Определение по дело №8992/2016 на Софийски градски съд

Номер на акта: 265951
Дата: 7 ноември 2022 г.
Съдия: Атанас Ангелов Маджев
Дело: 20161100908992
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 12 декември 2016 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

гр. София, 07.11.2022 г.

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, Търговско отделение, VI – 2 състав, в публично заседание провело се на шестнадесети септември през две хиляди двадесет и втора година, в следния състав: 

                                                   

                        СЪДИЯ: АТАНАС МАДЖЕВ

 

при секретаря Габриела Владова, като  разгледа докладваното от съдия МАДЖЕВ т. № 8992 по описа на СГС за 2016 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 692, ал. 3 и сл. ТЗ.

Синдикът на „** Б.” ЕООД – в несъстоятелност Б.Т., е представил пред съда по несъстоятелността Допълнителен списък № 3 на приетите от синдика вземания на кредиторите на „** Б.” ЕООД (в несъстоятелност) предявени по чл. 688, ал. 3 ТЗ, който списък е обявен в ТРРЮЛНЦ по партидата на дружеството на 11.07.2022 г. Така упоменатия списък е съставен по повод на упражнена молба за предявяване на публични вземания от Национална агенция за приходите, която е подадена по пощата на **.05.2022 г.  В списъка са включени публични вземания, съставляващи, както следва : 1./ 17 414,12 лв. – главница съставляваща сбор от публични вземания за начислени данъци и такси по ЗМДТ за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. и за данъци по ЗДДФЛ за периода от 01.01.2019 г. до 31.07.2020 г., както и лихва за забава върху главното вземане /17 414,12 лв./ начислена до 13.05.2022 г.; 2./  17 637,14 лв. – главница съставляваща сбор от начислени публични вземания за задължителни осигурителни вноски по декларации-образец 6 за периода от 01.01.2019 г. до 31.07.2020 г., както и лихва за забава върху главното вземане /17 637,14 лв./ начислена до 13.05.2022 г.; 3./ 4 448,94 лв. – разноски, съставляващи публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г. по т.д.  № 850/2020 г. на СГС, ТО, VI-3 с-в, както и лихва за забава от 14.05.2022 г. до окончателното изплащане на главниците. В списъка е налице отразяване под формата на забележка, че не се приема предявеното вземане в размер на 67,98 лв., представляващо законна лихва върху държавните такси до 13.05.2022 г., тъй като по своята същност държавните такси представляват разноски и като такива те са неолихвяеми, респективно с посочения изпълнителен лист не са присъдени лихви.     

Срещу така изготвения допълнителен списък в срока по чл. 690, ал. 1 ТЗ са упражнени две възражения, а именно :

1./ Възражение с вх. №295603/11.07.2022 г. подадено от кредитора – „У.К.“ ЕООД и

2./ Възражение с вх. №297250/21.07.2022 г. /с пощенско клеймо от 15.07.2022 г./  подадено от кредитора – Национална агенция за приходите. 

По възражение с вх. № 295603/11.07.2022 г., подадено от „У.К.“ ЕООД срещу допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приетите от синдика вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), изготвен на 05.07.2022 г. и обявен в ТР на 11.07.2022 г.

На първо място възразилият кредитор се противопоставя на приемането за удовлетворяване в производството по несъстоятелност на предявените от НАП вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци, като твърди, че имотите, за които тези вземания се отнасят, са отчуждени от длъжника още през 2015 г., като същите са били предмет на непарична вноска в капитала на „П.А** М.**“ ЕООД при неговото учредяване. Срещу приемането на публичните вземания за задължителни осигурителни вноски се възразява по съображения, че същите са приети за периода от 01.01.2019 г. до 31.07.2020 г., като видно от молбата за предявяване на вземанията предявени били единствено задължителните осигурителни вноски по декларация-образец 6 за м. юни 2019 г. По отношение на публичните вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г., издаден по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав, възлизащи в общ размер на сумата от            4 448,94 лв., се възразява, че неправилно същите са включени в списъка на приетите вземания с привилегия по чл. 722, ал. 1, т. 7 ТЗ, като според възразилия кредитор те подлежат на удовлетворяване в по-заден ред.

