РЕШЕНИЕ
№ 449 дата 24 март 2021г. град Бургас
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас, ІХ-ти състав,
в публично заседание на 15 март
2021г., в следния състав:
Съдия: ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА
Секретар: Кристина Линова
Прокурор: …………………….
разгледа адм. дело № 122 по описа за 2021г.
и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.145 и
сл. от АПК, във вр. с чл.172, ал.5 от ЗДвП.
Образувано е по жалба на Р.Б.И. *** против Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № 20-0769-001258/24.06.2020г.,
издадена от началник група в сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Бургас, с
която, на основание чл.171, т.4 от ЗДвП, е иззето свидетелството му за
управление на МПС.
Жалбоподателят оспорва издадената заповед, като постановена
в противоречие с материалноправните разпоредби и при допуснати съществени
процесуални нарушения.
Посочва, че през 2012г. е сменил СУМПС поради изтичане на срока за който е било
издадено, през 2016г. е придобил нова категория за управление „С+Е“, а впоследствие
през 2019г. му е била издадена книжка и в Англия, което опровергавало изводите
за неправоспособността му. Възразява, че в заповедта липсват мотиви, а
наказателните постановления, на които се позовава административният орган, не
са му били връчени. Иска се отмяна на
заповедта.
В съдебно
заседание, чрез пълномощник, поддържа жалбата на сочените в нея основания.
Претендира разноски.
Ответникът – Началник група в сектор „Пътна полиция” при
ОД на МВР-Бургас не се явява и не се представлява.
Съдът, след като прецени събраните по делото
доказателства, обсъди доводите на страните и съобрази разпоредбите на закона,
установи следното:
Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като
подадена от надлежна страна, засегната от действието на наложената принудителна
административна мярка и депозирана в предвидения от закона срок.
Разгледана по
същество е неоснователна.
Със заповед за
прилагане на принудителна административна мярка № 20-0769-001258/24.06.2020г.,
издадена от началник група в сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Бургас, на
основание чл.171, т.4 от ЗДвП е отнето свидетелството за управление на МПС на
жалбоподателя Р.Б.И.. В мотивите на заповедта е посочено, че мярката се налага,
тъй като на водача са отнети всички контролни точки с влезли в сила наказателни
постановления, описани подробно, както и поради неизпълнение на задължението по
чл.157, ал.4 от ЗДвП.
Заповедта е
законосъобразна.
Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП,
принудителните административни мерки по чл.171, т.1, 2, 4, т.5, б.„а”, т.6 и 7
се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по
този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях
длъжностни лица. Видно от разпоредбата на чл.171, т.4 от ЗДвП, на която се
позовава органът, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и
за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна
административна мярка изземване на свидетелството за управление на лице, което
не е изпълнило задължението си по чл.157, ал.4 от същия закон. Съгласно тази
норма, водач на когото са отнети всички контролни точки губи придобитата
правоспособност и е длъжен сам да върне свидетелството за управление в
съответната служба на МВР.
За периода, в
който против водача са били издадени наказателни постановления, въз основа на
които са били отнемани контролни точки, са действали Наредба № I-139 от 16.09.2002г. за определяне на
първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на моторно
превозно средство и нарушенията (отм.) и Наредба № Iз-1959 от 27.12.2007г. за определяне на
първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на моторно
превозно средство, условията и реда за отнемането им и списъка на нарушенията
на правилата за движение по пътищата, за които се отнемат (отм.), в които
размерът на първоначалните контролни точки е определен на 39 контролни точки
максимален размер, както и е предвидено отнемането на същите да се извършва въз
основа на влязло в сила наказателно постановление.
В случая,
обжалваната заповед е мотивирана с отнемането на контролни точки по 5 броя
наказателни постановления, конкретно посочени в заповедта и в справката картон
на водача, издадени в периода от 2007г. до 2009г., а именно: НП № 3110/30.05.2007г. – отнети 12 к.т.,
НП № 7898/03.07.2007г. – отнети 10 к.т., НП № 13168/01.09.2008г. – отнети 4
к.т., НП № 10267/16.10.2009г. – отнети 6 к.т., НП № 387/29.10.2009г. – отнети 8
к.т. или общо отнети контролни точки – 40.
Жалбоподателят
оспорва връчването на наказателните постановления, но видно от отбелязванията
върху тях, те
са му били връчени лично срещу подпис, както и са приложени доказателства за
плащането на наложените по тях глоби. Едно от тях - НП № 7898/03.07.2007г. е
връчено на лицето Ангел Б.И., за което може да се предполага, че е негов брат. По
отношение на тези възражения следва да се има предвид, че за целите на
настоящия процес съдът следва да зачете отразеното в НП относно тяхното
връчване и датата им на влизане в сила. По същество възражението за ненадлежно
връчване може да бъде слушано пред съда, разглеждащ жалбата против
наказателното постановление, с оглед установяване спазването на срока за
обжалването, но както се отбеляза, за целите на настоящия процес, това
възражение следва да се счете за неотносимо, тъй като пред настоящия съд не се
упражнява право на жалба против НП, поради което съдът зачита отбелязаното в НП
относно връчването им и влизане в законна сила на отбелязаната в тях дата. От друга страна, дори и да се приеме тезата
на жалбоподателя, че за наказателните постановления той е узнал най–късно към
момента на връчване на процесната заповед на 06.01.2021г., по делото няма
данни и твърдения от страната, че са предприети действия по обжалването на тези
наказателни постановления след издаването на процесната заповед, поради което,
към настоящия момент, следва да се считат за влезли в сила. С оглед изложеното
следва да се приеме, че всички посочени от административния орган наказателни
постановления са влезли в сила към момента на издаване на процесната заповед, а
отнетите с тях 40 контролни точки изчерпват напълно нормативният брой от 39
контролни точки (в периода от 21.07.2007г., когато е влязло в сила първото НП №
3110/07г. до
05.08.2010г., когато последно е влязло в сила НП № 387/09г.), поради което, за
водача е възникнало задължението по чл.157, ал.4 от ЗДвП да върне СУМПС, което,
като не е било изпълнено, обуславя фактическите основания за издаване на
заповед за налагане на принудителна административна мярка по изземване на
свидетелството за правоуправление.
Жалбоподателят
възразява, че през 2012г. му е било издадено ново СУМПС поради изтичане на
срока на предходното, а към 2019г. се е сдобил със свидетелство за
правоспособност за друга държава, поради което счита, че не са налице основания
за прилагане на чл.157, ал.4 от ЗДвП, тъй като, след като е процедирал по този
начин, административният орган е считал, че той е правоспособен водач.
Възраженията са неоснователни.
Видно от справката-картон на водача, към 29.05.2003г. служебната база данни е
сочила наличието на 39 първоначални контролни точки, като поради издадените
против водача цитирани горе наказателни постановления (ред 8, 9, 10, 11 и 14 от
справката) сумарно са му били отнети общо 40 к.т. Съответно, към дата 06.08.2010г.,
контролните точки са 0. На ред 15 от справката е записано, че към дата
14.08.2010г. на водача остават 20 точки. По-надолу, на ред 21 от справката е
отбелязано, че на водача са служебно възстановени 25 контролни точки. В тази
връзка съдът отбелязва следното: Съгласно нормата на чл.157, ал.5 от ЗДвП,
лице, което е загубило правоспособност да управлява моторно превозно средство
по реда на ал.4, след като е върнало свидетелството си за управление, има право
отново да бъде допуснато до изпит пред съответните органи за придобиване на
такава правоспособност, но не по-рано от 6 месеца от датата, на която е върнато
свидетелството. В случая, след като жалбоподателят е загубил правоспособност да
управлява МПС след 05.08.2010г., когато са изчерпани контролните точки, то на основание
чл.157, ал.4 от ЗДвП е бил длъжен да върне СУМПС и за да придобие отново
правоспособност е било необходимо да се яви на изпит и след неговото успешно
полагане ще разполага отново с контролни точки. От своя страна, редът и
условията за възстановяване на контролните точки е предвиден в нормата на
чл.158, ал.1 от ЗДвП (прил.ред.), а именно: 1. чрез частично увеличаване с 1/3
от максималния брой точки след преминато допълнително обучение, но не повече от
веднъж за срок от 1 година, при условие, че водачът е изпълнил задълженията си
по чл.190, ал.3, което удостоверява със съответните
платежни документи и 2. служебно, до максималния размер, след изтичане на две
години, считано от датата, на която е влязло в сила последното наказателно
постановление, с което на водача са отнети контролни точки. При тази
законодателна уредба следва да се приеме, че в която и да е хипотеза на т.1 или
на т.2 на чл.158, ал.1 от ЗДвП, то възстановяване на точки е възможно само ако
водачът е все още правоспособен, т.е. разполага с контролна точка. За записа на
ред 15 от справката, за възстановяването на контролни точки е бил представен
протокол № 41/14.08.2010г. за резултатите от проведено обучение на водачи на
МПС, съгласно чл.158, ал.1, т.1 от ЗДвП, видно от който на ред 7 фигурира
жалбоподателят И., но към този момент същият е бил неправоспособен поради
изчерпване на пълния брой точки, респ. не е разполагал с налична една контролна
точка за да се възползва от този способ на възстановяване. Ако той е изгубил
правоспособността си, възстановяване на контролни точки не е възможно, поради
което неясно остава защо органът е направил този запис в справката, след като
след 05.08.2010г. водачът е загубил правоспособността си да управлява МПС на
основание чл.157, ал.4 от ЗДвП поради изчерпването на контролните точки и по
делото не се твърди и не се установява да се е явил отново на изпит за нейното
възстановяване по чл.157, ал.5 от с.з.. Аналогично, не следва да бъде зачетен и
записа на ред 21 за служебно възстановяване на точки. Касае се за две различни
хипотези, за които е необходимо да се прави разлика – едната е възстановяване
на контролни точки по чл.158 от закона, което е възможно ако те не са напълно
изчерпани и другата хипотеза – придобиване отново на правоспособност по чл.157,
ал.5 от закона, ако контролните точки са напълно изчерпани. Справката няма
характер на официален документ, а представлява само извлечение от служебна база
данни, има регистърен характер, поради което и няма обвързваща съда сила,
поради което изводът за наличие или не на правоспособност у водача, съдът прави
въз основа на издадените против него наказателни постановления.
Що се отнася до
възражението за издадено ново СУМПС през 2012г., то по делото не са налични
данни за такова, респ. няма подобно отбелязване в справката на водача, поради
което и съдът не обсъжда.
Отнемането
на СУМПС на основание чл.171, т.4 от ЗДвП
е мярка за преустановяване на поведението на водача, свързано с неизпълнение на
задължението му да върне свидетелството, което се следва от разпоредбата на чл.157, ал.4 от ЗДвП, поради което материалният закон е правилно приложен на сочените
от административния орган фактически основания.
На основание
горните мотиви жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна, поради
което и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, ІХ-ти
състав
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.Б.И. *** против Заповед за прилагане
на принудителна административна мярка № 20-0769-001258/24.06.2020г. издадена от
началник група в сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Бургас.
Решението може
да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: