Решение по дело №11/2009 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 март 2009 г. (в сила от 16 март 2009 г.)
Съдия: Величка Славчева Маринова
Дело: 20097210700011
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2009 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 110

 

гр.Силистра, 04.12.2009 год.

 

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административният съд гр.Силистра, в публично заседание на втори декември през две хиляди и девета година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРГАРИТА СЛАВОВА

ЧЛЕНОВЕ: ВЕЛИЧКА МАРИНОВА

СВЕТОСЛАВ СЛАВОВ

при секретаря Индира Занова и с участието на прокурор *** при Окръжна прокуратура Силистра, като разгледа докладваното от съдия СВЕТОСЛАВ СЛАВОВ КАНД № 113 по описа за 2009 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл. 63 от ЗАНН.

С Решение № 197/04.09.2009 год. постановено по АНД №185/2009 г. Тутракански районен съд, е потвърдил наказателно постановление № 940/10.06.2009 год., издадено от началника на РУ МВР - Тутракан, с което на касатора *** с ЕГН: ********** ***, на осн. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП, е наложено административно наказание "глоба" в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС за срок от два месеца за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Срещу така постановеното решение е постъпила жалба от Р.Д.Д. с която моли атакуваното съдебно решение да бъде отменено. Твърди се, че актът за установяване на административното нарушение и наказателното постановление са издадени при съществени нарушения процесуалните правила - чл. 57, ал.1, т. 5 от ЗАНН. Иска се отмяна на първоинстанционния съдебен акт и отмяна на наказателно постановление №940/10.06.2009 год.

Ответникът по касационната жалба не изпраща процесуален представител и не взима становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Силистра моли решението на ТРС да бъде оставено в сила.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Първоинстанционният съд е приел, че на 21.05.2009 год. касатора е управлявал лек автомобил с рег.№*** в гр. ***, обл. Силистренска, по ул. „***”.  В посочения участък на населеното място автомобилът се движил със скорост 93 км/ч при разрешена максимална скорост до 50 км/ч, в населеното място, което било установено с радар TR-4Д с №027-97. Водачът е спрян от служители на РУ на МВР - Тутракан, които констатирали нарушението и съставили акт за установяване на административно нарушение. Въз основа на съставения акт за установяване на административно нарушение било издадено и атакуваното наказателно постановление № 940/10.06.2009 год. от началника на РУ МВР – Тутракан, с което на Р.Д.Д. на осн. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП, са наложени предвидените санкции, а именно - административно наказание "глоба" в размер на 200 лева, и „лишаване от право да управлява МПС за срок от ДВА МЕСЕЦА” за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Правилно и законосъобразно Тутракански районен съд е приел, че съдържанието на НП съответства на императивните изисквания на чл. 57 от ЗАНН. и с подробно изложени в решението мотиви първоинстанционния съд отхвърлил като неоснователни възраженията на жалбоподателя за допуснати нарушения при съставянето на АУАН и издаването на НП относно неправилно посочване марката на лекия автомобил, като вместо марка „***”, административно наказващия орган е записал”***”. Следва да се отбележи, че смисълът на разпоредбите на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН е в НП да бъдат посочени всички съставомерни елементи на деянието, обстоятелствата, при които е извършено, и законовата разпоредба, която е нарушена, по начин, даващ възможност да се направи индивидуализация на административното нарушение. Това, от една страна, е от значение за съдебния контрол за материална законосъобразност на издаденото НП - дали и доколко с фактически установеното и удостоверено по надлежния ред деяние /действие или бездействие/ на административнонаказаното лице, се осъществява определен нормативно регламентиран състав на административно нарушение - т. е. за правилното приложение на материалния закон при определяне съставомерността на деянието и неговата правна квалификация. На следващо място, чрез конкретизацията на административното нарушение от фактическа и правна страна, се обезпечава правото на защита на лицето, привлечено към административнонаказателна отговорност, в съдържанието на което се включва и правото му да знае точно какво административно нарушение се твърди, че е извършил, за да може да организира защитата си в пълен обем.

Настоящата касационна инстанция намира, че всички релевантни за съставомерността и индивидуализацията на деянието факти и обстоятелства, които обуславят административно-наказателната отговорност по чл. 182, ал. 2, т.5 от ЗДвП, за нарушение по чл. 21, ал. 1 от с. з., са установени и удостоверени в наказателно постановление. Наказаното лице не е възразило в АУАН по тези обстоятелства, същият му е предявен по надлежния ред, вписан е свидетел при извършване на нарушението, поради което напълно неоснователни са твърденията за липса в наказателното постановление на пълно описание на нарушението. Правилно първоинстанционния съд е приел, че с фактически установеното е приложен съответния материален закон, а именно, че административнонаказаното лице е извършило нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, което е основание за прилагане на санкционната разпоредба на чл. 182, ал.2, т. 5  от ЗДвП.

С оглед изложените съображения, съдът намира, че не са налице твърдяните касационни основания, поради което обжалваното решение като валидно, допустимо, постановено в съответствие с материалния закон и при спазване на съдопроизводствените правила следва да бъде оставено в сила.

Предвид горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, Силистренски административен съд

Р Е Ш И

 

ОСТАВЯ в сила Решение № 197/04.09.20009 год. постановено по АНД №185/2009 г. по описа на Тутракански районен съд с което е потвърдено НП № 940/10.06.2009 год. на началника на РУ МВР – Тутракан.

Решението не подлежи на обжалване.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ:     1.

 

2.