Решение по дело №2576/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2321
Дата: 25 ноември 2021 г. (в сила от 25 ноември 2021 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20217180702576
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

   №2321/25.11.2021г.

 

гр. Пловдив, 25.11.2021г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХVI касационен състав, в публично съдебно заседание на осемнадесети ноември, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                                              ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА ДИЧЕВА

ДАРИНА МАТЕЕВА                                                                                           

 

при секретаря Станка Журналова и с участието на прокурора Данаила Станкова, като разгледа  КАД №2498 по описа на съда за 2021г., докладвано от Председателя, за да се произнесе, взе предвид следното:

Касационно производство по реда на по чл. 63 ал. 1 пр. 2 ЗАНН, във връзка с чл.208 и сл. от АПК.

Обжалвано е Решение № 1287 от 11.08.2021 г., постановено по а.н.д. № 3085/2021г. по описа на Пловдивски районен съд, ХХII н.с., с което е отменено Наказателно постановление № 565539-F573783 от 15.03.2021 г. на Началник отдел "Оперативни дейности" Пловдив в ЦУ на НАП, с което на "ДИЗЕЛОР" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, жк "Дружба 1", бул. "Амстердам" № 4, представлявано от С.В.А., на основание чл. 185, ал. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание "Имуществена санкция" в размер на 500 лева за административно нарушение по чл. 3, ал. 3 от Наредба Н18/13.12.2006 г. на МФ вр. чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. Приложение № 1 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ – Функционални изисквания-раздел ІІІб, точка 1, буква "Е", предложение последно вр. чл. 118, ал. 4, т. 5 от ЗДДС.

Касационният жалбоподател ЦУ на НАП моли да се отмени решението като незаконосъобразно. Развива подробни съображения в жалбата. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът "ДИЗЕЛОР" ЕООД, ЕИК *********, чрез процесуалния си представител адвокат З., оспорва жалбата и моли да се остави в сила обжалваното решение. Претендира разноски.

Окръжна прокуратура – Пловдив намира жалбата за неоснователна, като моли решението на районния съд да бъде оставено в сила.  

Съдът, като провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, въз основа на доказателствата по делото, намери жалбата за допустима, а по същество за неоснователна.

Районният съд е бил сезиран с жалба против Наказателно постановление № 565539-F573783 от 15.03.2021 г. на Началник на Отдел "Оперативни дейности" Пловдив в ЦУ на НАП, с което на "ДИЗЕЛОР" ЕООД на основание чл. 185, ал. 2, вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание "Имуществена санкция" в размер на 500 лева за административно нарушение по чл. 3, ал. 3 от Наредба Н18/13.12.2006 г. на МФ вр. чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. Приложение № 1 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ – Функционални изисквания-раздел ІІІб, точка 1, буква "Е", предложение последно вр. чл. 118, ал. 4, т. 5 от ЗДДС.

От фактическа страна е установено, че на 13.09.2020 г. в 14: 19 часа при извършена проверка на търговски обект – обект № 5 бензиностанция С., находящ се в гр. С., ул. "**" № **, стопанисван от "ДИЗЕЛОР" ЕООД, в качеството си на задължено лице по чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, не е спазило изискванията да предава по установената дистанционна връзка на НАП актуални данни, които дават възможност за определяне на наличните количества гориво в резервоарите за съхранение в обекта на всеки шест часа. При проверката е установено, че в обекта е налична 1 бр. ЕСФП модел "DYFUS II" с ИН на ФУ DF000180 и ИН на ФП 60000180 с тип ЦРУ Datecs FP800, НИС – ACCROHE gBIG15, която е регистрирана в НАП на 18.08.2019 г. с рег. № 4324068. След проверка в информационните масиви на НАП е установено, че за периода от 02.06.2020 г. до датата на проверката не са предавани данни от нивомерната измервателна система за наличните каличества горива, автоматично подавани на всеки шест часа. В обекта били налични пет броя резервоари за съхранение на гориво. Последно предадените данни от НИС за наличните количества горива, автоматично подавани на всеки шест часа били от дата 02.06.2020 г., видно от справка за регистрираните регулярни съобщения за налични количества горива, измерени от НИС за ЕСФП с ИН на ФУ DF000180. За периода от 02.06.2020 г. до датата на проверката в търговския обект са извършвани продажби на гориво според изведените дневни финансови отчети и справка в информационните масиви на НАП. За същия период не са изпращани данни от нивомерната измервателна система за наличните количества горива, автоматично подавани на всеки шест часа чрез фискалното устройство по установената дистанционна връзка към НАП в съответствие с нормативните разпоредби. От извършената справка в информационния масив на НАП – програмен продукт "ФУДВ" за период от 01.06.2020 г. до 13.09.2020 г. се установява, че необходимите данни за определяне на наличните количества гориво в резервоарите за съхранение в обекта не са предавани към НАП по установената дистанционна връзка от 02.06.2020 г. до датата на проверката 13.09.2020 г. От ЕСФП с FDRID 4324068 последно е получено в НАП съобщение за налични количества горива в резервоарите за съхранение на гориво на 02.06.2020 г. в 11: 12: 19 часа.

Нарушението е установено на дата 13.09.2020 г. и документирано с ПИП № 0203061/13.09.2020 г. и ПИП № 0203067/29.09.2020 г.

Прието е, че е осъществен състава на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н18/13.12.2006 г. на МФ вр. чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. Приложение № 1 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ – Функционални изисквания-раздел ІІІб, точка 1, буква "Е", предложение последно вр. чл. 118, ал. 4, т. 5 от ЗДДС, като наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН № F573783/06.10.2020 г.

За да отмени НП, районният съд е приел,че не може да се обоснове извод за извършено от страна на "ДИЗЕЛОР" ЕООД нарушение на чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. чл. 3, ал. 2 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. Приложение № 1 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ – Функционални изисквания-раздел ІІІб, точка 1, буква "Е", предложение последно вр. чл. 118, ал. 4, т. 5 от ЗДДС, тъй като действително за периода от 02.06.2020 г. до датата на проверката – 13.09.2020 г. от стопанисваната от дружеството бензиностанция не били предавани данни от нивомерната измервателна система за наличните количества горива в намиращите се в обекта пет резеровара, автоматично подавани на всеки шест часа, както и, че за същия период в търговския обект са били извършвани продажби на гориво, като е използвано фискално устройство, което е регистрирано в НАП, тъй като е имало функционираща дистанционна връзка с НАП, а данните относно нивата в резервоарите и обема на гориво са се предавали от нивомерната система в електронната система с фискална памет, а оттам чрез фискалното устройство се изпращали в сървъра на НАП. Прието е на база на събраните гласни доказателствени средства, че процесът е бил автоматичен и никой не можел да влияе ръчно и да манипулира изпращането на данни. Дистанционната връзка е била прекъсната, но това е останало скрито и операторът на фискалната система, както и разработчиците и техниците на системата на практика не можели по никакъв начин да разберат за настъпилото спиране на системата. Мотивирано е, че от страна на административнонаказващия орган не е изяснено каква е конкретната причина за настъпилото прекъсване на подаване на данните по установената дистанционна връзка между дружеството-жалбоподател и НАП.  Нямало е никаква индикация за това, че няма връзка, а за процесния период фискалното устройство в обекта е функционирало и дружеството-жалбоподател редовно е съставяло дневни финансови отчети, генерирани в края на всеки ден със съответните отбелязвания, че е налична дистанционна връзка с НАП, като е водило редовно и книга за дневните финансови отчети - обстоятелство изрично упоменато в НП.

Направен е извод, че за дружеството-жалбоподател и за неговите служители е било практически невъзможно да узнаят, че връзката с НАП е прекъсната и за конкретния период не са били подавани данни от нивомерната измервателна система за наличните количества гориво, автоматично подавани на всеки шест часа, а прекъсването на дистанционната връзка не е в резултат на действието или бездействието на посочените по-горе лица.

Решението е правилно.

Оспорваното наказателно постановление по никакъв начин не описва обстоятелства, които да обосновават обективната отговорност на санкционираното дружество. Не е установено нивомерната система да е манипулирана чрез външно въздействие, а категорично е отречено наличието на възможност за лицето, което въвежда данните да разбере, че те не са постъпили в НАП по дистанционната връзка. Не е установена причината за временното непредаване на данни по дистанционната връзка, като не е изключена и опровергана възможността за софтуерен проблем.

Допълнително, за цялостната преценка на поведението на дружеството следва да се съобрази и липсата на установено нарушение при отчитането на продажби в обекта чрез ФУ, както и обстоятелството, че  всички документи на ЕСФП са били налични и представени, като дружеството стриктно е изпълнявало задълженията си, произтичащи от данъчното законодателство. Поради това и не може да се приеме, че дружеството е организирало дейност в отклонение от данъчното облагане.

Ето защо решението ще се остави в сила.

С оглед на това, в полза на ответника по касационната жалба следва да се присъдят разноски, които според представения списък на разноските и доказателствата към него са в размер на 300лв. Възражението за прекомерност е неоснователно, тъй като претендираното възнаграждение за едни адвокат е в минимален размер, съобразен с разпоредбата на чл. 7, ал. 2, т. 1 вр. с чл.18 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от горното, Съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1287 от 11.08.2021 г., постановено по а.н.д. № 3085/2021г. по описа на Пловдивски районен съд, ХХII н.с.

 

ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ да заплати на "ДИЗЕЛОР" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, жк "Дружба 1", бул. "Амстердам" № 4, представлявано от С.В.А., сумата от 300/триста/ лева разноски.

 

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: