Решение по дело №5092/2021 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 286
Дата: 6 април 2023 г.
Съдия: Петя Христова Манова
Дело: 20212230105092
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 11 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 286
гр. Сливен, 06.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, II СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети март през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Петя Хр. Манова
при участието на секретаря Василка Д. К.
като разгледа докладваното от Петя Хр. Манова Гражданско дело №
20212230105092 по описа за 2021 година
Производството е образувано по жалба срещу ЗАПОВЕД № РД-04-127/28.09.2021 г.
,издадена от Директора на Областна дирекция „Земеделие” - гр. Сливен по реда на чл. 145 от
АПК във вр. с чл. 37 в от ЗСПЗЗ.
В жалбата се твърди, че посочената ЗАПОВЕД № РД-04-127/28.09.2021 г. ,издадена
от Директора на Областна дирекция „Земеделие” - гр. Сливен, с която е утвърдено
Разпределението на масивите за ползване в землището на с. Ичера, ЕКАТТЕ 32915, общ.
Сливен, обл. Сливен, съгласно споразумение за създаване на масиви за ползване, сключено
между собствениците и/или ползвателите за стопанската 2021/2022 година.
Видно от същата Заповед жалбоподателите са изрични нейни адресати, поради което
тя пряко и непосредствено засяга техните законни интереси и права. Същите имат правен
интерес от обжалването й, тъй като със заповедта противно на първоначалното впечатление
за тях, с нея не се създават само права, а и задължения за заплащане на средногодишно
рентно плащане в размер на 22 лева на декар за разпределените им със заповедта земеделски
земи. Именно в тази част, определянето на средногодишното рентно плащане,
жалбоподателите оспорват процесната заповед, като считат, че същата в тази й част е
незаконосъобразна.
С Протокол от 31.01.2021 г., „съставен на основание Заповед № РД-07-6 от
22.01.2021 г. на Директора на ОД „Земеделие” Сливен, във връзка със Заповед № РД-46-
28/22.01.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите и т. 2 от одобрена Методика
за определяне на средно годишно рентно плащане и в изпълнение на § 2е от
Допълнителните разпоредби от ЗСПЗЗ” от комисия в състав: Председател: Р.Р. - Главен
секретар в ОД „Земеделие” - Сливен и членове: Ю.А.С. - Главен експерт в ОД „Земеделие” -
Сливен; П. К. - Юрисконсулт на ОД „Земеделие” - Сливен; Т.В.Т. - Началник на ОСЗ –
1
Сливен; М.Т.К. - Началник на ОСЗ - Нова Загора; П.Д.Б. - Началник на ОСЗ - Котел, същата
комисия е определила размерите на средното годишно рентно плащане за ползване на
земеделски земи през стопанската 2020-2021 г. в левове на декар, съгласно § 2е от ЗИД на
ЗСПЗЗ на база предходната стопанска година 2019/2020 г., за землищата на територията на
област Сливен за всеки един начин на трайно ползване /НТП/.
Жалбоподателката И. К. К., заедно с други лица е подала жалба срещу този протокол
и определените с него размери на средногодишното рентно плащане. Жалбата е приета за
недопустима и производството по нея е окончателно прекратено с определение от
02.09.2021 год. постановено от състав на Административен съд - гр. Сливен по негово
ЧКАД № 275/2021 год. За да намери жалбата за недопустима, Административен съд - гр.
Сливен е приел, че „...оспорения Протокол няма белезите на индивидуален административен
акт по смисъла на чл. 21 АПК, нито е общ административен акт по чл. 65 от АПК.
Определянето на средното годишно рентно плащане по реда на § 2е от ДР на ЗСПЗЗ става от
комисия, назначена със заповед на директора на ОД „3”.
Сочи се, че съгласно нормативната уредба, извършваната от комисията дейност е
техническа такава, като от нейните актове, с които се определя размера на средното годишно
рентно плащане не произтичат конкретни права или задължения за правни субекти. Затова
тези актове нямат самостоятелно значение и не представляват властническо волеизявление,
засягащо пряко и непосредствено правата или създаващо задължение за правни субекти. С
тях, въз основа на предварително утвърдената от Министъра на земеделието, храните и
горите методика, която задава алгоритъма, се извършват технически действия по
систематизиране на информация и изчисления, въз основа на които се достига до определяне
размера на рентното плащане за различните общини и землища. Определеният от комисията
по § 2е от ДРЗСПЗЗ размер на средното годишно арендно плащане ще породи права или
задължения за правни субекти едва когато бъде инкорпориран в съответните
административни актове, каквито са тези по чл. 36, ал. 4 от ЗСПЗЗ, чл. 37в, ал. 4, във връзка
с ал. 3, т. 2 и ал. 7 от ЗСПЗЗ, чл. 37в, ал. 10 от ЗСПЗЗ и чл. 37в, ал. 16 от ЗСПЗЗ. Именно
последните актове представляват административни такива и подлежат на обжалване по реда
на АПК. С оглед на това актовете на комисията по § 2е от ДРЗСПЗЗ представляват актове,
които не се издават от административен орган, а от помощен такъв и имат подготвителен
характер в производството за издаване на съответните административни актове, поради
което те нямат качеството на индивидуални административни актове. Твърди се, че точно
поради това жалбоподателите обжалват горепосочената заповед в частта й относно
определяне на средногодишното рентно плащане.
Заявява се, че така съставения протокол е незаконосъобразен.
Твърди се, че определените със Заповедта на Директора на ОД „Земеделие” размери
на средногодишното рентно плащане са и абсолютно неправилно определени, включително
и в разрез с целта на закона. В § 2е в ЗСПЗЗ изрично е посочено как и въз основа на какви
данни се определя размера на средното рентно плащане. В случая освен, че то е определено
на декар, неговият размер е напълно произволен, тъй като данните ползвани за това са
2
манипулативно подбрани и не дават ясна представа за действителния среден размер на
рентните плащания в землището на с. Ичера и за съответния НТП.
Предвид изложеното се моли съда да постанови решение, с което да отмени като
незаконосъобразна ЗАПОВЕД № РД-04-127/28.09.2021 г., издадена от Директора на
Областна дирекция „Земеделие” - гр. Сливен, с която е утвърдено Разпределението на
масивите за ползване в землището на с. Ичера, ЕКАТТЕ 32915, общ. Сливен, обл. Сливен
съгласно споразумение за създаване на масиви за ползване, сключено между собствениците
и/или ползвателите за стопанската 2021/2022 г. в частта й, с която средногодишното рентно
плащане е определено в размер на 22.00 лева/декар, т.е. да отмени Раздел II, абзац втори от
същата заповед.
Претендират се разноските по делото.
Постъпил е отговор от Д. И. Х. – заинтересована страна, чрез назначения му особен
представител, в който се счита жалбата за допустима и вероятно основателна, тъй като от
материалите по делото не става ясно как и при какви условия е станало изчисляването на
средногодишното рентно плащане за посочения стопански период от назначената комисия.
Сочи се, че в закона ясно е посочено, че средногодишното рентно плащане за съответното
землище се определя в левове на декар от комисия, въз основа на данни предоставени от
Служба Земеделие за средната стойност на рентните вноски през изминалата година,
изчислена на база повече от половината договори, вписани в Службата по вписванията и
регистрирани в Общинска служба „Земеделие”. В закона обаче не е посочено как и кои
договори да се вземат предвид и как тези договори да бъдат групирани с оглед справедливо
изчисляване средногодишното рентно плащане и именно поради това оспорваната заповед е
незаконосъобразна, а жалбата вероятно основателна.
Постъпил е отговор от Областна дирекция Земеделие чрез П. К.- процесуален
представител, която счита жалбата за недопустима. Сочи, че жалбоподателите нямат правен
интерес, тъй като оспорената заповед е част от процедурата по утвърждаване на доброволно
споразумение по смисъла на чл. 37в, ал.4 от ЗСПЗЗ и не подлежи на оспорване. Сочи, че при
издаването на заповедта, директора на ОДЗ не действа като орган на държавната власт и
волеизявлението му няма властнически характер.
В с.з. жалбоподателите се представляват от процесуален представител, който моли
съда да отмени оспорения административен акт, като незаконосъобразен.
В с.з. ответникът Областна дирекция „Земеделие“, не изпраща представител.
Заинтересованото лице Д. И. Х. в с.з. се представлява от особен представител, който
счита, че оспорената заповед е незаконосъобразно изготвена в частта й относно определяне
на средно годишно рентно плащане за стопанската година 2021 – 2022 г., поради което иска
следва да бъде уважен.
Заинтересованите лица Х. А. Х., С. В. И. и В. Г. Асенова, не се явяват в с.з. и не се
представляват.
След преценка на събраните по делото доказателства, съдът установи следното от
3
фактическа страна:
Със ЗАПОВЕД № РД-04-127/28.09.2021 г., издадена от Директора на Областна
дирекция „Земеделие” - гр. Сливен, е утвърдено Разпределението на масивите за ползване в
землището на с. Ичера, ЕКАТТЕ 32915, общ. Сливен, обл. Сливен, съгласно споразумение за
създаване на масиви за ползване, сключено между собствениците и/или ползвателите за
стопанската 2021/2022 година.
По делото е назначена съдебно-техническа експертиза, вещото лице по която сочи, че
съгласно предоставената му информация от Общинска служба „Земеделие" - Сливен на
електронен носител представляваща „Таблица - Регистър на имоти в действащи договори за
наем или аренда в землището на с. Ичера ЕКАТЕ 32915, Община Сливен", за стопанската
2021 - 2022 г., са в действие следните договори за поземлени имоти диференцирани по
площи и начин на трайно ползванеДоговорираната в тези договори рента или наем е
следната:
За стопанската 2021 - 2022 г.
- НИВИ - 14 лв.
- ЛИВАДИ - 15 лв.
- ПАСИЩА И МЕРИ - 14 лв.
За стопанската 2020 - 2021 г. .
- НИВИ - 14 лв.
- ЛИВАДИ - 15 лв.
- ПАСИЩА И МЕРИ - 12 лв.
Изготвено е допълнително заключение от вещото лице, в което сочи, че използвайки
предоставената му подробна информация от Общинска служба „Земеделие“ - Сливен на
електронен носител съдържаща данни за договорите действащи за стопанската 2020/2021 г.,
които са използвани за определяне на размера на средното годишно рентно плащане за
землището на с. Ичера Община Сливен в Протокол на комисия от 29.01.2021 г., който ще се
прилага за стопанската 2021 - 2022 г., е изготвило Приложение № 1, Приложение 2 и
Приложение 3, неразделна част от заключението.
На база установеното при отговора на въпрос № 2, средната рентна/наемна или друга
цена на декар според НТП на площите в землищет на с. Ичера за стопанската 2020/2021 г.,
като се изчисли на база всички площи и всички договори сключени за това землище за
същия период, са:
- НИВИ - 11 лв./дка
- ЛИВАДИ - 16 лв./дка
- ПАСИЩА И МЕРИ - 14 лв./дка
В сравнителна таблица вещото лице е отразило определените с процесната заповед №
РД-04-127/28.09.2021 г., издадена от Директора на Областна Дирекция „Земеделие" - Сливен
стойности на средното годишно рентно плащане за землището на с. Ичера и тези, които е
4
определил при отговора на въпрос № 4 :
Вещото лице сочи, че разлика в резултатите относно средното годишно рентно
плащане касаещо земеделски имоти с начин на трайно ползване ливади и пасища, мери
почти няма, тъй като и за двете позиции тя е от 1 лв./дка.
Съществена разлика се получава при резултата относно средното годишно рентно
плащане касаещо земеделски имоти с начин на трайно ползване ниви, а именно 22 лв./дка и
11 лв./дка., като причината за тази разлика е, че при определяне на средното годишно рентно
плащане касаещо земеделски имоти с начин на трайно ползване - ниви в Протокол от
29.01.2021 г. са използвани данните само от един Договор от 10.06.2016 г. със страни
„ОМЕГА АГРО ИНВЕСТ" - Д. Х., предмет на който един земеделски имот с НТП нива с
площ от 6.999 дка и цена 22 лв./дка като не е спазен - Регламент - ЗСПЗЗ § 2е. (Нов - ДВ, бр.
94 от 2009 г.; изм., бр. 62 от 2010 г.) (1)(Изм. - дв, бр. 62 от 2010 г.) „Средното годишно
рентно плащане се изчислява на базата повече от половината вписани в службата по
вписванията и регистрирани договори", а при отговора на въпрос № 4 вещото лице използва
данните от всички действащи договори за стопанската 2020/2021 г., които са с обща площ от
544.669 дка.
Данните по въпрос № 1, които са обективирани в Приложение № 1 към заключението
не дават възможност да се направи обективно изчисление за действителната средна
рентна/наемна или друга цена за ползване на земеделски площи с начин на трайно ползване
п- ниви в землището на с. Ичера Община Сливен.
По делото е изготвено повторно допълнително заключение от вещото лице, видно от
което, на базата на предоставените му данни от Общинска служба „Земеделие" - Сливен при
изготвяне на предходното прието по делото заключение, обстоен анализ на представените
по делото договори от ответника и и обобщаване на всички данни, съобразно методиката за
изчисление на средното годишно рентно плащане за поземлени имоти за наем или аренда в
землището на с. Ичера ЕКАТЕ 32915 Община Сливен за всеки НТП - за ниви, ливади и
пасища и мери, е направил следните изчисления за определяне на средно претеглена цена,
както следва:
- НИВИ – 11,45 лв./дка, или кръгло 11 лв./дка
- ЛИВАДИ – 14,99 лв./дка или кръгло 15 лв./дка
- ПАСИЩА И МЕРИ - 12,51 лв./дка или кръгло 13 лв./дка
В сравнителна таблица вещото лице е отразило определените с процесната заповед №
РД-04-127/28.09.2021 г., издадена от Директора на Областна Дирекция „Земеделие“ - Сливен
стойности на средното годишно рентно плащане за землището на с. Ичера и тези, които е
определил при отговора на въпрос № 1:
Вещото лице сочи, че разлика в резултатите относно средното годишно рентно плащане
касаещо земеделски имоти с начин на трайно ползване ливади няма, за пасища и мери
определената с оспорения акт е с 2 лв. по-висока, а за имоти с НТП ниви, определената с
оспорения акт цена е двойно по-висока.
5
На вещото лице е поставена задача за изготвяне на допълнителна експертиза, в
заключението на която вещото лице сочи, че имайки предвид само договорите отговарящи
на § 2е от ДР на ЗСПЗЗ и уговорения в тях гратисен срок, е обобщил данните
диференцирани според НТП на имотите, които са обективирани в Приложение № 1.
Средно претеглена цена е изчислена както следва:
- НИВИ – 4,86 лв./дка, или кръгло 5 лв./дка
- ЛИВАДИ – 8,22 лв./дка или кръгло 8 лв./дка
- ПАСИЩА И МЕРИ - 7,02 лв./дка или кръгло 7 лв./дка
В сравнителна таблица вещото лице е отразило определените с процесната заповед №
РД-04-127/28.09.2021 г., издадена от Директора на Областна Дирекция „Земеделие“ - Сливен
стойности на средното годишно рентно плащане за землището на с. Ичера и тези, които е
определил в настоящата експертиза.
Установеното от фактическа страна, мотивира следните правни изводи:
Предмет на производството е обжалване на Заповед № РД-04-127/28.09.2021 г. на
Директора на ОД Земеделие Сливен в частта, с която средногодишното рентно плащане е
определено в размер на 22 лева за декар.
Жалбата е с допустим предмет, подадена е от процесуално легитимирано лице, което
има правен интерес от обжалването
С процесната заповед е утвърдено разпределението на масивите за ползване в
землището на с. Ичера, съгласно споразумение за създаване на масиви за ползване,
сключено между собствениците и /или ползвателите за стопанската 2021/2022 г.
Средногодишното рентно плащане съгл. пар. 2е от ДР на ЗСПЗЗ е определено в
размер на 22 лева за декар.
Видно от представената административна преписка, и по-конкретно постигнатото от
жалбоподателите и конституираните заинтересовани в производството лица споразумение
по чл. 37в, ал. 2 от ЗСПЗЗ, същите са запознати с включените в него имоти, както и с
размера на дължимото рентно плащане за разпределените по чл. 37в, ал. 3, т. 2 от ЗСПЗЗ
имоти. Целта на споразумението по чл. 37в е собствениците и ползвателите на земеделски
земи в съответното землище да уедрят обработваните от тях площи, като преразпределят
собствените и ползвани на правно основание имоти, намиращи се в разпределените между
участниците в споразумението масиви
На 30.08.2021 г. е сключено между Д. И. Х., И. К. К., Респектагро 77 ООД, С. В. И.,
Х. А. Х. и В. Г. Асенова споразумение на масиви за ползване на земеделски земи, изготвено
на основание чл. 37в, ал.2 от ЗСПЗЗ за стопанската 2021/2022 г.. Определено е
средногодишно рентно плащане съгласно пар. 2е от ДР на ЗСПЗЗ в размер на 22 лева за
декар.
Вещото лице , като е взело предвид само договорите отговарящи на § 2е от ДР на
ЗСПЗЗ и уговорения в тях гратисен срок, е обобщил данните диференцирани според НТП на
6
имотите, които са обективирани в Приложение № 1.
Средно претеглена цена е изчислена както следва:
- НИВИ – 4,86 лв./дка, или кръгло 5 лв./дка
- ЛИВАДИ – 8,22 лв./дка или кръгло 8 лв./дка
- ПАСИЩА И МЕРИ - 7,02 лв./дка или кръгло 7 лв./дка.
Действително се установява, че в нито един от договорите, вписани в Служба по
вписвания и регистрирани в Общинска служба Земеделие няма такава цена, която е
определена в споразумението и утвърдена с процесната заповед.
Съгласно ал. 4 на чл. 38 от ЗСПЗЗ комисията по ал. 1 изготвя доклад до директора на
областната дирекция "Земеделие", който съдържа сключеното споразумение между
собствениците и/или ползвателите на земеделски земи в съответното землище,
разпределението на масивите за ползване и дължимото рентно плащане, въз основа на който
директорът на ОД Земеделие издава заповед въз основа на доклада на комисията, с която
одобрява сключеното споразумение за разпределение на масивите в землището в срок до 01.
октомври. на съответната година. по чл. 37в, ал. 4 от ЗСПЗЗ.
До издаването на заповедта по ал. 4 е възможен доброволен отказ от споразумението.
В настоящият случай до издаване на заповедта лицата, които са сключили споразумението
и с което е определено средното годишно рентно плащане не са направили доброволен
отказ.
Самото производство по чл. 37в от ЗСПЗЗ регулира отношения между ползватели и
собственици на земеделска земя. Ръководството на това производство е от комисия за всяко
землище на общината, назначена със заповед на съответния директор на ОД"Земеделие".
Директорът на ОД "Земеделие" действа при условията на обвързана компетентност – при
наличие на доклад на комисията, той е длъжен да издаде заповед. Целта на процедурата е да
има създадени масиви земеделска земя, за които да има споразумение между ползватели и
собствениците на тези масиви. Тези участници са гражданскоправни субекти и отношенията
между тях по повод ползване на земеделски земи, обединени в масиви, са
гражданскоправни. Още повече, че законът изисква като условие за одобряване на
споразумението между тях да има определено дължимото рентно плащане.
Рентното плащане не е плащане в полза на ОД Земеделие, а плащане в полза на
правоимащите лица, собственици на земеделските земи, в обхвата на предоставяните за
ползване масиви. Именно това, препятства възможността за изменението относно рентното
плащане - както относно размера му, така и относно срока, в който е дължимо, тъй като
законът не предоставя такива правомощия на директора на ОД "Земеделие" в обхвата на
процедурата по чл. 37в от ЗСПЗЗ. Рентното плащане е определено със споразумение на
ползвателите.
С оглед на липсата на основания за отмяна на Заповед № РД-04-127/28.09.2021 г. в
частта , с която е определено средногодишно рентно плащане в размер на 22 лева за декара,
жалбата е неоснователна и подлежи на отхвърляне.
7
Мотивиран от гореизложеното, съдът

РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „РЕСПЕКТАГРО 77“ ООД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление .......... и И. К. К.А с ЕГН .........., с постоянен адрес .......... срещу
ЗАПОВЕД № РД-04-127/28.09.2021 Г., ИЗДАДЕНА ОТ Директора на Областна дирекция
„Земеделие“ – гр. Сливен, с която е утвърдено Разпределенето на масивите за ползване в
землището на с. Ичера, ЕКАТЕ 32915, общ. Сливен, обл. Сливен, съгласно споразумение за
създаване на масиви за ползване, сключено между собствениците или ползвателите за
стопанската 2021/2022 г., в частта, с която средно годишното рентно плащане е определено
в размер на 22 лв./декар като НЕОСНОВАТЕЛНА.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Сливен в
14-дневен срок от връчването му.
Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
8