Синдикът Б.Т. е депозирал писмено становище от 21.07.2022 г. по възражението, в което излага подробни съображения срещу неговата основателност. Противопоставя се на доводите на възразилия кредитор, че публичните вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. не се дължат от „4.“ ЕООД (н), като се позовава на това, че  само една част от недвижимите имоти, за които предявените публични вземания се отнасят, са били прехвърлени от длъжника през 2015 г. Независимо от това, че  през 2015 г. една част от недвижимите имоти предмет на деклариране от длъжника са били внесени като непарична вноска при учредяването на „П.А** М.**“ ЕООД, то  апортът не е бил вписан в Имотния регистър, съответно недвижимите имоти следва да се разглеждат, като част от масата на несъстоятелността на „4.“ ЕООД (н) и подлежат на осребряване в производството по несъстоятелност провеждано спрямо това дружество. Що се касае до авансовите данъци начислени за доходи от трудови правоотношения по чл. 42 ЗДДФЛ и законната лихва върху тях до 13.05.2022 г. от синдика се посочва, че в тази част възражението на кредитора – „У.К.“ ЕООД е бланкетно, като така предявените публични вземания се установяват от ангажираните към молбата за предявяване декларации - образец 6 и правилно са приети за удовлетворяване в производството по несъстоятелност. По оспорването на публичните вземания за задължителни осигурителни вноски и законна лихва за забава върху тях за периода до 13.05.2022 г., синдикът поддържа, че същите коректно са включени в списъка на приетите вземания, като при изброяване на отделните декларации образец 6, общо деветнадесет на брой, поради допусната техническа грешка в молбата за предявяване на вземанията погрешно е посочено, че всички от тях се отнасят за м. 6.2019 г., като в същото време, видно от номерата на отделните декларации, както и от изготвената от НАП справка за публичните задължения на длъжника, представляваща неразделна част от молбата за предявяване на вземанията, се установява, че декларациите действително се отнасят до публичните задължения на длъжника за задължителни осигурителни вноски възникнали за периода от м. 01.2019 г. до м. 07.2020 г. На последно място синдикът се противопоставя на възражението на „У.К.“ ЕООД в частта му засягаща предвидения редът за удовлетворяване на публичните вземания за държавни такси, като поддържа, че за същите правилно е предвидено да се ползват с ред на удовлетворяване по чл. 722, ал. 1, т. 7 ТЗ.

В провелото се по реда на чл. 692, ал. 3 ТЗ на 16.09.2022 г. открито съдебно заседание – кредиторът с оспорено вземане - НАП, чрез пълномощника си -Х., се противопоставя на възражението на „У.К.“ ЕООД, като изцяло поддържа съображенията, изложени в становището на синдика. В допълнение излага аргументи в подкрепа на тезата, че вписването на прехвърлянето в имотния регистър е елемент от фактическия състав на апорта, поради което за периода, за който се отнасят предявените публични вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци, процесното недвижимо имущество все още е било собственост на длъжника - „4.“ ЕООД (н).

Съдът, като взе предвид направеното възражение, изготвения от синдика допълнителен списък № 3 на приетите вземания, предявени в срока по чл. 688, ал. 3 ТЗ, становището на синдика и извършените в съдебното заседание по чл. 692, ал. 2 от ТЗ процесуални действия, както и представените доказателства, приема следното:

По партидата на несъстоятелния длъжник водена в Търговския регистър на 11.07.2022 г. е обявен изготвеният от синдика допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приети вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), в който са включени следните предявени от Национална агенция по приходите публични вземания: 1) публични вземания за главница в общ размер на 17 414,12 лв., от които сумата от 12 120,06 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. по девет на брой декларации по чл. 14 ЗМДТ, и сумата от 5 294,06 лв. – авансов данък за доходи от трудови правоотношения по чл. 42 ЗДДФЛ по деветнадесет на брой декларации образец 6 за периода от 01.01.2019 г. до 31.07.2020 г., както и публични вземания за лихва в общ размер на 2 187,95 лв., от които сумата от 795,61 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 12 120,06 лв., и сумата от 1 392,34 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 5 294,06 лв., 2) сумата от 17 637,14 лв. – публични вземания за задължителни осигурителни вноски по деветнадесет на брой декларации обр. 6 за периода от 01.01.2019 г. до 31.07.2020 г., и сумата от 4 594,69 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 17 637,14 лв. и 3) сумата от 4 448,94 лв. – публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г., издаден по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав.

Съдът намира, че възражението на „У.К.“ ЕООД от 11.07.2022 г. е упражнено от легитимирано лице и в срок, поради което същото е допустимо.

Разгледано по същество възражението е частично основателно.

1./ По отношение на публичните вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. и законна лихва върху тях до 13.05.2022 г.

Възразилият кредитор се противопоставя на приемането за удовлетворяване в производството по несъстоятелност на предявените от НАП публични вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. и законната лихва за забава върху тях до 13.05.2022 г. по съображения, че за периода, за който тези вземания се отнасят съответните недвижими имоти не са били собственост на несъстоятелния длъжник.

Съгласно чл. 11, ал. 1 ЗМДТ задължени за внасяне на данък върху недвижимите имоти лица са собствениците на съответните подлежащи на данъчно облагане недвижими имоти. Аналогично правило по отношение на таксата за битови отпадъци се съдържа в чл. 64, ал. 1 ЗМДТ, където е предвидено, че задължени за заплащането ѝ са лицата по чл. 11 ЗДМТ, в случая собствениците на съответните недвижими имоти. Ето защо за да се приеме, че задължен за внасяне на възразените публични вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци е дружеството - „4.“ ЕООД (н), то е необходимо да бъде установено, че за периода за който тези вземания се отнасят именно това дружество е имало качеството на собственик на съответните недвижими имоти.

От служебна справка в търговския регистър се установява, че на 24.02.2015 г. е учредено дружеството „П.А** М.**“ ЕООД, чийто едноличен собственик на капитала е „** Б.“ ЕООД (н). Дружеството е учредено с капитал от 513 449 лв. срещу извършването на непарична вноска – офис № А**, находящ се в гр. София, СО, р-н „***********– който недвижим имот не е сред тези, до които се отнасят предявените в производството по несъстоятелност публични вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци. Впоследствие на 24.04.2015 г. по партидата на „П.А** М.**“ ЕООД е вписано увеличаване на капитала на дружеството на 1 177 449 лв. Увеличаването на капитала е извършено срещу внесена от едноличния собственик на капитала непарична вноска на стойност 664 000 лв., състояща се от следните недвижими имоти – склад А3, с адрес на имота: гр. София, район „*****”, ж. к. „*********; склад А4, с адрес на имота: гр. София, район „*****”, ж. к. „********”, бул. „А. **********, с адрес на имота: гр. София, район „*****”, ж. к. „********”, бул. „********; паркоместа А**, А22, А**, А24, А25, А26, А27, А28, А29, А30, А31, А32, А33, А34, А35, А36, паркоместа Г29, Г30, Г31, Г32, Г33, Г34, Г35, Г36, Г37, Г38, Г39, Г40, Г41, Г42, Г43, Г44, Г44а, Г44б, Г45, Г46, Г47, Г48, Г49, Г50, Г51, Г52, Г53, Г54, Г55, Г56, Г57, Г58 – всички от които, с изключение на склад Б2, са сред недвижимите имоти, до които предявените в производството по несъстоятелност публични вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци се отнасят. В зависимост от това дали непаричната вноска се извършва при самото учредяване на дружеството или впоследствие при увеличаване на неговия капитал фактическият състав на апорта се счита завършен от момента на възникване на дружеството, т.е. когато същото бъде вписано в търговския регистър – арг. от чл. 73, ал. 4 ТЗ, респ., тогава когато увеличаването на капитала бъде вписано в търговския регистър. Извършването на непарична вноска е деривативно придобивно основание, като при условие, че вносителят е бил титуляр на внесеното имущество, вписването в търговския регистър е достатъчно за настъпване на вещнотранслативния ефект на апорта. Вписването в книгите по ПВ няма конститутивен ефект – такъв ефект има вписването на дружеството, съответно увеличаването на капитала на съществуващото дружество в търговския регистър – в този смисъл мотивите към т. 5 от тълкувателно решение № 7 от 25.04.2013 г. по тълк.д. № 7/2012 г. по описа на ОСГТК на ВКС. В случая считано от 24.04.2015 г. правото на собственост върху част от процесните недвижими имоти е преминало върху „П.А** М.**“ ЕООД, с което на основание чл. 11, ал. 1 ЗМДТ, съответно чл. 64, ал. 1 във вр. с чл. 11 ЗМДТ в качеството си на собственик задължено за внасянето на възникналите след тази дата публични вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци е именно това дружество. Доколкото цитираните разпоредби обвързват задълженията за внасяне на данък недвижим имот и такса битови отпадъци единствено със собствеността върху съответното недвижимо имущество, обстоятелството, че в случая прехвърлянето не е било отразено в книгите по ПВ, е неотносимо. Без значение в случая е и че пропускът прехвърлянето да бъде вписано в книгите по ПВ е открило възможността в рамките на откритото по отношение на „4.“ ЕООД (н) производство по несъстоятелност с вписването на изпълнителна възбрана универсалното принудителното изпълнение да бъде насочено върху апортираното недвижимо имущество за удовлетворяване на вземанията на кредиторите на несъстоятелността, макар и собствеността вече да е преминала върху „П.А** М.**“ ЕООД.

В същото време по делото не се установява „4.“ ЕООД (н) да се е разпоредило с останалите недвижими имоти, до които се отнасят приетите от синдика публични вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. и законна лихва върху тях за периода от 13.05.2022 г., а именно: паркоместа А19, А20, А37а, А37б, паркоместа Б27, Б28, Б29, Б33, Б34, Б35, паркоместа В14, В15, В16, В17, В18, В19, В20, В21, В22, В**, В24, В25, паркоместа Д38, Д39, Д40, Д41, Д42, Д43, Д44, както и 51% идеални части от обект със специално предназначение „Охрана“ с разгърната застроена площ от 115,30 кв.м, находящ се в гр. София, район „*****”, ж. к. „********”, бул. „********Доколкото за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. правото на собственост върху изброените недвижими имоти е било притежание на несъстоятелния длъжник, то дължимите за този период данък недвижим имот и такса битови отпадъци подлежат на внасяне именно от него.

По изложените съображения съдът по несъстоятелността намира, че възражението на „У.К.“ ЕООД е основателно в частта, в която се оспорва включването в списъка на приетите вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н) на онази част от предявените от НАП публични вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. и законна лихва върху тях за периода от 13.05.2022 г., отнасящи се до внесените през 2015 г. в капитала на „П.А** М.**“ ЕООД недвижими имоти. Така от изготвения от синдика допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приетите вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н) следва да бъдат изключени публичните вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г., отнасящи се за следните недвижими имоти: склад А3, с адрес на имота: гр. София, район „*****”, ж. к. „********”, бул. „********; склад А4, с адрес на имота: гр. София, район „*****”, ж. к. „********”, бул. „********, паркоместа А**, А22, А**, А24, А25, А26, А27, А28, А29, А30, А31, А32, А33, А34, А35, А36 и паркоместа Г29, Г30, Г31, Г32, Г33, Г34, Г35, Г36, Г37, Г38, Г39, Г40, Г41, Г42, Г43, Г44, Г44а, Г44б, Г45, Г46, Г47, Г48, Г49, Г50, Г51, Г52, Г53, Г54, Г55, Г56, Г57, Г58, както и вземанията за законна лихва за забава върху тях за периода до 13.05.2022 г., както следва:

-          сумата от 1 390,35 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за склад А3, с адрес на имота: гр. София, район „*****”, ж. к. „********”, бул. „********, склад А4, с адрес на имота: гр. София, район „*****”, ж. к. „***********и паркоместа А**, А22, А**, А24, А25, А26, А27, А28, и сумата от 91,62 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от            1 390,35 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24373/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 1 072,83 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа А29, А30, А31, А32, А33, А34, А35, А36, и сумата от 70,34 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 072,83 лв., представляващи част от предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24371/05.01.2015 г. вземания;

-          сумата от 1 322,01 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа Г29, Г30, Г31, Г32, Г33, Г34, Г35, Г36, Г37, Г38 и сумата от 86,71 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 322,01 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24372/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 1 336,34 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа Г39, Г40, Г41, Г42, Г43, Г44, Г44а, Г44б, Г45, Г46, и сумата от 87,64 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 336,34 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24375/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 1 168,60 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа Г47, Г48, Г49, Г50, Г51, Г52, Г53, Г54, Г55, Г56, и сумата от 76,67 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 168,60 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24377/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 303,28 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа Г57, Г58, и сумата от 19,85 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 303,28 лв., представляващи част от предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24378/05.01.2015 г. публични вземания.

В останалата отнасяща се до включените в изготвения от синдика допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приетите вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н) публични вземания за данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г., както и за законната лихва за забава върху тях за периода до 13.05.2022 г., както следва:

-          сумата от 1 250,03 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа В16, В17, В18, В19, В20, В21, В22, В**, В24, В25, и сумата от 82,06 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 250,03 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24376/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 1 349,18 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа А19, А20, паркоместа Б27, Б28, Б29, Б33, Б34, Б35 и паркоместа В14 и В15, и сумата от 88,46 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 349,18 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24374/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 268,21 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа А37а и А37б, и сумата от 17,59 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 268,21 лв., представляващи част от предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24371/05.01.2015 г. вземания;

-          сумата от 1 213,13 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа Д38, Д39, Д40, Д41, Д42, Д43, Д44 и сумата от 79,43 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 213,13 лв., представляващи част от предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24378/05.01.2015 г. публични вземания; и

-          сумата от 1 446,10 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за 51% идеални части от обект със специално предназначение „Охрана“ с разгърната застроена площ от 115,30 кв.м, находящ се в гр. София, район „*****”, ж. к. „********”, бул. „*****, и сумата от 95,24 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 446,10 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 29778/04.08.2015 г. публични вземания,

възражението на „У.К.“ ЕООД се явява неоснователно и като такова следва да се остави без уважение, поради изтъкнатите по-горе причини.

По отношение на публичните вземания за авансов данък за доходи от трудови правоотношения по чл. 42 ЗДДФЛ и законна лихва за забава върху тях, дължима до 13.05.2022 г.

В тази част възражението упражнено от „У.К.“ ЕООД е бланкетно, като възразилият кредитор не излага конкретни съображения, налагащи допускане на поисканата от него промяна в изготвения от синдика допълнителен списък на приетите вземания, предявени в срока по чл. 688, ал. 3 ТЗ.

Видно от ангажираните с молбата за предявяване на вземанията деветнадесет на брой декларации - образец 6 за периода от м. 01.2019 г. до м. 07.2020 г. „4.“ ЕООД (н) е следвало да внесе авансов данък за доходи от трудови правоотношения по чл. 42 ЗДДФЛ в размер на сумата от 5 294,06 лв., като по делото не се твърди, съответно и не се установява тези публични задължения да са били изпълнени. В същото време, предвид допуснатата от длъжника забава, се установява, че за периода до 13.05.2022 г. в негова тежест се е начислила законна лихва за забава, възлизаща в общ размер на сума от 1 392,34 лв., за която също няма данни да е била погасена от длъжника.

По изложените съображения съдът по несъстоятелността намира, че правилно предявените от Национална агенция по приходите публични вземания за сумата от 5 294,06 лв. – авансов данък за доходи от трудови правоотношения по чл. 42 ЗДДФЛ по деветнадесет на брой декларации образец 6 за периода от 01.01.2019 г. до 31.07.2020 г., и сумата от 1 392,34 лв. – законна лихва за забава върху главницата от 5 294,06 лв., дължима до 13.05.2022 г., са включени в изготвения от синдика допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приетите вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), като възражението на „У.К.“ ЕООД следва да бъде оставено без уважение в съответната част.

По отношение на публичните вземания за задължителни осигурителни вноски и законна лихва за забава върху тях, дължима до 13.05.2022 г.

Възразилия кредитор се противопоставя на включването в изготвения от синдика допълнителен списък по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приетите вземания на предявените от Национална агенция по приходите публични вземания за задължителни осигурителни вноски за периода от м. 01.2019 г. до м. 07.2020 г. и законна лихва за забава върху тях до 13.05.2022 г. по съображения, че предявени в производството по несъстоятелност били единствено вземанията за задължителни осигурителни вноски за м. 06.2019 г., като в тази връзка се позовава на обстоятелството, че в молбата за предявяване на вземанията е посочено, че вземанията за задължителни осигурителни вноски са установени с деветнадесет на брой отделни декларации образец 6, отнасящи се все за м. 06.2019 г.

В случая в т. 2 на подадената от Национална агенция по приходите молба за предявяване на вземанията в производството по несъстоятелност, отнасяща се до публичните вземания за задължителни осигурителни вноски и законна лихва за забава върху тях, дължима до 13.05.2022 г., е посочено, че се предявява сума в общ размер на 22 **1,83 лв., от които сумата от 17 637,14 лв. – главница, и 4 594,69 лв. – лихви, като в т. 2.1 до 2.19 последователно са изброени деветнадесет на брой отделни декларации образец 6, всяка от които с различен входящ номер. Действително при последователното изброяване на декларациите образец 6 в т. 2.1 до 2.19 от молбата за предявяване на вземанията за всяка от тях е посочено, че се отнасят за м. 06.2019 г. В същото време обаче при съпоставянето на изброените в т. 2.1 до 2.19 декларации с тези по т. 1.1 до т. 1.19, отнасящи се до авансовия данък за доходи от трудови правоотношения по чл. 42 ЗДДФЛ за периода от м. 01.2019 г. до м. 07.2020 г., се констатира, че същите са с идентични номера, като поради допусната техническа грешка в т. 2.1 до 2.19 е посочено, че вместо за м. 01.2019 г. до м. 07.2020 г. изброените там декларации се отнасят все за м. 06.2019 г. Този извод се потвърждава от представената към молбата за предявяване на вземанията справка на НАП за публичните задължения на „4.“ ЕООД (н), представляваща неразделна част от тази молба, където предявените публични вземания са допълнително индивидуализирани по основание и размер и от която е видно, че деветнадесетте на брой декларации образец 6, в които са установени предявените вземания за задължителни осигурителни вноски се отнасят за периода от м. 01.2019 г. до м. 07.2020 г. Това е видно и от самите представени като писмени доказателства към молбата за предявяване на вземанията декларации образец 6, като съдържащите се в тях данни за размера на предявените публични вземания за задължителни осигурителни вноски и месеца, за който същите се отнасят, изцяло съответстват на тези на ангажираната от НАП справка за публичните задължения на несъстоятелния длъжник.

По изложените съображения съдът по несъстоятелността намира, че правилно предявените от Национална агенция по приходите публични вземания за сумата от 17 637,14 лв. – задължителни осигурителни вноски по деветнадесет на брой декларации образец 6 за периода от 01.01.2019 г. до 31.07.2020 г., и сумата от 4 594,69 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г., са включени в изготвения от синдика допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приетите вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), като възражението на „У.К.“ ЕООД следва да бъде оставено без уважение в съответната част.

По отношение на публичните вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г., издаден по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав.

Относно включената в изготвения от синдика допълнителен списък на приетите вземания сума в размер на 4 448,94 лв., представляваща публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г., издаден по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав, възражението на „У.К.“ ЕООД се отнася до приемането им за удовлетворяване в производството по несъстоятелност с привилегия по чл. 722, ал. 1, т. 7 ТЗ, като според възразилия кредитор те подлежат на удовлетворяване в по-заден ред.

Съгласно чл. 722, ал. 1, т. 7 ТЗ в седми ред за удовлетворяване в производството по несъстоятелност е предвидено да подлежат вземанията, възникнали след датата на решението за откриването му и неплатени на падежа. Коментираните вземания, чиито ред на удовлетворяване се оспорва, съставляват вземания за държавни такси, възлизащи в общ размер на сумата от 4 448,94 лв., които са възникнали с влизане в сила на Решение № 41/20.01.2022 г. по т.д. № 699/2021 г. по описа на Софийски апелативен съд, с което длъжникът е осъден да ги заплати в полза на бюджета на съдебната власт. Това решение по необходимост следва датата на откриване на производството по несъстоятелност по отношение на длъжника, което е станало с решение № 1842 от 03.10.2017 г. по т.д. № 8992/2016 г. по описа на Софийски градски съд. Предвид това, че в случая се касае за вземания, възникнали след датата на решението за откриване на производството по несъстоятелност и неплатени на падежа, същите правилно са включени от синдика в изготвения от него допълнителен списък на приетите вземания с привилегия по чл. 722, ал. 1, т. 7 ТЗ, като възражението на „У.К.“ ЕООД следва да бъде оставено без уважение в съответната част.

По възражение с вх. № 297250 от 21.07.2022 г., подадено от Национална агенция по приходите, срещу допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приетите от синдика вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), изготвен на 05.07.2022 г. и обявен в ТР на 11.07.2022 г.

Предмет на така упражненото възражение е допускане на корекция относно приетото вземане за сумата от 4 448,94 лв., като използваната в списъка дума „разноски“ бъде заменена с „държавни такси“, както и в частта по колона „Забележка“, в която е посочено, че не се приема предявеното вземане в размер на 67,98 лв., представляващо законна лихва, начислена за периода до 13.05.2022 г. върху сумата от        4 448,94 лв., представляваща публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г. по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав, като това вземане също се включи в списъка на приетите вземания, ведно със следващата се за него лихва до окончателното му погасяване.  

 Възразилият кредитор настоява, че включената в списъка на приетите вземания сума от 4 448,94 лв. не представлява „разноски“, както е посочено от синдика в списъка, а има характера на присъдени държавни такси, дължими в полза на бюджета на съдебната власт, които несъстоятелния длъжник е осъден да заплати с решение № 41/20.01.2022 г. по т.д. № 699/2021 г. по описа на Софийски апелативен съд, въз основа на което е издаден изпълнителен лист от 29.03.2022 г. по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав, поради което се настоява списъкът да бъде коригиран в съответната част. Относно неприемането на вземането за сумата от 67,98 лв., представляваща законна лихва за забава върху държавните такси в общ размер на 4 448,94 лв. за периода до 13.05.2022 г., НАП намира, че доколкото държавните такси са публични вземания по отношение на тях е приложима нормата на чл. чл. 1, ал. 1 от Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания, съгласно която неплатените в сроковете за доброволно плащане, неудържаните или удържани, но невнесени в срок данъци, такси, отчисления от печалби, вноски към бюджета и други държавни вземания от подобен характер се събират със законната лихва. Посочва, че доколкото в случая страните са били освободени от предварително внасяне на държавни такси вземането за държавна такса възниква и става изискуемо от влизане в сила на решението, с което държавната такса се присъжда, от който момент върху него се начислява и законна лихва за забава.

Синдикът Б.Т. е депозирал писмено становище от 04.08.2022 г. по възражението, в което изразява съгласие с доводите, че включената в допълнителния списък на приетите вземания сума от 4 448,94 лв. действително представлява държавна такса, по отношение на която намира приложение нормата на чл. 1, ал. 1 от Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания, но се противопоставя изложените във възражението съображения, че в случая върху нея се дължи законна лихва за забава за периода до 13.05.2022 г. (предхождащ датата на предявяване на вземането в производството по несъстоятелност). В тази насока синдикът развива схващането, че в случая се касае за безсрочно вземане, което възниква и става изискуемо с влизане в сила на решението за осъждане на длъжника да заплати дължимата държавна такса в полза на бюджета на съдебната власт, като за изпадането на длъжника в забава на общо основание е необходима покана от кредитора, каквато в случая не се твърди да е отправена изобщо.

В провелото се по реда на чл. 692, ал. 3 ТЗ открито съдебно заседание неплатежоспособният длъжник „4.“ ЕООД (н) не взема участие.

Представителят на възразилия кредитор – НАП, експертХ. поддържа подаденото по реда на чл. 690, ал. 1 ТЗ възражение срещу изготвения допълнителен списък в упоменатите по-горе части, като се настоява същото да бъде уважено от съда по несъстоятелността и в съставения списък бъдат внесени поисканите изменения.

Съдът, като взе предвид направеното възражение, изготвеният от синдика допълнителен списък № 3 на приетите вземания, предявени в срока по чл. 688, ал. 3 ТЗ, становището на синдика и извършените в съдебното заседание по чл. 692, ал. 2 от ТЗ процесуални действия, както и представените доказателства, приема следното:

По партидата на неплатежоспособния длъжник в Търговския регистър на 11.07.2022 г. е обявен изготвеният от синдика допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приети вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), в който е включена сумата от 4 448,94 лв., представляваща публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г. по т.д. № 850/2020 г. на СГС, ТО, VI – 3 състав, която сума е обозначена като „разноски“ в колона № 4 „Размер на вземането“. В същия списък в колона „Забележка“ е посочено, че не се приема предявеното вземане в размер на 67,98 лв., представляващо законна лихва за периода до 13.05.2022 г. върху сумата от 4 448,94 лв., представляваща публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г. по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав. В тази си част списъка има характер на такъв за неприети вземания.

Съдът намира, че възражението на Национална агенция по приходите от 21.07.2022 г., е упражнено от легитимирано лице и в срок, поради което е допустимо и подлежи на разглеждане по същество.

Разгледано по същество възражението е частично основателно.

На първо място при приемане на вземането за сумата от 4 448,94 лв. в колоната, даваща сведение за характера и размера на вземането, от синдика неправилно е посочено, че се касае за вземане за разноски. Така приетата за удовлетворяване в производството по несъстоятелност сума представлява сбора от дължимите от „4.“ ЕООД (н) държавни такси – сумата от 3 773,91 лв. за първоинстанционното и сумата от 670,03 лв. за въззивното производство – които длъжникът е осъден да заплати в полза на бюджета на съдебната власт с Решение № 41/20.01.2022 г. по т.д. № 699/2021 г. по описа на Софийски апелативен съд, както и сумата от 5 лв., представляваща държавна такса в производството за издаване на изпълнителен лист, дължима в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на СГС. Ето защо сумата от 4 448,94 лв., която „4.“ ЕООД (н) е осъден да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, представлява държавни такси, както правилно е посочено от синдика в колона № 5 „Основание на вземането“ от списъка, където вземането е описано като публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г. по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав.

По изложените съображения възражението на НАП се явява основателно в съответната част, което създава необходимост допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приетите от синдика вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), изготвен на 05.07.2022 г. и обявен в ТР на 11.07.2022 г. да бъде коригиран чрез допускането на поправка в отразеното в колона № 4 „Размер на вземането“ основание за възникване на вземането за сумата от 4 448,94 лв., като вместо „разноски“ се чете „държавни такси“.

Вземанията за държавни такси представляват публични държавни вземания по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 3 ДОПК. Съгласно чл. 175, ал. 1 ДОПК върху неплатените в срок публични задължения се събират лихви, които също имат характера на публични задължения – чл. 162, ал. 1, т. 9 ДОПК.

В случая се касае за държавни такси, които не са внесени предварително, и които длъжникът е осъден да внесе със съдебното решение. При тази процесуална хипотеза задължението възниква и става изискуемо с влизане в сила на съдебното решение, с което длъжникът е осъден да внесе дължимите държавни такси. Това задължение е без определен срок, поради което длъжникът изпада в забава, след като бъде поканен от кредитора. В случая нито в молбата за предявяване на вземането, нито във възражението се твърди длъжникът да е бил поканен от кредитора - НАП да изпълни задълженията си за държавна такса, поради което и до изтичане на периода за който се претендира законна лихва за забава (до 13.05.2022 г.) той не е бил в положение на забава и следователно не дължи законна лихва върху подлежащите на внасяне държавни такси.

По изложените съображения възражението на НАП в тази му част се явява неоснователно, като искането за изменение чрез допълване на допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приетите от синдика вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), изготвен на 05.07.2022 г. и обявен в ТР на 11.07.2022 г., с вземането за сумата от 67,98 лв., представляващо законна лихва за забава, начислена за периода до 13.05.2022 г. върху сумата от 4 448,94 лв., представляваща публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г. по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав, следва да бъде оставено без уважение.

В последната част от обхвата на упражненото възражение от НАП имащо за предмет включване в допълнителния списък на приетите вземания на вземане за законна лихва дължима върху главното вземане за сумата от 4 448,94 лв., представляваща публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г. по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав следваща се от **.05.2022 г. /датата на депозиране на молбата за предявяване на това вземане/ до окончателното му изплащане, съдът по несъстоятелността намира, че възражението е основателно, като така посоченото вземане подлежи на включване в списъка на приетите вземания при ползване на ред за удовлетворяване по чл. 722, ал. 1, т. 9 ТЗ.

В обобщение по отношение на съставения от синдика Допълнителен списък № 3 на кредиторите на „** Б.“ ЕООД – в несъстоятелност на предявените и приети вземания по реда на чл. 688, ал. 3 ТЗ следва да бъдат извършени възприетите в настоящото определение промени свързани с изключване на приети вземания, включване на неприети вземания и допускането на корекции по отношение названието на прието вземане. 

Така мотивиран на основание чл. 692, ал. 4 ТЗ съдът

 

                                                О П Р Е Д Е Л И:

 

ИЗКЛЮЧВА по възражение вх. на СГС № 295603/11.07.2022 г., подадено от „У.К.“ ЕООД, с ЕИК *******, от изготвения Допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приетите от синдика вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), изготвен на 05.07.2022 г. и обявен в ТР на 11.07.2022 г., следните предявени от Национална агенция по приходите с молба вх. № 289091/01.06.2022 г. /депозирана по пощата на **.05.2022 г./ публични вземания:

-          сумата от 1 390,35 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за склад А3, с адрес на имота: гр. София, район „*****”, ж. к. „********”, бул. „********, склад А4, с адрес на имота: гр. София, район „*****”, ж. к. „***********и паркоместа А**, А22, А**, А24, А25, А26, А27, А28, и сумата от 91,62 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 390,35 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24373/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 1 072,83 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа А29, А30, А31, А32, А33, А34, А35, А36, и сумата от 70,34 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 072,83 лв., представляващи част от предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24371/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 1 322,01 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа Г29, Г30, Г31, Г32, Г33, Г34, Г35, Г36, Г37, Г38 и сумата от 86,71 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 322,01 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24372/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 1 336,34 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа Г39, Г40, Г41, Г42, Г43, Г44, Г44а, Г44б, Г45, Г46, и сумата от 87,64 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 336,34 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24375/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 1 168,60 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа Г47, Г48, Г49, Г50, Г51, Г52, Г53, Г54, Г55, Г56, и сумата от 76,67 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 1 168,60 лв., представляващи пълния размер на предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24377/05.01.2015 г. публични вземания;

-          сумата от 303,28 лв. – данък недвижим имот и такса битови отпадъци за периода от 01.07.2020 г. до 15.05.2022 г. за паркоместа Г57, Г58, и сумата от 19,85 лв. – законна лихва за забава до 13.05.2022 г. върху главницата от 303,28 лв., представляващи част от предявените въз основа на декларация по чл. 14 ЗМДТ вх. № 24378/05.01.2015 г. публични вземания,

като ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ възражението в останалите му части.

ДОПУСКА ПОПРАВКА по искане, съдържащо се във възражение с вх. № 297250 от 21.07.2022 г. /с пощенско клеймо от 15.07.2022 г./, подадено от Национална агенция по приходите, в съдържанието на изготвения от синдика Допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приети вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), изготвен на 05.07.2022 г. и обявен в ТР на 11.07.2022 г., като на ред 2, колона 4 вместо използваната за означаване на сумата от 4 448,94 лв. дума „разноски“ ДА СЕ ЧЕТЕ „държавни такси“.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ възражение с вх. № 297250 от 21.07.2022 г. /с пощенско клеймо от 15.07.2022 г./, подадено от Национална агенция по приходите, в частта, с която е поискано Допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приети вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), изготвен на 05.07.2022 г. и обявен в ТР на 11.07.2022 г., да бъде изменени чрез допълването му с вземане за сумата от 67,98 лв., представляващо законна лихва за забава, начислена за периода до 13.05.2022 г. върху сумата от 4 448,94 лв., представляваща публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г. по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав.

ИЗМЕНЯ по  възражение с вх. № 297250 от 21.07.2022 г. /с пощенско клеймо от 15.07.2022 г./, подадено от Национална агенция по приходите, в частта, с която е поискано Допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приети вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), изготвен на 05.07.2022 г. и обявен в ТР на 11.07.2022 г., като ВКЛЮЧВА в същия вземане за законна лихва дължима върху главното вземане за сумата от 4 448,94 лв., представляваща публични вземания за държавни такси по изпълнителен лист от 29.03.2022 г. по т.д. № 850/2020 г. по описа на СГС, ТО, VI – 3 състав следваща се, считано от **.05.2022 г. /датата на депозиране на молбата за предявяване на това вземане/ до окончателното му изплащане, което вземане се ползва с ред на удовлетворяване по чл. 722, ал. 1, т. 9 ТЗ.

ОДОБРЯВА на основание чл. 692, ал. 4 ТЗ при съобразяване на извършените от съда по несъстоятелността промени и поправки в Допълнителен списък № 3 по чл. 688, ал. 3 ТЗ на приети вземания на кредиторите на „4.“ ЕООД (н), изготвен на 05.07.2022 г. и обявен в ТР на 11.07.2022 г.

ДА СЕ ИЗВЪРШИ на основание чл. 692, ал. 5 ТЗ обявяване на настоящото определение в Търговския регистър при Агенция по вписванията, съответно същото да се отрази в публичната книга водена по реда на чл. 634в ТЗ.

Определението не подлежи на обжалване. Препис от същото да се връчи на синдика.

                                                                                                                     

СЪДИЯ: