Решение по дело №917/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 март 2020 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20197240700917
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

68                                                    05.03.2020г.                   град Стара Загора

    

   В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

           

            Старозагорският административен съд, ІІ състав, в публично съдебно заседание на пети февруари през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                                               СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

       

 

при секретар   Албена Ангелова                                                                        

и с участието на прокурор

като разгледа докладваното от съдия Г. Динкова административно дело № 917 по описа за 2019г.,  за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

            Образувано е по жалба на С.А.Н. с адрес: ***, уточнена с молба вх.№ 5934/ 26.11.2019г., против Заповед с рег.№ 316з-2644 от 26.09.2016г., издадена от Началник сектор „Пътна полиция“/ПП/, отдел „Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР – Плевен /ОДМВР/, с която заповед на основание чл.19 във връзка с чл.17, ал.3 от Наредба № I-157/ 01.10.2002г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина, е разпоредено да се изземе свидетелството за управление на МПС № хххх на С.А.Н.. Жалбоподателят иска оспорената заповед да бъде обявена за нищожна за да може да предприеме нужните действия за възстановяване на правоспособност по реда на ЗДвП. Не оспорва, че е извършил на територията на Кралство Испания нарушение на правилата за движение по пътищата, за които са му били отнети контролни точки, но твърди, че не е бил уведомен за решението на  испанските контролни органи, поради пребиваването му вече в България.

            Ответникът по жалбата - Началник сектор "Пътна полиция" към Областна Дирекция на МВР - Плевен, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и не взема становище по основателността на оспорването.

 

 Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

 Във връзка с подадено от С.А.Н. до Сектор ПП при ОДМВР – Плевен заявление вх.№ 2044/ 13.05.2015г. за възстановяване на българските права на водач и връщане на испанско СУМПС № Х3450904-F, на 15.05.2015г. на жалбоподателят в настоящото производство е било издадено българско свидетелство за управление на МПС с № *********, валидно до 15.05.2025г. Предаденото испанско СУМПС № Х3450904-F, валидно до 03.09.2009г., е било изпратено на ГДНП-София, за връщане на страната, която го е издала.

С писмо вх.№ 328600-50739/ 08.09.2016г. в ГДНП е постъпила информация от Посолството на Кралство Испания, че подмененото испанско свидетелство № Х3450904-F е с изтекъл срок на валидност до 03.09.2009г. и е „невалидно“ за подмяна поради „изцяло отнемане на точки“.

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед рег.№316з-2644/ 26.09.2016г., издадена от Началник сектор "Пътна полиция" към Областна Дирекция на МВР - Плевен, е разпоредено, на основание чл.19 във връзка с чл.17, ал.3 от Наредба № I-157/ 01.10.2002г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина,  да се изземе свидетелството за управление на МПС № хххх, издадено по реда на чл.17, ал.3 от Наредба № 157/ 01.10.2002г. на С.А.Н., до отпадане на основанието. От фактическа страна възприетото административно решение е обосновано с обстоятелството, че съгласно получена информация от испанските власти представеното от С.Н. испанско СУМПС № ххххх е невалидно за подмяна заради пълно отнемане на контролните точки, поради което според Директива 2006/126/СЕ българските власти нямат право да подменят невалидно свидетелство за управление на МПС, издадено от страна член на ЕС. 

Заповедта е била връчена на жалбоподателя на 24.07.2018г., а жалбата до съда е подадена на 15.05.2019г. след изтичане на преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК.

 

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Жалбата е подадена срещу индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и от надлежно процесуално легитимирано лице - негов адресат. Доколкото оспорването е с искане за прогласяване нищожността на Заповед рег.№316з-2644/ 26.09.2016г. на Началника на  сектор "Пътна полиция" към ОДМВР - Плевен, по аргумент от разпоредбата на чл.149, ал.5 от АПК, същото не е обусловено от преклузивен срок, поради което съдът намира, че жалбата е процесуално допустима.

Разгледана по същество, е неоснователна.

В производство, образувано по искане за прогласяване нищожността на един административен акт, съдебната проверка за законосъобразност обхваща единствено и само съществуването на правоизключващи юридически факти спрямо разпоредените с акта правни последици. Следователно предмета на доказване включва онези факти и обстоятелства, които могат да релевират наличието на съществени пороци на административния акт, обуславящи неговата невалидност. В действащото българско законодателство няма легална дефиниция и нормативно установени критерии за разграничаване на незаконосъобразните административни актове като нищожни и унищожаеми. Според константната съдебна практика основание за обявяване /прогласяване/ на нищожност са такава съществени, основни недостатъци на административните актове, които ги дисквалифицират като правопораждащи юридически факти за разпоредените с тях правни последици. На първо място такова основание би било издаването на административния акт от некомпетентен орган, т. е в нарушение на нормативно установените изисквания за материална, териториална или по степен компетентност. Нищожни са и актовете, постановени при неспазване на изискуемата от закона съществена форма и издадените без каквото и да е нормативно основание /т. е при пълна липса на условията и материалноправните предпоставки, визирани в съответната правна норма/.  Валидността на акта, чиято нищожност се иска да бъде прогласена, следва да се преценява към момента на издаването му.

Съгласно разпоредбата на чл. 19 от Наредба № I - 157 от 01.10.2002г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина /в редакцията й ДВ бр.18/ 2013г./, на основание и при прилагането на която норма е постановена оспорената заповед, свидетелство за управление на МПС, издадено или подменено въз основа на документ с невярно съдържание или не по реда, установен в тази наредба, се изземва с писмена заповед на началника на съответното звено "Пътна полиция", който го е издал или подменил. В случая свидетелството за управление на моторно превозно средство, изземването на което е разпоредено с обжалвания административен акт - СУМПС № *********, е издадено от сектор „Пътна полиция” към ОДМВР – Плевен. С оглед на което съдът приема, че оспорената Заповед рег.№ 316з-2644/ 26.09.2016г. е издадена от материално и териториално компетентния административен орган по чл. 19 от Наредба № I – 157/ 01.10.2002г. – Началник сектор „Пътна полиция” при Областна дирекция на МВР – Плевен.

Обжалваната заповед е постановена при спазване на съществените изисквания за форма и съдържание на акта. Не се установява липса на обективирано по надлежния начин и в предвидената от закона форма волеизявление; пълна липса на мотиви /фактически и правни основания/ в акта или в преписката по неговото издаване или липса на съществени реквизити, имащи за последица невъзможност да се установи органът – издател на акта или неговия адресат, съдържанието на волеизявлението и на правните му последици. От посоченото правно основание /чл. 19 във връзка с чл.17, ал.3 от Наредба № I-157/ 01.10.2002г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина/ и от фактическите основания за издаването на заповедта, еднозначно се установява, че упражнената от Началника на сектор ПП при ОДМВР – Плевен компетентност е за изземване на СУМПС, което е било подменено в нарушение на реда, регламентиран в наредбата.

В случая обжалваният административен акт се основава на разпоредбата на чл.19 от Наредба № I - 157 от 01.10.2002г., поради което не се явява издаден при изначална липса на нормативно основание за упражненото нормативно правомощие, нито е постановен при пълна липса на условията и материалноправните предпоставки, визирани в приложената правна норма. Действително постановената в случая принудителна административна мярка /каквато по своята правна същност и съдържание представлява изземването на СУМПС на основание чл. 19 от Наредба № I - 157 от 01.10.2002г./ не се основава на законова разпоредба, а на подзаконова такава, което е нарушение на изискването, регламентирано в разпоредбата на чл.23 от ЗАНН, съгласно която случаите, когато могат да се прилагат принудителни административни мерки, техният вид, органите, които ги прилагат, и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ. Изложеното обаче представлява нарушение на материалния закон, което да доведе до незаконосъобразност на издадения акт, но не и да релевира неговата нищожност. Поради изтичане на законния преклузивен срок за обжалване на Заповед рег.№316з-2644/ 26.09.2016г. съдът е лишен от възможността да осъществи комплексен контрол по законосъобразност на същата.

Нарушенията на административно - производствените правила, дори и да са от категорията на съществените такива, също не могат да опорочат оспорения акт до степен на нищожност.

Несъответствието с целта на закона би могло да се разглежда като основание за нищожността на административния акт, само когато целта на разпоредените с акта правни последици е несъвместима със законовата цел, за която е регламентирано упражняването на правомощието за издаването на акта. В случая не може да се приеме че с издаването на обжалваната заповед се преследва цел, несъвместима със законовата, поради което в конкретния случай не е налице и превратно упражняване на власт.

Предвид изложеното съдът приема, че след като по отношение на Заповед рег.№316з-2644/ 26.09.2016г. на Началника на  сектор "Пътна полиция" към ОДМВР - Плевен, не са установени пороци, дисквалифициращи я като валиден административен акт, оспорването на заповедта с искане за прогласяване на нейната нищожност се явява неоснователно и следва да бъде отхвърлено.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предл. четвърто от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

                                              Р     Е     Ш     И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.А.Н. против Заповед с рег.№ 316з-2644 от 26.09.2016г., издадена от Началник сектор „Пътна полиция“, отдел „Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР – Плевен, с искане за обявяване на нейната нищожност, като неоснователна.

Решението не подлежи на касационно обжалване, съгласно чл.172, ал.5 от ЗДвП.

 

 

 

                                                                                     СЪДИЯ: