Определение по дело №483/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 декември 2019 г. (в сила от 9 декември 2019 г.)
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20197220700483
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

гр. Сливен, 09.12.2019  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А.

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в закрито заседание на девети декември

през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                       Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

при секретаря                                                                                             и с участието на прокурора                                                                                              като разгледа докладваното от         съдията                административно  дело № 483       по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по чл. 88, ал. 3 от АПК във вр. с § 2 от ДР на ДОПК.

Образувано е по частна жалба на Д.П.П. против Решение № 130/16.10.2019 г. на Директора на Териториална дирекция на Националната агенция за приходите - гр.Бургас, с което е оставям без разглеждане жалба/ възражение с вх. № 12929 от 07.10.2019г. по описа на ТД на НАП град Бургас, подадена от Д.П.П. срещу Протокол № ПО-02002019067436-073-001/09.09.2019г.. издаден от Х.Д.Д. на длъжност и. по приходите в ТД на НАП Бургас, офис Сливен, като подадена без интерес от обжалването.

В частната жалба са изложени доводи, че с посочената молба е поискано да бъде обработена декларацията за вида осигуряване, считано от 04.09.2007 г., съгласно дадените задължителни указания на административния орган с влязло в сила съдебно решение № 8157/27.06.2017 г. по адм. дело № 7559/2016 г. на ВАС. С обжалвания пред Директора на ТД на НАП Бургас протокол органа по приходите ревизирал влязлото в сила съдебно решение и е изложил свои съждения относно какъв трябвало да бъде начина на осигуряване на жалбоподателя, които били в противоречие с указанията на ВАС.

Моли съда да прогласи Решение № 130/16.10.2019 г. на Директор на ТД на НАП - Бургас за нищожно, като издадено в противоречие с материалния закон и издадено въз основа на нищожен акт. Едновременно с това, моли да приеме жалбата, като такава срещу мълчаливия отказ на Началника на ТД на НАП - Бургас да издаде административен акт, с който да бъде постановена промяна на вида на осигуряването му, като бъдат дадени задължителни указания на административния орган по прилагане на материалния закон.

Съдът е изпълнил процедурата по чл. 232 от АПК, като е дал възможност на Директора на ТД на НАП Бургас в 3-дневен срок от получаване на частната жалба, да представи възражение и да посочи писмени доказателства, които да приложи към възражението си. Такива не са представени.

Съдът, след като разгледа доводите на жалбоподателя, мотивите, изложени в оспорения административен акт и въз основа на доказателствата, съдържащи се в административната преписка, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Решението е връчено на жалбоподателя на 25.10.2019 г., жалбата е подадена по пощата на 01.11.2019 г., в срока по чл. 88, ал. 3 от АПК, от легитимирана страна и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

Оспореният административен акт е издаден във връзка с жалба/ възражение с вх. № 12929 от 07.10.2019г. по описа на ТД на НАП град Бургас, подадена от Д.П.П., срещу Протокол № ПО-02002019067436-073-001/09.09.2019г., издаден от Х.Д.Д. на длъжност и. по приходите в ТД на НАП - Бургас, офис Сливен, с който е прието, че приложената към молба с вх.№ 11251/23.08.2019 г. декларация за промяна на вила осигуряване от 04.09.2007 г. не следва ла се обработва в програмния продукт на НАП.

Производството по издаване на издадения от и. по приходите в ТД на НАП - Бургас, офис Сливен протокол е започнала с подаването на молба с вх.№ 11251/23.08.2019 г., с която Д.П.П. заявил да се извърши корекция в заявения вид осигуряване от 04.09.2007 г., като същият бъде променен на осигуряване за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт. Към молбата същия приложил декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице, в която посочил осигурителните рискове, за които ще се осигурява от 04.09.2007 г.

Административният орган е приел, че обжалвания протокол няма характер на индивидуален административен акт, в него не било посочено по какъв ред и пред кой орган може да бъде обжалван, тъй като не подлежал на обжалване, с него не се засягали права и законни интереси на задълженото лице. При тези мотиви приел, че подадената жалба е недопустима.

Решение № 130/16.10.2019 г. на Директора на ТД на НАП Бургас е неправилно.

Съгласно чл.1 ал.1 от Наредба за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица (НООСОЛБГРЧМЛ) задължението за осигуряване за самоосигуряващите се лица по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4 от Кодекса за социално осигуряване - еднолични търговци, съдружници в търговски дружества, собственици на ЕООД, физически лица - членове на неперсонифицирани дружества, лица, които се облагат по реда на чл. 26, ал. 7 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица, регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители, лица, упражняващи по регистрация свободна професия или занаятчийска дейност, възниква от деня на започване или възобновяване на трудовата дейност и продължава до нейното прекъсване или прекратяване. Според чл.1 ал.3 изр.първо от същата наредба видът на осигуряването се определя с декларация по утвърден образец от изпълнителния директор на НАП, която се подава от самоосигуряващото се лице в компетентната териториална дирекция на НАП в 7-дневен срок от започването или от възобновяването на трудовата дейност.

Според на § 3 от ПЗР на НООСЛБГРЧМЛ контролът по изпълнението на наредбата се възлага на Националния осигурителен институт и Националната агенция за приходите съобразно възложените им дейности. Видно е, че НАП и НОИ имат за задача да управляват и контролират различни страни от един и същ процес – този по задължителното социално осигуряване на лицата. Като техните компетентности са разделени. Въпросите свързани с регистрирането на СОЛ, избор на вида осигуряване и плащане на ОВ за фондовете на ДОО са в правомощията на органите на приходната агенция. В случая ОП от ТД на НАП Бургас е отказал да обработи декларация от 23.08.2019 г. за промяна на вида осигуряване от 04.09.2007 г. т.е. със задна дата. Тази ТД на НАП е компетентна по смисъла на чл. 8, ал. 1, т. 1 от ДОПК според постоянния адрес на осигуреното лице. Съдържанието на декларациите, начина и реда за подаването им е посочен в Наредба № Н-8/29.12.2005 г..

Според чл. 83, ал. 2 от ДОПК вписването в специалните регистри, поддържани от НАП се извършва служебно или по искане на лицето, след извършване на проверка за наличието на основанията за това. Видно от доказателствата по преписката проверка е извършена, актът е връчен на лицето, което се е запознало с доказателствата, имало е възможност да представи такива и е упражнило правото си на защита пред директора на ТД и съда.

Съгласно чл. 99, ал. 1 от ДОПК декларацията и другите подлежащи на подаване документи или данни се подават в компетентната териториална дирекция, освен ако с нормативен акт е предвидено друго, а съгласно ал. 5 приемането на декларация може да бъде отказано само ако не е подписана или не е подадена от упълномощено лице или не съдържа данните за идентификация по чл. 81, ал. 1, т. 2 и 3 от ДОПК. Съгласно чл. 103, ал. 1 от ДОПК, при установяване на несъответствия между съдържанието на подадената декларация и изискванията за попълването й или несъответствия между данните в декларацията и данните, получени от органите по приходите от трети лица или администрации съгласно изискванията на данъчното и осигурителното законодателство за подаване на декларации или информация, извън случаите по чл. 101, ал. 4 и чл. 102, ал. 4, подателят се поканва да отстрани несъответствията в 14-дневен срок от получаването на съобщението. Съгласно ал. 2, отстраняването на несъответствията се извършва с подаване на нова декларация, и подаването на новата декларация, извършено в срока по ал. 1, ползва подателя, независимо от чл. 104, ал. 3. Самото вписване в регистъра по чл.81 ал.1 от ДОПК се извършва от длъжностно лице при съответната ТД на НАП, определено да води регистъра.

Преценена от този аспект подаването на декларация и вписването в съответния регистър, респективно база данни по чл.80 от ДОПК представлява извършване на нормативно предписани действия от точно определен орган и попада в хипотезата на чл. 21, ал. 4 от АПК. Отказът да се извършват е приравнен от цитираната разпоредба на индивидуален административен акт и подлежи на контрол за законосъобразност. Наред с това съгласно чл.5, ал.3 КСО регистрацията на осигурителите и самоосигуряващите се лица в НОИ се извършва служебно въз основа на данните в регистъра и базите данни на Националната агенция за приходите по чл. 80, ал. 1 от ДОПК т.е. вписването на коректните данни за самоосигуряващия се са от значение за признаване, упражняване или погасяване на негови права или задължения във връзка с осигуряването му и отказа за извършването им попада в хипотезата на чл.21 ал.2 от АПК.  Поради това и жалбата, насочена срещу отказ формулиран в протокол № ПО-02002019067436-073-001/09.09.2019 г., е процесуално допустима и е подлежала на разглеждане по същество. Като не е съобразил тези обстоятелства и я е оставил без разглеждане, същевременно прекратявайки образуваното административно производство, Директора на ТД на НАП Бургас е постановил неправилен административен акт. Същият следва да се отмени и преписката да се върне за разглеждане на подадената жалба.

Искания за присъждане на разноски не са правени.

Ръководен от гореизложеното и на основание чл. 88, ал. 3 от АПК, Административен съд Сливен

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 130/16.10.2019 г. на Директора на Териториална дирекция на Националната агенция за приходите - гр.Бургас, с което е оставена без разглеждане жалба/ възражение с вх. № 12929 от 07.10.2019г. по описа на ТД на НАП град Бургас, подадена от Д.П.П. срещу Протокол № ПО-02002019067436-073-001/09.09.2019г.. издаден от и. по приходите в ТД на НАП Бургас, офис Сливен.

ВРЪЩА  административната преписка на Директора на Териториална дирекция на Националната агенция за приходите - гр.Бургас за произнасяне по същество по жалба/възражение с вх. № 12929 от 07.10.2019г. по описа на ТД на НАП град Бургас, подадена от Д.П.П. срещу Протокол № ПО-02002019067436-073-001/09.09.2019г. издаден от и. по приходите в ТД на НАП Бургас, офис Сливен.

Определението не подлежи на обжалване или протест.

Определението да се съобщи на страните на основание чл.138 ал.3 от АПК.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :