Решение по дело №351/2019 на Районен съд - Ботевград

Номер на акта: 2430
Дата: 26 май 2020 г. (в сила от 19 октомври 2020 г.)
Съдия: Цветанка Атанасова Гребенарова
Дело: 20191810200351
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юли 2019 г.

Съдържание на акта

               

                                         Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                          № 243

                                       гр.Б.,26.05.2020г.                                   

 

                                    В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Б.СКИ РАЙОНЕН СЪД,наказателно отделение, трети съдебен състав, в публично заседание на двадесет и пети ноември две хиляди и деветнадесета година,   в състав :

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ : Ц.Г.

при секретар И.Т., като разгледа докладваното от съдия Г.АНД №351 по описа за 2019 година и за да се произнесе,взе предвид следното :

              Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

              „***“ ЕООД, ЕИК ***,със седалище и адрес на управление гр.Б., бул. „***“ № 19, ет. 5, ап. 25, представлявано от М.Г.Х.,ЕГН **********  е обжалвало в законния срок наказателно постановление № ***г., издадено от Директора на Регионална дирекция за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград със седалище гр.София към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисията за защита на потребителите, упълномощен съгласно заповед № ***г. на Председателя на Комисията за защита на потребителите, с което за допуснато нарушение на чл.114,т.1 от Закона за туризма /ЗТ/,му е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 1000.00 /хиляда/ лева на основание чл.206,ал.1 от Закона за туризма /ЗТ/ и за допуснато нарушение на чл.117, т. 1 от Закона за туризма /ЗТ/,му е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 500.00 /петстотин/ лева на основание чл.211 от Закона за туризма /ЗТ/,като поддържа съображения за незаконосъобразност на същото, поради издаването му при съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно прилагане на материалния закон и  моли да бъде отменено със законните последици.

                     В съдебно заседание жалбоподателя  „***“ ЕООД, ЕИК ***,със седалище и адрес на управление гр.Б., бул. „***“ №19,ет.5,ап.25 , представлявано от М.Г.Х., редовно призован, не изпраща представител и не  поддържа жалбата си.

                      Въззивната организация –  Комисията за защита на потребителите редовно призована,не изпраща представител в съдебно заседание и не взема отношение по жалбата .

                     Б.ска районна прокуратура,редовно призована,не изпраща представител в съдебно заседание и не ангажира становище по жалбата.

               Съдът след като прецени събраните по делото доказателства,прие за установено следното от фактическа страна :        

                Съдът приема,че от приложените по делото писменни доказателства акт № ***г.-оригинал;констативен протокол № ***г.; известие за доставяне; писмо от КЗП до „***“ЕООД; писмо до кмета на Община Б.; писмо от КЗП до „***“ЕООД; известие за доставяне – 2 броя; писмо до Е.Г.- Директор на Регионална дирекция София към КЗП от Община Б.; временно удостоверение № ***г. за открита процедура по категоризиране; уведомление за упражняване на търговска дейност на територията на Община Б.; писмо до „***“ЕООД; писмо до кмета на Община Б.; заповед № ***г. и заповед № ***г. и двете издадени от Председателя на Комисията за защита на потребителите/ заверени ксерокопия/ и събраните гласни доказателства – показанията на свидетелите А.И.К. - актосъставител, на  длъжност гл. инспектор”, Ж.А.С., на  длъжност ст. инспектор и И. И.К. на  длъжност гл. инспектор и трите служители в РД - София в Комисия за защита на потребителите – София, се установява следната фактическа обстановка, отразена и в наказателното постановление, а именно : на 19.12.2018 г. свидетелите А.И.К., на  длъжност гл. инспектор” и Ж.А.С., на  длъжност ст. инспектор двете служители в РД - София в Комисия за защита на потребителите – София,извършили проверка в заведение за хранене и развлечения, находящо се в гр.Б., пл.„***“ № 2 и установили, че „***“ ЕООД в качеството си на търговец упражняващ туристическа дейност - ресторантьорство, предлага туристически услуги в некатегоризиран туристически обект - заведение за хранене и развлечения, гр. Б., пл. „***“ № 2 в нарушение на чл.114,т.1 от Закона за туризма /ЗТ/. Проверяващите констатирали,че заведението разполага с 42 места за сядане в търговска зала,като в него се предлагат за продажба и консумация готвени ястия, безалкохолни напитки и бира и е имало клиенти,които били обслужвани.

Проверяващите установили също,че в заведението за хранене и развлечения, предмет на проверката се предлагат за продажба кухненска продукция и безалкохолни напитки,бира,в нарушение на чл.117,т.1 от ЗТ,тъй като търговецът не е изпълнил задължението си да състави ценоразписи със съответните продажни цени и грамажи.При проверката е установено,че се

предлагат за продажба напитки: кока кола, сок „Сард“, швепс 250 мл., минерална вода 500 мл. „Горна баня“, „Самърсби“, сода, студен чай, бира „Будвайзер“ и „Бургаско пиво“, изложени на витрина без да бъдат обявени продажните им цени,а също се предлагат за продажба готвени ястия: кюфтета по чирпански;сьомга с гарнитура;свинско с гъби сос; ризото с пиле;паниран кашкавал с гарнитура;пиле със зеле;пилешка супа;свински джолан с гарнитура; курбан чорба,като за ястията е обявена продажна цена чрез етикет, без да бъде обявен грамажът за съответната порция.За констатираните нарушения е съставен протокол № ***г. Тъй като била дадена възможност на управителя на дружеството да представи доказателства за категоризация на туристическия обект, акт № ***бил съставен по-късно – на 22.02.2019г. в РД - София в Комисия за защита на потребителите – София,като управителя на дружеството - нарушител бил поканен да присъства,но не се явил.Свидетели на съставяне на акта били Ж.А.С. на  длъжност ст. инспектор и И. И.К. на  длъжност гл. инспектор и двете служители в РД - София в Комисия за защита на потребителите – София.

               Административно - наказателното производство приключило с издаване на наказателно постановление № ***г., издадено от Директора на Регионална дирекция за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград със седалище гр.София към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисията за защита на потребителите, упълномощен съгласно заповед № ***г. на Председателя на Комисията за защита на потребителите  против  „***“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.Б., бул. „***“ № 19.ет.5, ап.25, представлявано от М.Г.Х.,ЕГН **********   с което за допуснато нарушение на чл.114,т.1 от Закона за туризма /ЗТ/,му е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 1000.00 /хиляда/ лева,на основание чл.206,ал.1 от Закона за туризма /ЗТ/ и за допуснато нарушение на чл.117,т.1 от Закона за туризма /ЗТ/,му е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 500.00 /петстотин/ лева на основание чл.211 от Закона за туризма /ЗТ/,като фактическите констатации от АУАН изцяло са възпроизведени от АНО. В наказателното постановление е посочено, че нарушението е констатирано с констативен протокол № *** г. и е съставен акт № ***от 22.02.2019 г.                       

                Наказателното постановление е съставено от оправомощено длъжностно лице, видно от приложените заповеди,издадени от Председателя на Комисията за защита на потребителите.

 

                Съдът намира, че жалбата е допустима, тъй като е подадена от лице с правен интерес, в предвидения в разпоредбата на чл.59 ал.2 от ЗАНН 7-мо дневен срок и обжалваното наказателно постановление подлежи на съдебен контрол с оглед неговата законосъобразност в предвид размера и вида на наложените административни наказания “имуществена санкция” в размер на 1000.00 лева, за първото нарушение и “имуществена санкция” в размер на 500.00 лева, за второто нарушение .

 

               Съдът приема,че разгледана по същество,жалбата е основателна  по следните съображения :

              Съдът намира,че е доказано безспорно нарушение на чл. 114, т. 1 от Закона за туризма /ЗТ/ от „***“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр.Б., бул.„***“ №19,ет.5,ап.25, ЕИК ***, представлявано от М.Г.Х.,тъй като  при извършена проверка на 19.12.2018г. е установено, че дружеството извършва туристическа дейност - ресторантьорство в некатегоризиран туристически обект - заведение за хранене и развлечения, находящо се в гр.Б., пл.„***“ № 2, като в търговска зала са разположени 42 места за сядане и в заведението се предлагат за продажба и консумация готвени ястия, безалкохолни напитки и бира и е имало клиенти,които били обслужвани. При проверката не е представено валидно удостоверение за категория на туристическия обект - представено е временно удостоверение № ***г. за открита процедура по категоризиране със срок на валидност 06.02.2019 г. до 06.05.2019г. преди съставяне на акта на 22.02.2019г. Доказва се и нарушение на чл.117,ал.1 от ЗТ от дружеството, тъй като търговецът не е изпълнил задължението си да състави ценоразписи със съответните продажни цени и грамажи,а също  се предлагат за продажба напитки: кока кола, сок „Сард“, швепс 250 мл., минерална вода 500 мл. „Горна баня“, „Самърсби“, сода, студен чай, бира „Будвайзер“ и „Бургаско пиво“, изложени на витрина без да бъдат обявени продажните им цени,както и се предлагат за продажба готвени ястия: кюфтета по чирпански;сьомга с гарнитура;свинско с гъби сос; ризото с пиле;паниран кашкавал с гарнитура;пиле със зеле;пилешка супа;свински джолан с гарнитура; курбан чорба,като за ястията е обявена продажна цена, чрез етикет, без да бъде обявен грамажът за съответната порция. Допуснатите нарушения се установяват от показанията на свидетелите А.И.К., Ж.А.С. и  И. И.К., които са обективни, последователни, непротиворечиви и пълни и отразяват правилно фактическите обстоятелства, характеризиращи нарушенията,както и от констативен протокол № *** г. и акт № ***от 22.02.2019 г.,съдържанието на които не бе оборено и съдът приема,че отразяват вярно и обективно изложените обстоятелства.Св. А.И.К. установява,че актът е съставен във връзка с проверка, извършена месец декември 2018г. съвместно с органите на МВР, НАП, БАБХ и КЗП, в заведение за хранене и развлечение, находящо се в гр.Б., пл. „***“. Св.К. твърди,че при проверката изискали с Ж. Съдразанова да им бъде представено задължителното за този вид дейност удостоверение за определена категория или временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на обекта,но фирмата не разполагала с такива документи, поради което е съставена една от точките в АУАН. Св.К. отбелязва, че процедура по категоризиране е открита едва м.02.2019г., като и било доста трудно да обясни на управителя, че заявлението в Общината за извършване на търговска дейност е едно, а удостоверението за категория на туристически обект е съвсем друго. Св.К. установява,че заведението представлява тип „Бърза закуска“,  като в него се предлагат за продажба готвени ястия, кафе, безалкохолни напитки и бира и в хода на проверката установила, че на част от предлаганите напитки и бира липсват обявени продажни цени, а ястията, които се предлагат на витрината имат обявени цени, но не е обявен съответния грамаж на всяка порция. който е различен в зависимост от вида на храната - дали са супи, салати, ястия, десерти. Св.К. заявява,че констатацията я е отразила в съставения констативен протокол, подписан от управителя на фирмата без възражения и впоследствие това нарушение отразила в съставения АУАН. Св.К. твърди,че акта е съставен в КЗП гр.София,като доста дълго време дали на управителя да успее да открие процедурата по категоризиране на обекта и да не се прилага принудителната административна мярка „временно затваряне“ и в този период повече от месец управителката на дружеството се явявала в КЗП два пъти без да представи каквито и да е документи и без да може да приключи административното производство. Свидетелката установява,че АУАН е съставен в отсъствие на управителя на дружеството при условията на чл.42 от ЗАНН, тъй като след изпращане на писменна покана същата не се явила в КЗП, а впоследствие по телефона заявила, че е работник,като акта бил предявен и връчен по реда на чл.43 от ЗАНН от служители на Общинската администрация Б.. Св.Ж.А.С. установява,че проверката била извършена през месец декември 2018г. съвместно с органите на МВР , НАП и Агенция по храните, в обекта на търговеца, което е заведение за бързо хранене и констатирали с  колежката си К., че на безалкохолните напитки и бири, които се предлагали за продажба няма обявени цени в български лева, а на всички продукти, които били сготвени храни и предложени за продажба нямало обявен грамаж.Св. С. установява също ,че не им било представено удостоверение за утвърдена категория и за констатациите при проверката е съставен констативен протокол. Свидетелката установява също,че била дадена възможност на търговеца да представи искания документ за категоризация на обекта в КЗП и бил съставен и АУАН,като управителя на дружеството не присъствал. Св. И.И.К. заявява,че не е участвала в извършването на проверката, а при съставяне на акта през месец февруари 2019г. в КЗП гр.София в отсъствие на нарушителя.

              Съдът приема,че относно първото визирано в наказателното постановление нарушение на чл.114,т.1 от ЗТ се касае за маловажен случай съгласно чл.28 от ЗАНН,тъй като дружеството - нарушител е подал заявление за категоризация на обекта до Община Б. преди датата на проверката и преди съставяне на АУАН на 22.02.2019г. е получил временно удостоверение №***г. за открита процедура по категоризиране, което е представил към административнонаказателната преписка,видно и от показанията на св.А.К..В този смисъл нарушението е с ниска степен на обществена опасност,тъй като няма доказани настъпили вредни последици от нерегламентираната дейност и не се засягат обществените отношения,а също е извършено за първи път.В изложения смисъл наложеното административно наказание съдът приема,че е несъответно на допуснатото нарушение и неправилно определено като имуществена санкция в размер на 1000.00 лева.   

               Съдът счита,че макар и да се доказват визираните в наказателното постановление нарушения на чл.114,т.1 от ЗТ и чл.117,ал.1 от ЗТ от „***“ ЕООД, ЕИК ***,със седалище и адрес на управление гр.Б., бул.„***“ № 19,ет.5,ап.25, представлявано от М.Г.Х., в обстоятелствената част на НП, АНО не е обсъдил въпроса за маловажност на случая относно визираните две нарушения с оглед приложение на чл.28 от ЗАНН. Преценката за маловажност следва да бъде направена конкретно за всеки отделен случай, във връзка с констатирано административно нарушение и не отменя  задължението на наказващия орган да извърши преценка на всички обстоятелства, смекчаващи и отегчаващи отговорността, при определяне размера на санкцията, която следва да отговаря на тежестта на нарушението. В наказателното постановление не са изложени  мотиви относно наличието на основания за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, както и по какъв начин е определена степента на обществена опасност на нарушението му,дали са налични смекчаващи и отегчаващи административнонаказателната му отговорност обстоятелства и в какво съотношение са същите.Непроизнасянето по тези въпроси се отразява на правото на защита на нарушителя, който не би могъл да организира цялостно защитата си,което е съществено процесуално нарушение по смисъла на закона и води до отмяна на наказателното постановление.

              По изложените съображения и на основание чл.63,ал.1 от ЗАНН   Б.ски районен съд

                                                 Р   Е   Ш   И   :

                    ОТМЕНЯ наказателно постановление № ***г., издадено от Директора на Регионална дирекция за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград със седалище гр.София към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисията за защита на потребителите, упълномощен съгласно заповед № ***г. на Председателя на Комисията за защита на потребителите против  „***“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Б., бул. „***“ № 19,ет.5,ап.25, представлявано от М.Г.Х.,ЕГН **********, с което за допуснато нарушение на чл. 114, т. 1 от Закона за туризма /ЗТ/,му е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 1000.00 /хиляда/ лева на основание чл.206, ал. 1 от Закона за туризма /ЗТ/ и за допуснато нарушение на чл.117,т.1 от Закона за туризма /ЗТ/,му е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 500.00 /петстотин/ лева на основание чл.211 от Закона за туризма /ЗТ/,като незаконосъобразно.

              РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му, пред АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СОФИЯ ОБЛАСТ.

                                      

                                 РАЙОНЕН  СЪДИЯ :