РЕШЕНИЕ
№ 99
гр. Велики Преслав, 13.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКИ ПРЕСЛАВ, II СЪСТАВ, НО, в публично
заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Елена С. Геренска
при участието на секретаря Марияна П. Василева
като разгледа докладваното от Елена С. Геренска Административно
наказателно дело № 20223610200281 по описа за 2022 година
Настоящото производство е образувано на основание чл. 59 и сл. от
ЗАНН, въз основа на жалба от Ц. Д. В. с ЕГН **********, с адрес в гр.***,
ул.“***“*, срещу Наказателно постановление №22-0323-000149/08.06.2022 г.,
издадено от Началника на РУ – Велики Преслав към ОД на МВР-гр.Шумен с
което за нарушение по чл. 140, ал.1 от ЗДвП, на осн. чл.175, ал.3, пр.1 от
ЗДвП са му наложени административни наказания „Глоба“ в размер на 200.00
лв. и „Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца.
В жалбата се съдържат доводи за неправилност и незаконосъобразност
на обжалваното пред настоящия съд наказателно постановление, с аргументи
за допуснати съществени нарушения на ЗАНН от категоията на абсолютните
такива – на чл.40, чл.42, чл.57, чл.52 и чл.54 от ЗАНН. Сочи се, че по този
начин е нарушено в значителна степен правото на защита на жалбоподателя,
като се релевира и възражение за недоказаност на нарушението. Въз основа
на посоченото се иска отмяна на издаденото НП.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си
представител, поддържа изцяло депозираната жалба, като релевира и
допълнителни съображения за отмяна на НП.
Въззиваемата страна както и призованата на осн.чл.62 от ЗАНН РП-
Шумен, редовно призовани, не изпращат представител в съдебно заседание.
Съдът, като обсъди материалите по приложената
административнонаказателна преписка и събраните по нея, и в хода на
съдебното производство гласни и писмени доказателства, преценени
поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона,
намира следното:
1
На 04.01.2022 г. св. П. и св.Д. – мл.полицейски инспектори при РУ
Велики Преслав, при изпълнение на служебните си задължения в гр.Върбица,
забелязали движещо се по ул.„Септемврийско въстание“ двуколесно МПС,
чийто водач бил без обезопасителна каска. Предприели действия за спиране и
проверка на същия, в резултат на която установили че МПС-то е марка
KYMCO, с поставена задна рег.табела с № 678 TVX. Същото било с
идентификационен номер RFBB9100071601393 и се управлявало от
жалбоподателя – Ц. Д. В. от гр.***. При извършена справка било
констатирано и че МПС-то с посочените данни, не е регистрирано по
надлежния ред, а водачът му на място не представил никакви документи
свързани със регистрация за същото. Предвид това констатирано нарушение и
св. П. му съставил АУАН за това, че на посочената дата, управлявал МПС,
което не е регистрирано по надлежният ред-нарушение на чл.140, ал.1 от
ЗДвП.
В хода на образуваната административна преписка, въз основа на
установеното и след предоставен от страна на жалбоподателя документ
касателно управляваното от него МПС, а именно - Сертификат за
съответствие/ „CERTIFICATЕ OF CONFORMITY“/, била изискана чрез
ДМОС информация за същото от компетентните германски власти, които
уведомили, че МПС-то марка KYMCO, с рег.табела с № 678 TVX с
идентификационен номер RFBB9100071601393 е било регистрирано за
периода от 26.07.2019 г. до 29.02.2020 г на името на жалбоподателя – Ц. Д. В.,
като след 29.09.2020 г. рег.табела е с изтекъл срок на валидност и е зачислена
на друг мотопед. Уточнено било и че в Германия застрахователните
рег.табели за мотоциклети/мотопеди се издават за срок от една година и за
всяка следваща такъв се зачисляват нови.
Във връзка с направените констатации, от страна на РУ - В.Преслав
била сезирана РП-Шумен с оглед данни за извършено престъпление по чл.
345, ал. 2 от НК. С Постановление от 13.05.2022 г., прокурор при ШРП
постановил отказ от образуване на ДП с аргумент за субективна
несъставомерност на извършено по чл.345, ал.2 деяние, предвид липсата на
доказателства за наличието на пряк умисъл у дееца. Препис на
постановлението било изпратено на началника на РУ - В.Преслав за преценка
относно ангажиране отговорността на Ц. В. от гр.Върбица по
административен ред за същото деяние.
Въз основа акта, посоченото в Постановлението на ШРП, както и
събраната по адм.преписка информация било издадено и обжалваното пред
настоящия съд НП, с което на жалбоподателя, на осн. чл.175 ал.3 пр.1 от
ЗДвП била наложена „Глоба“ в размер на 200, 00лв. и „Лишаване от право да
управлява МПС“ за 6 месеца за нарушение на чл.140 ал. 1 от ЗДвП.
Приетата за установена фактическа обстановка, съдът изведе въз основа
на анализа на доказателствата - писмени и гласни събрани в хода на
настоящото производство, вкл. и приобщени в хода на съдебното следствие
такива. Свидетелските показания депозирани от разпитаните свидетели са
безпротиворечиви, взаимно допълващи се и в кореспондираща връзка
помежду си, като колерират и с писмените доказателствени средства. Поради
липса на предпоставки за тяхната критика съдът възприема с доверие и
кредитира както показанията на свидетелите считайки ги обективни и
достоверни, така и писмените доказателствени източници, сред които и
представения, преведен на български език „CERTIFICATЕ OF
2
CONFORMITY“ /Сертификат за съответствие/.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна
проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразността, обосноваността му, и справедливостта на наложеното
административно наказание и предвид установените факти направи следните
правни изводи:
Така депозираната пред настоящия съд жалба е подадена в
законоустановения срок. Същата изхожда от легитимирана страна и е
насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява
процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата се явява
неоснователна.
За да достигне до този извод, настоящият съдебен състав съобрази
следното:
Актът и наказателното постановление са съставени при спазване
императивните изисквания на ЗАНН. Същите съдържат всички необходими
за тяхната редовност от формална страна реквизити, визирани в чл. 42 и чл.
57 ЗАНН. Описаното нарушение, е по начин индивидуализиращ същото и
позволяващ на наказаното лице да разбере, за какво конкретно нарушение е
санкциониран и както в АУАН, така и в издаденото въз основа на него НП са
намерили отражение приетите за осъществили се от страна на
административнонаказващия орган обективни признаци на състава на
нарушението, за което е ангажирана отговорността на жалбоподателя, като
фактите и обстоятелствата, на които се е позовал наказващия орган, са били
надлежно проверени и установени в хода на проведеното
административнонаказателното производство и съобразно изискването на
чл.52, ал.4 от ЗАНН. Посочена е и конкретната законова разпоредба, под
които са субсумирани фактите, установени от административнонаказващия
орган и санкционната норма, въз основа на която е ангажирана
административнонаказателната отговорност на нарушителя.
В този смисъл и съдът не намира за основателни така направените от
жалбоподателя и неговия проц.представител възражения свързани с
допуснатите посочени нарушения при изготвянето и съставянето на АУАН и
НП.
Видно от съдържанието на АУАН и от обстоятелствената част на НП,
на жалбоподателя е приписано нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. В чл.
140, ал. 1 изр. 1 от ЗДвП са изброени кумулативно предпоставките на които
трябва да отговаря едно МПС за да бъде допуснато за движение по пътищата,
отворени за обществено ползване. Тези изисквания са МПС да са
регистрирани и с табели с регистрационен номер, поставени на определените
за това места. Словесното описание, дадено в случая от актосъставителя, а
впоследствие възпроизведено и от АНО, сочи на деятелност, изразяваща се в
управление на МПС, което не е регистрирано, подлежаща на санкциониране
по реда на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, каквато и правилно е определена от
АНО.
Санкционната норма на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП от своя страна,
предвижда налагане на глоба, в размер от 200 до 500 лева и лишаване от
право на управление на МПС, за срок от 6 до 12 месеца, за водач, който
управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния
ред, а съгласно § 6, т. 25, предл. първо от ДР на ЗДвП «водач» е лице, което
3
управлява пътно превозно средство.
Легална дефиниция за регистрация се съдържа в § 2, т. 4 от ДР на
Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение
и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и
реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.
Съгласно този текст "регистрация" е административно разрешение за
превозното средство да участва в пътното движение, включващо
идентификацията на превозното средство и издаването на табели с
регистрационен номер.
Съгласно параграф 6, т. 11 и т. 14 от ЗДвП: "Моторно превозно
средство" е пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване, с
изключение на релсовите превозни средства, а "Мотопед" е дву- или
триколесно пътно превозно средство, което има двигател с работен обем до
50 куб. см и чиято максимална конструктивна скорост не надвишава 45 км/ч.
Съобразно § 6б от ДР на ЗДвП, за целите на този закон се използват и
приложимите определения по чл. 3 от Регламент (ЕС) № 168/2013 г. на
Европейския парламент и на Съвета от 15.01.2013 г. относно одобряването и
надзора на пазара на дву-, три- и четириколесни превозни средства. В т. 68 от
чл. 3 от Регламента е дадена дефиниция на термина "двуколесно моторно
превозно средство", представляващо моторно превозно средство с две колела,
включително велосипеди с двигател, двуколесни мотопеди и двуколесни
мотоциклети.
Съгласно разпоредбата на чл. 149, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за нуждите на
типовото одобряване пътните превозни средства се делят на различни
категории: 1. категория "L" – моторни превозни средства, определени в чл. 4
от Регламент (ЕС) № 168/2013. Съгласно чл. 4, т. 1 "Категории превозни
средства" от Регламента, към превозните средства от категория "L" спадат
дву-, три- и четириколесните моторни превозни средства, чиито категории са
описани в настоящия член и в приложение I, включително велосипедите с
двигател, дву- и триколесните мотопеди, дву- и триколесните мотоциклети,
мотоциклетите с кош, леките и тежките четириколесни превозни средства за
движение по пътищата, леките и тежките четириколесни превозни средства с
повишена маневреност. Съгласно т. 2 от същия регламент за целите на
настоящия регламент се прилагат следните категории и подкатегории,
описани в приложение I: а) превозно средство от категория L1е (леко
двуколесно моторно превозно средство), която се разделя на следните
подкатегории: i) L1e-А превозно средство (велосипед с двигател); ii) L1е-В
превозно средство (двуколесен мотопед).
В случая, съгласно Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейският
парламент и на Съвета относно одобряването и надзора на пазара на дву-, три-
и четириколесни превозни средства, а и видно от установеното по делото и
посоченото в Сертификата за съответствие, конкретното превозно средство
предвид техническите му характеристики /мощност 3,04кW, максимална
скорост 45 км/ч, попада в категория L1e.
В § 21 от ДР на Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. е посочено, че същата
въвежда в българското право изискванията на Директива 2014/46/ЕС на
Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 г. за изменение на
Директива 1999/37/ЕО на Съвета относно документите за регистрация на
превозни средства. В приложното поле на Директива 1999/37/ЕО на Съвета
4
попада уредбата на документите за регистрация на превозни средства,
издавани от държавите членки. Съгласно чл. 3 от Директивата държавите-
членки издават свидетелства за регистрация на превозни средства, които са
предмет на регистрация съгласно техните национални законодателства.
Според българското законодателство, съгласно чл. 1, ал. 4 от Наредба
№ I-45 от 24.03.2000 г. не подлежат на регистрация, по реда на Наредбата
тролейбусите; верижните, строителните, селскостопанските и другите
самоходни машини;моторните превозни средства, предназначени за
състезания по затворен маршрут; велосипедите с допълнително монтиран
двигател;инвалидните колички с двигател;трактори;бавнодвижещи се
превозни средства, предназначени за теглене на каравани и вагони,
използвани за развлекателна дейност;каравани и вагони, използвани за
развлекателна дейност, които са теглени от бавнодвижещи се превозни
средства.
Въпросното управлявано ППС на 04.01.2022 г. в гр.Върбица от
жалбоподателя В., който е и правоспособен водач / видно от приложената
Справка за нарушител/водач ППС/ не попада в изброените изключения и
съотв.подлежи на регистрация. Законово задължение на водача е да не
допуска на път, отворен за обществено ползване, какъвто е този по който се е
движел В., нерегистрирано МПС, с която забрана жалбоподателя не се е
съобразил. Същият в качеството си на водач на МПС, е длъжен да познава
законовите последици от неизпълнение на това задължение. Ирелевантно за
неговата отговорност е предположението му, че управлявания мотопед,
закупен преди две години в Германия и намиращ се от година в България
/видно от посоченото в дадените писмени обяснения приобщени по делото/, е
регистриран там и към момента на управлението му продължава да е така.
По силата на чл. 7, ал. 1 от ЗАНН, деянието, обявено за
административно нарушение, е виновно, когато е извършено умишлено или
непредпазливо, като алинея 2 на същия член предвижда, че непредпазливите
деяния не се наказват само в изрично предвидените случаи. Такова
изключение не е предвидено в ЗДвП, поради което и се налага извод, че
административнонаказателния орган правилно е ангажирал
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за извършено
от него деяние по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
Поради изложеното съдът намира, че обжалваното наказателно
постановление се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да
бъде потвърдено, като следва да се посочи и че доколкото АНО е наложил
минимално предвидените във визираните разпоредби наказания същите са
справедливи и е лишен от възможност да ги ревизира.
В случая не са налице и основанията за прилагане на чл.28 от ЗАНН, с
оглед въведеното от чл.189з от ЗДвП ограничение.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН в съдебните
производства по обжалване на издадени НП пред районния съд страните имат
право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния
кодекс, като с оглед изхода на делото такива да се присъдят на
административнонаказващия орган, който своевременно е направил изрично
искане за това. Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПП заплащането на правната помощ
е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в
наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП. Като взе предвид,
че производството по делото е приключило в две съдебни заседания, без
5
участието на представител на въззиваемата страна, съотв. същото не
представлява фактическа и правна сложност намира, че на страната следва да
бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минималния размер,
предвиден в нормата на чл. 27е от Наредбата, а именно за сумата от 80,00
/осемдесет/ лева.
На основание чл. 189, ал. 3 от НПК, във вр. чл. 84 от ЗАНН,
направените деловодни разноски в размер на 54, 00 лева /петдесет и четири
лева /, представляващи възнаграждение за извършен превод от "Митра
транслейшънс" ООД, следва да се възложат на жалбоподателя.
Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 2, т.5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №22-0323-
000149/08.06.2022 г., издадено от Началника на РУ – Велики Преслав към ОД
на МВР-гр.Шумен с което на Ц. Д. В. с ЕГН **********, с адрес в гр.***,
ул.“***“* за нарушение по чл. 140, ал.1 от ЗДвП, на осн. чл.175, ал.3, пр.1 от
ЗДвП са му наложени административни наказания „Глоба“ в размер на 200.00
лв. и „Лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца.
ОСЪЖДА Ц. Д. В. с ЕГН **********ДА ЗАПЛАТИ на ОД на МВР
Шумен сумата от 80,00 /осемдесет/ лева, представляваща разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА Ц. Д. В. с ЕГН **********, да заплати в полза на
Държавата, по сметка на РС – Велики Преслав, направените деловодни
разноски в размер 54, 00 лева /петдесет и четири лева/.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Шумен по реда на АПК в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Велики Преслав: _______________________
6