О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №
гр. Сливен, 09.12.2019
год.
В И
М Е Т О НА Н А Р О Д А.
СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на девети декември
през две хиляди
и деветнадесета година в състав:
Административен
съдия: СЛАВ БАКАЛОВ
при секретаря и с участието на
прокурора като разгледа докладваното от съдията
административно дело № 483 по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази:
Производството е по чл. 88, ал. 3
от АПК във вр. с § 2 от ДР на ДОПК.
Образувано е по частна жалба на Д.П.П. против Решение № 130/16.10.2019 г. на Директора на
Териториална дирекция на Националната агенция за приходите - гр.Бургас, с което
е оставям без разглеждане жалба/ възражение с вх. № 12929 от 07.10.2019г. по
описа на ТД на НАП град Бургас, подадена от Д.П.П.
срещу Протокол № ПО-02002019067436-073-001/09.09.2019г..
издаден от Х.Д.Д. на длъжност и. по приходите в ТД на
НАП Бургас, офис Сливен, като подадена без интерес от обжалването.
В частната жалба са изложени
доводи, че с посочената молба е поискано да бъде обработена декларацията за
вида осигуряване, считано от 04.09.2007 г., съгласно дадените задължителни
указания на административния орган с влязло в сила съдебно решение №
8157/27.06.2017 г. по адм. дело № 7559/2016 г. на
ВАС. С обжалвания пред Директора на ТД на НАП Бургас протокол органа по
приходите ревизирал влязлото в сила съдебно решение и е изложил свои съждения
относно какъв трябвало да бъде начина на осигуряване на жалбоподателя, които били
в противоречие с указанията на ВАС.
Моли съда да прогласи Решение №
130/16.10.2019 г. на Директор на ТД на НАП - Бургас за нищожно, като издадено в
противоречие с материалния закон и издадено въз основа на нищожен акт. Едновременно
с това, моли да приеме жалбата, като такава срещу мълчаливия отказ на Началника
на ТД на НАП - Бургас да издаде административен акт, с който да бъде
постановена промяна на вида на осигуряването му, като бъдат дадени задължителни
указания на административния орган по прилагане на материалния закон.
Съдът е изпълнил процедурата по
чл. 232 от АПК, като е дал възможност на Директора на ТД на НАП Бургас в
3-дневен срок от получаване на частната жалба, да представи възражение и да
посочи писмени доказателства, които да приложи към възражението си. Такива не
са представени.
Съдът, след като разгледа
доводите на жалбоподателя, мотивите, изложени в оспорения административен акт и
въз основа на доказателствата, съдържащи се в административната преписка, прие
за установено от фактическа и правна страна следното:
Решението е връчено на
жалбоподателя на 25.10.2019 г., жалбата е подадена по пощата на 01.11.2019 г.,
в срока по чл. 88, ал. 3 от АПК, от легитимирана страна и срещу акт, който
подлежи на съдебен контрол. Жалбата е процесуално допустима, а разгледана по
същество е основателна.
Оспореният административен акт е
издаден във връзка с жалба/ възражение с вх. № 12929 от 07.10.2019г. по описа
на ТД на НАП град Бургас, подадена от Д.П.П., срещу
Протокол № ПО-02002019067436-073-001/09.09.2019г.,
издаден от Х.Д.Д. на длъжност и. по приходите в ТД на
НАП - Бургас, офис Сливен, с който е прието, че приложената към молба с вх.№
11251/23.08.2019 г. декларация за промяна на вила осигуряване от 04.09.2007 г.
не следва ла се обработва в програмния продукт на НАП.
Производството по издаване на
издадения от и. по приходите в ТД на НАП - Бургас, офис Сливен протокол е
започнала с подаването на молба с вх.№ 11251/23.08.2019 г., с която Д.П.П. заявил да се извърши корекция в заявения вид осигуряване
от 04.09.2007 г., като същият бъде променен на осигуряване за инвалидност
поради общо заболяване, за старост и за смърт. Към молбата същия приложил
декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице,
в която посочил осигурителните рискове, за които ще се осигурява от 04.09.2007
г.
Административният орган е приел,
че обжалвания протокол няма характер на индивидуален административен акт, в
него не било посочено по какъв ред и пред кой орган може да бъде обжалван, тъй
като не подлежал на обжалване, с него не се засягали права и законни интереси
на задълженото лице. При тези мотиви приел, че подадената жалба е недопустима.
Решение № 130/16.10.2019 г. на
Директора на ТД на НАП Бургас е неправилно.
Съгласно чл.1 ал.1 от Наредба за
обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица,
българските граждани на работа в чужбина и морските лица (НООСОЛБГРЧМЛ) задължението
за осигуряване за самоосигуряващите се лица по чл. 4,
ал. 3, т. 1, 2 и 4 от Кодекса за социално осигуряване - еднолични търговци, съдружници в търговски дружества, собственици на ЕООД,
физически лица - членове на неперсонифицирани дружества, лица, които се облагат
по реда на чл. 26, ал. 7 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица,
регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители, лица, упражняващи по
регистрация свободна професия или занаятчийска дейност, възниква от деня на
започване или възобновяване на трудовата дейност и продължава до нейното
прекъсване или прекратяване. Според чл.1 ал.3 изр.първо от същата наредба видът
на осигуряването се определя с декларация по утвърден образец от изпълнителния
директор на НАП, която се подава от самоосигуряващото
се лице в компетентната териториална дирекция на НАП в 7-дневен срок от
започването или от възобновяването на трудовата дейност.
Според на § 3 от ПЗР на
НООСЛБГРЧМЛ контролът по изпълнението на наредбата се възлага на Националния
осигурителен институт и Националната агенция за приходите съобразно възложените
им дейности. Видно е, че НАП и НОИ имат за задача да управляват и контролират
различни страни от един и същ процес – този по задължителното социално осигуряване
на лицата. Като техните компетентности са разделени. Въпросите свързани с
регистрирането на СОЛ, избор на вида осигуряване и плащане на ОВ за фондовете
на ДОО са в правомощията на органите на приходната агенция. В случая ОП от ТД
на НАП Бургас е отказал да обработи декларация от 23.08.2019 г. за промяна на
вида осигуряване от 04.09.2007 г. т.е. със задна дата. Тази ТД на НАП е
компетентна по смисъла на чл. 8, ал. 1, т. 1 от ДОПК според постоянния адрес на
осигуреното лице. Съдържанието на декларациите, начина и реда за подаването им
е посочен в Наредба № Н-8/29.12.2005 г..
Според чл. 83, ал. 2 от ДОПК
вписването в специалните регистри, поддържани от НАП се извършва служебно или
по искане на лицето, след извършване на проверка за наличието на основанията за
това. Видно от доказателствата по преписката проверка е извършена, актът е
връчен на лицето, което се е запознало с доказателствата, имало е възможност да
представи такива и е упражнило правото си на защита пред директора на ТД и
съда.
Съгласно чл. 99, ал. 1 от ДОПК
декларацията и другите подлежащи на подаване документи или данни се подават в
компетентната териториална дирекция, освен ако с нормативен акт е предвидено
друго, а съгласно ал. 5 приемането на декларация може да бъде отказано само ако
не е подписана или не е подадена от упълномощено лице или не съдържа данните за
идентификация по чл. 81, ал. 1, т. 2 и 3 от ДОПК. Съгласно чл. 103, ал. 1 от ДОПК, при установяване на несъответствия между съдържанието на подадената
декларация и изискванията за попълването й или несъответствия между данните в
декларацията и данните, получени от органите по приходите от трети лица или
администрации съгласно изискванията на данъчното и осигурителното
законодателство за подаване на декларации или информация, извън случаите по чл.
101, ал. 4 и чл. 102, ал. 4, подателят се поканва да отстрани несъответствията
в 14-дневен срок от получаването на съобщението. Съгласно ал. 2, отстраняването
на несъответствията се извършва с подаване на нова декларация, и подаването на
новата декларация, извършено в срока по ал. 1, ползва подателя, независимо от
чл. 104, ал. 3. Самото вписване в регистъра по чл.81 ал.1 от ДОПК се извършва
от длъжностно лице при съответната ТД на НАП, определено да води регистъра.
Преценена от този аспект подаването
на декларация и вписването в съответния регистър, респективно база данни по
чл.80 от ДОПК представлява извършване на нормативно предписани действия от
точно определен орган и попада в хипотезата на чл. 21, ал. 4 от АПК. Отказът да
се извършват е приравнен от цитираната разпоредба на индивидуален
административен акт и подлежи на контрол за законосъобразност. Наред с това съгласно
чл.5, ал.3 КСО регистрацията на осигурителите и самоосигуряващите
се лица в НОИ се извършва служебно въз основа на данните в регистъра и базите
данни на Националната агенция за приходите по чл. 80, ал. 1 от ДОПК т.е.
вписването на коректните данни за самоосигуряващия се
са от значение за признаване, упражняване или погасяване на негови права или
задължения във връзка с осигуряването му и отказа за извършването им попада в
хипотезата на чл.21 ал.2 от АПК. Поради
това и жалбата, насочена срещу отказ формулиран в протокол № ПО-02002019067436-073-001/09.09.2019 г., е процесуално допустима и е подлежала на
разглеждане по същество. Като не е съобразил тези обстоятелства и я е оставил
без разглеждане, същевременно прекратявайки образуваното административно производство,
Директора на ТД на НАП Бургас е постановил неправилен административен акт. Същият
следва да се отмени и преписката да се върне за разглеждане на подадената
жалба.
Искания за присъждане на разноски
не са правени.
Ръководен от гореизложеното и на основание
чл. 88, ал. 3 от АПК, Административен съд Сливен
О П Р Е Д Е
Л И:
ОТМЕНЯ Решение № 130/16.10.2019 г. на Директора на Териториална
дирекция на Националната агенция за приходите - гр.Бургас, с което е оставена
без разглеждане жалба/ възражение с вх. № 12929 от 07.10.2019г. по описа на ТД
на НАП град Бургас, подадена от Д.П.П. срещу Протокол
№ ПО-02002019067436-073-001/09.09.2019г.. издаден от
и. по приходите в ТД на НАП Бургас, офис Сливен.
ВРЪЩА административната
преписка на Директора на Териториална дирекция на Националната агенция за
приходите - гр.Бургас за произнасяне по същество по жалба/възражение с вх. №
12929 от 07.10.2019г. по описа на ТД на НАП град Бургас, подадена от Д.П.П. срещу Протокол № ПО-02002019067436-073-001/09.09.2019г. издаден от и. по приходите в ТД на НАП Бургас,
офис Сливен.
Определението не подлежи на обжалване
или протест.
Определението да се съобщи на страните на основание чл.138 ал.3 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :