О П Р
Е Д Е Л Е Н И Е
Номер |
|
Година |
07.07.2023 г. |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Административен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
На |
07.07. |
Година |
2023 г. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
В |
Закрито |
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Секретар |
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
247 |
По
описа за |
2023 |
година. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Производството е по чл.
60, ал. 6 от АПК.
Делото
е образувано в Административен съд – Кърджали след изпращането по подсъдност с
Определение № 6869/23.06.2023 г. по а.д. № 5821/2022 г. на ВАС,
на жалба от К.С. – *** в Административен съд гр.Смолян, против Политиката за
обучение, поддържане и повишаване на квалификацията на съдии и съдебни
служители в Административен съд – Смолян, утвърдена от председателя на съда на
19.05.2023 г.
В
жалбата се сочи, че на 01.06.2023 г. *** С. се запознала срещу подпис
с Политиката за обучение, поддържане и повишаване на квалификацията на съдии и
съдебни служители в Административен съд – Смолян, утвърдена от председателя на
съда на 19.05.2023 г.
Релевирани са доводи за незаконосъобразност на правилата означени
като „политики“, сочейки, че същите се явяват в противоречие със закона,
постановени при липса на изискуемите мотиви, неяснота и непълнота относно
целите, чието постигане се търси с правилата, както и това, че същите били
утвърдени без необходимото становище на общото събрание на съдиите в
Административен съд – Смолян.
Твърди,
че при издаването на оспорения акт са допуснати нарушение на принципите,
залегнали в чл. 34 и чл. 35 от АПК.
Моли
съда да отмени Политиката за обучение, поддържане и повишаване на
квалификацията на съдии и съдебни служители в Административен съд – Смолян,
утвърдена от председателя на съда на 19.05.2023 г.
В
жалбата е въведено особено искане за спиране на предварителното изпълнение на
акта. Счита, че с оглед датата на която са утвърдени правилата – 19.05.2023 г.,
то на практика е налице допуснато
предварително изпълнение на политиките от страна на председателя на съда, за
което не са въведени каквито и да са мотиви по смисъла на чл. 60 от АПК.
Съдът, след като
прецени наличните по делото доказателства, приема за установено следното:
С Разпореждане на съда
№ 476/27.06.2023 г. по делото, жалбата е оставена без движение, като на *** С.
е предоставен срок за изправяне на констатираните нередовности.
Със същия акт съдът е изискал от председателя на Административен съд – Смолян оспораните правила и преписката по издаването им. Същите са
постъпила на 06.07.2023г.
Видно от приложените доказателства, със Заповед № 99/19.05.2023 г., издадена от председателя на
Административен съд – Смолян, се установява, че със същата на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗСВ, е
утвърдена Политика за обучение, поддържане и повишаване на професионалната квалификация
на съдии и съдебни служители в Административен съд – Смолян, считано от 19.05.2023
г.
Разпоредено е препис от заповедта и политиката, да се връчат на
съответните длъжностни лица за сведение и изпълнения. Видно от представения
списък на съдии и съдебни служители от административен съд - Смолян, запознати
с Политика за обучение, поддържане и повишаване на професионалната квалификация
на съдии и съдебни служители в Административен съд – Смолян, посочената Политика е връчена за запознаване
срещу подпис на *** С. на 19.05.2023 г.
В релевантната Заповед
№ 99/19.05.2023 г., издадена от председателя на Административен съд – Смолян, липсва
каквото и да е отразяване, че е допуснатото предварително изпълнение на заповедта
и утвърдената Политика, респ. липсва волеизявление на издателя й, което да
материализира допускане на предварително изпълнение.
Безспорно в заповедта е
отразено, че Политиката е в сила от 19.05.2023
г., респ. политиката съдържа подпис на председателя на съда, удостоверявайки
утвърждаването й на 19.05.2023 г., което
обаче не обосновава допуснато предварително изпълнение на административен акт,
по смисъла на АПК. В тази връзка следва да се посочи, че на първо място с
горепосочената заповед, която не е оспорена от *** С., е утвърден
вътрешноведомствен/вътрешнослужебен/ акт, който
урежда най-общо преследваните в органа на съдебната власт цели във връзка с
повишаване квалификацията на съдиите и служителите в съда. В същите дори не са
визирани конкретни субективни права и
задължения на съдиите и служителите от съда.
Съгласно правната
теория, вътрешнослужебният
акт е свързан с осъществяване на ръководните функции на ръководителя на
съответната административна структура и има за предмет и цел организацията на
работа в тази структура. Вътрешнослужебните актове са
израз на управленски правомощия на съответния ръководител на административната
структура, вменени му от актовете на организация на работата на съответната
структура/орган, поради което не може да се издават от външни на
административната структура органи. Вътрешно служебни актове са и актовете,
свързани с осъществяване на служебно правоотношение – актове за командироване,
указания за начина на изпълнение на конкретни служебни задължения и др. По
силата на чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК, не подлежат на оспорване по АПК актове, с
които се създават права или задължения за органи или организации, подчинени на
органа, издал акта, освен ако с тях се засягат права, свободи или законни
интереси на граждани или юридически лица.
По силата на чл. 167,
ал. 1, т. 3 от ЗСВ, председателят на административния съд/какъвто е и
председателят на Административен съд – Смолян/, е административен ръководител
на органа на съдебната власт.
Съгласно чл. 93, ал. 2
от ЗСВ, разпорежданията на председателя и утвърдените от него правила за
организацията на работата на съда са задължителни за всички съдии и служители в
него.
В конкретния случай, утвърждавайки
Политика за обучение, поддържане и повишаване на професионалната квалификация
на съдии и съдебни служители в Административен съд – Смолян, считано от
19.05.2023 г., председателят на Административен съд – Смолян е изпълнил задълженията
си, вменени му по силата на чл. 93 от ЗСВ.
Политика за обучение,
поддържане и повишаване на професионалната квалификация на съдии и съдебни
служители в Административен съд – Смолян, не представлява индивидуален
административен акт, както и общ такъв, по аргумент от чл. 65 от АПК, поради
което и поради тази си същност, не представлява административен акт, на който,
с разпореждане може да бъде допуснато предварително изпълнение. Задълженията от
този акт произтичат само за лица, които се намират в служебнойерархическа
подчиненост на административния ръководителя, поради което се отнасят само до
пряката им служебна работа.
Предвид това,
настоящият състав намира, че в конкретния случай не е налице годен за оспорване
акт по смисъла на АПК, респ. срещу акт, подлежащ на оспорване по реда на чл.
60, ал. 5 от АПК, поради което не е налице положителна процесуална предпоставка
от категорията на абсолютните и липсата й обосновава недопустимост на жалбата в
частта й относно особеното искане за отмяна на допускане на предварителното
изпълнение на Политика за обучение, поддържане и повишаване на професионалната
квалификация на съдии и съдебни служители в Административен съд – Смолян,
считано от 19.05.2023 г., поради което следва същата да бъде оставена без
разглеждане.
По изложените съображения и на
основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ въведеното в жалбата на К.С. – *** в Административен
съд гр.Смолян, против Политиката за обучение, поддържане и повишаване на
квалификацията на съдии и съдебни служители в Административен съд – Смолян, особено искане за отмяна на разпореждане
за допуснато предварително изпълнение на Политиката за обучение, поддържане и
повишаване на квалификацията на съдии и съдебни служители в Административен съд
– Смолян, считано от 19.05.2023 г., като
недопустимо.
ПРЕКРАТЯВА
производството по а.д. № 247/2023 г. по описа на Административен съд – Кърджали,
в тази му част.
Определението може да
се обжалва пред ВАС с частна жалба, в 7 – дневен срок от съобщаването му на
страните, чрез Административен съд - Кърджали.
Председател: