „З. М.“ ЕООд гр. С. З., нарушил правилата
за движение по пътищата, а именно, чл. 20, ал.1 и ал. 2 от Закона за
1
движение по пътищата, като не контролирал непрекъснато превозното
средство което управлявал и при избиране на скоростта на движението си
от 65,5 км/ч несъобразил същата с атмосферните условия – дъжд, с
релефа на местността – пътен участък в завой със състояние на пътя-
мокра пътна настилка и с конкретните условия на видимост, за да бъде в
състояние да спре пред всяко предвидимо препятствие, в следствие на
което изгубил контрол върху управляваното от него моторно превозно
средство и реализирал ПТП с насрещно движещият се товарен автомобил
„М.“, в резултат на което причинил по непредпазливост смъртта на М. М.
Д. от с. С., общ. К., поради което и на основание чл. 343, ал. 1, б.“в“ във
вр. с чл. 342, ал. 1 от НК във вр. чл. 20, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП, вр. чл. 36 и
чл. 54 НК му НАЛАГА наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок
от ДВЕ ГОДИНИ И ШЕСТ МЕСЕЦА.
На основание чл. 58а от НК, вр. чл. 373, ал. 2 от НПК ОПРЕДЕЛЯ
окончателно наказание в размер на ЕДНА ГОДИНА И ОСЕМ МЕСЕЦА
ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА.
На основание чл. 66, ал. 1 от НК отлага така наложеното наказание
за срок от ТРИ ГОДИНИ, считано от влизане на присъдата в сила.
Възпитателната работа по отношение на М. А. О. се възлага на
инспектора по местоживеене.
На основание чл. 343 г, вр. чл. 37, ал.1, т. 7 от НК ЛИШАВА М. А.
О. с ЕГН ********** от право да управлява моторно превозно средство за
срок от ЕДНА ГОДИНА И ОСЕМ МЕСЕЦА, считано от отнемане на
свидетелството за правоуправление.
ОСЪЖДА М. А. О. с ЕГН **********, със снета по – горе
самоличност, ДА ЗАПЛАТИ по сметка на ОД на МВР – Велико Търново
направените разноски по досъдебното производство в размер на 1528,80
лева /хиляда петстотин двадесет и осем лева и осемдесет стотинки/, както
и 5 /пет/ лева за служебно издаване на изпълнителен лист в случай на
невнасянето им.
2
Присъдата подлежи на обжалване и протест в 15-дневен срок от
днес пред Апелативен съд - Велико Търново.




Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
3

Съдържание на мотивите


МОТИВИ към ПРИСЪДА № 9/17.05.2021 г. по НОХД № 145/2021 г.
Обвинението против подс.М. А. О., ЕГН **********, е за престъпление
по чл. 343, ал.1, б. „в", във вр. чл.342, ал.1 от НК, във вр. с чл.20, ал.1 и ал.2
от ЗДвП,което се поддържа в с.з. от ВТОП.Иска се наказние 1г и 6м л.с. след
редукцията.
Частните обвинители: Х.М. и М.М.-синове на пострадалия желаят
наказанието да не е ефективно.
Граждански искове- няма.
Производството се развива по реда на чл. 371,т.2 от НПК.
Съдът след проверка на самопризнанието и другите доказателства
намира за установено следното от фактическа страна.
Подс. М. А. О., с ЕГН **********, е роден на ... г., в с.С., общ.К.,
обл.С., български гражданин, етническа принадлежност-турска, със средно
образование, вдовец, неосъждан, работещ във „З. М." ЕООД гр.С. З. на
длъжност „строителен работник", с постоянен и настоящ адрес в с.С., общ.К.,
обл.С..
Подс. О. е правоспособен водач категория „В" и „М" и „AM", със
свидетелство за управление на МПС № .., валидно до .. г. Като водач на МПС,
същият е наказван три пъти, два от които с наказателни постановления за
нарушения по чл.183, ал.4, т.7б от ЗДвП издадени от Отдел ПП-СДВР и един
път с фиш за нарушение по чл.70, ал.З от ЗДвП издаден от ОДМВР С., РУ К.
/том 2, л.2 от ДП/.
Обвиняемият работи във „З. М." ЕООД гр.С. З. на длъжност
„строителен работник", като заедно с него към дружеството работили и М. М.
И., И. Р. Д., С. М. М. и М. М. Д.. Всеки ден всички те пътували от с. С. до
строителен обект на дружеството в с. Ш., общ.Е., където строили навес за
животни. Предвижвали се със служебен лек автомобил „Д." мод ел „Л." с рег.
№.. собственост на „З. М." ЕООД гр.С. З.
На 30.07.2019 г. около 05:50 ч. сутринта те тръгнали отново със
служебния автомобил, който управлявал подс. О., до него на предната
седалка пътувал свидетеля С. М. М., на задната седалка зад водача -М.
М. Д., по средата И. Р. Д., а до него М. М. И. Около 7:20 ч. пристигнали в
гр.Е. Започнало да вали ситен дъжд. От сладкарница в града си купили
закуски. След като закусили, около 7:25 ч. тръгнали в поска с. Ш.. Отново
служебния автомобил управлявал О., като другите пътували по същия начин.
Предпазни колани си поставили само О., М. и И..
1
Пътували по път . в посока северозапад (към с.С. к.). Пътната
обстановка била нормална. Платното за движение било с по една пътна лента
във всяка посока, с обща широчина 6 м, без разделителна линия, с асфалтово
покритие от едрозърнест асфалт, мокър, без неравности и дупки. Липсвала
вертикална пътна маркировка ограничаваща скоростта на движението на
ППС в двете посоки. Разрешената максимална скорост за движение, била
предвидената в чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, извън населено място - ППС, категория
„В" - 90 км/ч
Около 7:45 ч., лекият автомобил, управляван от обвиняемия О. със
скорост 65,5 км/ч, достигнал до пътен участък в десен завой по посока на
движението му, около 500 м след разклона за с.Б.(на пътя между гр.Е.-с.Я.-
разклона за с.Б. - с.С. к.). Параметрите на завоя били - хорда -41 м,
провисване -3,6 м и радиус -60 м, с низходящ надлъжен наклон в посока към
с.Средни колиби- 3%. Разстоянието на видимост в района била не по-малка от
40 м. В същото време, в насрещна посока се движел товарния автомобил „М."
с рег.№ ., собственост на „П." ООД гр. С. З., управляван от свидетеля К. С. Г.
Възприемайки товарния автомобил, подс. О. задействал спирачките, като
вследствие на по-високата му скорост на движение от граничната за спирачно
приплъзване - 49,4 км/ч., мокрия асфалт и аварийно задействаните спирачки,
автомобилът загубил устойчивост и започнал транслация и ротация обратна
на часовниковата стрелка, като навлязъл в пътната лента за насрещно
движение, по която се движел товарния автомобил „М.". Водачът на товарния
автомобил, свидетелят Г. възприел автомобила, управляван от подсъдимия,
+400
като опасност и намалил скоростта на движение. Достигайки до км 29 на
път .. траекторията на движение на двата автомобила се пресякла и между тях
настьпил удар, челен, ексцентричен по характер, като първоначално в контакт
влезли левите страни на предните брони на автомобилите. Към момента на
удара скоростта на лекия автомобил била 41,8 км/ч, а на товарния - 50 км/ч.
След удара лекият автомобил „Д." транслатирал назад и на север спрямо
мястото на удара, като ротирал в посока обратна на часовниковата стрелка,
след което се позиционирал в полагащата му се за движение северна пътна
лента с предната си част на югозапад. След удара товарният автомобил „М."
продължил движението си напред по платното за движение и преустановил
същото позициониран с предната си част на югоизток. В следствие на удара
били нанесени щети и на двете превозни средства. Причинени са телесни
повреди на пострадалия М. Д., които били несъвместими с живота, и малко
след това починал по време на транспортирането му по спешност в МОБАЛ
„Д-р Стефан Черкезов" АД гр. Велико Търново. Останалите пътници
получили леки наранявания, несъставомерни по смисъла на чл. 343 от НК.
Причините за смъртта на пострадалия М. М. Д., характера на
получените от него травматични увреждания от процесното ПТП и
механизма за тяхното причиняване се установяват от назначената по делото
съдебномедицинска експертиза за изследване на труп № ../2019 г., изготвена
2
от доктор Н. Г., началник отделение „Съдебна медицина" при МОБАЛ
Велико Търново (том 1, лист 127-128). Според експертното заключение при
претърпяното ПТП М. Д. е получил тежка открита черепно-мозъчна травма -
рани в челната облает на главата, раздробено счупване на костите в черепния
свод и черепна основа, мозъчен кръвоизлив, обширни дълбоки контузии на
главния мозък и мозъчен оток с вклиняване.
Смъртта на М. Д. се дължи на тежка открита несъвместима с живота
черепно-мозъчна травма. Получените травми са в резултат от удар и
притискане на главата с/или върху твърди тъпоръбести предмети с голяма по
интензитет сила и отговарят да са получени в резултат от удари във
вътрешните части на купето на лек автомобил като пътник на задната
седалка.
Гореописаният механизъм на ПТП и пътната обстановка се
потвърждава от назначената автотехническа експертиза, изготвена от инж. Н.
И. А. и инж.С. И. С. (том 1, лист 83-100). Според заключението на
автотехническата експертиза, от техническа гледна точка причината за
реализиране на ПТП е загуба на контрол върху управлението на л.а „Д." в
следствие на неправилна преценка на пътната обстановка, движение с
несъобразена скорост, с пътните условия и неправилно боравене с органите за
управление от водача на лекия автомобил „Д." .
В хода на досъдебното производство е назначена и техническа
експертиза, при която е извършен оглед и е изеледвано техническото
съетояние на лек автомобил „Д.", модел „Л." и товарен автомобил М.". В
заключение експертите са посочили, че преди настъпването и по време на
ПТП автомобилите са се намирали в техническа изправност и същата не е в
причинно следствена връзка с настъпилото ПТП.
От справката за съдимост per. №./25.11.2020 г. на ВТРС е видно, че
подс. М.О. не е осъждан (том 2, лист 151).
Видно от удостоверение за наследници изх. № ./06.08.2019 г., издадено
от Община К., Кметство село С., наследници на пострадалия М. М. Д. са
неговите синове - М. М. М. и Х. М. М. (том 2, лист 14). Същите са уведомени
за започналото досъдебно производство и за правата им по него, както и А. М.
Д. и З. М. Х. (брат и сестра на М. М. Д.).
От така събраните доказателства е установено по безспорен и несъмнен
начин единството на виновното нарушаване на правилата за движение от
страна на подс. М. А. О. и настъпилия съставомерен резултат - смъртта на М.
М. Д.. Налице е пряка причинно-следствена връзка между допуснатите
нарушения на правилата за движение и настъпване на този резултат.
По така описания начин, подс. М. А. О. е осъществил от обективна и
3
субективна страна престъпният състав на престъплението по чл. 343, ал.1, б.
„в", във вр. чл.342, ал.1 от НК, във вр. с чл.20, ал.1 и ал.2 от ЗДвП.
От обективна страна на 30.07.2019 г., около 07.45 часа, на път .,
+00
километьр .29 ' на територията на общ. Елена, между с.Я. и с.С. к., при
управление на моторно превозно средство - лек автомобил ,,Д.", мод ел „Л.", с
per. № ., собственост на „З. М." ЕООД гр. Стара Загора, нарушил правилата за
движение по пътищата, а именно чл.20, ал.1 и ал.2 от Закона за движение по
пътищата (ЗДвП), като не контролирал непрекъснато превозното средство,
което управлявал и при избиране на скоростта на движението си от 65,5 км/ч
несъобразил същата с атмосферните условия - дъжд, с релефа на местността -
пътен участък в завой, със състоянието на пътя - мокра пътна настилка и с
конкретните условия на видимост, за да бъде в състояние да спре пред всяко
предвидимо препятствие, в следствие на което изгубил контрол върху
управляваното от него МПС и реализирал ПТП с насрещно движещия се
товарен автомобил М. ", в резултат на което причинил по непредпазливост
смъртта на М.М. Д., от с.С., общ.К. - престъпление по чл.343, ал.1, б. „в", във
вр. с чл.342, ал,1 от НК във вр. чл.20, ал.1 и ал.2 от ЗДвП.
От субективна страна деянието е извършено при форма на вината
„Непредпазливост", в по-леката от двете форми, а именно - несъзнаване
непредпазливост, тъй като в случая, деецът не е предвиждал настъпването на
обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.
Причини и условия, способствали за извършване на престъплението -
неспазване на правилата за движение, установени в ЗДвП.
Смекчаващи отговорността обстоятелства - чисто съдебно минало,
добри характеристични данни.
Отегчаващи отговорността обстоятелства - не са налице.
Обвинението се доказва от протокол за местопроизшествие (том 1, лист
44-53); фотоалбум (том 1, лист 54-65); обяснения на обвиняемия М.О. (том 2,
лист 159); показанията на разпитаните свидетели П. К. П. (том 1, лист 79-80),
И. И. Х. (том 1, лист 70), К. С. Г. (том 1, лист 71), И. Р. Д. (том 1, лист 72), М.
М. И. (том 1, лист 73) и С. М. М. (том 1, лист 38-41); заключенията на
експертизите -автотехническа (том 1, лист 83-100), техническа експертиза
(том 1, лист 114-118), съдебно-медицинска експертиза (том 1, лист 127-130),
справка за нарушител/водач (том 2, лист 2-) справки за МПС (том 2, лист 6 и
8), акт за смърт, удостоверение за наследници, характеристична справка (том
2, лист 145) справка за съдимост (том 2, лист 151).
Предвид това и искането на ВТОП и частното обвинение- да се наложи
наказание лишаване от свобода без ефективно търпене на същото,съдът прие ,
че следва с оглед постигане целите на наказанието посочени в чл. 36 от НК да
4
се наложи такова в размер на 2,6г л.с. ,след редукцията -окончателно
наказание от 1г и 8 м. л.с. с 3г изп.срок.Лиши се от правоуправление на МПС
подсъдимия за срок от 1г и 8 м.При този изход на делото подсъдимия се
осъди да заплати и разноските по делото.Водим от горното ,съдът постанови
присъдата си.



Съдия:
5